Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Isnin, 26 Mei 2014

R 24 : ROTSCHILD – BAHAGIAN 2

1806: Napolean mengeluarkan kenyataan bahawa objektif utamanya adalah menggulingkan pemerintahan Hess-Cassel.
Sebaik mendengar kenyataan tersebut, Putera William IX dari Hesse-Hanau meninggalkan German dan pergi ke Denmark. Dia meninggalkan sejumlah hartanya yang bernilai $3,000,000 kepada Mayer Amschel Rotschild untuk disimpan.
Nathan Mayer Rotschild berkahwin dengan Hannah Barent Cohen, yang berasal dari keluarga yang amat kaya dalam dunia perniagaan di London.
1808: Lionel Nathan de Rotschild, anak lelaki pertama Nathan Mayer Rotschild dilahirkan.
1810: Sir Francis Baring dan Abraham Goldsmid mati. Ini menjadikan Nathan Mayer Rotschild sebagai satu-satunya ahli perbankan terbesar yang berada di England.
Salomon Mayer Rotschild pergi ke Vienna, Austria dan menubuhkan bank M. von Rotschild und Sohne.
1811: Piagam perjanjian Rotschild Bank of the United States telah tamat tempoh dan Kongres mengundi untuk tidak memperbaharui piagam tersebut. Nathan Mayer Rotschild tidak berganjak dan menyatakan:
“Sama ada permohonan memperbaharui piagam perjanjian tersebut diluluskan, atau Amerika Syarikat akan menyaksikan diri mereka terlibat dengan peperangan yang amat dahsyat’.
Walau bagaimanapun, pihak Amerika Syarikat tetap tidak meluluskan permohonan tersebut dan ini menyebabkan Nathan Mayer Rotschild mengeluarkan satu lagi kenyataan berbaur ugutan:
“Amerika yang kurang ajar harus diajar. Bawa mereka kembali ke era penjajahan.”
1812: Dengan sokongan kewangan Rotschild, dan atas arahan Nathan Mayer Rotschild, British mengisytiharkan perang ke atas Amerika Syarikat. Rancangan Rotschild adalah untuk menyebabkan Amerika Syarikat berada di dalam bebanan hutang yang tinggi di dalam peperangan ini. Yang mana pada akhirnya, mereka (AS) terpaksa menyerah kalah kepada Rotschild dan piagam perjanjian Rotschild bagi memperoleh pegangan penuh terhadap First Bank of the United States terpaksa diperbaharui.
Mayer Amschel Rotschild mati. Di dalam wasiat yang ditinggalkannya, dia telah mengeluarkan beberapa undang-undang yang spesifik kepada keluarganya untuk dipatuhi, iaitu:

1) Semua kedudukan penting di dalam perniagaan keluarga hanya dimiliki oleh ahli keluarga sahaja

2) Hanya ahli keluarga dari kalangan lelaki sahaja yang dibenarkan untuk menyertai peniagaan keluarga

3) Ahli keluarga dikehendaki mengahwinkan sepupu dan dua-pupu bagi mengekalkan harta dari kalangan keluarga sahaja (daripada 18 perkahwinan oleh cucu Mayer Amschel Rotschild, 16 daripadanya adalah daripada hasil perkahwinan sepupu dan dua-pupu – satu kaedah yang dipanggil inbreeding)

4) Segala inventori awam dan harta pusakanya tidak perlu disiarkan

5) Tiada tindakan undang-undang yang dikenakan berhubung dengan nilai harta pusaka yang ditinggalkan

6) Anak sulung lelaki daripada anak sulung lelaki hendaklah dijadikan sebagai ketua keluarga (melainkan apabila majoriti ahli keluarga tidak bersetuju melantiknya)
Berikutan kematian Mayer Amschel Rotschild, Nathan Mayer Rotschild telah dipilih menjadi ketua keluarga bagi menghormati wasiat ke-6 yang ditinggalkan bapanya.
Jacob (James) Mayer Rotschild berhijrah ke Paris, Perancis untuk menubuhkan bank de Rothschild Frères.
Nathaniel de Rotschild, menantu kepada Jacob (James) Mayer Rotschild dilahirkan.

1814: Berhubung dengan harta Putera William IX Hesse-Hanau yang berjumlah $3,000,000 yang mana dia telah amanahkan kepada Mayer Amschel Rotschild untuk menjaganya, dan apa yang terjadi seterusnya, kita perlu merujuk kepada Jewish Encyclopaedia, Edisi1905, Volum 10, muka surat 494 yang menyatakan:
“Menurut lagenda, wang tersebut disembunyikan di dalam tong-tong arak dan telah berjaya melepasi carian askar-askar Napoleon apabila mereka memasui Frankfurt, dan pada tahun 1814, wang tersebut masih lagi di dalam tong-tong arak yang sama, apabila Putera William IX Hesse-Hanau kembali ke German. Fakta-fakta tersebut nampak kurang romantik dan lebih kepada praktikal.”
Ayat terakhir dengan jelas menyatakan duit tersebut tidak pernah dikembalikan oleh Rotschild kepada Putera William IX Hesse-Hanau. Ensiklopedia tersebut seterusnya menyatakan:
“Nathan Mayer Rotschild melaburkan $3,000,000 dalam emas daripada Syarikat India Timur dan mengetahui ia akan diperlukan bagi kempen semenanjung Wellington.”
Hasil daripada wang pencurian tersebut, Nathan membuat “tidak kurang daripada 4 (empat) keuntungan:

i) Pada penjualan kertas yang dibelinya pada 50 sen setiap dolar dan dipungut pada nilai tara Wellington;

ii) pada jualan emas untuk Wellington;

iii) ke atas pembelian semula;

iv) pada mengemukakannya ke Portugal.”

1815: Kelima-lima adik-beradik Rotschild bekerjasama membekalkan emas kepada pihak yang berperang dalam perang Wellington (melalui Nathan di England) dan tentera Napoleon (melalui Jacob di Perancis) dan mereka memulakan polisi memberi dana kepada kedua-dua belah pihak yang berperang. Keluarga Rotschild amat menyukai peperangan kerana peperangan merupakan penjana hutang secara besar-besar yang bebas risiko. Ini terjadi kerana mereka telah diberi jaminan oleh kerajaan negara tersebut, melalui usaha yang dilakukan oleh populasi yang menduduki negara tersebut, dan ia tidak menjadi masalah kepada negara yang kalah di dalam peperangan kerana pinjaman tersebut akan dibayar oleh negara yang menang di dalam peperangan itu.
Sementara mereka memberi dana kepada kedua-dua belah pihak yang berperang, mereka menggunakan bank mereka yang sedia ada di sekitar Eropah bagi membolehkan mereka untuk memulakan rangkaian perkhidmatan persuratan yang tiada tandingannya melalui jalan-jalan rahsia dan kurier yang cepat. Hantaran yang dibawa oleh kurier tersebut akan dibuka oleh pembawa kurier itu sendiri dan segala maklumat yang terkandung di dalamnya akan diberitahu kepada Rotschilds supaya mereka sentiasa berada satu langkah di hadapan peristiwa-peristiwa semasa.
Lebih-lebih lagi, kurier-kurier Rotschilds adalah merupakan satu-satunya usahawan yang dibenarkan untuk melepasi laluan antara England dan Perancis. Melalui kurier-kurier ini juga Nathan Mayer Rotschild sentiasa mendapatkan berita terkini mengenai apa yang terjadi di dalam peperangan supaya dia dapat menggunakan segala maklumat yang ada untuk membeli dan menjual stok-stok di dalam pasaran saham selari dengan maklumat yang diperoleh.
Salah seorang kurier Rotschilds bernama Rothworth. Apabila peperangan Battle of Waterloo telah dimenangi oleh pihak British, Rothworth dengan segera melalui jalan-jalan pintas rahsia yang ada dan berjaya menyampaikan berita tersebut kepada Nathan Mayer Rotschild 24 jam sebelum kurier kepunyaan Wellington tiba untuk menyampaikan berita tersebut.
Pada waktu itu, saham-saham British dipanggil consuls dan ianya diperdagangkan di atas lantai di dalam pertukaran pasaran saham. Nathan Mayer Rotschild mengarahkan kesemua pekerjanya mula menjual consuls. Mereka berjaya membuat kesemua pembeli-pembeli saham mempercayai bahawa pihak British telah kalah dalam peperangan tersebut dan mereka mula menjual saham mereka secara mendadak.
Oleh yang demikian, harga-harga saham mulai jatuh kepada nilai yang mana Nathan Mayer Rotschild secara rahsia mengarahkan pekerjanya membeli seluruh saham yang boleh mereka dapatkan pada waktu itu.
Apabila berita mengenai kemenangan British di dalam peperangan tersebut telah diumumkan, harga saham melambung lebih tinggi daripada harga asal sebelum peperangan tersebut berakhir membuatkan Nathan Mayer Rotschild memperoleh keuntungan 20 kepada 1 di dalam pelaburannya.
Perkara ini membuatkan keluarga Rotschild memperoleh kawalan sepenuhnya terhadap ekonomi British dan seterusnya berjaya memaksa British meluluskan permohonan untuk membuka Bank of England yang mana Nathan Mayer Rotschild menguasainya.
Menariknya, 100 tahun selepas itu, surat khabar New York Times mengeluarkan kenyataan di dalam akhbar tersebut yang menyatakan cucu Nathan Mayer Rotschild pernah membuat permohonan bertulis kepada mahkamah untuk menghalang penerbitan sebuah buku yang mengandungi kisah di sebalik transaksi perdagangan yang berlaku pada waktu itu. Keluarga Rotschild mendakwa cerita tersebut adalah tidak benar dan sengaja diada-adakan. Tetapi mahkamah tidak mengendahkan permintaan keluarga tersebut dan mengarahkan keluarga itu membayar segala kos kepada mahkamah.
Kembali kepada tahun 1815, Nathan Mayer Rotschild membuat pernyataan terkenalnya yang berbunyi:
‘Aku tidak peduli siapa yang diletakkan di dalam takhta England untuk menguasai empayar yang padanya matahari tidak pernah tenggelam. Siapa yang mengawal bekalan duit Britain, dialah yang menguasai empayar British dan akulah yang mengawal bekalan duit British.’
Dia secara terbuka dengan bongkaknya menyatakan yang selama 17 tahun dia berada di England, dia telah berjaya memperoleh keuntungan sebanyak 2500 kali ganda kepada £50 juta daripada sejumlah £20,000 yang diberikan oleh ayahnya.
Keluarga Rotschild juga menggunakan Bank of England yang mereka kawal untuk menggantikan kaedah mengangkut emas dari sebuah negara ke sebuah negara yang lain kepada penggunaan sistem debit dan kredit kertas, iaitu sistem bank yang digunakan pada hari ini dengan menggunakan kesemua lima bank mereka yang berada di Eropah.
Pada penghujung abad ini, satu tempoh yang dikenali sebagai Age of the Rotschilds yang mana dianggarkan keluarga ini mengawal separuh daripada seluruh kekayaan yang berada di seluruh dunia.
Walau bagaimana pun, tidak semuanya berjalan lancar untuk keluarga Rotschild pada tahun itu. Seperti di Kongres Vienna yang bermula pada September 1814 dan berakhir pada bulan Jun tahun ini. Tujuan utama kongres tersebut adalah bagi membentuk sebuah kerajaan dunia (world government) yang memberikan mereka kuasa politik sepenuhnya terhadap seluruh dunia yang bertamadun.
Memandangkan kebanyakan kerajaan Eropah pada waktu itu banyak berhutang dengan keluarga Rotschild, mereka (Rotschild) merasakan boleh menjadikan hal tersebut (mewujudkan world government) sebagai alat untuk tawar-menawar. Walau bagaimanapun, Tsar Alexander I dari Rusia, yang telah tidak tunduk kepada bank pusat Rothschild, tidak menyokong akan rancangan itu, jadi rancangan kerajaan dunia Rothschild gagal.
Marah oleh ini, Nathan Mayer Rothschild telah bersumpah bahawa satu hari nanti dia atau keturunannya akan memusnahkan seluruh keluarga dan keturunan Tsar Alexander I. Malangnya kata-kata beliau adalah benar dan 102 tahun kemudian Rothschild membiayai Bolshevik bagi bertindak atas janjinya itu.

Menariknya, dunia fanatik one government dan Yahudi Ashkenazi, Henry Kissinger, melakukan disertasi kedoktoran pada Kongres Vienna.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan