PENGENALAN
1. Pemahaman Mengenai Akhlak dan Jihad
Pendidikan akhlak dan jihad merupakan satu ilmu yang sangat penting kepada
umat Islam. Walaubagaimanapun sama ada ia telah hilang atau telah dihilangkan
dalam sistem pendidikan menjadi tanda tanya. Pelbagai spekulasi boleh kita buat
mengenainya, tetapi yang paling penting adalah bagaimana mewujudkannya kembali.
Dapat kita lihat zaman ini di mana umat Islam amat lemah dalam semua segi
termasuk dari segi akhlak seperti perselisihan, perpecahan dan sebagainya
seolah-olah tiada kesalahan apabila mencaci sesama mereka sedangkan Islam itu
melahirkan manusia yang mempunyai akhlak yang mulia dan saling bahu-membahu.
Manakala perbuatan mencaci sesama Muslim itu adalah haram dan dapat menjejaskan
keimanan seseorang.
Antara puncanya adalah kerana mereka tidak diajar dan diberi pendedahan
yang betul mengenai akhlak. Tiada sistem pendidikan yang khusus sama ada
sekolah mahupun universiti mengenainya, sedangkan ia adalah perkara terpenting.
Maksudnya, adakah sebuah buku teks yang khusus dan subjek yang khusus
mengenainya? Akhlak bukanlah pendidikan moral di mana membantu orang buta
melintas jalan, beri tempat duduk pada wanita mengandung, adab-adab makan, adab
pergaulan dan seumpamanya, tetapi ia lebih besar dari itu.
Begitu juga jihad. Jihad bukanlah mengasari atau membunuh orang bukan Islam
sambil lewa dan bom di sana sini. Tetapi jihad lebih mulia dari itu dan jihad
bukanlah keganasan. Amat menyedihkan apabila orang Islam sendiri mengikut
telunjuk kafir dengan mengatakan jihad itu adalah keganasan lalu mengabaikan
ilmu yang sangat-sangat penting dan bermanfaat ini.
Oleh kerana itulah tujuan risalah ini ditulis agar sedikit sebanyak dapat
menarik perhatian kita agar mewujudkan kembali subjek pendidikan yang telah
hilang atau dihilangkan ini dan seterusnya melahirkan umat Islam yang berakhlak
mulia dan penuh bersemangat jihad.
PERBINCANGAN
2. Akhlak
Akhlak mengikut kamus Dewan (edisi keempat) bermaksud budi pekerti,
kelakuan atau tabiat. Jika diperincikan lagi;
(a). Kelakuan bermaksud perangai.
(b). Tabiat pula bermaksud sifat batin seseorang yang mempengaruhi
tingkahlakunya.
(c). Manakala budi pula bermaksud akal atau kebijaksanaan; dan pekerti pula
bermaksud kelakuan atau perbuatan.
Oleh itu bolehlah ditakrifkan akhlak itu adalah tingkahlaku dan perangai
yang mempengaruhi perbuatan seseorang itu sama ada baik atau buruk dengan
menggunakan kebijaksanaan akalnya.
Walaubagaimanapun, tidak perlu diperpanjangkan takrif akhlak di sini,
tetapi takrif akhlak yang lebih menyeluruh dan mudah difahami dengan maksud
yang ingin disampaikan;
‘Akhlak adalah kekuatan jiwa yang mantap hingga mendorong seseorang memilih
apa yang baik dan mendatangkan kebaikan ataupun memilih perkara yang jahat dan
salah dengan menggunakan pertimbangan syariat Ilahi dan fitrah yang sempurna.’
(Akhlaqun Nabi SAW [Dr. Ahmad Abdul Aziz])
Keutamaan Akhlak
Di dalam al Quran terdapat begitu banyak ayat-ayat yang membicarakan berkenaan
akhlak secara jelas atau berisyarat. Terdapat perintah dan larangan yang
berulang-ulang sebagai dorongan kepada manusia agar dapat mengambilnya sebagai
pedoman yang dapat menghindarkan akhlak yang keji. Antara firman Allah Subhana
wa Taala;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Kamu
adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia; menyuruh kepada yang makruf dan
mencegah dari yang mungkar; dan beriman kepada Allah.”
Surah Ali 'Imran [3] : 110
Cukup sekadar satu contoh di atas dan yang paling penting adalah; perhatian
al Quran terhadap akhlak terbahagi kepada beberapa perkara;
(a). Akhlak kepada akidah atau keimanan (akhlak kepada Allah, Malaikat,
RasulNya, Kitab-kitabNya dan seterusnya yang membicarakan keimanan).
(b). Akhlak kepada diri, individu dan masyarakat sekeliling (menuntut ilmu,
pergaulan, perniagaan, politik dan sebagainya).
(c). Akhlak kepada selain manusia (jin, binatang dan alam sekitar).
Sedikit tambahan : Mengenai kata-kata ‘sebaik-baik jin adalah sejahat-jahat
manusia’adalah merupakan tuduhan tidak berasas kepada jin. Mungkin jin itu
lebih baik akhlaknya dari orang yang mengeluarkan kata-kata penghinaan seperti
itu (terdapat dalil mengenai kesalahan kata-kata itu dalam sahih Muslim dan
lainnya. Rujuk ‘Nikmat Mana Yang Hendak Didustakan?’).
Begitu juga ‘perayaan Earth Hour’ hanya bertujuan bersuka-suka dan bukan
kerana menyedari betapa pentingnya alam sekitar dan akhlak manusia yang
memusnahkannya. Sebaliknya mereka berkumpul lelaki dan wanita dalam kegelapan
dan berbuat kemungkaran. ‘Google’ sahaja dan klik ‘images’ dan lihat apa yang
mereka lakukan.
Daripada Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda,
"Sesungguhnya
aku diutus untuk menyempurnakan akhlak yang soleh."
Sahih (Riwayat Al-Bukhari, Ahmad dan Al-Hakim, dinukil dari Akhlaqun Nabi
SAW Jilid 1 halaman 34 [Dr. Ahmad Abdul Aziz). Dalam kitab Adabul Mufrad
bernombor 207 tanpa lafaz ‘yang soleh’.
Daripada Abu Darda’ r.a : Nabi saw bersabda,
“Tidak
ada amalan yang lebih berat daripada akhlak yang baik dalam mizan (timbangan
amal) di hari kiamat kelak.”
[204] Sahih Bukhari (Adabul Mufrad)
Daripada Anas r.a : (Bersabda Rasulullah saw),
"Kaum
Mukmin yang paling sempurna imannya adalah orang yang paling baik
akhlaknya."
[2646] Hasan Sahih. Riwayat Abu Ya'la dalam At Targhib
Banyak lagi hadis-hadis berkaitan akhlak ini dan tiga di atas adalah
memadai yang mencakupi kepentingannya dalam kehidupan di dunia dan akhirat.
3. Jihad
Perkataan jihad berasal dari perkataan Arab, ‘Jihadun’. Kata dasarnya
jahada yang bererti berusaha keras atau bersungguh-sungguh. Pada perkataan ini
juga muncul perkataan lain, iaitu ijtihad bermaksud bekerja dengan
bersungguh-sungguh.
Secara ringkas mengenai maksud yang ingin disampaikan;
‘Jihad adalah segala daya usaha yang bersungguh-sungguh, pengorbanan dengan
jiwa dan harta benda sepenuh hati ke arah menghapuskan segala bentuk
kemungkaran demi untuk menegakkan agama yang diredhai Allah (Islam).’ (Jihad
Dalam al Quran [A/Prof. Dr. Mustaffa bin Abdullah])
Kata Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhowi, ‘Kalau kita renungkan, kita akan
mengetahui bahawa jihad dan ijtihad saling berkaitan. Ijtihad sebagai jihad di
bidang ilmiah manakala jihad adalah sebagai satu ijtihad yang berbentuk
perbuatan... Hasil ijtihad dan jihad akan hilang jika tidak ada orang yang
menyinari jalan (mulia) ini.’ (Ijtihad Dalam Syariat Islam [Dr. Yusuf
al-Qaradhowi])
Keutamaan Jihad
Perkataan jihad dalam al Quran, kepentingannya dan perintah dan larangannya
begitu banyak dalam al Quran, antaranya firman Allah Subhana wa Taala;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Maka
janganlah kamu mengikuti orang-orang kafir, dan berjihadlah terhadap mereka
dengan al Quran dengan jihad yang besar.”
Surah Al-Furqaan [25] : 52
Pendekatan jihad yang dilakukan oleh Rasulullah saw yang terdapat dalam al Quran
melalui beberapa peringkat, antaranya;
(a). Berjihad dari segi pemikiran (pendidikan, penyebaran, penghayatan, akhlak
yang mulia, melaksanakan perintah dan menjauhi laranganNya, menentang hasutan
syaitan dan yang seumpamanya).
(b). Berjihad dengan jiwa dan harta benda (persediaan persenjataan,
kekuatan jasmani, kekuatan ekonomi, politik dan sebagainya).
(c). Berjihad menentang kezaliman dan mewujudkan keamanan (bukan bermaksud
menjatuhkan pemimpin atau rampasan kuasa, tetapi memastikan umat manusia (Islam
khususnya) bebas dari cengkaman penindasan, bebas menjalani kehidupan,
adab-adab peperangan dan sebagainya).
Di dalam hadis disebutkan juga antara kepentingan jihad;
Daripada Abu Hurairah r.a : Nabi saw bersabda,
“Barangsiapa
yang mati sedangkan ia belum pernah berjihad dan tidak mempunyai keinginan
untuk berjihad, maka ia mati dalam satu cabang kemunafikan.”
[3097] Sahih Nasa’i
Daripada Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda, ....
“Perumpamaan
orang yang berjihad di jalan Allah adalah seperti orang yang beribadah (pada
malam hari) dan berpuasa (pada siang hari), tanpa merasa penat melakukan solat
dan puasa, sampai orang yang berjihad di jalan Allah itu kembali.”
(Diringkaskan dari pertanyaan sahabat, ‘apakah amal yang dapat menyamai
jihad?’ Lalu Rasulullah saw menjawab, “kalian tidak dapat melakukannya atau
menyamainya.”) [1619] Sahih Al-Tirmidzi
Daripada Anas r.a : Nabi saw bersabda,
“Perangilah
kaum musyrikin dengan harta, tangan dan lisan kalian.”
[3096] Sahih Nasa’i
Begitulah antara kepentingan jihad dan semangatnya perlu ada dalam setiap
jiwa yang bergelar atau mengaku mukmin.
KESIMPULAN
4. Kesan Pendidikan Akhlak dan Jihad
Perlu kita ketahui, Islam bukanlah keimanan (Iman) dan syariat (Islam)
semata-mata. Tetapi ia juga adalah Ihsan, iaitu meyakini bahawa setiap
perbuatan zahir atau batin dilihat Allah Subhana wa Taala.
(Sahih Bukhari, Bab Iman hadis bernombor 42)
Justeru itu tidaklah sempurna keimanan dan keIslaman orang yang mengaku
beriman dan Islam itu, jika mempunyai akhlak yang buruk dan perbuatan yang
menolak dan menjatuhkan Islam itu sendiri. Malah perbuatan mereka memburukkan
Islam itu seolah-olah mereka sengaja membiarkan diri mereka jatuh ke dalam
lubang kemunafikan.
Antara kesan daripada pendidikan akhlak dan jihad yang diterapkan dalam
sistem pendidikan sama ada sekolah, universiti, kuliah-kuliah di masjid,
kursus-kursus motivasi dan di mana sahaja yang memungkinkan, maka dengan izin
Allah akan terlahirlah umat Islam yang;
1. Benar-benar mencintai Allah, RasulNya dan sesama saudara (Islam) mereka
termasuk keluarga dan sahabat handai.
2. Dihormati oleh orang-orang bukan Islam.
3. Memakmurkan negara dari segi ekonomi, pertahanan, sosial dan
pemerintahan.
4. Mampu mempertahankan Islam dan negara dari pencerobohan orang kafir.
5. Mencintai ilmu.
6. Mempunyai daya usaha yang bersungguh-sungguh dan semangat yang kental.
7. Saling tolong menolong.
8. Cinta kepada keamanan.
9. Menghormati sesama mereka.
10. Penyatuan umat Islam dalam menghadapi fitnah besar yang akan datang.
Itulah antara sebahagian dari kesan-kesan dari pendidikan akhlak dan jihad
dalam pendidikan dan banyak lagi kesan-kesan positif yang boleh terlahir
darinya. Ia bukan sahaja memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara, malah
kepada umat manusia seluruh dunia umumnya.
Semoga kita dapat beri perhatian mengenainya dan bergerak melaksanakan apa
yang termampu untuk menyampaikan, membangunkan dan melaksanakan akhlak yang
mulia dan menyalakan semangat jihad yang berterusan.
Wallahu’alam
Rujukan :
1. Seperti rujukan yang ditulis di atas.
2. Membina Generasi Berakhlak [Abdul Ghalib Ahmad Isa].
Tiada ulasan:
Catat Ulasan