1. Masih Mengenang Kegemilangan Lalu
Ramai
penuntut di kolej/universiti adalah pelajar-pelajar cemerlang di sekolah
menengah. Ini memberi mereka rasa selamat yang palsu. Mereka mungkin telah
menjadi pelajar kesayangan guru dan pelajar cemerlang dalam kelas mereka tetapi
apa yang mereka tidak sedar ialah apabila mereka masuk ke kolej/universiti,
mereka sedang belajar dengan 200 lagi pelajar cemerlang. Mereka juga tidak
sedar bahawa mereka sedang mempelajari subjek yang keseluruhannya baru yang
mana mereka perlu mendapat bimbingan untuk memperolehi ilmu pengetahuan. Oleh
yang demikian, jika pendekatan mereka silap, sukar bagi mereka untuk memahami
apa yang mereka sedang pelajari.
2. Kejutan Budaya
Penuntut
yang masuk ke kolej/universiti akan mengalami perubahan yang mendadak dalam
budaya hidup dan budaya belajar mereka yang mana kini mereka hidup berjauhan
daripada ibu bapa mereka atau disiplin ketat sekolah berasrama. Oleh kerana
kehadiran ke kuliah tidak diambil maka tidak ada sesiapa pun yang tahu jika
seseorang itu ponteng kuliahnya. Di sekolah atau pusat matrikulasi, semua yang
perlu dipelajari oleh pelajar diberi oleh guru atau tutor. Sebaliknya di
kolej/universiti, pensyarah bertugas membekalkan prinsip-prinsip asas dan ilmu
pengetahuan teras yang perlu diperluaskan oleh penuntut-penuntut sendiri dan
berkeupayaan menggunakan ilmu yang diberi.
Kejutan
budaya yang mendadak ini menyebabkan ada penuntut-penuntut menghadapi kesukaran
menyesuaikan diri mereka. Sekiranya keadaan ini tidak di tekankan kepada
penuntut-penuntut dan menyediakan mereka bersedia terhadap kenyataan ini,
kejutan budaya ini boleh menjejaskan prestasi mereka. Pendekatan pembelajaran
berasaskan masalah yang digunakan di kolej/universiti adalah sesuatu yang baru
dan ia menggunakan kaedah pembelajaran terarah pada penuntut dan ia adalah amat
berbeza daripada kaedah belajar di sekolah.
Situasi
sebenar: Seorang penuntut yang baru masuk ke kolej/universiti diberi sebuah
kereta dan telefon bimbit dan tinggal di pangsapuri bersama kawan-kawannya.
Dengan budaya berkumpulan ini mereka keluar makan malam pada pukul 8 malam dan
balik pada jam 10 malam, kemudian baru mula belajar. Mereka meneruskan rutin
ini sehingga semua ahli dalam kumpulan ini gagal peperiksaan dalam peperiksaan
tahun pertama. Selepas gagal percubaan mengulangi peperiksaan yang sama mereka
terpaksa bertukar ke fakulti lain.
3. Memilih Atau Dipilih Oleh
Rakan-rakan Yang ‘Salah’
Bercakap
melalui pengalaman saya, saya dapati ramai pelajar yang cemerlang di sekolah
tidak menunjukkan prestasi sebaik yang sepatutnya di universiti oleh kerana mereka
bergaul dengan kumpulan rakan yang salah yang tidak tahu keutamaan dan matlamat
penuntut kolej/universiti. Mereka suka dan teruja bertemu kawan-kawan baru dan
menemui cara-cara baru menghabiskan masa berhibur sesama mereka terutama sekali
apabila mereka mendapat banyak wang daripada ibubapa kaya yang berfikir anak
mereka akan mencapai prestasi yang baik jika mereka diberi segala-galanya.
4. Hilang Semangat
Ramai
pelajar belajar bersungguh-sungguh untuk peperiksaan semata-mata untuk masuk
universiti. Malangnya, haluan masa depan kerjaya mereka selepas masuk ke
universiti tidak difikirkan dulu atau dibincangkan dengan kaunselor sekolah.
Setelah bertungkus-lumus untuk masuk ke universiti, mereka hilang semangat dan
hilang motivasi untuk belajar.
5. Dipaksa Oleh Ibu Bapa Untuk
Mengambil Jurusan Tertentu
Contohnya,
bidang perubatan. Ada juga penuntut-penuntut yang tidak berminat dalam jurusan
perubatan tetapi masuk ke kolej/universiti kerana dipaksa oleh ibubapa mereka.
Subjek-subjek perubatan tidak boleh dipelajari jika seseorang itu tidak
berminat. Melalui pengalaman saya, saya pernah melihat pelajar yang sudah masuk
tahun empat berhenti kerana mereka tidak dapat meneruskan dan terpaksa
memulakan pengajian di fakulti lain.
6. Belajar Bersendirian
Sewaktu
menuntut di kolej/universiti, belajar dalam kumpulan adalah sangat penting.
Tiga sebab utama kenapa ada penuntut-penuntut tidak belajar dalam kumpulan:
Tidak
mahu orang lain tahu tentang kejahilan mereka dalam subjek-subjek yang diambil
Takut berkongsi pengetahuan mereka dengan rakan-rakan yang lain yang mungkin memperolehi markah yang lebih tinggi daripada mereka.
Takut berkongsi pengetahuan mereka dengan rakan-rakan yang lain yang mungkin memperolehi markah yang lebih tinggi daripada mereka.
Tidak
mahu berusaha lebih.
Melalui
pengalaman saya, ramai penuntut yang tidak mendapat prestasi baik adalah mereka
yang tidak mempunyai kumpulan belajar dan hanya berpuas hati duduk di
perpustakaan berjam-jam lamanya dan membaca buku. Apabila mereka tidak lulus
dengan baik dalam peperiksaan, mereka menjadi murung kerana tidak ada tempat
mengadu. Keadaan ini menyebabkan mereka patah semangat dan hilang dorongan
untuk belajar. Akhirnya berlakulah lingkaran ganas sebab dan akibat dengan
mengakibatkan bertambah lagi kehilangan semangat mereka. Sebaliknya
penuntut-penuntut yang ada kumpulan belajar lulus dengan lebih baik dan jika
ada di antara mereka yang lulus tidak sebegitu baik, rakan sekumpulan akan cuba
membantu mereka sebab kelemahan setiap ahli telah didedahkan semasa sesi
perbincangan.
7. Terlalu Bersaing dan Tidak
Bekerjasama
Keadaan
ini lazim berlaku dikalangan penuntut-penuntut perempuan. Keadaan ini berlaku
mungkin disebabkan mereka adalah pelajar cemerlang di sekolah menengah atau
pusat matrikulasi. Akibatnya, mereka mahu kekal menjadi pelajar cemerlang dan
menjadi terlalu bersemangat serta cuba mendapat sebanyak ilmu pengetahuan yang
boleh, tanpa memberi pertimbangan kepada orang lain. Masalah ini dijelmakan
dalam salah satu atau semua tingkah laku berikut:
Berebut
mendapat perhatian pensyarah.
Bersikap
mementingkan diri dan tidak rela berkongsi dengan orang lain nota- nota dan buku-buku
yang baik yang diberi pelajar senior.
Mengawal
atau mendominasikan sesi makmal dan tidak beri peluang kepada orang lain
menyertai membuat eksperimen.
Menyembunyikan
fakta yang mereka telah pelajari.
Belajar
di kolej/universiti diibaratkan seperti berperang. Kita tidak boleh
melakukannya bersendirian. Kerja berkumpulan amat penting. Tidak ada siapa
menjadi pesaing dan semua orang merupakan rakan seperjuangan. Semua ahli mesti
berkongsi kelengkapan perang untuk memenangi peperangan dan memperolehi kejayaan
bersama. Tidak ada kuota berapa orang patut dapat A di kolej/universiti.
Hakikatnya, seorang rakan yang mendapat A tidak akan merampas peluang kita
untuk mendapat A. Lebih banyak kita memberi, lebih banyak kita mendapat. Dengan
kata lain, lebih banyak kita memberi ilmu pengetahuan kepada rakan-rakan kita,
berkongsi nota dengan mereka, lebih banyak mereka akan berkongsi dengan kita.
Dengan itu dua tambah dua jadi lima, ini yang kita panggil SINERGI.
by
PROF. DR. MUHAYA HJ MOHAMAD
Tiada ulasan:
Catat Ulasan