Banyak orang berkata acara
ini dari wali songo mutlak semuanya, padahal tidak semua wali menyetujui hal
itu, terjadi dua kubu dalam keputusan ini iaitu Abangan dan Putihan (lurus)
Sejarah lahirnya tahlilan dalam masyarakat Islam di Indonesia
A. Pendahuluan Tahlilan
atau selamatan adalah amalan yang popular bagi masyarakat Islam untuk membantu
menyelamatkan keluarga yang telah mati. Amalan ini biasa dilakukan pada hari
1-7 kematian, lalu dlanjutkan pada hari ke-20, 40, 100 dan 1 tahunnya.
Sebahagian masyarakat Islam
menganggap bahawa amalan ini adalah bahagian dari ibadah yang wajib dilakukan kerana
dengan melihat dari banyaknya orang yang melakukannya atau kerana dipimpin oleh
imam, tokoh agama atau mereka anggap ulama.
Sedangkan sebahagian
lainnya menganggapnya sebagai amalan bidaah yang wajib ditinggalkan kerana
tidak adanya dalil al Quran dan as Sunnah, yang mensyaratkan amalan tersebut.
Nah, untuk mengetahui apakah amalan tahlilan itu berasal dari Islam atau bukan,
maka kita baca dulu sejarah munculnya tahlilan.
B. Kisah Wali Songo sebagai
cikal bakal munculnya tahlilan untuk kematian Perintis, pelopor dan pembuka
pertama penyiaran serta pengembangan Islam di Pulau Jawa adalah para
ulama/mubaligh yang berjumlah sembilan, yang popular dengan sebutan Wali Songo.
Atas perjuangan mereka, berhasil mendirikan sebuah kerajaan Islam pertama di
Pulau Jawa yang berpusat di Demak, Jawa Tengah. Para ulama yang sembilan dalam
menyiarkan dan mengembangkan Islam di tanah Jawa yang majoriti penduduknya
beragama Hindu dan Budha mendapat kesulitan dalam membuang adat istiadat
upacara keagamaan lama bagi mereka yang telah masuk Islam.
Para ulama yang sembilan
(Wali Songo) dalam menanggungi masalah adat istiadat lama bagi mereka yang
telah masuk Islam terbagi menjadi dua aliran iaitu:
C. Aliran Giri atau Islam
Putih Aliran Giri adalah suatu aliran yang dipimpin oleh Raden Paku (Sunan
Giri) dengan para pendukung Raden Rahmat (Sunan Ampel), Syarifuddin (Sunan
Drajat) dan lain-lain.
Aliran ini dalam masalah
ibadah sama sekali tidak mengenal kompromi dengan ajaran Budha, Hindu,
keyakinan animisme dan dinamisme. Orang yang dengan suka rela masuk Islam lewat
aliran ini, harus mahu membuang jauh-jauh segala adat istiadat lama yang
bertentangan dengan syari'at Islam tanpa reserve. Kerana murninya aliran dalam
menyiarkan dan mengembangkan Islam, maka aliran ini disebut ISLAM PUTIH.
D. Aliran Tuban atau Islam
Abangan
Aliran Tuban adalah suatu
aliran yang dipimpin oleh R.M. Syahid (Sunan Kalijaga) yang didukung oleh Sunan
Bonang, Sunan Muria, Sunan Kudus, dan Sunan Gunung Djati.
Aliran ini sangat moderat,
mereka membiarkan dahulu terhadap pengikutnya yang mengerjakan adat istiadat
upacara keagamaan lama yang sudah mendarah daging sulit dibuang, yang penting
mereka mahu memeluk Islam. Agar mereka jangan terlalu jauh menyimpang dari
syari'at Islam. Maka para wali aliran Tuban berusaha agar adat istiadat Budha,
Hindu, animisme dan dinamisme diwarnai keislaman. Kerana moderatnya aliran ini
maka pengikutnya jauh lebih banyak dibandingkan dengan pengikut aliran Giri
yang "radikal". Aliran ini sangat disorot oleh aliran Giri kerana
dituduh mencampur adukan syari'at Islam dengan agama lain. Maka aliran ini
dicap sebagai aliran Islam abangan.
E. Mengenal Tradisi Hindu
untuk Kematian Dengan ajaran agama Hindu yang terdapat dalam Kitab Brahmana.
Sebuah kitab yang isinya mengatur tata cara pelaksanaan kurban, sajian-sajian
untuk menyembah dewa-dewa dan upacara menghormati roh-roh untuk menghormati
orang yang telah mati (nenek moyang) ada aturan yang disebut Yajna Besar dan
Yajna Kecil.
Yajna Besar dibagi menjadi
dua bahagian iaitu Hafiryayajna dan Somayjna. Somayjna adalah upacara khusus
untuk orang-orang tertentu. Adapun Hafiryayajna untuk semua orang. Hafiryayajna
terbagi menjadi empat bahagian iaitu : Aghnidheya, Pinda Pitre Yajna, Catur
masya, dan Aghrain. Dari empat macam tersebut ada satu yang sangat berat
dibuang sampai sekarang bagi orang yang sudah masuk Islam adalah upacara Pinda
Pitre Yajna iaitu suatu upacara menghormati roh-roh orang yang sudah mati.
Dalam upacara Pinda Pitre
Yajna, ada suatu keyakinan bahawa manusia setelah mati, sebelum memasuki
karman, yakni menjelma lahir kembali ke dunia ada yang menjadi dewa, manusia,
binatang dan bahkan menjelma menjadi batu, tumbuh-tumbuhan dan lain-lain sesuai
dengan amal perbuatannya selama hidup, dari 1-7 hari roh tersebut masih berada
di lingkungan rumah keluarganya. Pada hari ke 40, 100, 1000 dari kematiannya,
roh tersebut datang lagi ke rumah keluarganya. Maka dari itu, pada hari-hari
tersebut harus diadakan upacara saji-sajian dan bacaan mantera-mantera serta nyanyian
suci untuk memohon kepada dewa-dewa agar rohnya si fulan menjalani karma
menjadi manusia yang baik, jangan menjadi yang lainnya.
Pelaksanaan upacara
tersebut diawali dengan aghnideya, iaitu menyalakan api suci (membakar
kemenyan) untuk kontak dengan para dewa dan roh si fulan yang dituju.
Selanjutnya diteruskan dengan menghidangkan saji-sajian berupa makanan, minuman
dan lain-lain untuk dipersembahkan ke para dewa, kemudian dilanjutkan dengan
bacaan mantra-mantra dan nyanyian-nyanyian suci oleh para pendeta agar
permohonannya dikabulkan.
F. Perdebatan Pra Wali
Masalah Tradisi Lama Pada masa para wali di bawah pimpinan Sunan Ampel, pernah
diadakan musyawarah antara para wali untuk memecahkan adat istiadat lama bagi
orang yang telah masuk Islam. Dalam musyawarah tersebut Sunan Kali Jaga selaku
Ketua aliran Tuban mengusulkan kepada majlis musyawarah agar adat istiadat lama
yang sulit dibuang, termasuk di dalamnya upacara Pinda Pitre Yajna dimasuki
unsur keislaman.
Usulan tersebut menjadi
masalah yang serius pada waktu itu sebab para ulama (wali) tahu benar bahawa
upacara kematian adat lama dan lain-lainnya sangat menyimpang dengan ajaran
Islam yang sebenarnya. Mendengar usulan Sunan Kali Jaga yang penuh diplomatik
itu, Sunan Ampel selaku penghulu para wali pada waktu itu dan sekaligus menjadi
ketua sidang/musyawarah mengajukan pertanyaan sebagai berikut :
"Apakah tidak dikuatirkan
dikemudian hari bahawa adat istiadat lama itu nanti akan dianggap sebagai
ajaran Islam, sehingga kalau demikian nanti apakah hal ini tidak akan
menjadikan bidaah?” Pertanyaan Sunan Ampel tersebut kemudian dijawab oleh Sunan
Kudus sebagai berikut :
"Saya sangat setuju
dengan pendapat Sunan Kali Jaga." Sunan Kudus berkeyakinan bahwa di
belakang hari akan yang menyempunakannya. Sekalipun Sunan Ampel, Sunan Giri,
dan Sunan Drajat sangat tidak menyetujui, akan tetapi majoriti anggota
musyawarah menyetujui usulan Sunan Kali Jaga, maka hal tersebut berjalan sesuai
dengan keinginannya. Mulai saat itulah secara resmi berdasarkan hasil musyawarah,
upacara dalam agama Hindu yang bernama Pinda Pitre Yajna dilestarikan oleh
orang-orang Islam aliran Tuban yang kemudian dikenal dengan nama nelung dino,
mitung dina, matang puluh, nyatus, dan nyewu
G. Umat Islam Sepeninggal
Wali Songo Keadaan umat Islam setelah para wali meninggal dunia semakin jauh
dari ajaran Islam yang sebenarnya. Para Ulama aliran Giri yang terus
mempengaruhi para raja Islam pada khususnya dan masyarakat pada umumnya untuk
menegakkan syari'at Islam yang murni mendapat kecaman dan ancaman dari para
raja Islam pada waktu itu, kerana raja-raja Islam majoriti menganut aliran
Tuban. Sehingga pusat pemerintahan kerajaan di Demak berusaha dipindahkan ke
Pajang agar terlepas dari pengaruh para ulama aliran Giri.
Pada masa kerajaan Islam di
Jawa, di bawah pimpinan raja Amangkurat I, para ulama yang berusaha
mempengaruhi keraton dan masyarakat, mereka ditangkapi dan dibunuh/dibrondong
di lapangan Surakarta sebanyak 7.000 orang ulama. Melihat tindakan yang
sewenang-wenang terhadap ulama aliran Giri itu, maka Trunojoyo, Santri Giri
berusaha menyusun kekuatan untuk menyerang Amangkurat I yang keparat itu.
Pada masa kerajaan dipegang
oleh Amangkurat II sebagai pengganti ayahnya, ia membela, dendam terhadap Truno
Joyo yang menyerang pemerintahan ayahnya. Ia bekerja sama dengan VOC menyerang
Giri Kedaton dan semua upala serta santri aliran Giri dibunuh habis-habisan,
bahkan semua keturunan Sunan Giri dihabisi pula. Dengan demikian lenyaplah
sudah ulama-ulama penegak Islam yang konsekwen. Ulama-ulama yang boleh hidup di
masa itu adalah ulama-ulama yang lunak (moderat) yang mahu menyesuaikan diri
dengan keadaan masyarakat yang ada. Maka bertambah suburlah adat-istiadat lama
yang melekat pada orang-orang Islam, terutama upacara adat Pinde Pitre Yajna
dalam upacara kematian.
Keadaan yang demikian terus
berjalan berabad-abad tanpa ada seorang ulamapun yang muncul untuk mengikis
habis adat-istiadat lama yang melekat pada Islam terutama Pinda Pitre Yajna.
Baru pada tahun 1912 M, muncul seorang ulama di Yogyakarta bernama K.H. Ahmad
Dahlan yang berusaha sekuat kemampuannya untuk mengembalikan Islam dari
sumbernya iaitu Al Quran dan As Sunnah, kerana beliau telah memandang bahawa
Islam dalam masyarakat Indonesia telah banyak dicampuri berbagai ajaran yang
tidak berasal dari Al Quran dan Al Hadits, di mana-mana merajalela perbuatan
khurafat dan bidaah sehingga umat Islam hidup dalam keadaan konservatif dan
tradisional. Munculnya K.H. Ahmad Dahlan bukan saja berusaha mengikis habis
segala adat istiadat Budha, Hindu, animisme, dinamisme yang melekat pada Islam,
akan tetapi juga menyebarkan fikiran-fikiran pembaharuan dalam Islam, agar umat
Islam menjadi umat yang maju seperti umat-umat lain. Akan tetapi aneh bin
ajaib, kemunculan beliau tersebut disambut negatif oleh sebagian ulama itu
sendiri, yang ternyata ulama-ulama tersebut adalah ulama-ulama yang tidak
setuju untuk membuang beberapa adat istiadat Budha dan Hindu yang telah
diwarnai keislaman yang telah dilestarikan oleh ulama-ulama aliran Tuban
dahulu, yang antara lain upacara Pinda Pitre Yajna yang diisi nafas Islam, yang
terkenal dengan nama upacara nelung dina, mitung dina, matang dina, nyatus, dan
nyewu.
Pada tahun 1926 para ulama
tradisional bangkit membendung penyebarang pengaruh Ahmad Dahlan dengan
didirikannya organisasi yang diberi nama "Nahdhatul Ulama" yang
disingkat NU. Pada muktamarnya di Makasar NU mengeluarkan suatu keputusan yang
antara lain :
"Setiap acara yang
bersifat keagamaan harus diawali dengan bacaan tahlil yang sistimatiknya seperti
yang kita kenal sekarang di masyarakat." Keputusan ini nampaknya
benar-benar dilaksanakan oleh orang NU. Sehingga semua acara yang bersifat
keagamaan diawali dengan bacaan tahlil, termasuk acara kematian. Mulai saat
itulah secara lambat laun upacara Pinda Pitre Yajna yang diwarnai keislaman
berubah nama menjadi tahlilan sampai sekarang.
G. Antara Salafy Wahabi dan
Islam Nusantara Umat Islam saat ini mengenal dua istilah iaitu Salafy Wahabi
dan Islam Nusantara
1. Salafy Wahabi adalah
istilah yang lahir dari ulama-ulama dan pengikutnya yang giat melestarikan
tradisi-tradisi lama dalam Islam yang ditujukan kepada orang-orang yang anti
tradisi, iaitu berusaha menjalankan Islam sesuai dengan sunnah Rasulullah dan
sunnah para sahabat dan yang giat mendakwahkan pemurnian Islam dari takhyul, bidaah
dan syirik atau pengikut jalan Sunan Giri. Mereka ini berpendirian bahawa
budaya harus menyesuaikan diri dengan agama.
2. Islam Nusantara adalah istilah yang dimunculkan oleh ulama Nahdatul Ulama bagi umat Islam yang melestarikan ajaran-ajaran Sunan Kalijaga, iaitu mensesuaikan Islam dengan budaya nusantara. Mereka giat melestarikan budaya nusantara ke dalam Islam. Bagi mereka berpendirian bahawa Islam hendaknya menyesuaikan atau terbuka menerima budaya nusantara, makanya disebut Islam Nusantara, yang tampil beza dengan Islam Arab.
Nah, setelah membaca huraian
di atas, maka silakan mengambil kesimpulan dan keputusan apakah akan mengatakan
bahawa tahlilan adalah ajaran Islam atau tahillan adalah ajaran Hindu.
Semoga ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA membimbing kita untuk melaksanakan Islam dengan sebenar-benarnya dan
membebaskan kita dari belunggu bidaah.
(Diringkas dari tulisan
Sangaji EM dan sumber lainnya).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan