PENGENALAN
5. Putus Asa
Sebahagian Dari Kesesatan
Putus asa bermaksud
hilang harapan atau beranggapan tidak ada harapan lagi dalam menyelesaikan
sesuatu perkara ataupun menyalahkan takdir apabila ditimpa sesuatu musibah.
Firman Allah yang Maha Agung;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Ibrahim
berkata: "Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat Tuhannya, kecuali
orang-orang yang sesat."
Surah Al-Hijr [15] : 56
Orang Islam yang
beriman sama sekali tidak boleh berputus asa. Sebetulnya tiada istilah putus
asa pada orang Islam, orang yang berputus asa hanyalah mereka yang tidak mahu
berusaha memperbaiki dan menjaga kehormatan diri.
Orang mukmin yang
teguh imannya tidak akan berputus asa, mereka melihat masa depan sentiasa cerah
dan bersangka baik pada Allah yang Maha Agung. Malah orang yang bersabar
terhadap dugaannya akan dikurniakan pahala yang besar sesuai dengan firman
Allah yang Maha Agung;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Katakanlah:
"Hai hamba-hambaKu yang beriman. bertakwalah kepada Tuhanmu."
Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah
itu adalah luas. Sesungguhnya hanya
orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.”
Surah Az-Zumar [39] : 10
Oleh kerana itu,
wajarlah kita mengetahui secara umum akan ciri-ciri orang yang putus asa itu,
kerana kadangkala tanpa kita sedar kita juga kadangkala tergolong dalam
orang-orang yang berputus asa.
PERBINCANGAN
(a). sengaja mengikuti jalan yang lain
dari jalan yang ditunjuki;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Tiap-tiap
yang berjiwa akan merasakan mati. Kami
akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang
sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kami-lah kamu dikembalikan.”
Surah Al-Anbiyaa' [21] : 35
(i). Orang-orang
mengingkari qada dan qadar Allah yang Maha Agung. Mereka yang apabila ditimpa
musibah, seperti penyakit, kemiskinan dan sebagainya lalu berputus asa dan
tidak berusaha atau berikhtiar. Mereka menyalahkan takdir kerana ditimpa
musibah seperti itu dan berputus asa terhadap rahmat Allah yang Maha Pemurah
lagi Maha Penyayang. Firman-Nya;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Sesungguhnya
tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.”
Surah Yusuf [12] : 87
(ii). Orang-orang
yang mengingkari nikmat Allah yang Maha Agung. Apabila diberikan sesuatu nikmat
seperti kekayaan misalnya, mereka mengatakan segala kekayaan yang ada pada
mereka hanyalah kerana usaha dan kepandaian mereka sendiri. Mereka menolak
bahawa nikmat yang dikecapi adalah dari Allah yang Maha Agung dan mereka tidak
percaya setiap sesuatu telah ditetapkan oleh Allah yang Maha Agung.
Mereka dikatakan
berputus asa kerana, mereka
tidak berdoa dan bersyukur atas
kurniaan Allah yang Maha Kaya. Mereka menyangka itu adalah hasil titik peluh
mereka dan lupa rezeki yang telah ditetapkan untuk mereka. Mereka berputus asa
pada rahmat Allah yang Maha Agung.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan
sesungguhnya telah Kami berikan hikmat kepada Luqman, iaitu: "Bersyukurlah
kepada Allah. Dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya
ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa
yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha
Terpuji."
Surah Luqman [31] : 12
(b). Tersesat kerana memang tidak
mengetahui jalan yang sebenar;
(i). Orang-orang yang
hanya berserah pada takdir. Mereka menolak bahawa manusia diberi pilihan
berbuat baik dan buruk. Sedangkan jelas di dalam al Quran;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Maka
Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya.”
Surah Asy-Syams [91] : 8
Maksudnya, manusia
diberi pilihan sama ada ingin berbuat kebaikan ataupun berbuat kemaksiatan dan
kemungkaran.
(ii). Orang-orang
yang menyangka tidak boleh melakukan apa-apa pada sesuatu perkara atau keadaan
kerana segalanya telah ditakdirkan. Contohnya, mereka berpendapat kemunduran
dan kelemahan umat Islam masa ini tidak boleh berbuat apa-apa lagi kerana sudah
ditakdirkan. Oleh itu kita hanya perlu menunggu sahaja kedatangan Imam Mahdi
dan seterusnya Islam akan bangkit kembali.
Ini adalah pernyataan
orang yang sangat buruk cara pemikirannya dan bertentangan sama sekali dalam al
Quran. Melalu firman Allah yang Maha Agung;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“...yang demikian itu adalah kerana
sesungguhnya Allah sekali-kali
tidak akan merubah sesuatu nikmat yang telah dianugerahkanNya kepada suatu
kaum, hingga kaum itu merubah apa-apa yang ada pada diri mereka sendiri, dan
sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
Surah Al-Anfaal [8] : 53
Nikmat Islam dan
keimanan ini sekiranya tidak dijaga dan dipertahankan, akan ditarik kembali
oleh Allah yang Maha Agung. Perbuatan hanya menyerah kepada takdir sebelum
berdoa dan berusaha adalah satu perbuatan keji kerana bukan sahaja dirinya
tersesat, malah pernyataannya boleh menyesatkan orang lain.
Allah yang Maha Agung
tidak mencabut nikmat yang telah dilimpahkan-Nya kepada sesuatu kaum, selama
kaum itu tetap taat dan bersyukur kepada Allah.
(c). disesatkan oleh orang yang
menunjuki arah jalan yang salah; dan
(i). Orang-orang yang
mengajak orang lain berputus asa. Contohnya, apabila diutarakan agar berbuat
baik sesama manusia, jangan mengumpat, membantu orang yang susah dan
sebagainya, mereka berkata ‘sekiranya aku berbuat baik mereka, mereka akan
memijak kepala ku’, serta pelbagai lagi kata-kata yang mana mereka meragui
kebaikan masyarakat sekeliling.
Mereka berputus asa
terhadap kebaikan sesama manusia dan sentiasa bersikap provokasi. Tetapi, ramai
pula orang-orang yang mengikut-ikut kata-kata mereka atau terikut rentak
mereka, sedangkan umat Islam sepatutnya sentiasa bersangka baik sesama saudara
se-Islam mereka; inilah yang diajarkan oleh Nabi saw kepada umatnya dalam
sebuah hadis;
Daripada Nukman bin Basyir r.a : Rasulullah saw
bersabda,
“Anda
lihat orang-orang yang beriman itu dalam saling kasih-mengasihi, saling cinta
mencintai dan saling tolong menolong seperti sebatang tubuh (badan).
Kalau
ada salah satu anggota terkena penyakit, seluruh batang tubuh (badan) ikut
menderita tidak dapat tidur dan menderita panas (kesakitan).”
[1701] Sahih Bukhari
(ii). Orang-orang
yang mematahkan semangat orang
lain dengan kata-kata keji
dan celaan apabila seseorang itu ingin memulakan sesuatu pekerjaan yang baik.
Contohnya, apabila seseorang yang sudah berumur hendak belajar ilmu agama,
dikejinya orang itu kerana kononnya dia telah mensia-siakan usia mudanya. Firman
Allah yang Maha Agung;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Allah
tidak menyukai ucapan buruk[*], (yang diucapkan) dengan terus terang kecuali
oleh orang yang dianiaya[**]. Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
[*]. Maksudnya : Ucapan buruk sebagai
mencela orang, memaki, menerangkan keburukan-keburukan orang lain, menyinggung perasaan seseorang,
dan sebagainya.
[**]. Maksudnya: Orang yang teraniaya
boleh mengemukakan kepada hakim atau penguasa keburukan-keburukan orang yang
menganiayanya.
Surah An-Nisaa' [4] : 148
(iii). Orang-orang
yang menggunakan kaedah yang bertentangan dengan ajaran Islam dalam memujuk dan
mententeramkan orang yang mengalami putus asa. Contohnya, menyuruh mereka
menjerit-jerit bagi menghilangkan tekanan, duduk di dalam bilik yang gelap,
menjauhi masyarakat dan sebagainya. Malah yang lebih teruk lagi mereka
menggunakan sihir yang kononnya dapat merawat tekanan itu.
Ketahuilah, tiada
satu cara pun yang lebih baik untuk menenteramkan hati kecuali hanya dengan
mengingati Allah yang Maha Agung, sesuai dengan firmanNya;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“...(iaitu)
orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat
Allah. Ingatlah, hanya dengan
mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.”
Surah Ar-Ra'd [13] : 28
(d). Sombong untuk bertanya apabila
tidak tahu jalan yang betul.
(i). Orang-orang yang
mengalami kegagalan dan kekecewaan dalam kehidupan, lalu berputus asa akan
nikmat Allah yang Maha Agung. Mereka tidak mahu bertanya kepada para ahli ilmu
dan beranggapan takdirlah yang menyebabkan mereka menemui kegagalan. Mereka
sentiasa menyalahkan takdir yang menimpa, sedangkan mereka tidak melihat diri
mereka sendiri di manakah silapnya.
Mereka bersikap
sombong, seolah-olah perbuatan mereka sentiasa betul dan segala kegagalan
adalah kerana takdir. Di dalam sebuah hadis;
Daripada Tsauban r.a : Rasulullah
saw bersabda,
“Tidaklah
bertambah usia (seseorang) melainkan (dengan) kebaikan dan tidaklah dapat merubah takdir kecuali
doa. Dan sesungguhnya seseorang tidak akan mendapatkan rezeki disebabkan dosa
yang menimpanya.”
[3264] Hadis Hasan.
Riwayat Ibnu Majah
(ii). Orang-orang
yang tidak bersikap optimis dan sentiasa melihat masa depan adalah gelap kerana
pelbagai dugaan yang menimpa. Kesombongan mereka adalah kerana mereka menyangka
hidup di dunia ini adalah kegembiraan semata-mata.
Sebenarnya dunia ini
adalah tempat ujian bagi orang mukmin dan ujian yang diberikan pula, sesuai
dengan dirinya dan dapat ditanggung olehnya. Allah yang Maha Agung tidak zalim,
tetapi manusialah yang menzalimi diri mereka dengan bersangka buruk terhadap
Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Daripada Sa’d bin Abu Waqqash r.a : Aku bertanya,
‘Wahai
Rasulullah, siapakah orang yang paling berat cubaannya (dugaannya)?’
Beliau
(Nabi saw) menjawab, “Para Nabi, kemudian kalangan selanjutnya yang lebih utama
dan selanjutnya. Seorang hamba
akan diuji sesuai kadar agama (iman)nya. Jika keimanannya kuat maka cubaannya
pun makin berat, sedangkan jika keimanannya lemah maka ia akan diuji sesuai
kadar imannya.
Tidaklah
cubaan itu akan pergi dari seorang hamba sampai ia (cubaan itu) membiarkannya
berjalan di muka bumi, sedangkan ia (seseorang itu) tidak memiliki dosa.”
(bermaksud :
diampunkan dosa seseorang yang bersabar dengan dugaannya). [3265] Hadis
Hasan Sahih. Riwayat Ibnu Majah
PENUTUP
Sekali lagi
diingatkan bahawa tujuan utama tulisan bab-bab mengenali kesesatan ini,
bukanlah untuk kita menunding jari kepada sesiapa dan mengatakan mereka itu
sesat, tetapi ia adalah sebagai peringatan kepada diri sendiri agar dapat
memperbaiki diri agar dapat menghindari diri dari kesesatan dan mengelakkan
dari tercondongnya hati kepada kesesatan.
Sekiranya terdapat
sesuatu yang bertentangan dengan al Quran dan as Sunnah dalam tulisan ini, tinggalkanlah
dan ambillah perkara yang benar-benar memberi manfaat sahaja. Tidaklah dalam
tulisan ini ditulis secara terperinci dan hanya sekadar perkara yang umum
sahaja kerana keterbatasan pengetahuan yang ada.
Semoga Allah yang
Maha Agung menyatukan hati umat Nabi Muhammad saw dengan berpegang kepada al Quran
dan as Sunnah dan seterusnya menyelamatkan kita dari bahaya-bahaya kesesatan.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Pada
hari ini orang-orang kafir telah
putus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada
mereka dan takutlah kepadaKu. Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu
agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmatKu, dan telah Ku-redhai Islam itu jadi agama
bagimu.”
Surah Al-Maa'idah [5] : 3
Rujukan :
Al Quran dan Terjemahan,
Tafsir Ibn Katsir, Tafsir Ibn Abbas, Tafsir Al-Munir
Kitab-Kitab Hadis
Sahih
Penyelamat Dari
Kesesatan [Imam Al-Ghazali]
Ajaran Sesat [Siti
Norbaya Bt Abd. Kadir]
Pedoman-Pedoman
Bermazhab Dalam Islam [Hafiz Firdaus Abdullah]
20 Hujah Golongan Anti
Hadith [Hafiz Firdaus Abdullah]
Qadha’ dan Qadar [Dr.
Umar Sulaiman Al-Asyqar]
Bagaimana
Berinteraksi Dengan Al-Sunnah [Dr. Yusuf Al- Qaradawi]
Jerat Syaitan
[Ibnul-Jauzy]
The History of
Quranic Text [Prof. Dr. M. M. Al-A’zami]
Dan lain-lain
Tiada ulasan:
Catat Ulasan