PENGENALAN
Sesat bermaksud tersasar dari jalan yang lurus ataupun
tidak mengikut jalan yang betul. Kesesatan dalam agama adalah menyimpang dari
ajaran Islam sama ada dari segi pemikiran mahupun pemahaman. Istilah ‘fanatik
Islam’ atau ‘fanatik agama’ sebenarnya tidak wujud dalam Islam kerana umat
Islam sememangnya wajib mengikuti al Quran dan as Sunnah sebagaimana firman
Allah yang Maha Agung;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Hai orang-orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan
RasulNya, dan janganlah kamu berpaling dari padaNya, sedang kamu mendengar (perintah-perintahNya),
dan janganlah kamu menjadi seperti
orang-orang (munafik) yang berkata "Kami
mendengarkan, padahal mereka tidak mendengarkan.
Sesungguhnya binatang (makhluk)
yang seburuk-buruknya pada sisi Allah ialah; orang-orang yang pekak dan tuli yang
tidak mengerti apa-apapun.”
Surah Al-Anfaal [8] : 20-22
Orang-orang yang tidak mentaati Allah yang Maha Agung
serta RasulNya, cenderung kepada kemunafikan dan mereka digelar seperti
binatang kerana tidak mahu mendengar dan tidak mampu memahami kebenaran,
sedangkan dianugerahkan kepada mereka akal fikiran. Bagaimanakah kesesatan
boleh terjadi? Kesesatan boleh terjadi dalam empat perkara secara umum;
(1). sengaja mengikuti jalan yang lain dari jalan yang
ditunjuki;
(2). tersesat kerana memang tidak mengetahui jalan yang
sebenar;
(3). disesatkan oleh orang yang menunjuki arah jalan yang
salah; dan
(4). sombong untuk bertanya apabila tidak tahu jalan yang
betul.
Di setiap waktu solat, kita disuruh memohon agar
terselamat dari kesesatan dan supaya tetap berada di jalan yang lurus.
Surah Al-Faatihah [1] : 6-7
“Tunjukilah kami jalan yang
lurus,”
(‘Jalan yang lurus’ bermaksud : Kita bermohon kepada
Allah yang Maha Agung supaya memimpin hati dan perbuatan kita ke jalan yang
diredhaiNya, kerana hanya kepadaNya kita beribadah dan memohon pertolongan)
“...(iaitu) Jalan orang-orang
yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai
dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.”
(‘Orang-orang yang diberi nikmat’ bermaksud : Orang-orang
yang mengikuti Rasulullah salallahu ‘alaihi wasallam (saw), orang-orang yang
mati syahid dan orang-orang soleh.
Manakala ‘mereka yang dimurkai’ bermaksud : Orang-orang
yang menolak kebenaran serta menyimpang dari ajaran Islam dan ‘mereka yang
sesat’ pula, adalah orang yang jahil; dan jika dia berilmu, dia tidak
mengamalkannya).
Tafsir surah tersebut diringkaskan dari tafsir Ibn
Katsir.
Berdasarkan tafsiran tersebut, dapatlah sedikit sebanyak
kita mengenali orang-orang yang kufur pada nikmat Allah yang Maha Agung dan
orang yang dimurkaiNya.
Secara umumnya mereka yang dikatakan sesat adalah,
orang-orang yang tidak mengikuti Rasulullah saw kerana Rasulullah saw adalah
utusan Allah yang Maha Agung kepada umat manusia supaya diajari kepada manusia
jalan yang lurus dalam menuju kepadaNya. Contohnya, apabila Rasulullah saw
mengatakan;
Daripada Irbadh bin
Sariyah : Rasulullah saw bersabda,
“hendaklah kamu berpegang pada
Sunnahku dan Sunnah-Khulafa ur rasyidin yang mendapat petunjuk.”
(0040) Sahih Ibnu Majah
Maka hendaklah kita tetap berpegang kepada
sunnah Rasulullah saw dan sunnah para sahabatnya. Keingkaran kepada amanat
Rasulullah saw, bererti kufur kepada arahan Allah yang Maha Agung seperti
dalam;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan barangsiapa yang menderhakai
Allah dan RasulNya dan melanggar ketentuan-ketentuanNya, nescaya Allah
memasukkannya ke dalam api neraka sedang ia kekal di dalamnya;
dan baginya siksa yang menghinakan.”
Surah An-Nisaa' [4] : 14
Jelas di dalam al Quran, mereka yang menderhakai Allah
yang Maha Agung dan RasulNya kekal di dalam api neraka. Semoga Allah yang Maha
Agung melindungi kita dari kesesatan dan menetapkan hati dan memimpin kita di
jalan yang diredhaiNya.
PERBINCANGAN
Tujuan utama perbincangan ini adalah supaya kita dapat
mengenali kesesatan secara umum, agar kita dapat mewaspadainya. Bukan sahaja
mewaspadainya, malah kita sendiri dapat menjadikan piawai dalam mengukur
kesesatan itu, seterusnya dapat menghindarinya dan tidak pula termasuk orang
yang menyokong kesesatan itu.
Tidaklah tujuannya untuk kita menuduh sembarangan kepada
seseorang atau kepada puak-puak tertentu bahawa mereka sesat atau mengkafirkan
segolongan dengan membuta tuli. Tujuan utamanya adalah untuk mewaspadai diri
dan seterusnya dapat memperbaiki diri agar dapat menghindari kesesatan atau
condong kepada kesesatan itu.
Kita kembali kepada empat perkara yang menyebabkan
kesesatan seperti di atas, iaitu;
(1). sengaja mengikuti jalan yang lain dari jalan yang
ditunjuki;
(2). tersesat kerana memang tidak mengetahui jalan yang
sebenar;
(3). disesatkan oleh orang yang menunjuki arah jalan yang
salah; dan
(4). sombong untuk bertanya apabila tidak tahu jalan yang
betul.
1. Syirik
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Sesungguhnya Allah tidak
mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia, dan dia mengampuni dosa
yang selain syirik bagi siapa yang dikehendakiNya. Barangsiapa yang
mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, maka sesungguhnya ia telah tersesat
sejauh-jauhnya.”
Surah An-Nisaa' [4] : 116
(a). sengaja mengikuti jalan yang selain jalan yang biasa
dilalui;
(i). Orang-orang yang mencari sesembahan selain Allah
yang Maha Agung. Mereka sudah tahu hanya Allah yang Maha Agung sahaja yang
mampu memberi manfaat dan mudarat, tetapi tetap sengaja mencari sesuatu yang lain
seperti percaya pada tangkal, azimat, gelang yang menyembuhkan, batu geliga,
kain kuning sebagai penyeru roh dan lain-lain.
Dukun atau bomoh adalah perbuatan yang bertentangan
dengan tauhid dan pelakunya yang bersekongkol dengan jin atau syaitan, menjadi
musyrik.
Daripada Abu Hurairah r.a :
“Barangsiapa yang mendatangi
dukun dan membenarkan apa yang dikatakannya maka ia telah kafir terhadap wahyu
yang telah diturunkan kepada Muhammad saw.”
(SAHIH menurut kriteria Bukhari dan Muslim, Riwayat Abu
Daud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Al-Hakim, Dinukil dari Kitab Ghoyatul-Murid
(Sheikh Soleh bin Abdul Aziz bin Muhammad-Menteri Agama dan Wakaf Arab Saudi).
Daripada Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda,
"Tidak ada 'Adwa (penyakit
berjangkit-kecuali dengan izin Allah), Hamah (melihat burung hantu akan
bernasib sial), Safar (bulan safar membawa nasib sial).”
(Bukhari dan Muslim).
Tambahan dalam riwayat Imam
Muslim :
"Dan tidak ada Nau'
(turunnya hujan atas sebab-sebab tertentu) dan tidak ada ghaul (beranggapan
hantu dapat menyesatkan dan mengganggu orang)."
(Dinukil dari Kitab Ghoyatul-Murid [Sheikh Shaleh bin
Abdul Aziz]
Firman Allah swt yang bermaksud :
“........Ketahuilah,
sesungguhnya kesialan mereka itu adalah
ketetapan dari Allah, akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.”
Surah Al-A'raaf [7] : 131
(ii). Orang-orang yang mencari-cari hukum lain yang sabit
dalam al Quran lalu mengubah hukum tersebut dengan mengatakan ada hukum lain
yang lebih benar dari kata-kata Allah yang Maha Agung. Mereka dihukum syirik
kerana menganggap ada kuasa atau perkataan yang lebih benar dari Allah yang
Maha Agung.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mendahului Allah
dan Rasulnya dan bertakwalah kepada Allah.
Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
Surah Al-Hujuraat [49] : 1
(b). tersesat kerana memang tidak mengetahui jalan yang
sebenar;
Orang-orang yang memang jahil kerana semenjak dari
kecilnya tidak pernah diajar dengan hukum-hukum agama. Namun mereka digelar
sesat kerana setelah mencapai akil baligh dan dapat menggunakan akal fikiran
dengan betul, mereka tetap dengan pendirian mereka yang menolak kebenaran.
Sedangkan anjing liar lagi boleh diubah perangainya
menjadi jinak, apatah pula manusia yang dibekali fitrah tauhid, tentunya lebih
mudah mengubah perangainya sendiri dari binatang liar. Ini tidak dapat
dilakukan kecuali menggunakan akal yang diberikan dalam menuntut ilmu dan
menerima kebenaran. Firman Allah yang Maha Agung;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi
neraka Jahanam) kebanyakan dari jin dan manusia,”
Surah Al-A'raaf [7] : 179
(1). mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk
memahami (ayat-ayat Allah) dan
(2). mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya
untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah) dan
(3). mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya
untuk mendengar (ayat-ayat Allah).
Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih
sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.
Mereka yang menyalahkan takdir sebagai punca kepada
kesesatan mereka adalah orang-orang yang sangat buruk dan sesat, malah lebih
teruk dari binatang ternak.
(c). disesatkan oleh orang yang menunjuki arah jalan yang
salah;
(i). Orang-orang yang mencari jalan menuju kepada Allah
yang Maha Agung dengan jalan pintas. Mereka membelakangi al Quran dan as Sunnah
(kerana jahil) lalu mengikuti pemimpin-pemimpin yang menjanjikan kepada mereka
peringkat kemuliaan yang tidak dapat dicapai oleh orang biasa berdasarkan
ritual-ritual tertentu, seperti memukul-mukul badan, menari dan menyanyi dalam
memuja tuhan dan apa sahaja yang tidak pernah wujud dalam ajaran Rasulullah saw.
(ii). Orang-orang yang mengagung-agungkan pemimpin mereka
atau menganggap guru mereka adalah wali teragung atau sultan para wali dan guru mereka adalah ma’sum serta tidak boleh
dipertikaikan. Seandainya terdapat
jawatan wali teragung tersebut, tentulah Abu Bakar radiyallahu ‘anhu (r.a) yang
lebih layak menjawatnya kerana beliau telah dilantik sendiri oleh Rasulullah
saw menjadi khalifah.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan di antara manusia ada
orang-orang yang membantah tentang Allah tanpa ilmu pengetahuan, tanpa petunjuk
dan tanpa kitab (wahyu) yang bercahaya,”
(maksudnya : mengajar manusia tanpa ilmu yang benar dan
hanya menggunakan akal dan fikirannya yang menyimpang jauh dari apa yang
disampaikan oleh Rasulullah saw)
“dengan memalingkan badannya
(dengan sombong) untuk menyesatkan manusia dari jalan Allah. Ia mendapat
kehinaan di dunia dan di hari kiamat Kami merasakan kepadanya azab neraka yang
membakar.”
(maksudnya : orang yang menyesatkan manusia ini, apabila
diseru kepadanya kebenaran, ia tetap sombong dan akibatnya dia mendapat azab di
dunia dan di akhirat)
Surah Al-Hajj [22] : 8-9
(d). sombong untuk bertanya apabila tidak tahu jalan yang
betul.
(i). Orang-orang yang yang menganggap dirinya sudah cukup
ilmu pengetahuan dan tidak perlu belajar lagi. Hasilnya dia menjadi taksub pada
apa yang diketahuinya; dan pada orang yang tidak sama pendapat dengannya,
dianggap jahil, sesat dan sebagainya.
(ii). Orang-orang yang tidak mempedulikan apakah yang
diperolehinya dari sumber halal atau haram kerana jika bertanya, mungkin hilang
punca rezekinya; padahal Allah yang Maha Agung memberikannya rezeki. Mereka
redha pada riba yang diharamkan, dan menganggap al Quran boleh diubahsuai
mengikut keadaan semasa tanpa ilmu pengetahuan.
(iii). Menganggap semua manusia yang mengucapkan kalimah
‘laa illah ha illallah’ pasti masuk syurga tanpa syarat. Mereka tidak pernah
bertanya akan perkara ini kepada para ahli ilmu. Perkara ini adalah yang paling
ramai salah faham mengenainya. Mereka menyangka kalimah tersebut adalah
‘passport’ mudah ke syurga.
Pada pendapat mereka jika mereka masuk neraka pun hanya
sementara, akhirnya akan masuk syurga juga kerana kalimah itu. Sabar dahulu,
perhatikan ayat ini;
Firman Allah swt yang bermaksud :
"Kami sekali-kali tidak
akan disentuh oleh api neraka, kecuali selama beberapa hari saja."
Katakanlah: "Sudahkah kamu menerima janji dari Allah sehingga Allah tidak akan
memungkiri janjiNya, ataukah kamu hanya mengatakan terhadap Allah apa yang
tidak kamu ketahui?"
Surah Al Baqarah [2] : 80
Pernahkah kita membuat janji dengan Allah yang Maha Suci,
bahawa kita akan masuk syurga? Atau kita cuma mendengar dari perkataan orang
lain atau agak-agak sahaja? Bukankah khalifah Abu Bakar r.a telah memerangi
orang yang tidak membayar zakat kerana memandang remeh hukum Islam dengan
mengatakan zakat hanya untuk Nabi saw, setelah Nabi saw wafat, tiada lagi
zakat. Sedangkan mereka tetap mengucap kalimah ‘laa illa ha illallah’.
Begitu juga puak khawarij, syiah dan lain-lain
seumpamanya. Mereka mengucap kalimah yang sama, tetapi menolak Rasulullah saw
(menolak para sahabat r.a sama dengan menolak Rasulullah saw dan menolak
Rasulullah saw sama dengan menolak Allah yang Maha Agung) dan kerana itu mereka
dihukum sesat.
Maksudnya, apabila diucap kalimah ‘laa illah ha illallah,
muhammadur rasulullah’ hendaklah kita mengakui dengan hati, dan seterusnya
tunduk dan patuh kepada Allah yang Maha Agung dan RasulNya. Mana mungkin kita
menolak al Quran dan as Sunnah, tetapi dengan melafazkan kalimah itu, terus
masuk syurga. Mana mungkin orang yang menolak al Quran dan as Sunnah mendapat
syafaat pada hari kiamat. Perkara ini tidak lain hanya syaitan yang
membisikkan.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan barangsiapa di antara mereka
dan sekutu-sekutunya yang kafir kepada al Quran, maka nerakalah tempat yang
diancamkan baginya, kerana itu janganlah kamu ragu-ragu terhadap al Quran itu.
Sesungguhnya (al Quran) itu benar-benar dari Tuhanmu, tetapi kebanyakan manusia
tidak beriman.”
Surah Huud [11] : 17
Sejak akhir-akhir ini, kita seringkali mendengar
penyatuan umat Islam, perdamaian sesama Islam dan pelbagai lagi usaha yang
dijalankan demi menyatukan umat Islam. Ini adalah perkembangan yang
sangat-sangat diperlukan zaman ini. Persoalannya, penyatuan bagaimana yang
ingin diterapkan? Adakah berdasarkan emosi?
Rasulullah saw telah menerangkan perdamaian dan penyatuan
yang dibolehkan antara umat Islam. Apa sahaja perkara yang membelakangi al Quran
dan as Sunnah tidak boleh dikompromi, walaupun dengan niat ingin menyatukan
umat Islam. Perkara ini sama seperti para ahli yang membuat hadis palsu, kononnya
bertujuan menyatukan umat Islam yang berselisih, padahal mereka yang sengaja
membuat hadis palsu, disediakan tempatnya di neraka.
Sekali lagi ingin ditekankan; Perdamaian Seharusnya Berdasarkan al Quran dan as Sunnah
Bukan Emosi.
Daripada Katsir bin Abdullah
bin Amr bin Auf Al-Muzani menceritakan daripada bapanya, daripada datuknya : Rasulullah saw bersabda,
“Perdamaian antara kaum
muslimin adalah boleh, KECUALI perdamaian yang mengharamkan yang halal atau
menghalalkan yang haram. Kaum muslimin harus melaksanakan syarat yang mereka
tetapkan, kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang
haram.”
[1352] Sahih At-Tirmidzi
Umat Islam sekarang benar-benar perlukan perdamaian dan
penyatuan kembali, namun dalam keadaan terdesak ini, sama sekali tidak boleh
meninggalkan apa yang diperintah dan diajarkan di dalam al Quran dan as Sunnah.
Maksudnya, tidak boleh membelakangi al Quran dan as Sunnah demi sebuah
perdamaian atau apa sahaja alasan yang diberikan. Inilah ujian yang paling
getir bagi umat Islam kini sesuai dengan sabda Nabi saw;
Daripada Irbadh bin
Sariyah : Rasulullah saw bersabda,
“Hendaklah kamu bertakwa kepada
Allah Subhana wa Taala, dengan mendengar dan taat, meskipun yang memerintahkan
kamu adalah seorang budak dari Habsyah. Kamu akan melihat perselisihan
yang sangat dahsyat sesudahku, maka hendaklah kamu berpegang pada
Sunnahku dan Sunnah-Khulafa ur rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah dengan
gigi gerahammu dan jauhilah perkara-perkara
baru, sesungguhnya setiap bidaah (perkara baru dalam agama) adalah sesat.”
[0040] Sahih Ibnu Majah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan