Pendahuluan
Firman Allah swt yang bermaksud :
“.....(Allah)
yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang
mereka, sedang mereka
tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang
Allah kehendaki (memberitahu kepadanya).”
Surah Al Baqarah [2] : [255]
PENGENALAN
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya: "Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah(dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar."
Surah Luqman [31] : 13
Syirik
Syirik adalah sesuatu perkara yang
menyamakan makhluk dengan Allah yang Maha Suci atau sesuatu perkara yang
menolak kekuasaanNya dari segi pengkhususan ibadah, matlamat ibadah, pengakuan
terdapat kuasa lain (yang menimpakan bahaya, memberi rezeki dan lain-lain),
perakuan (menyetujui atau membenarkan terdapat kuasa atau perkataan lain yang
lebih tinggi) serta perkara lain yang menyamakan, merendahkan dan menolak
kekuasaan Allah yang Maha Tinggi.
Syirik merupakan perkara yang paling
bahaya dan amat ditakuti kerana di dalam al Quran;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Sesungguhnya Allah tidak
mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia, dan dia mengampuni dosa
yang selain syirik bagi siapa yang dikehendakiNya. Barangsiapa yang
mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, maka sesungguhnya ia telah tersesat
sejauh-jauhnya.”
Surah An-Nisaa' [4]
: 116
Dosa syirik tidak akan diampuni oleh Allah
yang Maha Tinggi, kecuali mereka yang bertaubat dengan sebenar-benar taubat
sementara mereka masih hidup di muka bumi ini. Wajarlah kita melihat diri
sendiri dan memperbaiki diri serta berdoa agar jauh dari sebarang kesyirikkan.
PERBINCANGAN
Kesyirikan Zaman Ini
Antara perkara-perkara syirik zaman
ini yang kita terlepas pandang, tidak tahu atau tidak menghiraukannya adalah;
1. Menolak al Quran dengan
mengatakan terdapat perkataan atau hukum yang lebih baik dari al Quran. Al Quran
adalah kalam Allah Subhana wa Taala, menolaknya sama dengan menolak Allah yang
Maha Bijaksana.
2. Beribadah kerana malu pada
orang, contohnya menghadiri solat Jumaat kerana malu pada orang lain
dan termasuk juga segala ibadah yang lain.
3. Berjumpa bomoh atau mempercayai
tangkal yang boleh memberi kemudaratan atau manfaat. Contohnya;
a. meletakkan tangkal pada tangan
atau lengan bayi yang menangis malam,
b. mempercayai suara (bunyi) cicak
membenarkan kata-kata,
c. mencari barang yang hilang dengan
berjumpa bomoh, lalu membenarkan kata-katanya,
d. menganggap gelang, cincin, keris
dan sebagainya sebagai dapat menyembuhkan penyakit atau mempunyai kuasa-kuasa
tertentu,
e. mengajak atau menasihati orang
lain agar berjumpa bomoh atau mencari tangkal,
f. mengatakan bahawa hanya ubat
saja, sebagai penyambung nyawa dan penyembuh kesakitan (menolak bahawa
Allah–lah yang menyembuhkan segala penyakit) dan lain-lain yang seumpama semua
di atas.
4. Mempercayai hantu boleh menganggu
dan membunuh orang. Berdasarkan beberapa hadis, antaranya;
a. Daripada Jabir bin Abdullah bin ‘Amru r.a berkata : Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Tidak
ada 'Adwa(keyakinan bahawa penyakit menular dengan sendirinya bukan kerana
takdir Allah), tidak ada tiyaroh(firasat bahawa kemalangan akan berlaku;
seperti melihat ular melintas, contohnya) dan tidak ada juga ghul (keyakinan
orang Jahiliah bahawa ada hantu yang menakutkan yang boleh menyesatkan jalan)."
[13603] ( Hadis Sahih. Riwayat
Ahmad)
b. Daripada Jabir bin 'Abdullah bin 'Amru dia berkata : Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,
“Tidak ada
penyakit yang menular secara sendirian, tidak ada pengaruh atau tanda bahaya
kerana suara burung, dan tidak ada hantu."
[4119] (Sahih Muslim)
5. Mengakui hujan berlaku kerana
pembenihan awan. Sesungguhnya tiada siapa yang dapat menurunkan hujan kecuali
Allah yang Maha Penyayang. Di dalam sebuah hadis;
Daripada
Zaid bin Khalid Al-Juhani r.a : Rasulullah saw mengimami kami solat subuh di Hudaibiyah, sesudah tadi
malamnya hujan turun. Setelah selesai solat, Nabi saw menghadap kepada orang
ramai, lalu bersabda,
“Tahukan
anda sekalian, apa yang telah difirmankan oleh Tuhan anda?” Jawab mereka,
“Allah dan RasulNya yang lebih tahu.” Sabda Nabi saw, “Allah berfirman ; Ketika
hamba-hambaKu bangun pagi-pagi, di antaranya ada yang mukmin ada yang kafir.
Siapa yang
berkata hari hujan kerana kurnia dan nikmat Allah, maka dia itu mukmin (iman)
denganKu, kafir dengan bintang-bintang. Siapa yang berkata hari hujan kerana
bintang ini dan bintang itu, maka dia kafir denganKu, iman dengan bintang-bintang.”
[0058] (Sahih Muslim)
6. Mengatakan kejayaan seseorang itu
adalah kerana ilmu dan hasil usahanya semata-mata. Sila lihat kata-kata Qarun
ini;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Qarun
berkata: "Sesungguhnya aku hanya
diberi harta itu, kerana ilmu yang ada padaku." Dan apakah ia tidak
mengetahui, bahawasanya Allah sungguh telah membinasakan umat-umat sebelumnya
yang lebih kuat daripadanya, dan lebih banyak mengumpulkan harta?”
Surah Al Qasas [28] : 78
Mahukah kita menjadi seperti Qarun?
Sebenarnya punca kepada kejayaan kita adalah anugerah Allah yang Maha
Penyayang. Ayat sebelum itu telah menerangkan mengenainya. Syirik tersebut
terjadi kerana menolak bahawa Allah yang menurunkan rahmat dan kerana riak.
7. Menyembah manusia dan wang
ringgit, iaitu membelakangi al Quran dan as Sunnah semata-mata kerana takut
hilang pekerjaan atau hilang sokongan.
8. Mengatakan setiap sesuatu ada
penjelasan sains mengenainya atau berfahaman ‘sciencetology’. Contohnya,
mengatakan alam ini terjadi dengan sendirinya.
9. Bersolat boleh mendatangkan
kesihatan, maka tujuan bersolat semata-mata untuk kesihatan, bukan kerana akur
pada perintah Allah yang Maha Tinggi.
10. Mengatakan semua agama adalah
sama (pluralisme). Perkataan ini
adalah amat keji sekali kerana, Islam adalah agama serba lengkap, sesuai setiap
zaman dan mudah dilaksanakan.
a. Serba lengkap bermaksud, meliputi
aspek pemerintahan, pendidikan, ekonomi, sosial kemasyarakatan, kesihatan
fizikal, kerohanian dan segalanya mengenai pembentukan tamadun. Termasuk juga
perkara-perkara berkaitan kehidupan di dunia dan di akhirat. Segalanya lengkap
dan seimbang.
b. Sesuai setiap zaman di sini
bermaksud, segala hukum-hukum (perintah dan larangan) yang terdapat dalam al Quran
dan as Sunnah adalah menjamin keharmonian dan kesejahteraan semua masyarakat
itu sendiri.
c. Mudah dilaksanakan
bermaksud, segala perintah dan larangan tersebut adalah satu keperluan individu
itu sendiri atau sebuah fitrah perjalanan setiap individu. Contohnya,
diharamkan makan babi kerana babi itu kotor. Sangat mudah. Firman-Nya;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Ia
menyuruh mereka dengan perkara-perkara yang baik, dan melarang mereka daripada
melakukan perkara-perkara yang keji; dan ia menghalalkan bagi mereka segala
benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk; dan ia
juga menghapuskan dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada
mereka.”
Surah Al A'raaf [7] : 157
Adakah sebuah kitab yang sehebat al Quran
ini yang tidak meninggalkan satu apa pun di dalamnya? Hanya orang yang tidak
dapat menggunakan akalnya dengan betul sajalah mengatakan agama itu sama
semuanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan