Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Khamis, 28 Disember 2017

S 33 : BERSYUKUR

Syukur merupakan salah satu sifat yang terpuji dan sifat yang dicintai oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA akan menambah nikmatNya kepada hambaNya yang pandai bersyukur, sebagaimana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman yang bermaksud :
Dan ingatlah ketika Rabb kalian memaklumkan:

“Jika kalian bersyukur nescaya Kami akan menambah (nikmat Kami) dan jika kalian mengkufurinya sungguh azabKu sangat pedih.”
(Qs. Ibrahim: 7)

Ibnu Qudamah rahimahullahu menjelaskan bersyukur boleh dilakukan dengan hati, lisan, dan anggota badan. Bersyukur dengan hati adalah berniat untuk melakukan kebaikan dan menyembunyikannya daripada orang lain. Bersyukur dengan lisan adalah menampakan kesyukuran itu dengan memuji ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan menceritakan kepada orang lain nikmat yang diperoleh daripadaNya, sebagaimana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

‘Menceritakan nikmat itu adalah wujud kesyukuran dan meninggalkannya adalah wujud kekufuran.’

Adapun bersyukur dengan anggota badan adalah mempergunakan nikmat-nikmat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA tersebut dalam ketaatan kepadaNya dan menjaga diri dari bermaksiat dengannya.

Termasuk kesyukuran terhadap nikmat kedua mata adalah dengan cara menutup setiap aib yang dilihat pada seorang muslim dan termasuk kesyukuran atas nikmat kedua telinga adalah menutup setiap aib yang didengar. Penampilan seperti ini termasuk wujud kesyukuran terhadap anggota badan.”
(Mukhtashar Minhajul Qashidin hal. 277)

Semoga bermanfaat …, selamat malam, selamat beristirehat bersama keluarga “Taqobbalallahu minna wa minkum.”

وَ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan