Kewajipan Beriman dan Beramal Dengan as
Sunnah
As Sunnah merupakan sumber hukum kedua
selepas al Quran. Di dalamnya bukan sahaja terdapat perkara-perkara berkaitan
akidah, ibadah, muamalat, politik malah meliputi kesuruhan kehidupan termasuk
kerohanian, psikologi, akhlak, pendidikan, kesihatan, kesukanan, hiburan,
masakan serta seluruh perkara-perkara yang berkaitan dengan kehidupan di dunia
dan di akhirat.
Ini menjadikan as Sunnah merupakan satu
panduan yang lengkap dan seimbang kepada seluruh manusia tanpa mengira
agamanya, tabiatnya, minatnya, pekerjaannya, pangkat kebesarannya atau apa
sahaja yang berkaitan dengan individu dan masyarakat; sesuai dengan terutusnya
Nabi Muhammad sallahu ‘alaihi wasallam (saw) sebagai rahmat kepada seluruh alam.
As Sunnah bukan sahaja lengkap dan
seimbang, malah mempraktikkannya juga adalah sangat mudah kerana ia melibatkan
keperluan dalam kehidupan harian manusia. Contohnya, cara berdoa, cara makan,
adab bermasyarakat dan segala yang berkaitan dengan kehidupan seharian.
Umat Islam amat memerlukan as Sunnah
kerana ia menjelaskan dan memberikan tatacara dalam menjalani kehidupan dengan
sebenar menurut apa yang dikehendaki oleh Allah Subhana wa Taala dan ia
sebenarnya merupakan satu rahmat yang besar kepada seluruh manusia sebagai
pedoman atau jalan atau panduan.
Umat Islam hendaklah merujuk kepadanya,
mempercayainya dan melaksanakannya apabila telah sabit kesahihannya atau
disepakati ulama akan diterimanya sesebuah hadis itu (maqbul). Ia sesuai dengan
apa yang telah difirmankan oleh Allah Taala yang bermaksud;
Firman Allah
swt yang bermaksud :
“Dan tidaklah patut bagi lelaki mahupun
perempuan mukmin, apabila Allah dan RasulNya menetapkan suatu ketetapan dalam
urusan mereka, mereka memilih pilihan lain. Barangsiapa menderhakai Allah dan
RasulNya, sungguh dia telah nyata-nyata sesat.”
(Surah 33, Al-Ahzab
: 36)
Maka, mana-mana lelaki dan perempuan
mukmin, tiada pilihan lain bagi mereka kecuali mengikuti apa yang telah
ditetapkan oleh Allah Taala melalui utusanNya Nabi Muhammad saw dalam urusan
mereka. Berpaling darinya, maka bermakna ia telah sesat dengan jelas.
Firman Allah
swt yang bermaksud :
“Wahai orang-orang beriman, janganlah
kamu mendahului Allah dan RasulNya dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya
Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
(Surah 49, Al-Hujuraat
: 1)
Di antara ayat lain yang menjelaskan
akan kedudukan sunnah dalam dalam Islam adalah,
Firman Allah
swt yang bermaksud :
“Katakanlah, ‘Taatilah Allah dan RasulNya! Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir.”
(Surah 3, Ali
Imran : 32)
Firman Allah
swt yang bermaksud :
“...Dan barangsiapa menderhakai Allah dan rasulNya dan melanggar ketentuan-ketentuanNya, nescaya Allah memasukkannya ke dalam api neraka sedang ia kekal di dalamnya dan mendapatkan siksa yang menghinakan.”
(Surah 4, An-Nisaa’
: 14)
Selain dari kesesatan, orang yang
menolak sunnah juga diancam kekal di dalam neraka. Terdapat banyak lagi
perintah dalam mewajibkan mengikuti as Sunnah di dalam as Quran. Pengingkaran
atau penolakan terhadap sunnah yang telah jelas kesahihannya serta apa yang
telah disepakati oleh para ulama, sama seperti menolak al Quran.
Contoh yang disepakati oleh para ulama
seperti apa yang diperjelaskan oleh Rasulullah saw adalah; pengakuan tauhid,
penjelasan tatacara bersolat, pengharaman memakan daging binatang yang mempunyai
taring, penjelasan had potong tangan para pencuri dan lain-lain lagi. Dalam
sebuah hadis mengenai golongan anti hadis;
Daripada
Al-Miqdam bin Ma'diy r.a : Rasulullah saw bersabda,
“Hampir saja seseorang lelaki yang
bersandar di sofa mewah (mengenai golongan anti hadis akhir zaman) menceritakan
hadis dari ku, ia (golongan anti hadis) berkata:
“Di antara kami dan kalian ada Kitab Allah
Subhanallahu wa Taala, maka apa yang kami dapati sebagai suatu yang halal akan
kami halalkan, dan apa yang kami dapatkan suatu yang haram maka kami haramkan'
(golongan anti hadis ini hanya menerima al Quran sahaja dan menolak hadis).”
(Kata Nabi saw) : Ketahuilah apa yang
diharamkan oleh Rasulullah saw adalah (sama) seperti (apa) yang diharamkan oleh
Allah Subhanallahu wa Taala.”
[585] Hadis Maqbul – Al-Darimi
Berdasarkan ayat-ayat al Quran dan
hadis di atas maka adalah menjadi tanggungjawab kita agar kembali kepada sunnah
dan berusaha mengamalkannya sesuai dengan apa yang difirmankan oleh Allah
Subhana wa Taala melalui al Quran dan dari sunnah RasulNya agar kita tidak
tergolong di dalam golongan yang sesat dan kekal di dalam neraka.
Antara Cara Berinteraksi Dengan Al-Hadis
Maksud berinteraksi dengan hadis ini adalah bagaimana cara kita
berkomunikasi atau mengambil sesuatu hadis dan memahaminya (secara umum)
sebelum beramal serta menyebarkannya.
1. Jangan membuat fatwa atau menjatuhkan hukum sewenang-wenangnya kepada
orang lain kecuali jika kita memang berupaya dan berpengetahuan dalam al Quran,
Jalur Periwayatan Hadis yang lain, Usul Fiqh dan ilmu-ilmu yang lain
seumpamanya.
Ini adalah bagi mengelakkan diri dari terjerumus kepada menghalalkan
perkara yang haram dan mengharamkan perkara yang halal atau mengkafir dan
mensesatkan (bidaah) orang sesuka hati.
2. Berfikirlah dengan adil, dengan pemahaman yang benar berpaksikan
Al-Quran dan Al-Hadis (berdasarkan pemahaman para sahabat r.anhum dan para
tabiin sebelum berijtihad) serta tidak melanggar hukum-hukum syariat.
Contohnya;
Hadis : “Kalian lebih mengetahui urusan dunia kalian.” (Sahih Muslim)
Seimbas dilihat seperti kita lebih tahu urusan dunia kita. Terdapat
orang-orang yang tidak bertanggungjawab menggunakan hadis ini dengan takwil
bahawa kita boleh mencipta undang-undang sendiri, ekonomi sendiri berasaskan
jalan yang haram dan pelbagai lagi tanpa perlu merujuk Al-Quran dan Al-Sunnah
secara keseluruhan. Ini tidak benar, kerana dalam hadis yang penuh;
Daripada 'Aisyah dan dari Tsabit daripada Anas
r.a : Nabi saw pernah melalui suatu kaum yang sedang
mengahwinkan (mengacukkan) pohon kurma lalu Beliau bersabda:
"Sekiranya
mereka tidak melakukannya, kurma itu akan (tetap) baik."
Tapi
setelah itu, ternyata kurma tersebut tumbuh dalam keadaan rosak (hasilnya tidak
menjadi). Hingga suatu saat Nabi saw melalui mereka lagi dan melihat hal itu,
Beliau bertanya: “Ada apa dengan pohon kurma kalian?”
Mereka
menjawab, ‘Bukankah anda telah mengatakan hal ini dan hal itu (tidak perlu
mengacukkan kurma)?’
Beliau
lalu bersabda: “Kalian lebih mengetahui urusan dunia kalian.”
[4358] Sahih Muslim
Maksudnya; hadis tersebut berkenaan pengacukkan kurma, bukannya hal-hal
mengenai dasar-dasar pemerintahan, ekonomi, undang-undang dan sebagainya. Malah
dalam riwayat yang lain, terdapat lafaz sambungannya;
Daripada 'Aisyah r.a berkata : ..... (Diringkaskan hadis seperti di atas, dan sambungannya) Nabi saw bersabda,
"Jika
sesuatu itu menyangkut urusan dunia kalian maka itu urusan kalian, tetapi jika
menyangkut urusan agama kalian maka kembalikanlah kepadaku."
[2462] Sahih Ibnu Majah
Ini bermakna kita tidak boleh membuat hukum-hukum atau undang-undang
ciptaan sendiri dalam bab agama, tetapi boleh jika ia berkaitan dengan hal-hal
keduniaan seperti sains pertanian, mencipta telefon, komputer, enjin, kapal
terbang dan teknologi-teknologi moden yang lain asalkan tidak menyalahi dan
membelakangi syariat.
3. Jangan mentakwil sesuatu hadis yang tidak jelas pada akal fikiran atau
di luar bidang kemampuan, sebaliknya tanyalah kepada para ahli ilmu. Ia
terbahagi kepada dua, iaitu;
(a). Mukhtalaf al-hadis,
iaitu dua hadis yang maqbul, tetapi bercanggah antara satu sama lain,
contohnya;
Daripada Anas bin Malik r.a :
“Nabi
saw melarang minum sambil berdiri.”
[3771] Sahih Bukhari
Dalam hadis yang lain pula;
Daripada Ibnu Umar r.a ia berkata :
"Pada
masa Rasulullah saw kami(para sahabat) pernah minum sambil berdiri dan makan
sambil berjalan."
[4535] Sahih Riwayat Ahmad
Mengenai hal ini, ulama lebih mengutamakan menggabungkan kedua-duanya dari
melakukan pentarjihan (menolak salah satu). Perkara ini sangat penting kerana
berapa ramai orang sekarang terlalu mudah menjatuhkan hukum sesat dan bidaah
antara satu sama lain.
(b). Mushkil al-hadith, iaitu
hadis yang diragui makna zahirnya kerana bertentangan dengan akal, contohnya;
Daripada Ibnu Umar r.a : Rasulullah saw bersabda,
“Seorang
mukmin itu makan dengan satu usus (perut), sedangkan orang kafir makan dengan
tujuh usus (perut).”
[4974] Sahih Bukhari
Semua orang mengetahui dengan jelas, iaitu tidak kira orang kafir atau
mukmin hanya mempunyai satu perut. Hadis ini adalah sahih dan jangan pula kita
menolaknya dan anda boleh lihat di sini mengenai penerangannya
(http://hafizfirdaus.com/content/view/319/78/).
Perkara ini sangat penting kerana ramai orang yang menolak hadis atas
alasan bertentangan dengan ilmu pengetahuan, jumud dan sebagainya. Ini hanyalah
salah satu kaedah sahaja dan banyak lagi kaedah lain seperti ilmu nasikh
al-hadith, ilmu gharib al-hadith, ilmu asbab wurud al-hadith dan sebagainya.
5. Jangan mengejek-ngejek hadis atau orang yang mengamalkan hadis walaupun
dengan bergurau. Mengejek orang yang mengamalkan sunnah Nabi saw sama seperti
mengejek hadis Nabi saw; mengejek hadis Nabi saw sama dengan menghina Nabi saw;
menghina Nabi saw sama dengan mempertikai Allah Subhana wa Taala yang mengutus
RasulNya. Contohnya;
(a). Mengejek (walaupun secara bergurau) orang yang menyimpan janggut dan
memanggil mereka sebagai ‘terrorist’, taliban, janggut kambing dan lain-lain
yang seumpamanya.
(b). Mengejek orang yang berdakwah dengan mencaci mereka seperti perkataan
‘macam bagus’, alim kucing, ‘poyo’ dan sebagainya.
(c). Melemahkan semangat orang-orang yang berjuang menegakkan Islam dengan
alasan ‘kita tidak mampu berbuat apa-apa’ atau ‘mustahil kita dapat menegakkan
sistem khilafah zaman ini.’ Ini adalah perkataan orang munafik.
(d). Jangan mencaci maki para ulama kerana ulama adalah pewaris para Nabi.
Berdasarkan hadis (yang diringkaskan);
Daripada Uwaimir bin Malik (Abu Darda’) r.a : Rasulullah saw bersabda,
“.....Para
ulama adalah pewaris para Nabi, dan para Nabi tidak mewariskan dinar dan
dirham, mereka hanyalah mewariskan ilmu.....”
[3157] Sahih Abu Daud
Perkara ini dilakukan oleh kebanyakan orang masakini, malah orang yang
mencaci para ulama ini bukan sahaja tidak mengetahui tentang hadis; menjawab
salam dengan betul pun tidak tahu. Firman Allah Subhana wa Taala;
Firman Allah
swt yang bermaksud :
“Katakanlah: "Apakah dengan Allah,
ayat-ayatNya dan RasulNya kamu selalu berolok-olok?"
Surah At Taubah [9] : 65
Firman Allah
swt yang bermaksud :
“Tidak
usah kamu minta maaf, kerana kamu kafir sesudah beriman. Jika Kami memaafkan
segolongan kamu (lantaran mereka taubat), nescaya Kami akan mengazab golongan
(yang lain) disebabkan mereka adalah orang-orang yang selalu berbuat dosa.”
Surah At Taubah [9] : 66
( Maksudnya : Kecuali mereka yang bertaubat kerana hal itu, tetapi orang
yang mempermainkan taubatnya; iaitu setelah bertaubat mereka tetap
memperolok-olokkan lagi, mereka tetap akan diazab kerana tabiat mereka yang
suka mengejek Nabi saw dan melemahkan semangat orang Islam – kesimpulan dari
Tafsir Ibn Katsir).
Antara Cara Beramal Dengan as Sunnah
dan Mengambil Pelajaran Darinya
Bagi memudahkan cara memahami hadis, ia
boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian;
(a). Hadis yang mudah difahami
Maksudnya hadis yang apabila dilihat
dari sudut zahirnya saja kita sudah boleh memahaminya. Contohnya;
Hadis tentang
akhlak :
Daripada Abdullah
bin Amr bin Ash r.a : Seorang lelaki bertanya
kepada Rasulullah saw, “Orang Islam yang
bagaimanakah yang paling baik?” Jawab Rasulullah saw, “Ialah orang-orang yang menjaga orang-orang Islam lainnya dari bencana
lidah dan perbuatannya.”
(0033) Sahih Muslim
Hadis bersolat :
Daripada
Aisyah r.ha : Bahawa Nabi saw setelah
salam (selesai solat), Nabi saw mengucapkan ‘Allaahumma
antassalaam, wa mingkassalaam, tabaarokta yaa dzal jalaali wal ikraam.’ (Wahai
Allah, Engkaulah keselamatan, daripadaMu kesejahteraan dan Maha Besar
kebaikanMu, wahai Allah yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan).”
Abu Daud berkata,
Sufyan mendengar daripada Amr bin Murrah. Kata mereka, “(Ia mendengar) lapan belas hadis.”
[Hadis 1512] Sahih Abu Daud
Hadis tentang zikir :
Daripada Abu
Hurairah r.a : Nabi saw bersabda,
“Dua kalimat yang amat dikasihi (disukai
oleh) Tuhan yang Maha Pemurah, ringan disebut lidah dan berat timbangannya
(pahalanya), iaitu; ‘Subhaanallahi wabihamdihi, Subhaanallahil ‘azhim’ (Maha
Suci Allah dan segala puji bagiNya/kemuliaanNya, Maha Suci Allah dengan
keagungan Nya).”
[2028] Sahih Bukhari
Hadis penakwilan secara zahir ini
adalah yang paling banyak dalam kitab-kitab hadis. Beramal dengan hadis ini
lebih diutamakan.
Kadangkala terdapat beberapa hadis yang
walaupun dilihat seperti boleh memahaminya dengan mudah, tetapi agak
bertentangan dengan akal, contohnya;
Hadis yang
memerlukan tafsiran hadis lain :
Daripada Abu
Hurairah r.a : Nabi saw bersabda,
“Barangsiapa menjulurkan kain sarungnya
hingga di bawah mata kaki, maka tempatnya adalah neraka.”
[5341] Sahih Bukhari
Mengapa pakaian yang melebihi mata kaki
(buku lali) boleh menyebabkan seseorang dimasukkan ke dalam neraka dan apa
kaitannya dengan agama? Seolah-olah Nabi saw melarang seseorang melabuhkan
pakaiannya. Bagaimana pula dengan wanita yang perlu menutup aurat?
Jika berjumpa hadis seperti ini,
hendaklah kita melihat tafsirannya melalui hadis-hadis yang lain kerana para
sahabat r.anhum lebih mengetahui mengenai apa yang dimaksudkan oleh Nabi saw.
Zaman kita ini telah menyaksikan pembukuan hadis yang telah disusun mengikut
bab-babnya atau menyatukan jalan periwayatannya dan memudahkan kita untuk
mencari hadis-hadis yang bersangkutan mengenainya.
Namun sekiranya tidak mampu, maka
bertanyalah kepada ahli ilmu. Bukan bertanya pada seorang sahaja, tanyalah
kepada beberapa orang supaya kita tidak taksub mengenainya. Antara contoh hadis
mengenai apa yang dimaksudkan dalam hadis tersebut adalah;
Daripada ‘Abdullah ibn Umar : Nabi saw bersabda,
“Seseorang yang menyeret (labuh)
pakaiannya kerana kesombongan tidak akan dilihat oleh Allah pada Hari
Kebangkitan.”
[009] Hadis sahih dari Imam
Malik dalam Al-Muwattho’
Dalam hadis yang lain;
Daripada Ibnu
Umar r.a : Nabi saw
beliau bersabda,
“Siapa yang menjulurkan pakaiannya (hingga
ke bawah mata kaki) dengan sombong, maka Allah tidak akan melihatnya pada hari
Kiamat kelak.”
Lalu Abu Bakar r.a berkata, “Wahai
Rasulullah, sesungguhnya salah satu dari sarungku terkadang turun sendiri,
kecuali jika aku selalu menjaganya?” Lalu Nabi saw bersabda, “Engkau bukan
termasuk orang yang melakukan hal itu kerana sombong.”
[5338] Sahih Bukhari
Jadi apa yang dimaksudkan adalah; jika
memakai satu pakaian kerana sombonglah yang akan menyebabkan seseorang itu
dimasukkan ke neraka. Andaikata kita memakai sarung walaupun di atas mata kaki
tetapi di hati kita ingin mempamerkan logo sarung tersebut (gajah duduk,
emirates) kerana menunjukkan mahalnya kain tersebut, maka tempatnya adalah
neraka kerana sombong.
Jadi apabila anda memakai apa sahaja
pakaian, niatkanlah ‘ini adalah pakaian untuk menutup aurat’ maka kita tetap
tergolong dalam orang yang mentaati Allah dan mengikut sunnah RasulNya.
Berdasarkan sebuah hadis;
Daripada Abu
Umamah r.a dia mendengar Umar Bin Khaththab r.a berkata : Rasulullah saw bersabda,
“Barangsiapa memiliki pakaian baru kemudian
mengenakannya dan ketika sampai di tengkuknya dia membaca;
'Alhamdulillaahil ladzii kasaanii maa
uwaarii bihi 'aurotii wa atajammalu bihii fi hayaatii (Segala puji bagi Allah
yang telah memberikan pakaian kepadaku yang dapat menutup auratku dan dapat
berhias dengannya dalam hidupku)’,
kemudian dia berniat dengan pakaian yang
sudah usang atau yang sudah tidak dikenakan untuk diinfaqkan, maka dia berada
dalam jaminan Allah Taala dan berada di sisi Allah serta berada dalam lindungan
Allah baik hidup mahupun mati, baik hidup mahupun mati dan baik hidup mahupun
mati.”
[288] Sahih Riwayat Ahmad
(b). Hadis yang pertengahan
Maksudnya hadis yang memerlukan
perhatian khusus atau takwilan mengenainya.
Contohnya;
Hadis
kiasan :
Daripada
'Aisyah r.anha : Sebahagian isteri-isteri Nabi saw berkata kepada Nabi saw :
"Siapakan di antara kami yang segera
menyusul anda (setelah kematian)?" Beliau bersabda: "Siapa yang
paling panjang lengannya di antara kalian."
[1331] Sahih Bukhari
‘Panjang lengan atau tangan’ itu
bermaksud orang yang paling banyak bersedekah bukan orang lebih panjang
tangannya secara zahir. Para isteri Nabi saw juga salah faham mengenainya (pada
mulanya sahaja) sehingga mereka mengukur tangan masing-masing untuk melihat
tangan siapa yang lebih panjang.
Di dalam Bahasa Melayu panjang tangan
bermaksud suka mencuri, tetapi dalam Bahasa Arab panjang tangan bermaksud orang
yang paling suka dan banyak bersedekah. Jadi tidak boleh kita menafsir mengikut
bahasa lain kecuali mengikut maksud bahasa yang diturunkan pada waktu itu.
Hadis
pengkajian :
Daripada Ibnu
Abbas r.a : Nabi saw bersabda,
“Terapi pengubatan itu ada tiga cara,
iaitu; berbekam, minum madu dan kay (menempelkan besi panas pada tempat yang
terluka), sedangkan aku melarang umat ku berubat dengan kay.”
[5249] Sahih Bukhari
Bukan sahaja berbekam dan madu sahaja
malah bercelak, lada hitam dan sebagainya juga mempunyai pelbagai khasiat untuk
kesihatan. Tetapi, bukan itu satu-satunya cara dalam pengubatan, apa yang Nabi
saw ingin sampaikan, hakikatnya adalah supaya kita berusaha mencari penawar
apabila sakit dan yang paling utama adalah penjagaan kesihatan. Tiada salahnya
dengan memakan vitamin dan sebagainya.
Hadis yang
boleh dipelbagaikan :
Daripada
Aisyah r.anha : Rasulullah saw bersabda,
“Siwak itu dapat membersihkan mulut dan
dapat mendatangkan keredhaan Allah Azza Wa Jalla.”
[23196] Sahih Riwayat Ahmad
Tidak semestinya menggunakan sugi untuk
memberus gigi, boleh juga menggunakan berus dan ubat gigi kerana tujuan asalnya
adalah agar dapat membersihkan mulut dan gigi. Sekiranya tiada sugi atau berus
gigi misalannya, gunakanlah jari.
Perlu diingat, secara asasnya kita
perlu melihat kepada zahir hadis terlebih dahulu sebelum mentakwil sesuatu
hadis. Untuk mentakwil sesuatu hadis, ia perlu kepada alasan yang kuat dan
kukuh dan perlu melihat kepada keperluannya sama ada hadis itu satu kiasan,
memerlukan pengkajian dan sama ada ianya boleh dipelbagaikan.
Bab ini adalah antara yang paling
rumit, tetapi tidaklah mustahil untuk dipelajari. Tujuannya adalah untuk
membuktikan kehebatan hadis Nabi saw yang bersesuaian sepanjang zaman dari
seluruh aspek. Selain itu ia juga menunjukkan fleksibiliti hadis yang
memudahkan sesiapa sahaja untuk mengamalkannya.
(c). Hadis yang wajib beriman
tetapi tidak boleh ditakwil
Ia melibatkan hadis-hadis mengenai alam
ghaib (tidak dapat dilihat dengan mata). Contohnya;
Hadis sifat
Allah Taala :
Daripada Abu
Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda,
“Rabb Tabaaraka wa Taala kita turun di
setiap malam ke langit dunia pada sepertiga malam terakhir dan berfirman:
"Siapa yang berdoa kepadaKu pasti Aku kabulkan dan siapa yang meminta
kepadaKu pasti Aku penuhi dan siapa yang memohon ampun kepadaKu pasti Aku
ampuni.”
[1077] Sahih Bukhari
Hadis siksa
kubur :
Daripada
Aisyah r.anha : Dia bertanya kepada Rasulullah saw perihal siksa kubur, maka Beliau
(saw) menjawab:
"Ya benar, siksa kubur itu ada."
Kemudian 'Aisyah r.anha berkata : "Maka sejak itu aku tidak (pernah)
melihat Rasulullah saw setelah melaksanakan solat kecuali Beliau memohon
perlindungan dari siksa kubur.”
[1283] Sahih Bukhari
Hadis tentang
malaikat :
Daripada Abu
Hurairah r.a : Nabi saw bersabda,
“Jika Allah memutuskan suatu keputusan di
langit, maka malaikat akan mengepak-ngepakkan sayapnya kerana tunduk kepada
titahNya, seolah-olah kepakan sayapnya seperti rantai di atas batu licin.”
[6927] Sahih Bukhari
Banyak lagi hadis-hadis yang mengenai
perkara ghaib ini seperti hadis para Malaikat, Jin, Syaitan, Arasy, alam
barzakh, hari akhirat dan sebagainya. Umumnya hadis mengenai perkara-perkara
ghaib ini jangan ditakwil kerana tiada sesiapun mengetahui akan perkara ghaib.
Namun beriman kepadanya adalah wajib.
(d). Belum sampai ilmu
pengetahuan
Terdapat juga beberapa hadis yang kita
tidak mampu mengungkapkannya dengan akal kerana akal kita atau ilmu pengetahuan
kita masih belum mencapai tahapnya. Selalunya hadis ini berkaitan dengan
kejadian masa depan, fizik dan sebagainya. Namun beriman dengannya adalah
wajib. Contohnya;
Hadis masa
depan :
Daripada Abu
Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda,
“Tidak akan terjadi hari kiamat hingga
matahari terbit dari sebelah barat.”
[4270] Sahih Bukhari
Tiada seorang pun yang dapat tahu
bagaimana keadaan bumi dan planet-planet di sekitarnya apabila matahari terbit
dari barat atau menerangkan bagaimana kejadian tersebut boleh berlaku. Walaupun
terdapat beberapa gambaran dan penjelasan mengenainya, namun janganlah terlalu
taksub atau berpegang dengannya.
Ini kerana, jika sains tersebut salah
maka orang akan menyalahkan hadis Nabi saw. Sebenarnya kajian sains merekalah
yang salah bukan hadis yang merupakan wahyu dari Allah Subhana wa Taala yang
mempunyai kekurangan.
Firman Allah Subhana wa Taala yang
bermaksud ;
“Sungguh Allah telah memberi kurnia kepada
orang-orang yang beriman ketika Allah mengutus di antara mereka seorang Rasul
dari golongan mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah,
membersihkan (jiwa) mereka, dan mengajarkan kepada mereka Al Kitab dan Al
Hikmah (As Sunnah). Dan sesungguhnya sebelum (kedatangan Nabi) itu, mereka
adalah benar-benar dalam kesesatan yang nyata.”
Surah Ali
'Imran [3] : 164
Rujukan :
Tafsir Ibn Katsir
Berinteraksi Dengan Al-Sunnah [Dr.
Yusuf Al-Qaradhawi]
Keagungan Sunnah [Syeikh Qayyum bin
Muhammad bin Nasir As-Sahaibani]
Kaedah Memahami al-Hadith [A/Prof Fauzi
Deraman]
Ilmu Usul al-Fiqh [Syaikh Muhammad
Shalih al-Utsaimin]
Sejarah Perkembangan Hadis [Rosli
Mokhtar]
Sejarah Hadis [M Hasbi Ash Shidieqy]
Ulum Hadis [Dr. Rosmawati Ali]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan