Keyakinan yang Benar
Mengenai Sifat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA
Alhamdulillah wa shalaatu
wa salaamu ‘ala Rosulillah wa ‘ala aalihi wa shohbihi wa man tabi’ahum bi
ihsaanin ilaa yaumid diin.
Saat ini, alhamdulillah
dakwah semakin tersebar luas di dunia maya. Website dakwah pun semakin
menjamur. Ini adalah sesuatu yang patut disyukuri. Di samping itu dakwah kepada
kefahaman menyimpang pun juga semakin tersebar. Yang terakhir ini pun sangat
menyedihkan. Orang awam yang asal fitrahnya bersih akhirnya ternodai dengan
berbagai macam kotoran syubahat (pemikiran sesat) yang membutakan hati.
Di antaranya adalah beberapa syubahat yang dibawakan oleh para blogger anti salafi, yang menamakan blognya dengan sebutan abusalafy. Syubahat yang ada dan cukup keras adalah mengenai pernyataan mereka bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA itu ada tanpa tempat. Ini adalah penentangan mereka terhadap aqidah Ahlus Sunnah yang menyatakan bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berada di atas langit dan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berada tinggi di atas ‘ArsyNya.
Semoga dengan pertolongan
dan taufik ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, kami boleh menyingkap kebenaran yang ada. Ya Robbi, a’in ‘ala naili
ridhoka (Wahai Rabbku, tolonglah aku untuk menggapai redaMu).
Keyakinan yang Benar
Mengenai Nama dan Sifat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA
Ada beberapa i’tiqod
(keyakinan) yang seharusnya menjadi pegangan dan keyakinan seorang muslim
mengenai asma’ wa shifat (nama dan sifat ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA). Sebagaimana disebutkan oleh Ahmad bin Abdul Halim Al Haroni
rahimahullah dalam kitab Aqidah Al Wasithiyah, beliau rahimahullah menyatakan:
ومن الإيمان بالله الإيمان
بما وصف به نفسه في كتابه وبما وصفه به رسوله محمد صلى الله عليه و سلم من غير
تحريف ولا تعطيل ومن غير تكييف ولا تمثيل بل يؤمنون بأن الله سبحانه ليس كمثله شيء
وهو السميع البصير
“Di antara bentuk iman
kepada ALLAH adalah beriman kepada apa yang ALLAH sifatkan pada diriNya sendiri
dalam Al Quran dan apa yang RasulNya Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam sifatkan tanpa
melakukan tahrif, ta’thil, takyif, dan tamtsil. Akan tetapi, mereka (Ahlus
Sunnah) itu beriman bahawa tidak ada yang semisal dengan ALLAH dan ALLAH Maha
Mendengar, lagi Maha Melihat.”[1]
Mengenai pernyataan Ahmad
bin Abdul Halim Al Haroni di atas juga kita jumpai dalam perkataan ulama
lainnya. Imam Ahmad bin Hambal rahimahullah mengatakan,
لَا يُوصَفُ اللَّهُ إِلَّا
بِمَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ ، أَوْ وَصَفَهُ بِهِ رَسُولُهُ ، لَا يُتَجَاوَزُ
الْقُرْآنُ وَالْحَدِيثُ
“ALLAH tidaklah disifati
kecuali dengan apa yang ALLAH sifatkan pada diriNya sendiri atau yang
disifatkan oleh RasulNya. Hendaklah tidak mensifati ALLAH selain dari Al Quran
dan Al Hadits.”[2]
Dalam pernyataan di atas
yang tentu saja hasil dari penelitian dan penyimpulan Al Quran dan As Sunnah,
kita dapat mengatakan bahawa i’tiqod yang mesti diyakini seorang muslim adalah
sebagai berikut.
Pertama:
Hendaklah seseorang menetapkan nama bagi ALLAH sesuai dengan apa yang ditetapkan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dalam kitabNya dan ditetapkan oleh RasulNya melalui lisannya.
Hendaklah seseorang menetapkan nama bagi ALLAH sesuai dengan apa yang ditetapkan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dalam kitabNya dan ditetapkan oleh RasulNya melalui lisannya.
Kedua:
Penetapan nama dan sifat ALLAH di sini tanpa melakukan tahrif dan ta’thil serta tanpa melakukan takyif dan tamtsil.
Penetapan nama dan sifat ALLAH di sini tanpa melakukan tahrif dan ta’thil serta tanpa melakukan takyif dan tamtsil.
Tahrif adalah
menyelewengkan makna nama atau sifat ALLAH dari makna sebenarnya tanpa adanya
dalil. Seperti mentahrif sifat mahabbah (cinta) bagi ALLAH menjadi irodatul
khoir (menginginkan kebaikan).
Ta’thil adalah menolak nama
atau sifat ALLAH. Seperti menolak sifat tangan bagi ALLAH.
Takyif adalah menyebutkan
hakikat sesuatu tanpa menyamakannya dengan yang lain. Seperti menyatakan
panjang tangannya adalah 50 cm. Takyif tidak boleh dilakukan terhadap sifat ALLAH
kerana ALLAH tidak memberitahukan bagaimana hakikat sifatNya dengan sebenarnya.
Tamtsil adalah menyamakan
sifat ALLAH dengan sifat makhluk. Seperti menyatakan ALLAH memiliki tangan dan
sama dengan tanganku.
Keempat hal ini terlarang
dalam mengimani nama dan sifat ALLAH kerana ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA berfirman,
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ
وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
“Tidak ada sesuatupun yang
serupa dengan Dia, dan Dialah yang Maha Mendengar dan Melihat.”
(QS. Asy Syura: 11)
Ayat,
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ
“Tidak ada sesuatupun yang
serupa dengan Dia.” adalah bantahan terhadap orang yang melakukan takyif dan
tamtsil, iaitu yang menyamakan sifat ALLAH dengan sifat makhluk atau
menyebutkan hakikat sifat ALLAH padahal yang mengetahuinya hanyalah ALLAH.
Sedangkan ayat,
وَهُوَ السَّمِيعُ
الْبَصِيرُ
“dan Dialah yang Maha
Mendengar dan Melihat.” adalah bantahan untuk orang yang melakukan tahrif dan
ta’thil kerana dalam ayat ini ALLAH menyatakan bahawa ALLAH memiliki sifat
mendengar dan melihat. Makhluk pun memiliki sifat mendengar dan melihat, namun
tentu saja kedua sifat ALLAH ini berbeza dengan makhluk. Oleh kerananya, kedua
sifat tersebut tidak boleh ditahrif (diselewengkan) maknanya dan tidak perlu
dita’thil (ditolak maknanya). Sebagaimana hal ini juga berlaku untuk
sifat-sifat ALLAH lainnya.
Fahamilah Ayat Sifat Secara
Zahir, Tidak Perlu Mentakwil
Pengasuh blog abu salafy
ketika menyanggah hujjah akhi fadhil Ustadz Abul Jauzaa hafizhohullah mengenai
keberadaan ALLAH di atas ‘ArsyNya, ia menyatakan sebagai berikut.
“Yang nampak dari nash-nash
yang menyebut secara lahiriyah bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA di
langit jelas bukan demikian maksud sebenarnya. Ia mesti dita’wil, sebab ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA tidak boleh ditanyakan dengan kata tanya: Di mana Dia? Kata di mana?
Tidak pernah disabdakan Nabi saw, seperti telah kami buktikan.”
Kami harap para pembaca
dapat memperhatikan kalimat yang kami garisbawahi. Inilah dasar pemahaman
abusalafy ketika ingin menyanggah ideologi keberadaan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA di atas ‘ArsyNya. Dia punya keyakinan bahawa dalil-dalil yang
menyatakan semacam itu, hendaklah dita’wil iaitu diertikan dengan makna lainnya
dan jangan difahami secara zahir (tekstual). Inilah kerancuan abusalafy ketika
memahami nama dan sifat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Para pembaca sekalian, yang
dimaksud dengan memahami secara zahir (tekstual) adalah memahami makna yang
tertangkap langsung di dalam benak fikiran.
Kami contohkan adalah
ketika kita mengatakan, “Ali melihat singa.” Maka makna yang tertangkap adalah
Ali benar-benar melihat binatang buas yang dinamakan singa. Inilah yang
dimaksudkan memahami secara zahir. Walaupun masih ada kemungkinan makna singa
di situ boleh dengan makna lainnya seperti bererti pemberani. Misalnya kita
katakan, “Ali Sang Singa menaklukan musuh-musuhnya.” Yang dimaksudkan di sini
bukan singa binatang buas, namun bermakna pemberani kerana difahami dari
konteks kalimat. Namun kalau kita mendengar kata singa secara sendirian, tentu
yang tertangkap dalam benak kita adalah singa yang termasuk binatang buas.
Ketika memahami sifat ALLAH
pun mesti seperti itu. Hendaklah kita memahami secara zahir, sesuai makna yang
tertangkap dalam benak kita tanpa kita takwil (palingkan) ke makna lainnya
tanpa adanya indikator atau dalil. Inilah yang diperintahkan dalam Al Quran
ketika kita memahami ayat Al Quran. Cuba kita perhatikan ayat-ayat berikut ini.
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman,
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman,
وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ
الْعَالَمِينَ (192) نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ (193) عَلَى قَلْبِكَ
لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ (194) بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ (195)
“Dan sesungguhnya Al Quran
ini benar-benar diturunkan oleh Tuhan semesta alam, dia dibawa turun oleh
Ar-Ruh Al-Amin (Jibril), ke dalam hatimu (Muhammad) agar kamu menjadi salah
seorang di antara orang-orang yang memberi peringatan, dengan bahasa Arab yang
jelas.”
(QS. Asy Syu’ara: 192-195).
Lihatlah ayat ini
menegaskan bahawa Al Quran diturunkan dengan Bahasa Arab yang jelas, yang ertinya
boleh langsung kita fahami. Dalam ayat lain, ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA berfirman,
إِنَّا جَعَلْنَاهُ
قُرْآَنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
“Sesungguhnya Kami
menjadikan Al Quran dalam Bahasa Arab supaya kamu memahami(nya).”
(QS. Asy Syu’ara: 192-195)
Ayat ini pun demikian iaitu
menjelaskan bahawa Al Quran itu diturunkan dengan Bahasa Arab yang mudah difahami
secara zahir, tanpa perlu dipalingkan ke makna lainnya. Begitu pula ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA memerintahkan agar kita mengikuti apa yang ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA turunkan, ertinya sesuai yang kita fahami di benak kita. ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA berfirman,
اتَّبِعُوا مَا أُنْزِلَ
إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ
“Ikutilah apa yang
diturunkan kepadamu dari Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti pemimpin-pemimpin
selainNya.”
(QS. Al A’raf: 3)
Apabila ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA menurunkan Al Quran dengan Bahasa Arab agar mudah direnungkan dan difahami,
lalu ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA memerintahkan untuk mengikutinya, maka wajib bagi kita memahami
ayat-ayat yang ada secara zahirnya sesuai yang dimaksudkan oleh Bahasa Arab
kecuali jika hakikat syar’i yang dikehendaki bukanlah demikian. Begitu pula hal
ini berlaku pada ayat-ayat yang menjelaskan sifat ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA (tangan, wajah, istiwa’, dsb). Bahkan berpegang dengan zahir pada
nash-nash yang menjelaskan sifat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lebih
utama kita praktikan kerana penunjukkan sifat ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA harus tauqifiy (harus dengan dalil), tidak ada ruang bagi akal untuk
merinci sifat ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA.
Jika ada yang mengatakan,
“Janganlah fahami ayat yang menunjukkan sifat ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA secara zahir, kerana makna zahir bukanlah yang dimaksudkan?” Kita
jawab, “Apa yang dimaksud dengan zahir yang kalian inginkan?”
[Pertama]
Kalau yang kalian maksudkan
adalah memahami makna yang tertangkap pada nash dengan memahami sifat ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA tersebut sesuai dengan yang layak bagiNya tanpa melakukan tamtsil
(penyamaan dengan makhluk), maka ini benar.
Hal ini wajib diterima dan diimani oleh setiap hamba kerana tidak mungkin ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menceritakan mengenai sifat-sifatNya, lalu itu bukan yang ALLAH SUBHANAHU WA TAALA inginkan dan tanpa menjelaskannya pada hambaNya.
Hal ini wajib diterima dan diimani oleh setiap hamba kerana tidak mungkin ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menceritakan mengenai sifat-sifatNya, lalu itu bukan yang ALLAH SUBHANAHU WA TAALA inginkan dan tanpa menjelaskannya pada hambaNya.
[Kedua]
Namun jika zahir yang
dimaksudkan adalah memahami sifat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan
melakukan tamtsil (menyamakan sifat tersebut dengan sifat makhluk), maka inilah
makna yang tidak diinginkan. Sebenarnya makna ini bukan makna zahir dari dalil
Al Kitab dan As Sunnah yang menjelaskan mengenai sifat ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA kerana pemahaman zahir semacam ini adalah pemahaman kufur dan batil serta
terbantahkan dengan dalil dan ijma’ (kesepakatan para ulama).[3]
Silakan pembaca menilai
pernyataan abusalafy di atas yang menyatakan sifat ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA mesti dita’wil. Pernyataan ini sungguh melenceng dari ijma’
(kesepakatan ulama). Lihat baik-baik klaim ijma’ dari pernyataan ulama berikut
ini. Memahami Sifat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA Secara Zahir adalah Ijma’
(Kesepakatan Para Ulama)
Al Imam Al Khothobiy
rahimahullah mengatakan, “Madzhab salaf dalam mengimani sifat ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA adalah menetapkan dan memahaminya secara zahir (tekstual), mereka
menolak menyebutkan hakikat (kaifiyah) sifat tersebut dan mereka tidak
melakukan tasybih (menyerupakan sifat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan
sifat makhluk).”[4]
Al Hafizh Ibnu ‘Abdil Barr
rahimahullah, “Ahlus Sunnah berijma’ (bersepakat) dalam menetapkan sifat ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA yang terdapat dalam Al Kitab dan As Sunnah, mereka memahaminya sesuai
dengan hakikatnya dan bukan difahami secara majas. Namun ingatlah mereka tidak
menyebutkan kaifiyah sifat tersebut (seperti menggambarkan bagaimana bentuk
tangan dan wajah ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, pen). Berbeza halnya
dengan Jahmiyah, Mu’tazilah dan Khowarij; mereka semua mengingkari sifat ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, mereka tidak mahu memahami sesuai dengan makna hakikatnya. Mereka
malah menganggap bahawa orang-orang yang menetapkan sifat sebagai musyabbihah
(menyerupakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dengan makhluk). Namun menurut mereka yang menetapkan sifat bagi ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA (iaitu Ahlus Sunnah) menilai bahawa Mu’tazilah,cs–lah yang telah
menafikan (meniadakan) ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sebagai
sesembahan.”[5]
Syaikh Muhammad bin Sholeh
Al Utsaimin rahimahullah mengatakan, “Para salaful ummah dan para imam telah
bersepakat (berijma’) bahawa nash-nash yang menjelaskan sifat ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA haruslah difahami secara zahir (tekstual) sesuai dengan sifat yang
layak bagi ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA tanpa melakukan tahrif (penyelewengan makna). Dan ingatlah bahawa
memahami secara sifat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA secara zahir
tidak bererti kita menyamakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan
makhluk.”[6]
Jadi, kenapa kita harus fahami
dalil-dalil yang menjelaskan sifat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA secara zahir
(seperti sifat tangan, wajah, ghodob (murka), istiwa’ ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA)?
Jawapannya:
Tidak mungkin bagi ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA membicarakan sesuatu, namun itu bukan yang Dia inginkan atau
menyelisihi zahirnya tanpa ada penjelasan.
Menetapkan sifat bagi ALLAH SUBHANAHU WA TAALA adalah tauqifi iaitu perlu dalil, sehingga kalau makna sifat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA mahu diselewengkan dari makna zahir harus dengan dalil. Inilah kesepakatan (ijma’) para ulama ahlus sunnah.
Menetapkan sifat bagi ALLAH SUBHANAHU WA TAALA adalah tauqifi iaitu perlu dalil, sehingga kalau makna sifat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA mahu diselewengkan dari makna zahir harus dengan dalil. Inilah kesepakatan (ijma’) para ulama ahlus sunnah.
Tuduhan: Menetapkan Sifat ALLAH SUBHANAHU
WA TAALA Bererti Melakukan Tasybih
Inilah tuduhan lainnya dari
abusalafy dalam beberapa tulisannya terhadap orang yang menetapkan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA berada di atas langit. Beliau menyebut mereka yang menetapkan sifat
semacam itu sebagai mujassimah atau musyabbihah, yang bererti menyerupakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dengan makhlukNya.
Inilah yang diisyaratkan
oleh Ahmad bin Abdul Halim Al Haroni. Beliau rahimahullah mengatakan,
“Mu’tazilah, Jahmiyah dan semacamnya yang menolak sifat ALLAH SUBHANAHU
WA TAALA, mereka menyebut setiap orang yang menetapkan sifat bagi ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA sebagai mujassimah atau musyabbihah. Bahkan di antara mereka menyebut
para Imam besar yang telah masyhur (seperti Imam Malik, Imam Asy Syafi’i, Imam
Ahmad dan pengikut setia mereka) sebagai mujassimah atau musyabbihah (yang
menyerupakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dengan makhluk).”
Inilah bloger abusalafy
yang mengikuti jejak Mu’tazilah dan Jahmiyah. Tidak beza jauh antara dia dengan
mereka. Namun tenang saja, alhamdulillah tuduhan seperti ini sudah disanggah
oleh ulama-ulama terdahulu. Perhatikan kalam mereka berikut ini.
Nu’aim bin Hammad Al Hafizh
rahimahullah mengatakan, “Siapa yang menyerupakan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA dengan makhlukNya, maka dia kafir. Siapa yang mengingkari sifat ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA yang ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA tetapkan bagi diriNya, maka dia kafir. Namun, menetapkan sifat yang ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA tetapkan bagi diriNya atau yang ditetapkan oleh RasulNya tidaklah
disebut tasybih (menyerupakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan
makhluk).”
Ishaq bin Rohuwyah
rahimahullah mengatakan, “Yang disebut tasybih (menyerupakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dengan makhluk), jika kita mengatakan, ‘Tangan ALLAH sama dengan
tanganku atau pendengaranNya sama dengan pendengaranku.’ Inilah yang disebut
tasybih. Namun jika kita mengatakan sebagaimana yang ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA katakan iaitu mengatakan bahawa ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA memiliki tangan, pendengaran dan penglihatan; dan kita tidak sebut,
‘Bagaimana hakikat tangan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, dsb?’
dan tidak pula kita katakan, ‘Sifat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA itu sama
dengan sifat kita (iaitu tangan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sama
dengan tangan kita)’; seperti ini tidaklah disebut tasybih. Ingatlah ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA berfirman,
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ
وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
“Tidak ada sesuatupun yang
serupa dengan Dia, dan Dialah yang Maha Mendengar dan Melihat.”
(QS. Asy Syuro: 11)
Syaikh Al Albani
rahimahullah mengatakan, “Seandainya menetapkan ketinggian bagi ALLAH SUBHANAHU
WA TAALA (di atas seluruh makhlukNya) bermakna tasybih (menyerupakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dengan makhluk), maka setiap orang yang menetapkan sifat yang lainnya
bagi ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA seperti menetapkan bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA itu
Qodir (Maha Kuasa), ALLAH SUBHANAHU WA TAALA itu saami’ (Maha
Mendengar) atau ALLAH SUBHANAHU WA TAALA itu bashiir (Maha
Mendengar), orang-orang yang menetapkan seperti ini juga haruslah disebut
musyabbihah. Namun tidak seorang muslim pun pada hari ini yang mereka
menisbatkan diri pada Ahlus Sunnah wal Jama’ah mengatakan bahawa orang yang
menetapkan sifat-sifat tadi bagi ALLAH SUBHANAHU WA TAALA adalah
musyabbihah (melakukan tasybih atau menyerupakan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA dengan makhluk), berbeza dengan para penolak sifat ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA iaitu Mu’atzilah, dll.”[7]
Ringkasnya, jika kita yang
menyatakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA di atas langit adalah musyabbihah, maka seharusnya engkau katakan pula
pada orang-orang yang menetapkan sifat mendengar, melihat, bahkan sifat wujud
adalah musyabbihah kerana sifat-sifat ini juga ada pada makhluk. Namun, pasti
engkau akan mengelak, tidak mahu mengatakan demikian.
Jadi, jika kami mengatakan
bahawa ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA di atas langit, di atas seluruh makhlukNya, itu bukanlah bererti ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA serupa dengan makhluk. Jadi kami yang menetapkan sifat bukanlah
musyabbihah, seperti kleim Anda.
Justeru orang yang menolak
sifat ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA atau mengatakan, ‘ALLAH SUBHANAHU WA TAALA tidak
berada di atas langit’, kerana tidak boleh kita fahami ayat-ayat yang
menyatakan demikian secara zahirnya, namun makna yang lainnya’; mereka itulah
sebenarnya musyabbihah? Kok, tuduhan ini boleh berbalik?
Ini buktinya. Perlu
diketahui bahawa setiap orang yang menolak sifat ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA (mu’athilah) sebelumnya mereka terlebih dahulu menyerupakan sifat ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dengan makhluk (melakukan tasybih). Sebelumnya mereka berfikir, “Kalau
kita menetapkan sifat tangan, wajah, dan sifat lainnya bagi ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, maka ini sama saja kita menyerupakan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA dengan makhluk.” Lalu agar sifat ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA tidak sama dengan makhluk, setelah itu mereka menolak sifat ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, iaitu menolak sifat tangan, wajah, dan sifat lainnya. Inilah pemikiran
mu’athilah (para penolak sifat) pertama kali. Sehingga para ulama mengatakan,
“Kullu mu’athil musyabbih”, iaitu setiap orang yang menolak sifat ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, mereka juga adalah orang yang menyerupakan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA dengan makhluk (melakukan tasybih) kerana takut menyerupakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, akhirnya mereka menolak sifat ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA. Jadi siapakah sebenarnya yang musyabbihah atau mujassimah?
Nantikan serial selanjutnya
dari pembahasan ini mengenai berbagai dalil dari Al Quran dan As Sunnah tentang
keberadaan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA di atas langit. Hanya ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang
memberi taufik. Semoga ALLAH SUBHANAHU WA TAALA mudahkan
untuk pembahasan selanjutnya.
--------------------------
Penulis: Muhammad Abduh Tuasikal (Abu Rumaysho Al Ambony)
Artikel http://rumaysho.com
[1] Al ‘Aqidah Al
Wasithiyah, Ahmad bin Abdul Halim Al Haroni Ibnu Taimiyah, hal. 8, Darul
‘Aqidah, cetakan pertama, tahun 1426 H
[2] Aqowiluts Tsiqoot fii
Ta’wilil Al Asma’ wa Ash Shifaat wal ayat Al Muhkamat wal Mutasyabihaat, Mar’i
bin Yusuf Al Hambali Al Maqdisi, Tahqiq: Syu’aib Al Arnauth, hal. 234,
Muassasah Ar Risalah, cetakan pertama, 1406 H.
[3] Penjelasan ini kami
sarikan dari Taqribut Tadmuriyah, Syaikh Muhammad bin Sholih Al Utsaimin, hal.
45-46, Darul Atsar, cetakan pertama, tahun 1422 H.
[4] Lihat Mukhtashor Al
‘Uluw lil ‘Aliyyil Ghofar, Al Hafizh Syamsuddin Adz Dzahaby, Tahqiq: Syaikh
Muhammad Nashiruddin Al Albani, hal. 38, Al Maktab Al Islami, cetakan kedua,
1412 H.
[5] Idem
[6] Taqribut Tadmuriyah,
hal. 46
[7] Lihat Mukhtashor Al
‘Uluw, hal. 67.
(....to be continue part
2....)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan