Ini terutama dalam keluarga yang ada ramai ahli terutama anak-anak yang masih kecil yang dilatih berpuasa. Juga soalan ini kedengaran apabila kita dijemput berbuka puasa di rumah orang lain yang ingin melayan kita.
Makan Dulu
Ada orang menyangka bahawa
sekalipun makanan sudah terhidang, yang terbaik itu solat dahulu, selepas itu
barulah makan. Sehingga ada yang apabila mereka duduk di keliling hidangan,
kemudian bangun meninggalkannya dan pergi menunaikan solat. Amalan seperti itu
dirasakan oleh sesetengah pihak sebagai lebih mengikut kehendak agama. Namun,
jika kita merujuk kepada hadis-hadis Nabi s.a.w kita akan dapati penegasan yang
sebaliknya. Antaranya hadis daripada Anas bin Malik r.a.: bahawa Rasulullah
s.a.w. bersabda:
“Apabila telah dihidangkan
makan malam, maka mulakanlah makan sebelum kamu menunaikan solat Maghrib, dan
jangan kamu tergopoh-gapah semasa makan malam kamu.”
(Riwayat Bukhari dan
Muslim).
Dalam hadis yang lain daripada Abdullah bin Umar, baginda s.a.w. bersabda:
“Apabila dihidangkan makan
malam seseorang kamu, sedangkan solat (jamaah) telah didirikan, maka mulailah
dengan makan malam. Janganlah dia tergopoh-gapah sehinggalah dia selesai.”
(Riwayat Bukhari dan
Muslim).
Riwayat di atas juga
menambah bahawa Ibn Umar r.a. apabila dihidangkan untuknya makanan, manakala
solat pula sedang didirikan, maka beliau tidak mendatangi solat melainkan
hingga beliau selesai makan, walaupun beliau mendengar bacaan imam.
Hikmah daripada arahan Nabi s.a.w agar mendahulukan makan ialah agar pemikiran kita tidak diganggu ketika solat dengan ingatan kepada makanan yang telah kita lihat terhidang di hadapan mata sebelum bersolat tadi. Ini boleh mengganggu kekusyukan solat seseorang. Dengan itu para ulama menyatakan dimakruhkan solat setelah makanan terhidang di hadapan mata. Ini merangkumi semua solat, bukan khusus pada solat Maghrib sahaja. Kata al-Imam an-Nawawi (meninggal 676H) dalam Sharh Sahih Muslim mengulas hadis-hadis berkaitan: “Di dalam hadis-hadis tersebut dimakruhkan solat apabila terhidangnya makanan yang hendak dimakan kerana ia boleh mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk”.
Hikmah daripada arahan Nabi s.a.w agar mendahulukan makan ialah agar pemikiran kita tidak diganggu ketika solat dengan ingatan kepada makanan yang telah kita lihat terhidang di hadapan mata sebelum bersolat tadi. Ini boleh mengganggu kekusyukan solat seseorang. Dengan itu para ulama menyatakan dimakruhkan solat setelah makanan terhidang di hadapan mata. Ini merangkumi semua solat, bukan khusus pada solat Maghrib sahaja. Kata al-Imam an-Nawawi (meninggal 676H) dalam Sharh Sahih Muslim mengulas hadis-hadis berkaitan: “Di dalam hadis-hadis tersebut dimakruhkan solat apabila terhidangnya makanan yang hendak dimakan kerana ia boleh mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk”.
Dalam Faidh al-Qadir l-Imam al-Munawi (meninggal 1031H) pula menyebut bahawa arahan ini merangkumi semua solat dengan katanya: “Hadis tersebut menyatakan hendaklah didahulukan makan malam sebelum solat Maghrib. Namun ia juga dipraktikkan juga pada solat-solat yang lain. Ini kerana punca arahan ini ialah bimbang hilangnya khusyuk.”
Salah Faham
Ini bukan bererti kita
mengutamakan makan dari solat. Sebaliknya kita makan terlebih dahulu kerana
ingin menjaga kekusyukan solat. Hal yang sama apabila kita dilarang bersolat
dalam keadaan terasa ingin membuang air besar ataupun air kecil. Nabi bersabda:
“Tiada solat (jangan
dirikan solat) dalam keadaan makanan terhidang dan dalam keadaan menahan air
besar atau air kecil”
(Riwayat Muslim).
Ini bukanlah bererti kita
menganggap buang air besar dan kecil itu lebih utama dari solat, sebaliknya
mendahului kedua perkara itu demi menjaga kepentingan solat.
Al-Imam Ibn Hajar al-`Asqalani (meninggal 852H) dalam Fath al-Bari memetik ungkapan Ibn Jauzi (meninggal 597H): “Ada orang menyangka bahawa mendahulukan makanan sebelum solat adalah bab mendahulukan hak hamba ke atas hak Tuhan. Sebenarnya bukan demikian, tetapi ini adalah menjaga hak Allah agar makhluk masuk ke dalam ibadahnya dengan penuh tumpuan. Sesungguhnya makanan mereka (para sahabat) adalah sedikit dan tidak memutuskan mereka daripada mengikuti solat jemaah.”
Dengan itu, makan dahulu setelah makanan terhidang kemudian baru bersolat adalah sunnah Nabi s.a.w. Maka apabila makanan terhidang, ibubapa hendaklah memberikan anak-anak makan terlebih dahulu ketika berbuka, sehingga mereka selesai maka barulah bersolat. Inilah sunnah.
Al-Imam Ibn Hajar al-`Asqalani (meninggal 852H) dalam Fath al-Bari memetik ungkapan Ibn Jauzi (meninggal 597H): “Ada orang menyangka bahawa mendahulukan makanan sebelum solat adalah bab mendahulukan hak hamba ke atas hak Tuhan. Sebenarnya bukan demikian, tetapi ini adalah menjaga hak Allah agar makhluk masuk ke dalam ibadahnya dengan penuh tumpuan. Sesungguhnya makanan mereka (para sahabat) adalah sedikit dan tidak memutuskan mereka daripada mengikuti solat jemaah.”
Dengan itu, makan dahulu setelah makanan terhidang kemudian baru bersolat adalah sunnah Nabi s.a.w. Maka apabila makanan terhidang, ibubapa hendaklah memberikan anak-anak makan terlebih dahulu ketika berbuka, sehingga mereka selesai maka barulah bersolat. Inilah sunnah.
Melakukan susunan yang seperti itu, mendapat pahala. Namun makanlah dengan kadar yang diajar oleh Islam, bukan makan sehingga mengah lalu gagal bersolat dengan sempurna.
Tidak Makruh
Di sana ada cara untuk
mengelakkan kemakruhan ini, iaitu elakkan menghidangkan makanan terlebih dahulu
sebelum solat. Elakkan mata terpandang kepada makanan yang telah dihidangkan.
Selepas selesai bersolat barulah dihidangkan. Namun, jika kelaparan itu kuat,
bau makanan telah masuk ke hidung, sehingga ingatan kepada makanan sangat kuat
sekali belum melihatnya, hendaklah dia makan terlebih dahulu.
Juga sudah pasti tidak makruh bersolat sekalipun makanan sudah terhidang jika keinginan kepada makanan tiada. Ini kerana punca (‘illah) larangan bersolat semasa makanan terhidang ialah agar tidak mengganggu khusyuk. Jika seseorang memang tiada keinginan kepada makanan, sudah pasti tidak menggangu khusyuk sekalipun makanan sudah terhidang.
Juga sudah pasti tidak makruh bersolat sekalipun makanan sudah terhidang jika keinginan kepada makanan tiada. Ini kerana punca (‘illah) larangan bersolat semasa makanan terhidang ialah agar tidak mengganggu khusyuk. Jika seseorang memang tiada keinginan kepada makanan, sudah pasti tidak menggangu khusyuk sekalipun makanan sudah terhidang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan