PERBINCANGAN
Bagi orang-orang yang beriman seperti kita (bukan ahli ilmu) malah ada pula
yang tidak tahu berbahasa Arab, maka tidaklah
ada sesuatu yang dapat menghalangnya agar
dapat memikirkan isi al Quran, mengambil pelajaran darinya dan seterusnya
dijadikan sebagai pengajaran dan pedoman kerana al Quran telahpun diterjemahkan
dalam pelbagai bahasa.
Begitu banyak tulisan para ilmuwan, kuliah-kuliah mengenai mentadabbur al Quran
ini tetapi risalah ini hanya mengambil sedikit sahaja darinya melalui empat
cara yang mudah untuk mentadabburinya.
Antara Peraturan Kaedah
Antara peraturan dalam kaedah ini adalah;
1. Tidak terkeluar dari logik akal yang sihat. Perkara ghaib tetap kekal
sebagai perkara ghaib.
2. Pemikiran atau pendapat tidak terkeluar dari maksud al Quran itu dan
tidak pula bertentangan dengan al Quran, al Sunnah serta pendapat-pendapat ahli
ilmu muktabar dari kalangan salafussoleh Ahl Al-Sunnah wa Al-Jamaah.
3. Menyesuaikan keadaan dengan lafaz al Quran itu, bukannya memaksa atau
mengubah al Quran supaya sesuai dengan keadaan. Maksudnya, al Quran itu dasar
yang perlu diikuti bukan diubah-ubah mengikut kehendak diri.
Anjuran Perhati, Fikir, Faham dan Hayati Dalam Al Quran
1. Perhati : Maksudnya melihat dengan teliti,
peka atau ambil peduli.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan
apakah mereka tidak memperhatikan, bahawasanya Kami menghalau (awan yang
mengandungi) air ke bumi yang tandus, lalu Kami tumbuhkan dengan air hujan itu
tanaman yang daripadanya makan haiwan ternak mereka dan mereka sendiri. Maka
apakah mereka tidak memperhatikan?”
Surah As-Sajdah [32] : 27
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Tidakkah
kamu perhatikan sesungguhnya Allah telah menundukkan untuk (kepentingan)mu apa
yang di langit dan apa yang di bumi dan
menyempurnakan untukmu nikmatNya zahir dan batin. Dan di antara manusia ada
yang membantah tentang (keesaan) Allah tanpa ilmu pengetahuan atau petunjuk dan
tanpa Kitab yang memberi penerangan.”
Surah Luqman [31] : 20
Perhati yang dimaksudkan adalah melihat sesuatu yang digambarkan atau
ditulis dalam al Quran atau peka kepada apa yang berada sekeliling kita.
Contohnya ayat-ayat di atas menyuruh kita memperhatikan awan hujan, hujan,
tanah, tumbuh-tumbuhan serta apa yang ada di langit dan di bumi. Segalanya
adalah kurniaan Allah Subhana wa Taala.
2. Fikir : Maksudnya menggunakan akal yang
bijak dalam memikirkan sesuatu.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan
Dia telah menundukkan untukmu apa yang di langit dan apa yang di bumi semuanya,
(sebagai rahmat) daripadaNya. Sesungguhnya
pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi
kaum yang berfikir.”
Surah Al-Jaatsiyah [45] : 13
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan
mengapa mereka tidak memikirkan tentang (kejadian) diri mereka? Allah tidak
menjadikan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya melainkan dengan
(tujuan) yang benar dan waktu yang ditentukan. Dan sesungguhnya kebanyakan di
antara manusia benar-benar engkar akan pertemuan dengan Tuhannya.”
Surah Ar-Ruum [30] : 8
Fikir yang dimaksudkan adalah memikirkan akan kekuasaan Allah yang berada
di langit yakni planet-planet, perjalanannya, pengembangannya, matahari, bulan
dan sebagainya(ilmu falaq, matematik dan seumpamanya) dan di bumi yakni segala
apa yang ada di bumi termasuk penciptaan manusia itu sendiri (anatomi).
Segalanya yang tersebut terletak dalam kekuasaan Allah Subhana wa Taala dan
merupakan kurniaan rahmat yang besar kepada manusia.
3. Faham : Maksudnya mengetahui sesuatu itu
dengan lebih mendalam.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan
Dia menundukkan malam dan siang, matahari dan bulan untukmu. Dan bintang-bintang
itu ditundukkan (untukmu) dengan perintahNya. Sesungguhnya pada yang demikian
itu benar-benar ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memahami
(nya),”
Surah An-Nahl [16] : 12
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan
sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakkan dari jin dan
manusia ; mereka mempunyai hati,
tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi)
tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka
mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat
Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi.
Mereka itulah orang-orang yang lalai.”
Surah Al-A'raaf [7] : 179
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan perumpamaan-perumpamaan ini Kami buat
untuk manusia ; dan tiada yang
memahaminya kecuali orang-orang yang berilmu.”
Surah Al-'Ankabuut [29] : 43
Faham yang dimaksudkan adalah memahami dengan mendalam setelah melalui
proses memerhati dan berfikir tadi. Contohnya dengan memerhatikan
bintang-bintang dan hasil memikirkannya kita dapat memahami untuk mempelajari
ilmu falaq dan seterusnya apa yang dapat kita amalkan di dalamnya
(‘menyaksikan’ betapa hebatnya alam semesta) hingga membuatkan hati bergetar
kerana kebenaran dan kehebatan al Quran.
Bergetarnya hati dan berasa gementar tubuh apabila memahami ayat-ayat al Quran,
maka inilah proses seterusnya yang dipanggil; menghayati.
4. Menghayati : Mengalami, merasai atau terkesan
sesuatu dalam hati.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Sesungguhnya
orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah
hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka
(kerananya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakal.”
Surah Al-Anfaal [8] : 2
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan
apabila diturunkan suatu surah, maka di antara mereka (orang-orang munafik) ada
yang berkata: "Siapakah di antara kamu yang bertambah imannya dengan
(turunnya) surah ini?" Adapun orang-orang yang beriman, maka surah ini menambah imannya, dan mereka
berasa gembira (dengan sebab turunnya surah itu).”
Surah At-Taubah [9] : 124
Setelah ayat-ayat al Quran itu memberi kesan ke dalam hati, maka
meningkatlah keimanan, terbitlah rasa cinta sepenuh hati kepada Allah Taala dan
RasulNya, bercambahlah semangat jihad dan ijtihad, terbitlah motivasi diri
dengan secara semulajadi berasaskan al Quran, terpancarlah cahaya keimanan dari
tingkahlakunya (akhlak yang baik) dan pelbagai lagi kesan positif yang
diperoleh.
Ini bukanlah satu-satunya kaedah dalam mentadabbur al Quran, tetapi ini mungkin salah satu cara yang dapat
kita gunakan dalam melihat al Quran melalui perspektif yang berbeza dan
seterusnya meningkatkan rasa cinta kepada al Quran dan bertambah minat dalam
mendalami ayat-ayat di dalamnya.
Melihat Dari Perspektif Berbeza
Apabila disatukan keempat-empat cara tersebut, dapatlah kita melihat al Quran
itu dari sudut yang sedikit berbeza dari sebelum ini.
Contoh Ringkas :
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dengan
menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala
puji bagi Allah, Rabb semesta alam.”
Surah Al-Faatihah [1] : 1-2
1. Perhati : Ini
adalah surah pembukaan kepada al Quran dan pemulanya adalah pengenalan bahawa
Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang dan pujilah hanya kepada Allah; Rabb
yang mencipta dan mengatur seluruh alam.
2. Fikir : Tidak ada sesiapa
pun di muka bumi ini yang lebih pemurah dan lebih penyayang selain Allah kepada
makhluknya.
3. Faham : Sekiranya Allah
tidak menetapkan DiriNya sebagai Maha Pemurah dan Maha Penyayang dan
mengaturkan alam ini (takdir) maka huru-haralah manusia dan pincanglah
perjalanan planet-planet yang ada.
4. Menghayati : Segala
sesuatu telah diaturkan kepada makhluknya. Jadi kepada mereka yang menolak al Quran
dan menggantikannya dengan yang lain, sama seperti mereka menolak kurniaan
Allah dan inilah orang-orang yang lebih buruk dari binatang ternakan.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Atau
apakah kamu mengira bahawa kebanyakkan mereka itu mendengar atau memahami?
Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya
(dari binatang ternak itu).”
Surah Al-Furqaan [25] : 44
Apakah yang lebih sesat dari binatang ternak tersebut? Ini adalah
perumpamaan kepada orang yang menolak al Quran dan mengejek-ngejek al Quran
kononnya tidak sesuai (sejak zaman Rasulullah saw hinggalah zaman ini).
Mereka lebih sesat dari binatang ternak dan antara binatang bukan ternakan
yang disebut dalam al Quran adalah seperti kutu, anjing, babi, katak dan
lain-lain. Inilah perumpamaan kepada mereka yang mengejek Allah dan RasulNya.
Ia merupakan perumpamaan yang sangat sesuai buat mereka berdasarkan tabiat
binatang-binatang tersebut.
PENUTUP
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan al Quran
untuk pelajaran, maka adakah
orang yang mengambil pelajaran?”
Surah Al-Qamar [54] : 40
Sekiranya dalam penulisan ini terdapat sesuatu yang bertentangan dengan al Quran
dan al Sunnah serta pendapat-pendapat para ahli ilmu yang benar, maka
tinggalkanlah penulisan ini kerana ia adalah kelemahan dan kesilapan penulis.
Sekiranya ia bertentangan dengan pendapat pembaca, maka ambillah apa yang
bermanfaat tinggalkanlah apa yang tidak perlu. Ini hanyalah pemikiran dan
pendapat penulis hasil dari bahan bacaan dan kefahaman dari rujukan berikut;
Rujukan :
Tafsir Ibnu Katsir, Tafsir Al-Jalalayn
Kitab Hadis Sahih
Al Quran dan Psikologi [Prof. Dr. Muhammad Usman Najati]
Keagungan al Quran [Syeikh Mahmud bin Ahmad bin Soleh Al-Dosari]
Berinteraksi Dengan al Quran [Muhammad Al-Ghazali]
Ilmu Usul Al-Tafsir [Syeikh Muhammad bin Soleh Al-Utsaimin]
Akhlaqun Nabi S.A.W [Dr. Ahmad Abdul Aziz bin Qasim Al-Hadad]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan