Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 30 Disember 2017

S 45 : NASIHAT-NASIHAT USTAZ YAZID JAWAS HAFIZHAHULLAH

Jangan berharap kepada manusia, kerana engkau akan kecewa. Berharaplah kepada ALLAH, nescaya engkau tidak akan pernah kecewa. Manusia yang mulia adalah yang dia bangun di sepertiga malam terakhir, kemudian meminta kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.

Jangan lewatkan waktumu untuk berbuat maksiat, kerana tak tahu bila ajalmu akan menjemput. Sehingga kematianmu menjadi su'ul khothimah. Hidupmu di dunia ibarat satu hari atau setengah hari dibandingkan kehidupanmu di akhirat kelak, persiapkanlah bekalmu, dan sebaik-baik bekal adalah takwa.

Infakkanlah hartamu kerana simpanan harta yang sesungguhnya adalah yang akan engkau bawa sampai mati, bukan yang engkau simpan untuk duniamu.

Jangan engkau tunda pekerjaan pagimu untuk petang harimu, nescaya banyak pekerjaan yang akan engkau selesaikan. Aturlah waktumu sebaik mungkin, Bila mengurus pekerjaan rumahtanggamu, bila engkau membaca al Quran, bila engkau membaca buku yang bermanfaat dan pekerjaan lainnya.

Orang yang tertipu adalah orang yang tidak dapat memanfaatkan waktu luangnya padahal dia dalam keadaan sihat. Sesungguhnya setelah waktu luang akan ada waktu sibuk, setelah sihat akan ada masa sakit...m Manfaatkanlah masa sihatmu dan waktu luangmu sebaik mungkin. Sesungguhnya masa sakitmu dibandingkan masa sihatmu lebih banyak masa sihatmu. Cuba ingatlah berapa lama kamu sakit? Seminggu? Sebulan? Setahun? Bandingkan dengan masa sihatmu! Bersyukurlah.

Janganlah engkau merasa aman dari perbuatan maksiat yang engkau lakukan secara diam-diam. Jika isteri, suami atau orang lain tak ada yang mengetahui, akan tetapi ALLAH SUBHANAHU WA TAALA mengetahui perbuatanmu. Dan kelak perbuatanmu akan dipertanggungjawabkan. Apabila perbuatan maksiat sudah engkau lakukan, menyesallah! Bertaubatlah! Bertaubat dengan sebaik-baik taubat. Janganlah engkau ulangi.

Tegakkanlah solat nescaya akan menghapusnya. Berbuat baiklah kepada orangtuamu nescaya akan menghapus dosa-dosamu.

Berdoalah. Sesungguhnya doa yang paling banyak diucapkan Nabi shalalallahu 'alaihi wa sallam adalah - Yaa muqollibal quluub, tsabbit qolbii 'alaa diinik - Wahai yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku dalam agamaMu. Jangan engkau tinggalkan setelah solat subuh sebuah doa - Allohumma innii as aluka 'ilmaana fi'a wa rizqon thoyyiba wa 'amalan mutaqobbalaa - Yaa Allah aku meminta kepadaMu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amal yang diterima.
Bacalah zikir pagi dan petang, dia hanya meminta waktumu 10 minit. Kau boleh melakukan disela-sela aktivitimu.

Bacalah buku yang bermanfaat kerana ia dapat membawakanmu kepada kebaikan.
Bacalah buku 4 jam dalam sehari.

Manusia yang paling utama adalah yang baik akhlaknya. Dan manusia yang paling cerdas adalah yang selalu mengingat mati dan mempersiapkan bekal menghadapi kehidupan setelah kematian.

Janganlah engkau panjang angan-angan untuk kehidupan duniamu.  Ketika usahamu telah mencukupi keperluan hidupmu, tak usah engkau tambahkan beban hidupmu dengan berhutang untuk memperluas usahamu kerana boleh jadi engkau akan mati meninggalkan hutang dan sesungguhnya Nabi shalallahu 'alaihi wa sallam tak bersedia menyolati jenazah orang yang mati meninggalkan hutang.

Boleh engkau melakukan hal-hal mubah seperti menjaga kesihatan badanmu, akan tetapi janganlah hal tersebut membuatmu lupa menjaga kesihatan hatimu.

Berikan rasa cintamu untuk orang-orang soleh, bukan untuk orang-orang kafir.

Terakhir, maafkanlah orang yang telah menyakiti hatimu dan ini adalah nasihat yang menghujam hatiku..!!
Allahu a'lam


Dikongsi oleh: Ummu Sarah Badrusalam hafizhahallah (beliau adalah adik dari ustaz yazid jawas Hafizhahullah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan