“Barangsiapa memakan riba maka dia akan
kekal di neraka.”
Pernyataan ini sering kita dengar dari sebahagian dai. Mereka berhujjah dengan
kalimat terakhir dari surah Al-Baqarah ayat 275, yang ertinya: “dan
barangsiapa kembali maka mereka itulah penghuni-penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.”
(Surah 2, AL BAQARAH : ayat 275)
Mereka memahami kata “kembali” di sana dengan pengertian
“kembali memakan riba atau bermu’amalah dengan riba.
Kesimpulannya, hukuman bagi pemakan riba adalah hidup di neraka selama-lamanya
tak ubahnya seperti hukuman bagi orang-orang kafir yang tidak memeluk Aqidah Islam.
Pemahaman di atas diamini oleh seorang mufassir dari
kalangan Mu’tazilah, yakni Imam Az-Zamakhsyari.
Ketika selesai mengutip ayat ini, beliau menegaskan: “ini merupakan dalil yang
jelas mengenai kekalnya orang fasiq (di neraka)”[1]. Padahal, sebagian besar
ulama, khususnya ahlus sunnah,[2] menolak pendapat ini kerana banyaknya dalil
yang menunjukkan bahawa siapa saja yang berislam, tidak menyekutukan Allah,
maka dia tidak akan kekal di neraka.
Pemahaman bahawa pemakan riba kekal di neraka sebenarnya tidaklah
tepat. Mari kita lihat penjelasan Asy-Syaikh Atha’
Abu Rasytah[3] hafidzahullah mengenai potongan ayat ini di dalam kitab
tafsir beliau. Beliau menyatakan:
“{dan barangsiapa kembali} iaitu barangsiapa yang kembali
ke masa di mana ia berkata: jual-beli sama dengan riba, iaitu kembali
menghalalkannya {maka mereka itu penghuni-penghuni neraka, mereka kekal di
dalamnya} kerana dengan ia kembali menghalalkan riba bererti dia telah kafir
dan murtad dari Islam. Dan orang kafir itu kekal di dalam neraka”.[4]
Kutipan singkat tersebut memberi penjelasan yang telah
mencukupi. Bahawa menurut Abu Rasytah hafidzahullah, yang dimaksud dengan kembali dalam
ayat itu bukanlah kembali memakan riba, melainkan kembali berpendirian bahawa
jual-beli sama dengan riba. Sementara itu, menyamakan jual-beli dengan riba
jelas merupakan kukufuran, yakni pengingkaran terhadap hukum Allah yang tak
diragukan keabsahannya(qath’i).
Kesamaan antara jual-beli dan riba yang mereka maksud
adalah bahawa menurut mereka keduanya sama-sama sah dipraktikkan, sama-sama
boleh alias sama-sama halal. Pernyataan ini langsung disanggah oleh Allah (ertinya)
:
“Padahal Allah (sebelumnya)
telah menghalalkan jual-beli dan mengharamkan riba.”
Ertinya, pernyataan mereka bahawa jual-beli sama dengan
riba merupakan suatu bentuk menentangan, pelecehan dan pengingkaran terhadap
ketetapan Allah yang telah mereka dengar secara jelas sebelumnya. Di sinilah
letak kekufuran orang yang mengatakan bahawa jual-beli sama dengan riba. Sebab,
dia telah mengingkari hukum Allah yang bersifat qath’i (pasti).
Ibnu Katsir menyatakan: “maksudnya:
mereka dihukum seperti itu disebabkan kerana penentangan mereka terhadap
ketetapan-ketetapan Allah di dalam SyariatNya. Perkataan mereka itu bukan
bermaksud mengqiyaskan riba dengan jual-beli, sebab orang-orang musyrik tidak
mengakui legaliti hukum asal jual-beli yang disyariatkan oleh Allah di dalam al
Quran. Seandainya (perkataan mereka) ini merupakan qiyas nescaya mereka akan
mengatakan: “Sesungguhnya riba itu sama saja dengan jual-beli,” tetapi mereka
berkata: “sesungguhnya jual-beli sama saja dengan riba.” Ertinya: jual-beli itu
serupa dengan riba, lantas mengapa Dia mengharamkan yang ini lalu membolehkan
yang itu? Inilah penentangan mereka terhadap syariat”.[5]
Pendapat Syeikh Atha Abu Rusytah itu bukan pendapat yang
menyendiri. Para mufassir telah menjelaskan hal yang serupa dengan penjelasan
beliau. Berikut adalah kutipan dari beberapa mufassir:
Asy-Syaukani menyatakan: “{dan barang
siapa yang kembali} kepada perbuatan makan riba dan bermuamalah dengannya {maka
mereka itu penghuni-penghuni neraka mereka kekal di dalamnya}”.. dan ada yang
menyatakan bahawa pengertian {dan barangsiapa yang kembali} adalah kembali
kepada pendapat bahawa {sesungguhnya jual beli sama dengan riba} sehingga dia
dianggap kufur kerananya, dengan (kekufuran) itu dia kekal (di neraka). Jika
menggunakan asumsi penafsiran yang pertama, maka kekekalan yang dimaksud
merupakan metafor, dalam erti hiperbolik (mubalaghah), sebagaimana
perkataan orang Arab: “seorang raja yang kekal,” maksudnya: berumur panjang.
Pengalihan kepada takwil ini hukumnya wajib berdasarkan hadits-hadits mutawatir
mengenai keluarnya orang-orang yang bertauhid dari neraka”.[6]
Al-Qurthubi menyatakan: “{dan
barangsiapa kembali}, maksudnya melakukan riba sampai meninggal. Ini merupakan
pendapat Sufyan. Ulama selain beliau menyatakan: barangsiapa kembali berkata
bahawa jual-beli sama dengan riba maka dia telah kafir. Ibu ‘Athiyyah
menyatakan: jika ayat itu kita asumsikan tertuju kepada orang yang kafir
(kepada keharaman riba) maka kekekalan yang dimaksud merupakan kekekalan dalam
makna sebenarnya (hakiki), namun jika ayat itu kita asumsikan bicara mengenai
seorang muslim yang bermaksiat, maka kekekalan itu bermakna metafor dengan
membawa pengertian hiperbolik (melebih-lebihkan).”[7]
Ibnul Jauzi menyatakan: “Firman Allah (ertinya):
{dan barangsiapa kembali}, berkata Ibnu Jabir: barangsiapa kembali kepada riba
kerana menghalalkannya dengan alasan {sesungguhnya jual-beli sama saja dengan
riba}”.[8]
Al-Baghawi dalam tafsirnya menyatakan:
“{dan barangsiapa kembali} menghalalkan makan riba setelah pengharamannya.”[9]
Ibnu ‘Athiyyah menyatakan: “Firman Allah
Taala (ertinya): {dan barangsiapa kembali} maksudnya kembali mengerjakan riba
dan mengatakan {sesungguhnya jual-beli sama dengan riba}. Jika ayat itu kita
asumsikan tertuju kepada orang yang kafir (kepada keharaman riba) maka
kekekalan yang dimaksud merupakan kekekalan dalam makna sebenarnya (hakiki),
namun jika ayat itu kita asumsikan bicara mengenai seorang muslim yang
bermaksiat, maka kekekalan itu bermakna metafor dengan pengertian hiperbolik
(melebih-lebihkan). sebagaimana perkataan orang Arab: “seorang raja yang kekal”
(malikun kholidun), untuk menyatakan kelestarian segala sesuatu yang
tidak kekal secara hakiki.”[10]
As-Suyuthi menyatakan: “maksudnya
kembali kepada riba setelah diharamkan, lalu mereka menghalalkannya dengan
perkataan mereka “sesungguhnya jual-beli sama saja dengan riba” {maka mereka
itu penghuni-penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya} maksudnya mereka tidak
mati.”[11]
Al-Baidhowi menyatakan: “{barangsiapa
kembali} kembali menghalalkan riba, mengingat konteks pembicaraannya mengenai
hal ini {maka mereka adalah penghuni-penghuni neraka mereka kekal di dalamnya}
kerana mereka mengingkari keharamannya”.[12]
Kesimpulan
Ayat tersebut tidak mengancam seorang mukmin yang
melakukan perbuatan maksiat berupa memakan riba. Namun, ayat tersebut tertuju
kepada mereka yang menolak hukum keharaman riba. Mereka dianggap orang kafir.
Jika sebelumnya beriman, maka dengan pengingkarannya terhadap keharaman riba
itu bererti dia telah keluar dari Islam. Adapun seorang beriman yang percaya
sepenuhnya bahawa Allah mengharamkan riba, namun kerana sebab tertentu dia
terjerumus ke dalam mu’amalah ribawi, maka dia dianggap sebagai seorang yang
bermaksiat, dia dihukum kerana dosanya, namun tidak kekal di neraka. Meski
demikian, memakan riba tetap merupakan dosa besar yang kita berlindung kepada
Allah dari dosa yang demikian itu. Wallahu a’lam bish-showab
[1] Lihat Al-Kassyaaf
‘an haqaaiqi ghawaamidhit tanziil wa ‘uyuunil aqaawiil fii wujuuhit ta’wiil
[2] Lihat hasyiyah (catatan pinggir) al-Kasysyyaaf
[3] Beliau adalah pimpinan Hizbut Tahrir yang sekarang
[4] Atha’ Abu Rasytah, at-taisiir
fii Ushulit tafsiir (Beirut:
Darul Ummah, 2006), 308
[5] Lihat: tafsirul Qur’anil ‘Adziim
[6] Lihat: Fathul Qadiir
[7] dalam al-Jami’ liahkamil Qur’an
[8] dalam Zaadul Masiir
[9] Dalam Ma’aalimut tanziil
[10] Dalam Muharrirul Wajiiz
[11] dalam ad-Durrul Mantsur
[12] Dalam Anwaarut tanziil
Tiada ulasan:
Catat Ulasan