Firman Allah swt yang bermaksud :
“(Allah)
yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang
mereka, sedang mereka tidak
mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah
kehendaki (memberitahu
kepadanya).”
Surah Al
Baqarah [2] : [255]
Pengaruh Iman Dalam Kehidupan
Iman merupakan perkara yang sangat penting dalam kehidupan kita. Seperti
yang kita fahami, ringkasnya iman adalah percaya dengan sepenuh keyakinan dan
melaksanakan serta membenarkan sepenuhnya zahir dan batin apa yang terdapat
dalam rukun iman.
Risalah ini tidak terdapat rukun iman, hakikat iman, pembatalannya atau
sifat dua puluh mahupun tauhid tiga. Semuanya biasa kita pelajari dan mudah
pula untuk didapati. Oleh itu tidak perlu dihuraikan di sini.
Risalah ini bertujuan untuk berkongsi maklumat mengenai sesuatu yang jarang
kita dengar, jarang diajar dan jarang pula diambil perhatian oleh orang ramai, iaitu
pengaruh keimanan dalam kehidupan.
Semua orang mengaku beriman, tetapi sejauh mana iman itu menjadikan dia seorang
‘mukmin’? Atau sejauh manakah iman itu meresap ke dalam hatinya?
Apakah maksud manis?
Manis bermaksud lazat, nikmat dan seumpamanya. Selain itu ia juga
bersinonim dengan akhlak yang murni seperti berbudi pekerti, bersopan berbahasa
dan seumpamanya.
Apakah maksud iman?
Seperti yang kita fahami, ringkasnya iman adalah percaya dengan sepenuh
keyakinan dan membenarkan serta melaksanakan (perintah dan larangan) sepenuhnya
zahir dan batin tanpa ragu. Ia bukan mengenai pengetahuan (hafalan) dalam rukun
iman sahaja tetapi iman itu juga terzahir dalam kehidupan sehariannya.
Apakah makna ‘pengaruh iman dalam kehidupan’?
Ia membawa maksud kesan iman terhadap jiwa sehingga kekuatan atau lemahnya
iman seseorang itu terzahir melalui pemikirannya, kata-kata, perbuatan, akhlak
dan sebagainya.
Apakah maksud ‘manisnya iman’?
Oleh itu manisnya iman boleh dimaksudkan sebagai ‘sesuatu
nikmat yang dicari untuk merasai hebatnya keimanan hingga menimbulkan pengaruh
kepada jiwa hingga terlahir kepada zahirnya, iaitu iman itu melahirkan
akhlaknya, pemikirannya atau segala fikiran dan perbuatannya dalam menjalani
kehidupan’.
Ciri-ciri imannya umat Islam
itu adalah mereka dengar dan taat kepada perintah Allah dan RasulNya serta rasa
harap pada rahmat dan takut pada azabNya dan percaya pada hari pembalasan dan
ketetapan dan ketentuaanNya. Semua umat Islam tahu perkara ini, tetapi apakah
cara atau kaedahnya mendapatkan kemanisan iman?
Sedikit Perbandingan Keimanan Orang Kafir dan Umat Islam
Jika kita melihat dalam al Quran mengenai perkataan-perkataan tahap iman
seseorang itu, ia boleh terzahir dengan pemikiran dan perbuatan mereka. Jika
boleh, cuba kita buat
perbandingan iman kita dan iman mereka di
bawah ini. Ia boleh dikategorikan;
(a). Perkataan imannya orang
yang mengikut keimanan orang Yahudi;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Iaitu
orang-orang Yahudi, mereka mengubah perkataan dari tempat-tempatnya[i]. Mereka
berkata : "Kami mendengar," tetapi kami tidak mahu menurutinya[ii].
Dan (mereka mengatakan pula) : "Dengarlah" sedang kamu sebenarnya
tidak mendengar apa-apa[iii]. Dan (mereka mengatakan) :
"Raa'ina"[iv], dengan memutar-mutar lidahnya dan mencela agama.”
Surah An-Nisaa' [4] : 46
Imannya orang Yahudi;
[i]. Mengubah ayat-ayat dari kitab Allah dan mentakwil bukan mengikut
takwilan sebenarnya, tetapi mengikut hawa nafsu mereka.
[ii]. Mereka mendengar tetapi tidak mahu dan tidak akan sekali-kali
mentaatinya.
[iii]. Mereka mengatakan mereka mendengar tetapi tiada satupun yang masuk
ke hati mereka.
[iv]. Mereka menggunakan perkataan dari kitab dan perkataan dari Rasul
mereka sendiri untuk menghina agama bagi menolak ketetapan hukum (kesimpulan
dari tafsirannya).
Imannya orang Yahudi berdasarkan logik akal mereka semata-mata. Apabila
berbeza dengan apa yang diinginkan mereka, mereka akan mengubahnya serta
merancangnya agar semua berada di bawah telunjuk kekuasaan mereka. Mereka
melampau dalam menggunakan logik akal mereka.
(b). Perkataan imannya orang
yang mengikut keimanan orang Nasrani;
Imannya orang Nasrani;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“(Ingatlah),
ketika pengikut-pengikut Isa berkata: "Hai Isa putera Maryam, sanggupkah
Tuhanmu menurunkan hidangan dari langit kepada kami? " Isa menjawab: "Bertakwalah
kepada Allah jika kamu betul-betul orang yang beriman."
Surah Al-Maa'idah [5] : 112
Imannya orang Nasrani, mereka terlalu taksub kepada mukjizat para Rasul
mereka daripada kekuasaan Allah. Jika terdapat sesuatu keajaiban maka barulah
dikatakan Rasul dan diikuti oleh mereka. Tetapi, setelah ditunjukkan segala
macam mukjizat kepada mereka, lalu dikatakan Nabi Isa a.s itu anak Allah.
Mereka melampau mengenai perkara-perkara yang ghaib.
(c). Perkataan imannya orang
yang mengikut keimanan orang Musyrik;
Imannya orang Musyrik;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan mereka (orang-orang musyrik Mekah)
berkata: "Mengapa tidak
diturunkan kepadanya (Muhammad) suatu mukjizat dari Tuhannya?" Katakanlah: "Sesungguhnya Allah berkuasa
menurunkan suatu mukjizat, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui."
Surah Al-An'aam [6] : 37
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan
(ingatlah) ketika mereka (orang-orang musyrik) berkata: "Ya Allah, jika
betul (al Quran) ini, dialah yang benar dari sisi Engkau, maka hujanilah kami
dengan batu dari langit atau datangkanlah kepada kami azab yang pedih."
Surah Al-Anfaal [8] : 32
Imannya orang Musyrik hanya kepada apa yang dilihat oleh mata dan akalnya
sahaja. Mereka melampau dalam perkara ghaib dan juga kepada logik akal. Malah
terdapat segelintir mereka ‘mengkafirkan’ sesama mereka yang membina berhala
besar.
Ertinya, mereka percaya kepada perkara-perkara tahyul kemudian membawa
persamaan-persamaan itu dengan agama yang lain untuk membuktikan kebenaran
tahyul itu. Malah mereka mencabar Allah jika mampu, turunkanlah azab kepada
mereka jika al Quran itu adalah benar.
Perselisihan
Turut Berlaku Pada Orang Kafir
Perlu kita ketahui, perbezaan mazhab akidah ini berlaku kepada
seluruh umat manusia dan bukannya terjadi kepada umat Islam sahaja. Malah
kucar-kacir perbezaan mazhab akidah orang kafir lebih buruk lagi dari umat
Islam.
Maksudnya, umat Islam apabila berselisih masih mempunyai asas
dan pegangan (al Quran dan al Sunnah), tetapi orang kafir? Mereka terus hanyut
dalam kesesatan mereka. Ini bermakna, mereka sedang berpecah dan perpecahan itu
sangat besar, sangat melemahkan emosi dan mereka hidup dalam keadaan takut dan
ragu.
(d). Perkataan imannya orang
yang mengikut keimanan umat Islam;
Imannya umat Islam;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Rasul
telah beriman kepada al Quran yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian
pula orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah,
malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya.
(Mereka,
orang beriman mengatakan):
"Kami tidak membeza-bezakan antara seseorangpun (dengan yang lain) dari rasul-rasulNya."
Dan
mereka mengatakan: "Kami dengar dan kami taat."
(Mereka
berdoa): "Ampunilah kami wahai Rabb kami dan kepada Engkaulah tempat
kembali."
Surah Al-Baqarah [2] : 285
Ciri-ciri orang imannya umat Islam itu adalah mereka taat kepada perintah
Allah dan RasulNya serta rasa harap pada rahmat dan takut pada azabNya dan
percaya pada hari pembalasan dan ketetapan dan ketentuaanNya. Semua umat Islam
tahu perkara ini, tetapi apakah cara atau kaedahnya?
Tiga Perkara Mendapatkan Manisnya Iman
Antara tiga cara membolehkan kita membawa pengaruh iman bertapak dalam hati
dan seterusnya memberi pengaruh yang baik kepada diri dan umat Islam lainnya
terdapat dalam sebuah hadis dari Rasulullah saw;
Daripada Anas bin Malik r.a : Nabi saw bersabda,
“Ada
tiga perkara yang apabila ada pada diri seseorang akan maka ia akan merasakan
manisnya iman iaitu;
(a). Hendaklah Allah dan RasulNya lebih
dicintainya selain dari keduanya,
(b). Hendaklah mencintai seseorang hanya
kerana Allah, dan
(c). Hendaklah benci untuk kafir kembali
kepada kekafiran (termasuk juga keingkaran pada perintah Allah dan RasulNya)
sebagaimana benci apabila ia dilemparkan ke neraka.”
[0016] Sahih Bukhari
Mencintai Allah dan RasulNya Melebihi Segalanya
1. Berakhlak baik. Orang yang mencintai Allah dan RasulNya akan mencontohi
akhlak sebaik-baik manusia, iaitu akhlak Rasulullah saw. Dalam sebuah hadis;
Daripada Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda,
"Sesungguhnya
aku diutus untuk menyempurnakan akhlak yang soleh."
Sahih (Riwayat Al-Bukhari, Ahmad dan Al-Hakim, dinukil dari Akhlaqun Nabi
SAW Jilid 1 halaman 34 [Dr. Ahmad Abdul Aziz). Dalam kitab Adabul Mufrad
bernombor 207 tanpa lafaz ‘yang soleh’.
Daripada Anas bin Malik r.a, ia berkata :
“Rasulullah
saw adalah orang yang paling baik akhlaknya.”
[2310] Sahih Muslim
Bagaimanakah pula contoh akhlak Rasulullah saw?
Daripada Yazid bin Babanus, daripada Aisyah r.a
ia berkata (ketika menjawab pertanyaan Yazid bin Babanus mengenai
akhlak Rasulullah saw):
“Akhlak
beliau(Rasululullah saw) adalah (segala bentuk akhlak mulia) dalam al Quran.”
[234] Sahih Riwayat Bukhari - Adabul Mufrad juga diriwayatkan oleh Imam
Ahmad dan sahih mengikut kriteria Muslim.
2. Mengutamakan Allah dan RasulNya dalam setiap urusan kehidupan
terutamanya dalam tatacara melakukan ibadah zahir (solat, jihad, puasa dan
lain-lain) dan batin (doa, keikhlasan, zikir dan lain-lain).
3. Mentaati Allah dan RasulNya dalam setiap urusan kehidupan, iaitu taat
kepada Allah Subhana wa Taala dalam apa juga perintah dan laranganNya baik
perintah dan larangan itu dalam al Quran mahupun apa yang diucapkan oleh
RasulNya, Nabi Muhammad saw.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Katakanlah:
"Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (mengikuti sunnah
Rasulullah saw) nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah
Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
Surah Ali
'Imran [3] : 31
Daripada Anas bin Malik r.a : Rasulullah saw bersabda,
"Belum
sempurna iman seseorang kamu sebelum ia mencintaiku melebihi daripada cintanya
kepada anaknya, kepada bapanya dan kepada manusia semuanya.”
(0035)
Mencintai Seseorang Hanya Kerana Allah
Ia terbahagi kepada tiga iaitu; seseorang individu itu yang mencintai
seseorang individu lain, individu yang mencintai masyarakat sekelilingnya dan
individu yang mencintai sesuatu perkara atau perbuatan yang boleh mempengaruhi
cara hidupnya.
1. Memilih pasangan atau teman hidupnya seseorang yang mencintai Allah dan
RasulNya.
2. Mencintai masyarakat yang mencintai Allah dan Rasulnya.
3. Mencintai pekerjaan yang membawa kepada keredhaan Allah Subhana wa
Taala.
Daripada Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda,
“Sesungguhnya
Allah Taala berfirman pada hari kiamat kelak, ‘Mana orang-orang yang saling
mencintai kerana keagunganKu? Hari ini Ku naungi mereka (mendapat perlindungan
Allah) di mana tidak ada naungan yang lain selain naunganKu.”
[2197] Sahih Muslim
Membenci Menjadi Kafir dan Engkar Kepada Allah
Mungkin sebelum ini kita telah hanyut dilanda ombak dan dengan izin Allah
dan nikmat kurnianya, Dia telah mendamparkan kita ke tepian dengan penuh
hidayah dan petunjuk. Oleh itu janganlah sia-siakan hidayah tersebut,
bersyukurlah kepada Allah dan bencilah, takutlah dan berharap agar tidak lagi
mengulangi kesilapan yang lalu.
1. Rasa benci, takut dan berharap agar nikmat Islam dan keimanan ini tidak
ditarik oleh Allah dan mati dalam keadaan kufur.
2. Rasa benci, takut dan berharap agar tidak lagi melakukan
kemungkaran-kemungkaran dan maksiat.
3. Bertaubat dengan sebenar-benar taubat dan tidak akan lagi melakukan
kesilapan dan perilaku buruk masa lampau dan yakinlah sesungguhnya Allah Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang.
Daripada Abu Al-Khudri r.a : Rasulullah saw bersabda,
“Apabila
seseorang masuk Islam kemudian Islamnya menjadi baik, nescaya Allah menghapus
segala kejahatannya. Sesudah itu (Islamnya seseorang itu), setiap kebaikannya
dibalas (Allah) sepuluh hingga tujuh ratus kali. Sedangkan kejahatannya dibalas
(hanya) setimpal dengan kejahatannya itu, kecuali pula kalau Allah
memaafkannya.”
[0035] Sahih Bukhari
Oleh itu, marilah kita menghayati kembali tahap keimanan kita dan
beranjaklah sedikit ke hadapan dalam melihat ciri-ciri orang beriman itu. Jika
kita benar-benar menghayati iman itu; nescaya hati tidak akan berasa bimbang,
jiwa akan berasa tenang dan segala kesedihan akan mula menghilang.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Wahai
orang-orang yang beriman, tetaplah
beriman kepada Allah dan RasulNya dan kepada kitab yang Allah turunkan kepada RasulNya serta kitab yang Allah
turunkan sebelumnya. Barangsiapa yang kafir kepada Allah, malaikat-malaikatNya,
kitab-kitabNya, rasul-rasulNya, dan hari kemudian, maka sesungguhnya orang itu
telah sesat sejauh-jauhnya.”
Surah An-Nisaa'
[4] : 136
Rujukan :
Iman [Dr. Muhammad Naim Yasin]
Iman dan Kehidupan [Dr. Yusuf Al-Qaradhawi]
Tauhid [Imam Muhammad bin Abdul Wahhab]
Ilmu Tauhid [Ustaz Abdul Latif dan Dr. Rosmawati Ali]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan