Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Selasa, 2 Januari 2018

S 96 : KEMULIAAN ORANG YANG BERSEDEKAH

Kisah Awan Yang Bercakap, Diriwayatkan daripada Abu Hurairah ra daripada Nabi SAW bersabda :

"Suatu ketika ada satu orang berada di suatu padang pasir, dia mendengar suara daripada awan : "Siramilah kebun si fulan," lalu awan itu menjauh dan mencurahkan air. Ternyata di kebun itu ada seseorang yang sedang mengurus air dengan sekopnya.
Lelaki itu bertanya kepadanya: "Wahai hamba Allah, siapa namamu?" Dia menjawab : "Fulan." Sama seperti nama yang dia dengar daripada awan tadi. Dia bertanya kembali: "Wahai hamba Allah, kenapa kau tanya namaku?"
Dia menjawab: "Aku mendengar suara daripada awan di mana inilah airnya. Awan itu berkata: "Siramilah kebun si fulan (disebutkannya) namamu. Apakah yang kau lakukan dalam kebunmu?"
Dia menjawab: "Kerana kau berkata seperti itu(lalu diberitahu kepadanya) aku mengambil hasil yang keluar dari kebun ini, lalu aku sedekahkan satu pertiga daripadanya, aku makan satu pertiga daripadanya bersama keluargaku dan aku kembalikan satu pertiganya ke kebun."
Dalam riwayat lain disebutkan: "Dan aku berikan satu pertiganya untuk orang-orang miskin, orang yang meminta dan Ibnu sabil (musafir).
[Hadis Riwayat Muslim no 2984]


ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sentiasa suka dengan kebaikan yang kita lakukan terutama kepada insan yang memerlukan. Janganlah terlalu berkira untuk memberi sebahagian yang kita miliki. Bukankah apa yang kita ada semuanya daripada pemberian Allah?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan