Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Selasa, 2 Januari 2018

S 103 : TELITI DAN WASPADALAH TERHADAP KAUM MUNAFIK DAN MUSYRIKIN DI SEKELILING KITA

Sesungguhnya kaum munafik dan musyrik dari waktu ke waktu adalah sama, mereka menyembunyikan dan atau menolak setiap perkara yang haq, lantas membenarkan perkara yang bathil atau mencampur aduk keduanya demi menipu orang-orang yang bodoh lagi lalai. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman yang bermaksud;

"Keadaan kamu hai orang-orang munafik dan musyrikin, adalah seperti keadaan orang-orang sebelum kamu. Mereka lebih kuat daripada kamu, lebih banyak harta dan anak-anaknya dari kamu. Mereka telah menikmati bahagian mereka, sebagaimana kamu telah menikmati bahagian kamu, begitu pula orang-orang yang sebelummu menikmati bahagiannya, lalu kamu mempercakapkan (perihal bathil) sebagaimana mereka mempercakapkannya. Maka mereka itu amalannya menjadi sia-sia di dunia dan di akhirat; dan mereka itulah orang-orang yang merugi."
(Qs. at-Taubah {9}:69)

"Maka mengapa kamu (terpecah) menjadi dua golongan dalam (menghadapi) orang-orang munafik, padahal Allah telah membalikkan mereka pada kekafiran, disebabkan usaha mereka sendiri. Apakah kamu bermaksud memberi petunjuk kepada orang-orang yang telah disesatkan Allah? Barangsiapa yang disesatkan Allah, sekali-kali kamu tidak mendapatkan jalan (untuk memberi petunjuk) kepadanya."
(Qs. an-Nisaa' {4}:88)

Oleh kerana itu wahai diri, fahamilah ketetapan adi-Diin-mu dengan berpanduan mutlak kepada al Quran dan al-Hadits shahih, agar engkau jangan sampai tersesat lantaran membela kaum munafik dan musyrikin, tapi malah menjadi penentang kaum Mukmin yang istiqomah.

ALLAH SUBHANAHU WA TAALA juga berfirman yang bermaksud;

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab kepadamu dengan membawa kebenaran, supaya kamu mengadili antara manusia dengan apa yang telah Allah wahyukan kepadamu. Oleh kerananya, janganlah kamu jadi penentang (orang yang tidak bersalah), kerana (membela) orang-orang yang khianat. Selanjutnya mohonlah ampun kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(QS. an-Nisaa' {4|:105-106)


Wallahu tabaroka wa ta'ala a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan