Allah
SWT berfirman dalam Hadits Qudsi:
“Akulah sebaik-baiknya sekutu (teman). Barangsiapa mempersekutukan Aku bersama yang lain, ia akan diserahkan kepada sekutu itu. Wahai sekalian manusia, beramallah kalian dengan ikhlas kerana Allah. Sesungguhnya Allah tidak akan menerima amal seseorang kecuali amal yang berdasarkan ikhlas keranaNya. Janganlah kalian mengucapkan “ini demi Allah dan demi kekerabatan,“ perbuatan itu akan menjadi kerana kekerabatan saja dan tidak sedikitpun kerana Allah. Dan jangan pula kalian mengucapkan “ini demi Allah dan demi pemimpin kalian.” Amalan seperti itu hanya untuk kehormatan/pemimpin kalian saja, dan bukan kerana Allah.”
(HR.
Al-Bazzar dari Adh-Dhahak).
Imam
Abu Zakaria Yahya Ibn Syarf An-Nawawi dalam kitabnya ‘Riyadhusshalihin’
menempatkan masalah ikhlas pada bab pertama, mengawali masalah lainnya yang
tidak kalah penting. Namun, tentu saja penempatan itu mengandung maksud, bahawa
ikhlas merupakan amal yang paling mendasar untuk diketahui dan dihayati maknanya.
Barangkali pandangannya terhadap esensi ikhlas tidak jauh berbeza dengan ulama
lainnya seperti Hujatul Islam Imam Al-Ghazali, Ibnul Qayim Al-Jauziah dan para
Salafusshalih lainnya yang menjadikan masalah ikhlas sebagai amaliah yang patut
mendapatkan perhatian sungguh-sungguh dari setiap peribadi muslim. Kerana tanpa
itu, semua perbuatan kita tidak berarti apa-apa di hadapan Allah SWT.
Sebagaimana
dijelaskan dalam kutipan Hadits Qudsi di atas yang mengingatkan kita bahawa
Allah hanya menerima amal yang didasari oleh ikhlas semata keranaNya. Untuk
itu, ada baiknya bila kita merenungi kembali beberapa firman Allah dan sabda
Rasulullah SAW tentang ikhlas ini yang diperjelas juga oleh manhaj para ulama
salaf, sehingga kita dapat menerapkan akhlak ikhlas ini dalam beramal.
Ikhlas dan Aplikasinya
Ikhlas
ertinya membersihkan maksud dan motivasi bertaqarrub kepada Allah dari berbagai
maksud dan niat lain. Atau mengesakan hanya Allah-lah sebagai tujuan dalam
berbuat kebajikan, iaitu dengan menjauhi dan mengabaikan pandangan makhluk
serta tujuan keduniaan dan sentiasa berkonsentrasi kepada Allah semata.
Demikian Dr. Ahmad Faridl menyimpulkan dari berbagai definisi para ulama di
antaranya Imam Al-Ghazali, Imam Ibnu Razaq Al-Hambali dan Ibnul Qayim
Al-Jauziah. (Tazkiyatun Nufus: 1)
Pengertian
ini selaras dengan pemahaman ulama lainnya seperti Ar-Raghib dan Abdul Qasim
Al-Qusyairi yang menyebutkan bahawa ikhlas adalah menjadikan satu tujuan dalam
menjalankan Al-Haq hanya kepada Allah SWT serta menjauhi maksud selain Allah. iaitu
dorongan-dorongan hawa nafsu atau mengharap pujian manusia.
Dalam
al Quran disebutkan lebih kurang 24 tempat yang menjelaskan ikhlas ini, bahkan
dalam QS. Az-Zumar diulang sampai empat kali dan dalam QS. As-Shaffat sampai
lima ayat yang menjelaskan ikhlas dan keutamaannya. Setiap ayat tersebut
menegaskan bahawa ikhlas merupakan syarat pertama diterimanya amal manusia
seperti tercantum dalam firmanNya:
“Sesungguhnya kamu pasti akan merasakan azab yang pedih, dan
kamu tidak diberi balasan kecuali atas kejahatan yang telah kamu perbuat. Dan
hamba-hamba Allah yang mengikhlaskan diri (dalam menjauhi dosa), mereka
mendapat rezeki yang ditentukan.”
QS.
31: 41
Ayat
ini mengisyaratkan bahawa amal yang disertai dengan keikhlasan akan mendapat
balasan yang berlipat ganda, sementara mereka yang mempunyai niat jahat, juga
akan menerima balasan keburukannya. Allah SWT memang memberi keutamaan dalam
akhlak ikhlas ini. Bukankah salah satu surah di dalam al Quran diberi nama Al Ikhlas.
Ini menunjukan bahawa ikhlas merupakan akhlak utama dalam menjalankan ketaatan
kepada Allah SWT sebagaimana dijelaskan dalam surah Al Ikhlas yang berisi
tauhid yang menjadi dasar keyakinan umat Islam.
Sayid
Muhammad Ibnu Alwy Ibnu Abbas Al-Maliki Al-Makky Al-Hasani dalam kitabnya “Qul
Hadzihi Sabili,” memasukkan ikhlas sebagai Al-Manjiyyat iaitu sesuatu yang
dapat memberi keselamatan kepada siapa saja yang mengamalkannya. Ikhlas
menurutnya identik dengan Iman, sambil mengutip QS. 17: 19 yang ertinya,
“Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan Akhirat dan berusaha
ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu
adalah orang-orang yang usahanya dibalas dengan baik.”
Ayat
ini juga memberikan pemahaman bahawa motivasi orang yang beriman (baca: ikhlas)
adalah kehidupan Akhirat serta bersungguh-sungguh untuk meraihnya.
Dalam
sebuah Hadits Rasulullah SAW bersabda;
“Ikhlaslah dalam menjalankan agamamu, pasti kamu mendapatkan
balasan walau amal sekecil apapun.” Ketika beliau ditanya “Apa yang dimaksud iman?”
Nabi menjawab: ”Ialah ikhlas kerana Allah.” lalu sabdanya: ”Allah tidak akan
menerima semua amal kecuali disertai keikhlasan kepadaNya serta mengharap
keredhaanNya semata.”
HR.
An-Nasai
Ibnu
Alwy memberi batasan Mukhlis (orang ikhlas) iaitu apabila ia melakukan ataupun
meninggalkan sesuatu perbuatan, baik dalam sunyi ataupun banyak orang tetap
menyandarkan tujuannya hanya kepada Allah, tanpa mencampuradukkan dengan maksud
lain, misalnya kerana hawa nafsu atau keduniaan (harta, tahta, wanita). Dan jika
dia berniat disamping Allah juga kerana manusia, maka dia termasuk Riak iaitu
orang yang berbuat riak dan amalnya tidak akan diterima. Apabila dia beramal kerana
manusia semata, maka dia telah terjerumus ke dalam kebinasaan dan riaknya telah
mencapai tingkat Munafik, na’udzubillahi min dzalik. hal. 121
Imam
Al-Ghazali juga mengemukakan tentang pertarungan antara ikhlas dan riak ini dan
membaginya menjadi tiga jenis dorongan dan akibatnya,
(1)
Jika pendorong amalnya (ikhlas) sama kuat dengan dorongan nafsunya, maka
kedua-duanya harus digugurkan dan jadilah amalnya tidak berpahala dan juga
tidak berdosa.
(2) Jika dorongan riak lebih kuat dan menang, jadilah amalannya tidak bermanfaat, malah mengakibatkan azab baginya. Siksaan dalam kondisi seperti ini lebih ringan dibanding amal yang semata-mata riak.
(3) Jika niat bertaqarrub mendekatkan diri kepada Allah lebih kuat dibanding dengan yang lainnya, maka ia mendapat pahala dari kekuatannya memelihara keikhlasan tadi. Ihya 1V:372
Memperhatikan
uraian di atas, kita dapat memahami bahawa keikhlasan patut dipelihara dari
sifat-sifat yang mengotorinya seperti riak, ujub (merasa bangga akan
perbuatannya), takbur bahkan syirik sekecil apapun.
Rasulullah
SAW pernah memperingatkan umatnya akan syirik ini, sabdanya:
“Sesungguhnya yang paling aku kuatirkan menimpa kamu sekalian
ialah syirik yang paling kecil.” Para sahabat bertanya; “Apakah yang disebut
syirik yang paling kecil itu?” Beliau menjawab; “Riak.“ Allah berfirman pada
Hari Kiamat ketika memberikan balasan terhadap manusia menurut perbuatannya:
“Pergilah kamu sekalian kepada sesuatu yang dijadikan tempat memperlihatkan
amal kamu di dunia, maka tunggulah apakah kamu menerima balasan dari mereka
itu.”
HR.
Ahmad dari Mahmud Bin Labid
Sehubungan
dengan masalah ini, Imam Ibnul Qayim Al-Jauziah dalam “Al-Fawaid“ menjelaskan:
“Ikhlas dan tauhid adalah pohonnya hati, sedang amal adalah cabangnya, dan
buahnya adalah kehidupan yang baik di dunia dan mendapat tempat yang
menyenangkan di Akhirat kelak. Dan syirik, dusta serta riak sebagai pohonnya
hati, maka buahnya rasa takut, was-was, gelisah dan sempit jiwanya serta gelap
hatinya di dunia, kelak di Akhirat ia mendapat azab yang pedih. Demikianlah takwil
dari perumpamaan dua pohon dalam QS. Ibrahim: 26.” hal. 214.
Inilah
salah satu makna dan hakikat ikhlas yang memiliki keutamaan serta selalu
mendapat tentangan dari sifat yang dihembuskan syaitan. Hanya orang-orang yang
kuat imanlah yang akan mampu menghadapi tentangan tadi. Mereka melaksanakan
ikhlas tidak hanya di mulut, tetapi juga dalam penghayatan yang mendalam
sebagai bukti nyata dari ikrar yang selalu kita ucapkan “Innaa Shalatii
Wanusukii wa mahyaaya wa mamaatii Lillahi Rabbil ‘Alamiin.” (Sesungguhnya solatku,
ibadahku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam).
Apabila
kita membuka kembali kisah-kisah para auliyaurrahman serta penjelasan para
ulama salaf, maka akan kita temukan mutiara hikmah yang merupakan cerminan
sifat ikhlas yang mereka miliki. Di antaranya kisah Khalid Bin Walid ketika
diangkat menjadi panglima jihad fi sabilillah. Setelah sekian lama dia memimpin
pasukannya melawan musuh-musuh Islam dan telah banyak meraih kemenangan yang
gemilang, tanpa diduga Khalifah Umar Bin Khattab mengirim surat penggantian
jabatannya sebagai panglima, padahal saat itu dia sedang memimpin perang Yarmuk
melawan tentera Romawi. Namun kerana sifatnya yang terpuji, dengan penuh
keikhlasan dia menyerahkan jabatannya kepada penggantinya Abu Ubaidah. Demikian
luhur akhlaknya, ia berjihad bukan kerana Umar atau tujuan lainnya selain Allah
SWT, sehingga walaupun telah turun jabatannya, ia terus melanjutkan jihad
fisabilillah dengan sempurna.
Suatu
hari Mu’adz Bin Jabal RA meminta nasihat kepada Rasulullah SAW sewaktu dia akan
diutus ke Yaman. Katanya; “Wahai Rasulullah SAW, berilah aku nasihat,” Rasul
bersabda;
“Ikhlaslah dalam agamamu, meskipun kerjamu sedikit.”
HR.
Al-Hakim
Pada
kesempatan lain, Mu’adz menangis di sisi kuburan Nabi, ketika Umar melihatnya
ia menegurnya “Ada apa, kenapa kamu menangis?“ Mu’adz menjawab; “Aku teringat
sebuah sabda Rasulullah SAW: “Sekecil apapun dari riak adalah termasuk
kemusyrikan. Barangsiapa yang memusuhi para wali Allah, maka ia telah menentang
kepada Allah. Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berbuat baik, orang-orang
yang bertakwa dan orang yang bersembunyi iaitu jika mereka tidak hadir, tidak
dicari orang, dan bila mereka hadir, tidak dikenal. Hati mereka adalah
lampu-lampu petunjuk, mereka terselamatkan dari setiap bencana kegelapan.”
HR.
Al-Hakim
Nasihat
Rasulullah SAW kepada Mu’adz ini mengandung pelajaran yang berharga bagi kita,
antara lain mengungkap tiga sifat dan sikap para Mukhlishin iaitu:
1.
Selalu berbuat baik walaupun manusia membenci kebaikan yang dia perbuat.
Sebagaimana diisyaratkan dalam firmanNya: ”Maka sembahlah Allah dengan
seikhlas-ikhlasnya beribadah kepadaNya, meskipun orang-orang kafir tidak
menyukainya.”
QS.
40: 14
2. Mendasari setiap amal solehnya dengan takwa dan iman kepada Allah SWT.
3. Sikapnya berbuat baik tidak ingin dilihat atau dipuji manusia, ia bersembunyi di balik amal solehnya. Yaakub AS pernah mengatakan: ”Orang yang ikhlas ialah orang yang menyembunyikan kebajikannya sebagaimana ia menyembunyikan keburukan-keburukannya.”
Sebagai
upaya membina terwujudnya keikhlasan yang mantap dalam hati setiap mukmin,
sudah selayaknya kita memperhatikan beberapa hal yang dapat memelihara ikhlas
dari penyakit-penyakit hati yang selalu mengintai kita, di antaranya:
Pertama, dengan meyakini bahawa setiap amal
yang kita perbuat, baik lahir mahupun batin, sekecil apapun, selalu dilihat dan
didengar Allah SWT dan kelak Dia memperlihatkan seluruh gerakan dan bisikan
hati tanpa ada yang terlewatkan. Kemudian kita menerima balasan atas
perbuatan-perbuatan tadi. Firman Allah:
“Barangsiapa yang beramal kebajikan sebesar debu, pahala
kebajikannya itulah yang akan dilihatnya. Dan barangsiapa yang berbuat
kejahatan sebesar debu, maka siksa kejahatannya itulah yang akan dilihatnya
kelak.”
QS.
99: 7-8
Dan
yang sering tidak kita sedari adalah penyimpangan niat dari ikhlas lillahi
Taala menjadi riak. Dalam hadis Qudsi dikemukakan: ”Kelak pada Hari Kiamat akan
didatangkan beberapa buku catatan amal yang telah disegel. Lalu dihadapkan
kepada Allah SWT tetapi kemudian Dia berfirman: ”Buanglah semua buku-buku ini!”
Malaikatpun berkata: ”Demi kekuasaanMu, kami tidak melihat di dalamnya selain
kebaikannya saja.” Lalu Allah berfirman; “Sesungguhnya amalan yang memenuhinya
dilakukan bukan kerana Aku, dan Aku tidak menerima kecuali apa yang dilakukan
kerana mencari keredhaanKu.”
HQR.
Al-Bazzar & at-Tabrani
Kedua, memahami makna dan hakikat ikhlas
serta meluruskan niat dalam beribadah hanya kepada Allah dan mencari keredhaanNya
semata, setelah yakin perbuatan kita sejalan dengan ketentuan Allah dan
RasulNya. Maka ketika niat kita menyimpang dari keikhlasan, kembalikanlah
kepada keimanan dan ketakwaan serta segeralah mensucikan diri dengan bertaubat
dan meluruskan kembali niat baik tadi. Firman Allah:
“Kecuali orang-orang yang bertaubat dan memperbaiki amal mereka
serta berpegang teguh kepada agama Allah dan tulus ikhlas mengerjakan agama
mereka kerana Allah, maka mereka itu adalah bersama orang yang beriman dan
kelak Allah memberikan kepada orang yang beriman pahala yang besar.”
QS
4; 146
Imam
Yahya An-Nawawi membahagi amal baik berdasarkan niatnya kepada tiga macam,
(1). Amal hamba sahaya, apabila kita melakukan perbuatan baik kerana merasa takut akan azab daripada Allah.
(2). Amal Saudagar, iaitu jika kita beramal kerana mengharapkan pahala dan syurga dari Allah SWT.
(3). Amal manusia merdeka, iaitu beramal sebagai bukti keikhlasan kita kepada Allah SWT serta rasa syukur dengan menyedari akan kewajipan untuk beribadah kepadaNya dan inilah tingkatan amal baik yang paling tinggi dalam pandangan Allah SWT.
Hadits
Qudsi, 1988: 277
Ketiga, Berusaha membersihkan hati dari sifat
yang mengotorinya seperti riak, sum’ah, nifaq atau bentuk syirik lainnya
sekecil apapun. Allah berfirman:
”Barangsiapa yang berharap menemui Rabbnya, hendaklah ia
mengerjakan perbuatan baik dan janganlah mempersekutukan dalam beribadah kepada
Rabbnya dengan sesuatu apapun.“
QS.
18: 110
Kehati-hatian
ini sebagai cerminan sikap ikhlas kita, meskipun tidak jarang kita khilaf dan
menyimpang dari niat semula. Namun, dengan memahami seluk beluk penyakit hati
ini, diharapkan kita dapat mengambil sikap yang benar.
Fudlail
Bin ‘Iyadl mengatakan: “Meninggalkan amal kerana manusia adalah riak, sedang
beramal kerana manusia adalah syirik. Dan ikhlas adalah menyelamatkanmu dari
kedua penyakit tersebut.”
Keempat, Memohon petunjuk kepada Allah agar
menetapkan hati kita dalam ikhlas. Kerana hanya Dia-lah yang berkuasa
menurunkan hidayah dan menyelamatkan kita dari godaan syaitan yang selalu
menghembuskan kejahatan yang dapat membinasakan manusia. Tidak sedikit manusia
yang terjerumus pada riak dan syirik yang tersembunyi, sebagaimana
diperingatkan dalam Hadits Nabi SAW, sabdanya:
”Barangsiapa yang solat dengan riak, sesungguhnya ia telah
melakukan syirik, dan barangsiapa yang shaum dengan riak, sesungguhnya ia telah
melakukan syirik, dan demikian juga, barangsiapa yang bersedekah dengan riak
sesungguhnya ia telah melakukan syirik, kerana Allah ‘azza wajalla berfirman
(dalam Hadits Qudsi): “Aku adalah penentu yang terbaik bagi orang yang telah
menyekutukan sesuatu denganKu. Amal perbuatannya sedikit mahupun banyak bagi
yang disekutukannya sedang Aku sama sekali tidak perlu padanya.”
HR.
Ahmad, Abu Daud dan At-Tabrani dalam “Al-Mu’jam Al-Kabir
Maka, sudah menjadi kewajipan kita sebagai peribadi muslim untuk terus memelihara keikhlasan dalam menjalankan ibadah kepada Allah SWT dan menjauhkan diri dari sifat-sifat yang mengotorinya. Hanya kepadaNyalah kita berserah diri dan memohon petunjukNya.
Ya
Muqollib Al-Qulub, Tsabbit Quluubanaa ‘ala diiniKa, Ashbahnaa ‘ala fitratil
Islam Wa-kalimatil Ikhlash Wa ‘Ala dini Nabiyina Muhammad Sallallau’alaihi
wasallam, wa’alaa millati abiinaa Ibrahiima haniifaa, wamaa kaanaa minal
musyrikiin. “
(Ya
Allah yang berkuasa membolak-balikkan hati manusia, tetapkanlah hati kami dalam
agama. Jadikanlah kami dalam fitrah Islam dan teguhkanlah kami dalam prinsip
keikhlasan, berpegang teguh kepada agama Nabi kami, Muhammad SAW, juga millah
Ibrahim dengan setulus hati. Dan Ibrahim itu bukan dari golongan orang musyrik
).
http://www.facebook.com/pages/TASAWUF-MODERN-Islam-Aplikatif-Seri-Akhlaq/112688895422012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan