Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 5 Januari 2018

S 138 : REDA MANUSIA ITU ADALAH PUNCAK YANG TAK BOLEH DICAPAI

 Al Imam Asy Syafi’iy berkata kepada Yunus Bin Abdil A’la رحمهما الله:

“Reda manusia itu adalah puncak yang tak boleh dicapai dan tiada jalan untuk selamat dari mereka. Maka engkau harus memegang apa yang bermanfaat bagimu, lalu tekunilah dia.”

Ahmad Bin Harb Bin Fairuz An Naisaburiy رحمه الله berkata:


“Aku beribadah kepada Allah selama lima puluh tahun, maka aku tidak mendapatkan kemanisan ibadah hingga aku meninggalkan tiga perkara: Aku meninggalkan keredaan manusia hingga akupun sanggup untuk berbicara dengan kebenaran. Dan aku meninggalkan persahabatan dengan orang-orang fasik hingga akupun mendapatkan persahabatan dengan orang-orang soleh. Dan aku tinggalkan manisnya dunia hingga akupun mendapatkan manisnya akhirat.”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan