Penyampaian Hadis
Hadis ataupun Sunnah adalah sumber kedua yang dirujuki dan yang terpenting
selepas al Quran. Malah hadis juga menerangkan isi kandungan al Quran,
mengkhususkan sesuatu perkara yang bersifat menyeluruh, menjelaskan kesamaran
serta menafsir atau menghuraikan syariat Islam itu sendiri. Oleh itu,
mengetahui akan sumber dan ketepatan sesebuah hadis amat penting.
Hadis-hadis ini telah disampaikan oleh para sahabat (Allah meredhai mereka)
melalui hafazan, tulisan, di majlis-majlis ilmu, pertanyaan masyarakat
sekeliling dan sebagainya. Malah secara tidak langsung mereka juga mencipta
kaedah-kaedah ilmiah dalam menerima sesuatu hadis seperti kritikan para perawi,
saksi (sanad), dipercayai dan sebagainya untuk menjaga kesahihan sesebuah hadis.
Sahabat adalah mereka yang pernah bertemu dengan Nabi saw secara langsung
walaupun hanya sekali dalam hidup dengan syarat mereka beriman ketika masih
hidup dan matinya juga dalam keadaan beriman. Ada pula pendapat mengatakan
mereka yang hidup sezaman dengan Nabi saw tetapi hidup dan mati dalam keadaan
beriman namun tidak pernah berjumpa Nabi saw juga adalah sahabat, seperti Raja
Najasyi contohnya.
Kefahaman Para Sahabat
Para sahabat Rasulullah saw (Allah meredhai mereka) adalah golongan yang
paling faham mengenai al Quran kerana al Quran diturunkan ketika Rasulullah saw
masih berada bersama mereka. Mereka dibimbing serta diajar secara langsung oleh
Rasulullah saw.
Para sahabatlah yang memelihara, menyebarkan, menyampaikan, meriwayat, memindah
dan mengajar risalah atau hadis-hadis ini kepada sesama mereka dan ke generasi
seterusnya dan selepas itu dan seterusnya sehingga hari ini dan kita dapat
membaca dan mengambil pelajaran serta pengajaran darinya seolah-olah kita hidup
pada zaman Rasulullah saw (jika kita mengkaji dan menghayatinya
bersungguh-sungguh).
Para sahabat juga yang mengajar kita secara tidak langsung dengan riwayat
mereka sehingga kita dapat mengenali hukum-hukum yang terhapus, sebab turunnya al
Quran dan hadis, tatacara bersolat (ibadah) dan sebagainya.
Keutamaan Para Sahabat
Keutamaan mereka jelas terdapat dalam al Quran di mana Allah Subhana wa
Taala telah berfirman (terjemahannya);
“Dan orang-orang yang terdahulu - yang
mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari golongan "Muhajirin"
dan "Ansar" dan
orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah
redha akan mereka dan mereka pula redha akan Dia, serta Ia menyediakan untuk
mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di
dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar.”
Surah At-Taubah [9] : 100
Antara isi kandungan yang PENTING dalam ayat di atas :
1. Golongan Muhajirin dan Ansar adalah golongan yang diberikan kemuliaan
dan jaminan keredhaan Allah kepada mereka. Siapakah golongan Muhajirin dan
Ansar ini?
Muhajirin adalah para sahabat yang berhijrah ke Madinah bersama Nabi saw.
Manakala golongan Ansar adalah para sahabat di Madinah yang telah memeluk Islam
yang terdiri dari kaum Aus dan Khazraj. Kedua-dua golongan tersebut adalah
adalah para sahabat Rasulullah saw (Allah meredhai mereka). Maka jelas di dalam
al Quran Allah meredhai para sahabat.
2. Perkataan ‘dan orang-orang yang menuruti mereka’ menerangkan, inilah
manhaj atau jalan yang benar dalam Islam iaitu jalan para sahabat Rasulullah
saw (Allah meredhai mereka). Maka menjadi satu kewajipan bagi kita mengikuti
atau mencontohi mereka dalam urusan agama (dari segi akidah, ibadah, tafsiran al
Quran dan hadis dan yang seumpamanya) kerana Allah telah memberi jaminan kepada
mereka akan jaminan syurga serta keredhaanNya.
Terdapat ratusan hadis sahih mengenai keutamaan para sahabat dan cukup satu
sahaja di sini;
Daripada Abu Hurairah r.a, dia berkata : Rasulullah saw bersabda,
“Janganlah
kalian mencaci maki para sahabatku! Janganlah kalian mencaci maki para
sahabatku! Demi Zat yang jiwaku ditanganNya, seandainya seseorang menginfakkan
emas sebesar gunung Uhud maka ia tidak akan dapat menandingi satu mud atau
setengahnya dari apa yang telah diinfakkan para sahabatku.”
[4610] Riwayat Muslim. Juga diriwayatkan oleh Bukhari, Abu Daud, Ibnu Majah
dan Ahmad.
Rasulullah saw telah mengulang sebanyak dua kali yang menunjukkan betapa
pentingnya hal ini supaya tidak mencaci para sahabat (Allah meredhai mereka).
Sebesar mana kebaikan yang kita lakukan sama sekali tidak akan dapat menyamai
kebaikan yang dilakukan oleh para sahabat.
Kelompok Mengkafirkan Sahabat
Namun sejak akhir-akhir ini terdapat kelompok munafik dan mulhid yang
kembali bangkit untuk menyerang para sahabat Rasulullah saw dan meragui
keutamaan mereka di sisi Allah dan RasulNya serta menyebarkan kepada orang
ramai akan keburukan para sahabat Rasulullah saw.
Hujah mereka yang bathil, lucu dan jahil hanyalah ciptaan-ciptaan palsu
mereka. Apa sahaja hujah mereka sama sekali ditolak dengan ayat al Quran dan
hadis di atas. Merekalah puak-puak kaum munafik yang bertaqiyyah bertujuan
untuk memusnahkan Islam ini dari dalam.
Contohnya;
“Al-Kulaini yang dianggap seperti al-Bukhari oleh golongan Syiah mengatakan
bahawa para sahabat telah murtad setelah kewafatan Nabi saw kecuali tiga orang
iaitu Miqdad bin Aswad, Abu Dzar dan Salman al-Farisi.” (al-Rawdah Min al
Kahfi, Jilid 8 halaman 245)
Perlu kita ketahui bahawa antara ciri-ciri mereka adalah mengkafirkan para
isteri Rasulullah saw dan para sahabatnya. Termasuk dalam golongan mereka
(pencela sahabat) adalah golongan yang anti hadis dan mencela para imam hadis
termasuk Imam Bukhari dan Muslim serta ulama-ulama hadis selepasnya hingga ke
hari ini.
Contohnya;
“Sekiranya institusi hadis tidak wujud dan masyarakat Islam pada waktu itu
(para sahabat) merujuk kepada al Quran untuk menyelesaikan selisih pendapat
mengenai jawatan khalifah, mereka akan dapat menyelesaikannya atau persaudaraan
dan kemuafakatan. Tetapi oleh kerana mereka (para sahabat) lebih mementingkan
puak lebih dari persaudaraan Islam.... “ (Hadis : Satu Penilaian Semula [Kasim
Ahmad], cetakan kedua halaman 75)
Kasim Ahmad mengatakan para sahabat tidak merujuk al Quran dan bersikap
berpuak-puak (fanatik kaum) ketika mengangkat Abu Bakar r.a sebagai khalifah selepas
kewafatan Rasulullah saw. Ini hanyalah salah satu contoh dari golongan anti
hadis.
Tidak kira siapa sahaja mereka sama ada bersyahadah, berjubah, pengikut
yang ramai; Jika mereka mencela dan mencaci para sahabat maka mereka menolak
ayat al Quran di atas serta menolak hadis-hadis sahih mutawatir mengenai
keutamaan para sahabat.
Maka hukum menolak ayat-ayat al Quran, menolak ratusan hadis yang sahih
serta mengkafirkan para sahabat (Allah meredhai mereka) adalah kufur yang
menyebabkan terkeluar dari Islam (termasuk juga mereka yang menyokong para
pengkafir dan pencela sahabat Rasulullah saw).
Sahabat Generasi Terbaik
Daripada 'Imran bin Husain r.a : Rasulullah saw
bersabda,
"Sebaik-baik
umatku adalah yang orang-orang hidup pada zamanku (para sahabat) kemudian orang-orang yang datang
setelah mereka (tabi’in) kemudian orang-orang yang datang
setelah mereka (tabi’ut tabi’in).”
[3377] Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa’i, Ahmad dan
lainnya.
Sangat jelas dalam hadis ini bahawa keutamaan para sahabat yang merupakan
generasi terbaik dan dimuliakan, paling memahami al Quran dan al Sunnah, yang
diredhai Allah dan telah membantu menyebarkan Islam ke serata dunia.
Inilah satu dasar dalam menilai atau dijadikan sebagai sandaran dalam
mencari ilmu yang benar iaitu mengikuti manhaj generasi terbaik yang disabdakan
oleh Rasulullah saw ini. Tidaklah keluar dari mulut Rasulullah saw itu selain
wahyu yang diwahyukan.
Mereka berjuang bersama-sama Rasulullah saw. Mereka berada di sisi
Rasulullah saw ketika susah dan senang, sedih dan gembira. Mereka menyayangi
Rasulullah saw lebih dari mereka mencintai keluarga dan diri mereka sendiri.
Maka apabila perkataan sahabat (generasi yang dimuliakan Allah) ditolak dan
diangkat perkataan-perkataan orang lain sebagai ikutan, apakah reaksi kita?
Lebih buruk lagi apabila para sahabat Rasulullah saw dicela dan dikafirkan,
apakah reaksi kita? Di manakah kecintaan kita kepada Rasulullah saw dan para
sahabat?
Daripada Ibnu Mas’ud r.a : Nabi saw bersabda,
"Seseorang
akan bersama dengan orang yang dicintainya."
[5702] Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud dan lainnya
Jika kita mencintai Rasulullah saw dan para sahabatnya maka kita bersama
dengan mereka. Jika kita mencintai para pemfitnah, pencela dan pengkafir ini
maka kita akan bersama dengan mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan