Sabda Rasululullah SAW,
“Akan datang kepada umat ini suatu masa nanti ketika orang-orang
menghalalkan riba dengan alasan: aspek perdagangan.”
(HR Ibnu Bathah, dari Al ‘Auzai).
Dalam kehidupan kaum Muslimin yang semakin sulit ini,
memang ada yang tidak memperdulikan lagi masalah halal dan haramnya bunga bank.
Bahkan ada pendapat yang terang-terangan menghalalkannya. Ini dikeranakan
keterlibatan kaum Muslimin dalam sistem kehidupan Sekularisme-Kapitalisme Barat serta sistem Sosialisme-Atheisme. Bagi yang masih berpegang teguh kepada
hukum Syariat Islam, maka berusaha agar kehidupannya berdiri di atas keadaan
yang bersih dan halal. Namun kerana umat pada masa sekarang adalah umat yang
lemah, bodoh, dan tidak mampu membeza-bezakan antara satu pendapat dengan
pendapat lainnya, maka mereka saat ini menjadi golongan yang paling bingung,
diombang-ambing oleh berbagai pendapat dan pemikiran.
Riba dan Yahudi dalam Tinjauan
Sejarah
Sejak dahulu, Allah SWT telah mengharamkan riba.
Keharamannya adalah abadi dan tidak boleh diubah sampai Hari Kiamat. Bahkan
hukum ini telah ditegaskan dalam syariat Nabi Musa as, Isa as, sampai pada masa
Nabi Muhammad saw. Tentang hal tersebut, al Quran telah mengabarkan tentang
tingkah laku kaum Yahudi yang dihukum Allah SWT akibat tindakan kejam dan tidak
bermoral mereka, termasuk di dalamnya perbuatan memakan harta riba.
Firman Allah SWT:
“Disebabkan oleh kezaliman orang-orang Yahudi, maka Kami telah
haramkan atas mereka (memakan makanan) yang baik-baik (yang dahulunya) telah
dihalalkan bagi mereka; dan (juga) kerana mereka banyak menghalangi (manusia)
dari jalan Allah; serta disebabkan mereka memakan riba. Padahal sesungguhnya
mereka telah dilarang memakannya, dan mereka memakan harta dengan jalan yang
bathil (seperti memakan wang sogok, merampas harta orang yang lemah. Kemudian)
Kami telah menyediakan bagi orang-orang kafir di antara mereka itu siksa yang
pedih.”
(Surah 4, AN NISAA’ : ayat 160-161)
Dalam sejarahnya, orang Yahudi adalah kaum yang sejak
dahulu berusaha dengan segala cara menghalangi manusia untuk tidak melaksanakan
syariat Allah SWT. Mereka membunuh para nabi, berusaha mengubah bentuk dan isi
Taurat dan Injil, serta menghalalkan apa saja yang telah diharamkan Allah SWT,
misalnya menghalalkan hubungan seksual antara anak dengan ayah, membolehkan
adanya amalan sihir, menghalalkan riba sehingga terkenalah dari dahulu sampai
sekarang bahawa antara Yahudi dengan perbuatan riba adalah susah dipisahkan.
Tentang eratnya antara riba dengan gerak kehidupan kaum Yahudi, kita dapat mengetahuinya
di dalam kitab suci mereka:
“Jikalau kamu memberikan
pinjaman wang kepada umatku, iaitu kepada orang-orang miskin yang ada di antara
kamu, maka janganlah kamu menjadikan baginya sebagai orang penagih hutang yang
keras, dan janganlah mengambil bunga daripadanya.” (Keluaran, 22:25).
Dalam kitab Imamat (orang Lewi), tersebut pula larangan
yang senada. Pada kitab tersebut disebutkan agar orang-orang Yahudi tidak
mengambil riba dari kalangan kaumnya sendiri:
“Maka jikalau saudaramu telah
menjadi miskin dan tangannya gemetar besertamu, maka janganlah kamu mengambil
daripadanya bunga dan laba yang terlalu (besar). Jangan kamu memberikan wangmu
kepadanya dengan memakai bunga.”
(Imamat 35-37).
Jelaslah di dalam ayat-ayat tersebut bahawa orang-orang
Yahudi telah dilarang memakan riba (bunga). Namun dalam kenyataannya, mereka
membangkang dan mengabaikan larangan tersebut. Mengapa mereka demikian berani
melanggar ketentuan hukum Taurat itu? Dalam hal ini, Buya Hamka (alm) mengutip
dari buku Taurat pada kitab Ulangan pasal 23 ayat 20 :
“Maka dari bangsa lain, kamu boleh mengambil bunga (riba). Tetapi dari saudaramu, maka tidak boleh kamu mengambilnya supaya diberkahi Tuhanmu, agar kamu dalam segala perkara tanganmu mampu memegang negeri, (seperti) yang kamu tuju (cita-citakan) sekarang adalah hendaklah (kamu) mengambilnya sebagai bahagian dari harta pusakamu.”
Berdasarkan kutipan di atas, Buya Hamka menarik
kesimpulan bahawa ayat tersebut telah menjadi pegangan kaum Yahudi sedunia
sampai sekarang. Mereka, biarpun tidak duduk pada kerusi pemerintahan di suatu
negeri, tetapi merekalah yang justeru menguasai pemerintahan negeri tersebut
melalui bentuk pinjaman ribawi (membungakan wangnya) yang menjerat leher.
Yahudi dan Penguasaan Kewangan
Dunia
Dalam sebuah terbitan naskah Protokolat, iaitu berupa
strategi jahat Yahudi, disebutkan bahawa kebangkitan berbagai negara di bidang
ekonomi adalah hasil daya cipta gemilang mereka, misalnya dengan kredit
(pinjaman) yang menjerat leher negara non-Yahudi yang makin lama makin terasa
sakit. Mereka katakan bahawa bantuan luar negeri yang telah dilakukan boleh
dikatakan laksana selonggok dedalu yang mencerap habis segenap potensi
perekonomian negara tersebut.
Memang dalam kenyataannya pada masa sekarang, orang-orang Yahudi telah berhasil menguasai Sistem Kewangan Dunia, khususnya dalam bidang perbankan. Misalnya, penguasaan mereka terhadap pusat kewangan di Wallstreet (New York). Tempat ini merupakan pangsa bursa (wang) terbesar di dunia. Peredaran kewangan di Amerika Syarikat telah dikuasai oleh orang-orang Yahudi sejak awal abad XX sampai sekarang.
Di samping itu, mereka juga menguasai bidang-bidang
industri (yang umumnya diperlukan oleh orang banyak), perdagangan antarabangsa
(dalam bentuk perusahaan-perusahaan raksasa), yang tersebar di seluruh Amerika,
Eropah dan negeri-negeri di Asia dan Afrika. Sebagai misal, di Amerika,
orang-orang Yahudi menguasai perusahaan General Electric, Fairstone, Standard
Oil, Texas dan Mobil Oil. Dalam perdagangan matawang asing, maka setiap 10
orang broker, sembilan di antaranya adalah orang-orang Yahudi.
Di Perancis, sebahagian saham yang tersebar di berbagai
bidang kehidupan adalah milik orang-orang Yahudi. Dalam menghancurkan moral di
suatu negeri, orang-orang Yahudi dan pengikut-pengikutnya memberi modal;
misalnya mengelola usaha Kasino, Nigth Club, atau perdagangan ubat bius.
Umat Islam Indonesia mahupun
Malaysia dan Perbankan
Sistem perbankan telah muncul di dunia Islam sejak
kedatangan penjajah Barat menyerbu ke berbagai negeri Islam. Di negeri-negeri
jajahannya, mereka menerapkan sistem ekonomi Kapitalisme yang bertumpu kepada
sistem perbankan (riba). Di Indonesia muncul bank pertama, iaitu Bank Priyayi,
tahun 1846 di Purwokerto, dengan pendirinya Raden Bei Patih Aria Wiryaatmaja
dari kalangan raja-raja. Kemudian secara meluas di berbagai daerah, berdiri
Bank Rakyat (Volksbank); antara lain di Garut (1898), Sumatera Barat (1899),
dan Menado (1899).
Dalam menanamkan sistem perbankan ini, penjajah Belanda
mendirikan Sentral Kas, tahun 1912, yang berfungsi sebagai pusat kewangan. Dari
kalangan intelektual, didirikanlah Indonesische Studie Club di Surabaya tahun
1929. Kemudian Belanda, dalam menyuburkan sistem riba, mendirikan Algemene
Volkscredit Bank (AVB) tahun 1934.
Pada tahun-tahun pertama setelah terusirnya pejajah
Belanda dari Indonesia, didirikanlah Yayasan Pusat Bank Indonesia tahun 1945,
yang menjadi tunas Bank Indonesia sekaligus memberikan rekomendasi pendirian
bank-bank yang ada. Melalui PP No.1, tahun 1946, lahirlah Bank Rakyat Indonesia
(BRI). Pada tahun yang sama, menyusul berdirinya Bank Negara Indonesia (BNI)
1946. Kemudian jumlah bank semakin bertambah banyak. Di antaranya Bank Industri
Negara (BIN, 1952), Bank Bumi Daya (BBD, 19 Ogos 1959). Bank Pembangunan Industri
(BPI, 1960), Bank Dagang Negara (BDN, 2 April 1960), Bank Export-Import
Indonesia (Bank Exim) yang dinasionalisasikan pada 30 November 1960. Pada
tahun-tahun berikutnya sampai sekarang, dunia perbankan tumbuh seperti cendawan
di musim hujan.
Secara garis besar, dunia perbankan di Indonesia
didominasi oleh bank-bank yang menjadi Badan Usaha Milik Negara/BUMN (misalnya
BNI 1946, BRI, BDN) dan bank-bank milik swasta. Untuk yang pertama, jumlahnya
tidak terlalu banyak. Tetapi untuk yang kedua, ia terbagi ke dalam tiga
kategori; iaitu swasta asli Indonesia (misalnya Bank Susila Bakti, Bank Arta
Pusara, Bank Umum Majapahit), swasta merger bank luar (misalnya Lippo Bank,
BCA, Bank Summa), dan bank luar tulen (misalnya Chase Manhattan, Deutsche Bank,
Hongkong Bank, Bank of America). Untuk melihat perkembangan perbankan di
Indonesia, saat ini telah dibangun sejumlah 2652 bank (tidak termasuk BRI dan
BRI Unit Desanya). Menurut standard Amerika ditilik dari jumlah penduduk
Indonesia, maka negeri ini masih memerlukan 7800 bank lagi. Begitu juga di
Malaysia dan Negara-negara Islam di dunia yang lain. Di Malaysia Bank Negara
sebagai penteraju utama dan pelbagai bank yang wujud samada dari dalam negera
mahupun dari luar negera seperti Bank Islam, Bank Rakyat. Maybank, Cimb bank,
Public Bank, Kuwait Bank dan banyak lagi. Tiada yang tak mengamalkan riba dan
urusniaga mereka. Wujudnya bank bermakna wujudnya riba dan menjadi satu
perniagaan yang amat menguntungkan dan mendapat pengiktirafan sepenuhnya oleh
kerajaan. Peranan utama adalah menyembelih masyarakat dan penduduk dengan mengenakan
interest(riba) jika berurusan dengan mereka seperti membuat pinjaman perumahan,
membeli kenderaan dan sebagainya. Lebih teruk daripada ceti tetapi bank adalah
diiktiraf dan bebas memperlakukan mengikut kehendak mereka yakni kehendak
Yahudi, Nasrani, munafikin dan kafirin ini supaya kita bergelumang kehidupan
kita dengan riba yang dilaknati oleh Allah swt. Maka jadilah kita umat Islam
yang terlaknat. Allah Ya Rabbi. Agak-agak apa yang akan terjadi kalau Malaysia
ni tiada BANK..
Sistem Perbankan dan Organisasi
Keagamaan
Sebelum tahun 1990-an umat Islam Indonesia belum terlibat
langsung. Sistem ini sejak dahulu hanya diminati oleh kalangan pengusaha
perusahaan. Namun sejak diadakan penandatangan kerja sama antara Bank Summa
dengan Organisasi keagamaan NU tanggal 2 Juni 1990, maka umat Islam Indonesia
telah mulai dilibatkan langsung dalam praktik perbankan. Dalam perjanjian
kerjasama tersebut telah disepakati untuk didirikan sebanyak 2000 buah Bank
Perkreditan Rakyat (BPR) di seluruh Indonesia. Namun sebelumnya BPR telah
berdiri tanggal 25 Februari 1990. BPR ini memberikan pinjaman kredit sebesar
antara 100.000 sampai 500.000 rupiah dengan bunga 2,25% per bulan, untuk
pengusaha /pedagang kecil, petani, dan untuk umum kredit tersebut berkisar
antara 25 sampai 200 juta rupiah.
Rencana NU untuk mendirikan BPR sesungguhnya bukan
masalah baru lagi. Ide itu telah ada dan dibahas berulang-ulang dalam berbagai
kesempatan kongres besar NU. Pada awalnya NU mengharamkannya; kemudian
memberikan alternatif fatwa iaitu haram, halal dan subahat; dan terakhir
tanggal 22 Julai 1990, NU melalui Abdurrahman Wahid sebagai PB NU telah
menghalalkannya.
Fatwa NU ini lalu diikuti oleh Muhammadiyah melalui AS
Projokusumo (sebagai PB Muhammadiyah). Alasan yang dikemukannya adalah kerana
fatwa tersebut diputuskan melalui perdebatan para ulama yang dikenal telah
mendalami masalah-masalah hukum Islam. Majlis Ulama Indonesia, melalui KH Hasan
Basri, menyambut baik keputusan NU ini. Menurut beliau, keputusan tersebut
dikeluarkan atas dasar musyawarah para ulama yang memahami hukum Islam.
Fatwa ini menimbulkan reaksi antara yang pro dan kontra
di kalangan ulama dan intelektual Muslim. Dari kubu yang tidak setuju, muncullah
pernyataan dari Dekan Fakulti Syariah IAIN Jakarta, Dr Peunoh Daly. Ia berkata
bahawa bank yang dibentuk oleh NU mahupun Muhammadiyah seharusnya bank yang
Islami, bukan bank yang hanya menjadi alat untuk pemerataan riba. Beliau
menandaskan bahawa sampai sekarang belumlah ada bank yang bersifat Islami di
Indonesia. Ia merasa hairan mengapa sistem muamalah yang telah diatur oleh
Islam, iaitu sistem muamalah mudlarabah, qiradh dan salam itu tidak dihidupkan.
“Akibatnya, umat Islam terjerat ke dalam sistem bank yang mengandung riba,”
celanya.
Di kalangan NU sendiri, ternyata ada suara yang tidak
puas atas fatwa ini. Kalangan fungsionaris Syuriah PB NU, misalnya, menilai bahawa
fatwa tersebut tidak sejalan dengan garis kebijakan mereka. Sebab, menurut
mereka, NU seharusnya membentuk bank muamalah mudlarabah (berdagang bersama
yang saling menguntungkan), bukan bank umum yang lebih cenderung menganut
sistem bunga(riba).
Bagaimana silang pendapat di kalangan intelektual dan
ulama modern di negeri ini? Sesuaikah pendapat mereka dengan ketentuan syarak?
Dapatkah pendapat mereka diterima? Lebih jauh dari itu, apakah mereka boleh
disebut mujtahid atau lebih baik disebut sebagai muqallid?
Pendapat Intelektual dan Ulama
Modernis
Di antara pekerjaan yang dikelola bank, maka yang menjadi
topik permasalahan dalam Fikih Islam adalah soal bunga bank. Sebab, secara umum
tujuan usaha bank adalah untuk memperoleh keuntungan dari perdagangan kredit.
Bank memberikan kredit kepada orang luar dengan memungut bunga melalui pembayaran
kredit (yang jumlahnya lebih besar dari besarnya kredit). Selisih pembayaran
yang biasanya disebut bunga, itulah yang menjadi keuntungan usaha bank.
Dalam masalah ini, para intelektual dan ulama modern
mempunyai pendapat yang berbeza-beza, tergantung dari sudut pandang mereka. Ada segolongan dari mereka yang
mengharamkannya kerana bunga bank tersebut dipandang sebagai riba. Tetapi
segolongan lainnya menghalalkannya.
Ke dalam kubu pertama (yang mengharamkan bunga bank),
tersebutlah Mahmud Abu Saud (Mantan Penasihat Bank Pakistan), berpendapat bahawa
segala bentuk bunga(bank) yang terkenal dalam sistem perekonomian sekarang ini
adalah riba. Lalu kita juga mendengar pendapat Muhammad Abu Zahrah, Guru Besar
Hukum Islam pada Fakulti Hukum Universiti Cairo yang memandang bahawa riba
Nasi’ah sudah jelas keharamannya dalam al Quran. Akan tetapi banyak orang yang
tertarik kepada sistem perekonomian orang Yahudi yang saat ini menguasai
perekonomian dunia. Mereka memandang bahawa sistem riba itu kini bersifat darurat
yang tidak mungkin dapat dielakkan. Lantas mereka menakwilkan dan membahas
makna riba. Padahal sudah jelas bahawa makna riba itu adalah riba yang
dilakukan oleh semua bank yang ada dewasa ini, dan tidak ada keraguan lagi
tentang keharamannya. Buya Hamka secara sederhana memberikan batasan bahawa erti
riba adalah tambahan. Maka, apakah ia tambahan lipat-ganda, atau tambahan 10
menjadi 11, atau tambahan 6% atau tambahan 10%, dan sebagainya, tidak dapat
tidak tentulah terhitung riba juga. Oleh kerana itu, susahlah buat tidak
mengatakan bahawa meminjam wang dari bank dengan bunga sekian adalah riba.
(Dengan demikian) menyimpan dengan bunga sekian (deposito) ertinya makan riba
juga.
Ke dalam kubu kedua (yang menghalalkan bunga bank),
peminatnya kebanyakan berasal dari kalangan intelektual dan ulama modern.
Mereka memandang bahawa bunga bank yang berlaku sekarang ini dalam batas-batas
yang wajar, tidaklah dapat dipandang haram. Tersebutlah A. Hasan, salah seorang
pemuka Persatuan Islam (Persis), yang mengemukakan bahawa riba yang sudah tentu
haramnya itu ialah yang sifatnya berganda dan yang membawa (menyebabkan) ia
berganda. Menurut beliau, riba yang sedikit dan yang tidak membawa kepada
berganda, maka itu boleh. Ia menambahkan bahawa riba yang tidak haram adalah
riba yang tidak mahal (besar) dan yang berupa pinjaman untuk tujuan berdagang,
bertani, berusaha, pertukangan dan sebagainya, yakni yang bersifat produktif.
Drs. Syarbini Harahap berpendapat bahawa bunga konsumtif
yang dipungut oleh bank tidaklah sama dengan riba. Kerana, menurutnya, di sana
tidak terdapat unsur penganiayaan. Adapun jika bunga konsumtif itu dipungut
oleh lintah darat, maka ia dapat dipandang sebagai riba. Sebab, praktik
tersebut memberikan kemungkinan adanya penganiayaan dan unsur pemerasan antara sesama
warga masyarakat, mengingat bahawa lintah darat hanya mengejar keuntungan untuk
dirinya sendiri. Adapun jika bunga tersebut dipungut dari orang yang meminjam
untuk tujuan-tujuan yang produktif seperti untuk perniagaan, asalkan saja tidak
ada dalam teknis pemungutan tersebut unsur paksaan atau pemerasan, maka
tidaklah salah dan tidak ada keharaman padanya.
Pernyataan Syarbini Harahap ini dalam perkembangan
selanjutnya, ternyata sama nadanya dengan apa yang difatwakan NU via
Abdurrahman wahid, atau lewat pernyataan Syafruddin Prawiranegara, Muhammad
Hatta, Kasman Singodimejo, dan lain-lain. Bertolak dari alasan bahawa transaksi
kredit merupakan kegiatan perdagangan dengan wang sebagai komoditi, Dawan
Rahardjo, mengatakan bahawa kalau transaksi kredit dilakukan dengan prinsip
perdagangan (tijarah), maka hal tersebut dihalalkan. Riba yang tingkat
bunganya berlipat ganda dan diharamkan itu perlu digantikan dengan mekanisme
perdagangan yang dihalalkan.
Berbagai pendapat dan fatwa yang berani tersebut dalam
upaya menghalalkan riba dalam bentuk bunga bank telah melibatkan jutaan kaum
Muslimin ke dalam kegiatan perbankan. Walaupun demikian masih terdapat jutaan
lainnya yang membenci praktik dan menjauhi dari memakan harta riba. Kebencian
mereka terhadap praktik riba tersebut sama halnya dengan kebencian mereka
memakan daging babi. Oleh kerana itu masih banyak kalangan kaum Muslimin yang
tidak mahu meminjam dan menyimpan wang di bank kerana takut terlibat riba,
walaupun di kalangan kaum Muslimin tidak banyak mengerti sejauh mana aspek
hukum dan kegiatan perbankan, serta banyak pula di antara mereka yang bingung
terhadap hukum yang sebenarnya tentang riba (bunga) bank. Itulah fakta tentang
keadaan umat Islam setelah umat ini diragukan dan dikaburkan pengertian mereka
terhadap riba (bunga) bank.
Bolehkah Kita Menghalalkan
Riba?
Orang Islam yang awam sekalipun pasti tahu bahawa memakan
harta riba adalah dosa besar. Bahkan dalam sebuah hadits disebutkan bahawa
memakan harta riba termasuk dosa yang paling besar setelah dosa syirik, praktik
sihir, membunuh, dan memakan harta anak yatim. Malah dalam sebuah Hadits
lainnya disebutkan bahawa perbuatan riba itu darjatnya 36 kali lebih besar
dosanya dibandingkan dengan dosa berzina. Rasul SAW bersabda :
“Satu dirham yang diperoleh oleh seseorang dari (perbuatan) riba
lebih besar dosanya 36 kali daripada perbuatan zina di dalam Islam (setelah
masuk Islam).”
(HR Al Baihaqy, dari Anas bin Malik).
Oleh kerana itu,
tidak ada satupun perbuatan yang lebih dilaknat Allah SWT selain riba. Sehingga
Allah SWT memberikan peringatan yang keras bahawa orang-orang yang memakan riba
akan diperangi. (Surah Al Baqarah : ayat 279).
Jika pada awalnya riba yang diharamkan hanya yang
berlipat ganda, akan tetapi sebelum Rasulullah saw wafat, telah diturunkan iaitu
ayat-ayat riba (Surah 2, Al Baqarah :
ayat 278-281) yang menurut asbabun nuzulnya merupakan ayat-ayat terakhir dari al
Quran. Dalam rangkaian ayat-ayat tersebut ditegaskan bahawa riba, baik kecil mahupun
besar, berlipat ganda atau tidak, maka ia tetap diharamkan sampai Hari Kiamat.
Lebih dari itu, melalui ayat 275 dari rangkaian ayat-ayat tersebut, Allah SWT
telah mengharamkan segala jenis riba, termasuklah di antaranya riba (bunga)
bank:
“Mereka berkata (berpendapat bahawa) sesungguhnya jual beli itu
sama dengan riba; padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan telah
mengharamkan riba. Orang-orang yang telah sampai kepada mereka larangan
tersebut dari Rabbnya lalu berhenti (dari mengambil riba), maka baginya apa yang
telah diambilnya (dipungut) pada waktu dulu (sebelum datangnya larang ini) dan
urusannya (terserah) Allah. Sedangkan bagi orang-orang yang mengulangi (mengambil
riba), maka orang-orang terseb ut adalah penghuni neraka; mereka kekal di
dalamnya.”
(Surah 2, AL BAQARAH : ayat 275)
Dalam hal ini, Ibnu Abbas berkata:
“Siapa saja yang masih tetap mengambil riba dan tidak mahu meninggalkannya, maka telah menjadi kewajipan bagi seorang Imam (Kepala Negara Islam) untuk menasihati orang-orang tersebut. Tetapi kalau mereka masih tetap berdegil, maka seorang Imam dibolehkan memenggal lehernya.”
Juga Al Hasan bin Ali dan Ibnu Sirin berkata:
“Demi Allah, orang-orang yang memperjualbelikan mata-wang (money changer) adalah orang-orang yang memakan riba. Mereka telah diingatkan dengan ancaman akan diperangi oleh Allah dan RasulNya. Bila ada seorang Imam yang adil (Kepala Negara Islam), maka si Imam harus memberikan nasihat agar orang tersebut bertaubat (iaitu meninggalkan riba). Bila orang-orang tersebut menolak, maka mereka tersebut wajib diperangi.”
Apa sesungguhnya riba itu? Secara global dapatlah disebutkan bahawa
definisi riba adalah:
“Tambahan yang terdapat dalam akad yang berasal dari salah satu
pihak, baik dari segi (perolehan) wang, material/barang, dan atau waktu, tanpa
ada usaha dari pihak yang menerima tambahan tersebut.”
Definisi ini kiranya mampu mencakup semua jenis dan bentuk riba, baik yang pernah ada pada masa jahiliyah (riba Fadhal, riba Nasi’ah, riba Al Qardh), mahupun riba yang ada pada masa sekarang ini, seperti riba bank yang mencakup bunga dari pinjaman kredit, investasi deposit, jual-beli saham dan surat berharga lainnya, dan atau riba jual-beli barang dan wang. Untuk riba yang terakhir ini contohnya banyak dan dapat berkembang pada setiap masa.
Berdasarkan definisi ini, maka walaupun nama dan jenisnya
berbeza namun riba dapat mencakup banyak macam yang kiranya melebihi 73 macam
menurut keterangan dari Hadits Rasulullah saw. Rasulullah saw melalui
penglihatan ghaib yang bersandarkan kepada wahyu, telah mengetahui bahawa suatu
saat nanti umat Islam akan menghalalkan riba dengan alasan perdagangan (bisnes),
seperti yang tertera pada hadits pembuka tulisan ini. Lebih dari itu, beliau
telah diberitahukan bahawa riba pada masa yang akan datang (misalnya zaman
sekarang dan seterusnya) akan meliputi berbagai aktiviti bidang kehidupan
ekonomi dan kewangan yang akhirnya akan melibatkan seluruh kaum Muslimin. Sabda
Rasulullah saw:
“Riba itu mempunyai 73 macam. Sedangkan (dosa) yang paling ringan
(dari macam-macam riba tersebut) adalah seperti seseorang yang menikahi
(menzinai) ibu kandungnya sendiri.”
(HR Ibnu Majah, hadits No.2275; dan Al Hakim, Jilid II halaman 37; dari
Ibnu Mas’ud, dengan sanad yang shahih).
Juga sabda Rasulullah saw:
“Sungguh akan datang pada manusia suatu masa (ketika) tiada
seorangpun di antara mereka yang tidak akan memakan (harta) riba. Siapa saja
yang (berusaha) tidak memakannya, maka ia tetap akan terkena debu (riba)nya.”
(HR Ibnu Majah, hadits No.2278 dan Sunan Abu Daud, hadits No.3331; dari
Abu Hurairah).
Semua dalil di atas menunjukkan bahawa segala bentuk dan jenis riba adalah haram tanpa melihat lagi apakah riba tersebut telah ada pada masa jahiliyah atau riba yang muncul pada zaman sekarang. Pengertian ini ditegaskan pada ayat 275 surah Al Baqarah tersebut isinya bersifat umum, yakni hukumnya mencakup semua bentuk dan jenis riba; baik yang nyata mahupun tersembunyi, sedikit persentasenya atau berlipat ganda, konsumtif mahupun produktif.
Semua dalil di atas menunjukkan bahawa segala bentuk dan jenis riba adalah haram tanpa melihat lagi apakah riba tersebut telah ada pada masa jahiliyah atau riba yang muncul pada zaman sekarang. Pengertian ini ditegaskan pada ayat 275 surah Al Baqarah tersebut isinya bersifat umum, yakni hukumnya mencakup semua bentuk dan jenis riba; baik yang nyata mahupun tersembunyi, sedikit persentasenya atau berlipat ganda, konsumtif mahupun produktif.
Lafazh yang bersifat umum menurut kaedah Ushul Fiqih
tidaklah boleh dibatasi dan disempitkan pengertiannya. Kaedah Ushul itu
berbunyi:
Lafazh umum akan tetap bersifat umum selama tidak terdapat dalil
(syar’iy) yang mentakhsishkannya (yang mengecualikannya).”
Dalam hal ini tidak terdapat satu ayat mahupun hadits
yang menghalalkan sebahagian dari bentuk dan jenis riba (misalnya riba
produktif), dan atau hanya mengharamkan sebahagian yang lainnya (misalnya riba
yang berlipat ganda, konsumtif, riba lintah darat). Dengan demikian, telah jelas
bagi kita bahawa semua bentuk dan jenis riba adalah haram dan tetap haram
sampai Hari Kiamat. Oleh kerana itu, atas dasar apa para intelektual dan ulama
modern sampai berani menghalalkan riba bunga bank? Mereka telah berani membeza-bezakan
halal-haramnya berdasarkan sifat konsumtif dan produktif, padahal Allah SWT dan
RasulNya tidak pernah membeza-bezakan bentuk dan jenis riba. Tidak ada satupun
illat (sebab ditetapkannya hukum) bagi keharaman riba. Apakah kaum intelektual
dan ulama modern ingin mengubah hukum Allah SWT dari haram menjadi halal hanya
kerana faktor kemaslahatan, semisal untuk pembangunan, mengatasi kemiskinan;
atau kerana pada masa sekarang kegiatan perbankan yang berlandaskan kepada
aktiviti riba sudah bermerajalela dalam masyarakat kaum Muslimin?
Barangkali kaum intelektual dan ulama modern tidak takut
lagi kepada ancaman dan siksa dari Allah SWT:
“Bila muncul perzinaan dan berbagai jenis dan bentuk riba di suatu kampung, maka benar-benar orang sudah mengabaikan (tak perduli) sama sekali terhadap siksa dari Allah yang akan menimpa mereka (pada suatu saat nanti).”
(HR Thabrani, Al Hakim, dan Ibnu Abbas; Lihat Yusuf An Nabahani, Fath Al
Kabir, Jilid I, halaman 132).
Pendapat dan fatwa yang muncul dari kalangan intelektual
dan ulama modern sesungguhnya tidak pada tempatnya dan tidak pula memenuhi
syarat bagi orang yang berwenang untuk berijtihad serta tidak layak disebut
sebagai ulama mujtahid. Oleh kerana itu mereka tidak berhak mengeluarkan fatwa,
apalagi untuk mengubah hukum Allah SWT dan RasulNya!
Umat Islam diperintahkan untuk menolak setiap fatwa yang
tidak berlandaskan kepada syariat Islam. Kita wajib menolaknya, bahkan wajib
dicegah setiap hukum yang berlandaskan kepada akal dan hawa nafsu. Sebab,
manusia tidak berhak menentukan satu hukumpun. Ia harus tunduk kepada hukum
Allah SWT dan RasulNya semata-mata. Bila kita menaati intelektual dan ulama
modern yang menghalalkan riba, maka itu sama ertinya kita menjadikan mereka
sebagai Tuhan yang disembah. Itulah yang pernah dikatakan oleh Rasulullah saw
kepada ‘Adiy bin Hatim, ketika beliau menyampaikan firman Allah SWT:
“Mereka mengangkat pendeta-pendeta dan rahib-rahibnya sebagai
Tuhan selain Allah, dan (juga mereka mempertuhankan) Al Masih putra Mariyam;
padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan Yang Satu: Tiada Tuhan kecuali
Dia. Maha Suci (Allah SWT) dari yang mereka persekutukan.”
(Surah 9, At Taubah : ayat 31)
Kemudian Adiy bin Hatim berkata :
“Kami tidak menyembah mereka (para Rahib dan Pendeta) itu.” Rasulullah menjawab: “Sesungguhnya mereka telah menghalalkan apa yang telah dahulu diharamkan, mengharamkan apa yang telah dihalalkan, lalu kalian menaati mereka. Itulah bentuk penyembahan kalian terhadap mereka.”
(HR Imam Ahmad, Tirmidzi, Ibnu Jarir, dari ‘Adiy bin Hatim. Lihat Tafsir
Ibnu Katsir, Jilid I, halaman 349).
Apakah umat Islam ingin menjadikan ulama seperti di atas
sebagai Tuhan sesembahan yang berhak menentukan halal dan haramnya sesuatu
perbuatan?
Ya Allah, kami telah sampaikan. Saksikanlah ! [Ir.
Muhammad Ismail Yusanto, MM]
Walahu a’lam…
Catatan :
Terima kasih kepada
pengarang artikel ini. Terima kasih banyak-banyak.
Sesungguhnya hidupku,
matiku hanyalah kerana Allah, Tuhan semesta alam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan