PENGENALAN
4. Kesesatan Dalam Ibadah
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan Aku tidak menciptakan jin
dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepadaKu.”
Surah Adz-Dzaariyaat [51] : 56
Ibadah
Maksud ibadah dari segi bahasa adalah tunduk patuh. Dari
sudut syariat pula ibadah adalah kesempurnaan cinta, ketundukan dan
ketakutan. (Tafsir surah Al-Fatihah, Ibn Katsir). Ibadah dituntut kepada
setiap orang Islam kerana ia merupakan bukti ketaatan antara hamba dengan Allah
yang Maha Agung.
Kesempurnaan cinta yang sejati kepada Allah yang Maha Agung adalah dengan
redha segala baik buruk ketentuan takdirNya, sentiasa mengingati Allah yang
Maha Agung dalam segenap kelakuan dan perbuatan, keikhlasan dalam amalan,
mewujudkan perasaan yang kita memerlukan dan berkehendak kepadaNya serta
mencintai sepenuh hati apa-apa yang dicintai Allah yang Maha Agung.
Daripada Anas bin Malik r.a
: Rasulullah saw bersabda,
“Belum sempurna iman seseorang
kamu sebelum ia mencintaiku melebihi daripada cintanya kepada anaknya, kepada
bapanya dan kepada manusia semuanya.”
(0035) Sahih Muslim
Mencintai Nabi Muhammad saw juga merupakan tuntutan
ibadah baik dari segi akhlak mahupun perbuatannya.
Begitu juga dengan ketundukan yang bererti ketaatan dan menuruti apa yang diperintah oleh Allah yang Maha Agung sesuai dengan
taraf kita sebagai hamba Allah dengan tidak mempersoalkan akan kesemua perintah
dan laranganNya di dalam al Quran. Apa yang ada dalam al Quran adalah
kurniaanNya kepada kita kerana perintah dan larangan itu sendiri diperlukan
oleh manusia. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
Ketakutan pada Allah yang Maha Agung harus disertai pula dengan
rasa pengharapan, kerana ketakutan yang berlebihan mungkin membuatkan kita
berasa putus asa dari rahmat Allah yang Maha Penyayang dan pengharapan yang
berlebihan pula boleh membuatkan kita memandang mudah akan perintah dan
laranganNya. Semoga kita dilindungi Allah Allah yang Maha Agung dari sifat yang
melampaui batas.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan janganlah kamu membuat
kerosakan di muka bumi, sesudah (Allah) memperbaikinya dan berdoalah kepadaNya dengan rasa
takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya rahmat
Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik.”
Surah Al-A’raaf [7] : 56
Dengan ibadah juga dapat menaikkan dan membezakan darjat
seseorang, kerana Allah yang Maha Adil tidak memandang rupa bentuk dan harta
kekayaan seseorang melainkan tahap ketakwaannya. Ibadah adalah kedudukan yang
tertinggi dalam pelaksanaan orang-orang yang beriman, berdasarkan firman Allah
Allah yang Maha Agung;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah
ialah orang yang paling taqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui lagi Maha Mengenal (semua urusan kalian).”
Surah Al-Hujuraat [49] : 13
Dalam mengerjakan ibadah juga kita dituntut melakukannya
dengan ilmu, istiqamah dan penuh kesabaran. Maka apa yang boleh disimpulkan, ibadah adalah segala bentuk ketaatan, kepatuhan pada apa yang
diperintahkan dan mewujudkan rasa takut dan harap kepada Allah yang Maha Agung.
PERBINCANGAN
(a). Sengaja mengikuti jalan yang lain dari jalan yang
ditunjuki;
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan sesungguhnya masjid-masjid
itu adalah kepunyaan Allah. Maka janganlah kamu menyembah
seseorangpun di dalamnya di samping
(menyembah) Allah.”
Surah Al-Jin [72] : 18
(i). Orang-orang yang beribadah selain dari Allah yang
Maha Agung. Mereka beribadah kerana ingin dikatakan sebagai orang yang kuat
beribadah agar dipandang mulia oleh manusia. Tetapi di dalam hatinya hanya riak
dan bukan kerana taatnya sebagai hamba kepada Allah yang Maha Agung.
Perkara riak ini umum kepada semua perkara yang tiada
keikhlasan kerana Allah yang Maha Agung, termasuk sedekah, membantu orang,
pekerjaan dan yang seumpamanya. Masalah riak ini adalah antara perkara yang
paling ditakuti Rasulullah saw jika berlaku ke atas umatnya, seperti dalam
sebuah hadis;
Hadis Qudsi : Daripada Mahmud
bin Labid r.a : Rasulullah saw
bersabda,
“Sesungguhnya perkara yang
paling aku takuti atas kamu adalah syirik asghar (syirik samar).” Para sahabat
bartanya, ‘Ya Rasulullah, apakah syirik asghar itu?’
Baginda Saw menjawab, “Riak.
Sesungguhnya Allah Tabaaraka wa Taala berfirman pada hari semua amalan-amalan
diganjari, ‘Pergilah kamu kepada orang-orang yang telah kamu perlihatkan
amalan-amalan kamu kepada mereka dan lihatlah sama ada, ada balasan di sisi
mereka itu (untuk kamu).”
[014] (Sahih, dikeluarkan oleh Ahmad, Al-Baghawi dalam
Syarhul As-Sunnah. Kanzul Ummal dan At-Targhib wa Tarhib lil Al-Hafidz
Al-Mundziri)
(ii). Orang-orang yang mengada-adakan sesuatu ibadah yang
tidak ada dalam ajaran Rasulullah saw. Seperti dalam sebuah hadis;
Daripada Amru bin
Auf : (Diringkaskan).....Rasulullah saw bersabda,
“Barangsiapa berbuat bidaah,
kemudian perbuatannya tersebut diikuti oleh orang lain, maka baginya dosa dan
dosa-dosa orang yang melakukannya tanpa terkurangi sedikitpun dari dosa-dosa
mereka.”
(0174) Sahih Ibnu Majah
Mereka menganggap apa yang diajarkan oleh Rasulullah saw
masih tidak mencukupi buat mereka dan secara tidak langsung, mereka menolak
sifat Nabi Muhammad saw sebagai tabligh. Maksudnya, Nabi saw tidak menyampaikan
kepada mereka cara beribadah dengan benar, atau yang lebih parah lagi mereka
ingin beribadah lebih dari Nabi saw.
Daripada ‘Aisyah r.a : (Diringkaskan).... Nabi saw bersabda,
“Beribadatlah sesuai dengan
kemampuanmu. Demi Allah, Dia (Allah) tidak pernah bosan memberi pahala,
sehingga kamu sendiri yang bosan mengerjakan amal ibadatmu. Dan amal yang paling disukai Allah
ialah yang dikerjakan secara tetap (istiqamah) oleh pelakunya.”
[0757] Sahih Muslim
(b). Tersesat kerana memang tidak mengetahui jalan yang
sebenar;
(i). Orang-orang yang tidak melaksanakan ibadah dengan
betul dan hanya mengikut-ikut orang lain. Mereka yang merelakan diri dalam
kejahilan dengan menganggap ibadah tidak penting, yang penting hanya keimanan.
Sedangkan maksud iman adalah melaksanakan apa yang
diperintah dan menjauhi apa yang dilarang oleh Allah yang Maha Agung dengan panduan
al Quran dan penjelasan Rasulullah saw dan termasuk juga dalam keimanan itu
adalah akhlak yang baik.
Daripada Anas r.a : Nabi saw bersabda,
“Ada tiga perkara, barangsiapa
melaksanakan ketiga-tiganya, nescaya ia akan mendapat kesedapan (manisnya) iman;
(1). Orang yang cinta kepada
Allah dan RasulNya melebihi daripada cintanya kepada yang lain daripada
keduanya (Allah dan Rasul)
(2). Orang yang mencintai orang
lain kerana Allah semata-mata.
(3). Orang benci untuk kembali
kepada kafir, setelah Allah melepaskannya daripada (belenggu) kekafiran itu,
sama dengan bencinya akan dijatuhkan ke dalam neraka.”
[0016] Sahih Muslim
(ii). Orang-orang yang mementingkan fadilat lebih dari
ingin mengetahui syarat sahnya sesuatu ibadah hingga dibolehkan mendapatkan fadilatnya.
Maksudnya, mengetahui syarat sah dan rukun-rukunnya sesuatu ibadah adalah
syarat untuk mendapatkan fadilatnya.
Contohnya, antara syarat sahnya solat mestilah dalam
keadaan jaga, tidak boleh tidur atau tidak sedar diri dan antara rukunnya
melafazkan takbir sebelum memulakan solat. Sekiranya kedua perkara ini tidak
dilakukan, maka tidak sah solatnya dan bagaimana mungkin mendapat fadilat atau
kebaikan dari solat tersebut.
Daripada Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda,
“Sesungguhnya Allah tidak
melihat kepada rupa dan harta mu, tetapi Allah melihat kepada hati dan
amalmu.”
[2194] Sahih Muslim
(c). Disesatkan oleh orang yang menunjuki arah jalan yang
salah; dan
(i). Orang-orang yang meremehkan masalah ibadat kononnya
dengan mengucapkan kalimah tauhid semua masuk syurga. Perkara ini telahpun
dibincangkan dalam tulisan bahagian satu yang lepas.
(ii). Orang-orang yang bersangka buruk pada Allah yang
Maha Agung, iaitu menyangka dirinya terlalu banyak dosa, lalu mencari ‘jalan
pintas’ dengan mencari orang-orang yang boleh menghapuskan dosanya dan
mendekatkan dirinya kepada Allah yang Maha Agung. Sedangkan taubat dengan
sebenar-benar taubat memadai untuk mereka; dan sesungguhnya tiada manusia yang
boleh mengampunkan dosa manusia lain.
(iii). Orang-orang yang berdakwah tanpa ilmu. Apabila
ditanya mengenai sesuatu perkara yang mereka tidak ketahui, mereka malu untuk
berkata tidak tahu lalu berfatwalah mereka tanpa ilmu dan jadilah mereka sesat
dan menyesatkan orang lain.
Renungan ;
Daripada Abu Dzar r.a : Rasulullah saw bersabda,
“Sepeninggalanku kelak, (akhir
zaman) akan muncul suatu kaum yang pandai membaca al Quran tetapi tidak
melepasi kerongkong mereka (tidak meresap ke hati).
Mereka keluar dari agama
seperti anak panah keluar dari busurnya, di mana mereka tidak pernah lagi
kembali ke agama itu. Mereka itu adalah sejahat-jahat makhluk dan tingkahlaku
mereka.”
[1027] Sahih Muslim
(d). Sombong untuk bertanya apabila tidak tahu jalan yang
betul.
(i). Orang-orang yang jahil dalam beribadah dan
menganggap syarat-syarat ibadah hanya menyusahkan dan memecah-belahkan umat.
(ii). Malu untuk bertanya mengenai hukum-hukum syariat
kerana takut digelar sebagai orang bodoh dan sebagainya.
(iii). Orang-orang yang berasa senang dan cukup dengan
pengetahuan yang ada dan tiada usaha untuk memperbaiki amalan mereka.
Daripada Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda,
“Siapa sahaja yang menempuh
perjalanan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberikan kepadanya kemudahan
jalan menuju syurga.”
[2646] Sahih At-Tirmidzi, juga di dalam Sahih Muslim dan
Ibnu Majah
Firman Allah swt yang bermaksud :
“Dan Tuhanmu berfirman:
"Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan
diri dari menyembahKu akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan