Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 28 Disember 2018

T 24 : MENGUNGKIT, MENGUMPAT DAN MEMFITNAH, QADA PUASA DAN FIDYAH, BERTUNANG DAN CIRI-CIRI AKHLAK ISLAM


Soalan Pertama: Mohon pencerahan berkenaan dengan isu ungkit-mengungkit. Apakah salah apabila kita terpaksa mengingatkan semula hal-hal lama terutama segala pertolongan yang pernah kita berikan dengan tujuan menyedarkannya kerana hamba Allah itu sering menyakitkan hati dan seperti sengaja melupakan semuanya.

Jawapan:
Salah satu perbuatan yang sangat dibenci oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA adalah mengungkit-ungkitkan pemberian yang kita telah berikan. Mengungkit-ungkit akan menghapuskan pahala di atas amal soleh yang kita berikan. Rasulullah SAW bersabda maksudnya, “Tidak akan masuk syurga orang yang memperdaya, orang yang kikir, dan orang yang suka mengungkit-ungkit pemberian.”
(Hadis Riwayat Ahmad)
Berdasarkan hadis di atas terdapat tiga golongan tidak akan masuk syurga iaitu :
Golongan Pertama : Suka memperdaya orang lain (menipu)
Golongan Kedua : Orang yang kikir (bakhil)
Golongan Ketiga : Orang yang suka mengungkit-ungkit pemberian.
Suka mengungkit-ungkit (pemberiannya)
Firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang bermaksud,

"Hai orang yang beriman, jangan kamu batalkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebut dan mengungkit-ungkit (perasaan si penerima) seperti orang yang menafkahkan bertanya kerana riak kepada manusia dan dia tidak beriman dengan Allah dan hari akhirat."
(Surah al-Baqarah ayat 264).

Mengungkit pemberian terhadap seseorang pasti akan menyinggung perasaan orang yang menerimanya. Perbuatan itu mendatangkan kesan buruk terhadap diri sendiri dan orang yang diungkitnya.
Dalam sebuah hadis disebutkan, Rasulullah SAW bersabda maksudnya :

“Tiga golongan yang tidak akan diajak bicara oleh Allah pada hari kiamat kelak, serta tidak akan dipandangNya, dan tidak pula disucikanNya, iaitu orang yang mengulurkan kainnya, orang yang suka mengungkit-ungkit kebaikannya dan orang yang menjual dagangannya dengan sumpah palsu.”
(Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, dan Nasai dari Abu Dzar al- Ghifari)

Mengungkit pemberian bukan sekadar menghapus pahala sedekah tetapi berdosa kerana menyakiti hati orang lain. Sesungguhnya, ia bercanggah dengan seruan persaudaraan yang diwajibkan menjaga hati dan perasaan saudaranya. Lebih besar dosanya apabila seorang anak mengungkit-ungkit pemberiananya kepada kedua ibubapanya. Anak tersebut menjadi anak derhaka selagi dia tidak bertaubat kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan meminta ampun kepada kedua ibubapanya.
Jika seseorang menyakiti hati kita sekali pun janganlah kita bertindak menyakiti hati orang tersebut di atas amal atau bantuan yg pernah kita berikan. Bantuan yang pernah kita berikan itu sebenarnya adalah hak ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan rezeki orang tersebut melalui tangan kita. Jika kita ungkit mengungkit secara automatik menghapuskan pahala tersebut dan mendapat dosa kerana menyakiti hati orang yang pernah menerima bantuan kita.

Soalan Kedua : Apakah hukumnya jika seseorang suka mengumpat, memfitnah, dedahkan aib orang lain dan suka mengadu domba. Apakah balasannya di dunia dan akhirat akan diterima jika mereka mati dalam keadaan tidak bertaubat dan meminta maaf kepada orang yang difitnahkannya.

Jawapan:
Mereka yang suka mengumpat, memfitnah, mengaibkan orang lain dan mengadu domba adalah berdosa besar dah haram hukumnya. Mereka yang suka melakukan 4 sifat mazmumah di atas (mengumpat, memfitnah, mengaibkan orang lain dan mengadu domba) adalah golongan fasik yang akan mendapat balasan di dunia lagi (akan dihinakan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan akan dibenci oleh manusia) di akhirat nanti akan menjadi muflis dan akan dihumbankan ke dalam neraka Jahanam jika tidak bertaubat kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan memohon maaf kepada mereka yang dianiaya dan dizalimi.
Apakah perubahan sikap dan akhlak umat Islam sekarang ini sudah berubah? Daripada sikap berlemah lembut dan adab sopan, kasih mengasihi sesama saudara muslim sudah bertukar menjadi ganas, penuh dendam kesumat, hasad dengki dan kebencian yang memuncak? Di mana letak iman mereka sebenarnya? Nabi SAW ada menjelaskan bahawa tidak ada iman bagi mereka yang tidak mengasihi saudaranya sebagaimana mereka mengasihi diri mereka sendiri.

Nabi SAW bersabda maksudnya:

“Yang paling dikasihi oleh ALLAH di antara kamu adalah : mereka yang baik akhlak, yang merendahkan sayapnya (diri), yang suka dengan orang dan yang disukai orang. Manakala yang dimurkai oleh ALLAH adalah : mereka yang pergi membawa fitnah, yang mencerai-beraikan di antara saudara dan mencaci orang yang tidak bersalah akan kesalahannya.”
(Hadis riwayat At-Tabharani dan Abu Hurairah ra.)

Apakah umat Islam yang terlibat itu sudah tidak takut kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, tidak takut kepada kematian dan seksaan di alam barzakh dan hari akhirat? Dan tidak takut kepada seksaan api neraka yang disediakan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kepada mereka yang melakukan fitnah, maki hamun, mengadu domba dan hasad dengki?
Adakah mereka menganggap dengan mengeluarkan perkataan maki hamun, sumpah seranah, menyuburkan fitnah, menjadi penyokong fanatik kepada parti dan pemimpin mereka, mereka akan dikasihi oelh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan akan di masukkan ke dalam syurga? Nauzubillahiminzalik,

Hakikat sebenarnya mereka sudah tertipu dengan kerja-kerja iblis laknatullah, mereka sudah dikuasai oleh nafsu amarah sehinggakan tidak ada pertimbangan yang waras dan soal dosa pahala di tolak tepi, yang penting bagi mereka rasa puas apabila kutukan dan sumpah seranah dapat dilepaskan kepada musuh mereka. Soal hendak menjadi muflis atau tidak di hari akhirat itu soal lain yang penting apa yang nafsu mereka hajatkan dapat dipenuhi.

Hidup masa kini sebenarnya untuk beristiqamah dengan kebaikan dan bersifat tawaduk amat sukar sekali, kita sering diajak untuk bersama-sama menyuburkan fitnah dan menjadi pemegang saham dosa besar yang sama bagi mereka-mereka yang menyuburkan fitnah dan dosa-dosa besar. Jika kita share sahaja dalam wall gambar-gambar berupa fitnah atau berita-berita palsu hakikat sebenarnya dosa besar yang orang lain buat sama saja kita akan dapat dan tidak dikurangkan walaupun sedikit. Jika kita komen tanda sokong atau 'like' dalam ruang komen yang berunsur fitnah dan megaibkan orang lain maka kita bersubahat dan bertali arus dosa-dosa besar masuk dalam buku catatan kita. Jika ceramah-ceramah mengaibkan orang lain kita sokong dan bersorak dan tepuk tanggan kita juga dapat saham yang sama seperti penceramah tersebut perolehi.
Firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA maksudnya:

“Hai orang-orang yang beriman! Kalau datang kepada kamu orang fasik membawa berita, periksalah dengan saksama supaya kamu tidak mencelakakan suatu kaum dengan tidak diketahui, kemudian kamu menyesal atas perbuatan itu.”
(Surah Al-Hujurat ayat 6)

Nabi SAW bersabda maksudnya:

“Tidak akan masuk syurga pembawa fitnah.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Kita perlulah berhati-hati, jangan mudah percaya dan terpedaya dengan berita fitnah, berita palsu, berita mengaibkan orang lain (jika tidak disertai dengan bukti) dan berita-berita tuduhan zina atau liwat yang tidak membawa 4 orang saksi yang adil samaada terdapat dalam akhbar arus perdana, blog, multi media, radio, television, facebook, E-Mail, SMS, MMS, video, VCD, risalah-risalah dan ceramah-ceramah umum. Kesemua medium penyampai maklumat itu jika kita mudah terpengaruh dan mempercayainya akan memudahkan kita menghimpun dosa-dosa besar yang banyak dan tidak mampu kita tanggung di akhirat nanti kerana amal soleh dan amal ibadah kita terlalu sedikit dan tidak mencukupi untuk bayar balik dosa-dosa fitnah kepada orang yang kena fitnah.

Abu Zhar Al-Ghiffari berkata, Rasullullah SAW. bersabda maksudnya:

“Barangsiapa menyiarkan terhadap orang muslim satu perkataan untuk memalukannya dengan tidak sebenarnya, nescaya dia akan diberi malu oleh ALLAH dalam neraka pada hari kiamat.”
(Hadis Riwayat Ibnu Abid Dunya)

Bagaimana sikap kita supaya kita terselamat daripada menjadi muflis atau menanggong dosa besar orang lain? Sebagai seorang mukmin kita diminta menjauhkan diri daripada segala bentuk mengumpat, fitnah dan perkara negatif yang cuba dibawa atau ditonjolkan oleh orang lain. Lebih baik dan selamat kita bersangkabaik dengan saudara seagama daripada kita mengiyakan berita negatif tersebut dan kita banyakkan bersahabat dengan orang soleh yang mukmin dan banyakkan masa untuk menuntut ilmu dan sebarkan ilmu yang bermenfaat. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Orang yang muflis di kalangan umatku adalah orang yang pada hari kiamat nanti datang membawa pahala solat, zakat dan puasa, namun di samping itu ia membawa dosa mencela, memaki, menuduh zina, memakan harta dengan cara yang tidak benar, menumpahkan darah, dan memukul orang lain.”
(Hadis Riwayat Muslim)

Bahaya lidah adalah kerana tersebarnya kebatilan agama yang diakibakan oleh lidah mengucapkan kata-kata yang batil ataupun banyak bicara pada hal-hal yang tidak bermanfaat. Kedua-duanya merosakkan masyarakat dan hubungan baik dengan orang lain.
Kita perlu bermuhasabah diri kita sendiri dan mengawal lidah, tangan, telinga dan mata kita supaya semuanya kita gunakan untuk membawa kebaikan dan rahmat kepada sekelian alam. Jika kita menulis, share, sokong atau komen pastikan semuanya membawa manfaat dan dijauhi daripada dosa fitnah, mengumpat atau mengaibkan orang lain. Inilah yang dikatakan amal soleh yang berterusan, bukan sahaja amal soleh itu berbentuk ibadah tetapi kita bermuamalat dengan saudara seagama dengan cara makruf juga amal soleh maka ganjaran besar menanti kita in shaa Allah.

Soalan Ketiga: Ustaz, mohon penjelasan, saya ingin bertanya , Bagaimana cara untuk kita mengantikan puasa yang kita tinggal 5 tahun lepas sebanyak 30 hari (Ketika itu saya dalam keadaan pantang bersalin)?

Jawapan:
Puasa yg ditinggalkan wajib qada jumlah yang ditinggalkan. Di samping puasa qada saudari juga dikenakan fidyah 1 cupak makanan asasi setiap hari yang ditinggalkan kerana saudari tidak qada' puasa sehingga melepasi setahun. Mengikut mazhab Syafie fidyah digandakan setiap tahun yang ditinggalkan tetapi mazhab Hanafi, Maliki dan Hanbali tidak payah digandakan hanya bayar sekali sahaja.
Jawatankuasa Fatwa telah dikemukakan dengan persoalan tentang hukum gandaan fidyah dan kifarah. Pihak Jawatankuasa diminta untuk memberi pendapat dan keputusan tentang perkara tersebut.

Keputusan:
1. Mesyuarat Jawatankuasa Perunding Hukum Syara' (Fatwa) Negeri Selangor yang bersidang pada 16 Januari 2001 telah sebulat suara membuat keputusan bahawa pembayaran-pembayaran fidyah dan kifarah yang tertangguh adalah tidak digandakan (harus). Ini menurut sebahagian pandangan mazhab Syafie.
2. Walaubagaimanapun, sekiranya pihak pembayar ingin membuat pembayaran fidyah dan kifarah secara berganda maka ianya boleh diterima.
3. Oleh itu, pembayaran fidyah dan kifarah ini diberi dua pilihan:
a. Digandakan pembayaran fidyah dan kifarah mengikut tahun yang ditinggalkan.
b. Tidak digandakan pembayaran.
4. Pandangan ini diambil kira ia berbetulan dengan ajaran Islam yang tidak sama sekali menyusahkan manusia yang menganut ajarannya.

Keterangan/Hujah:
Latar Belakang
1. Fidyah ialah satu istilah yang terdapat di dalam fiqh al-Islami. Ia lebih difahami sebagai "satu cara untuk menggantikan puasa Ramadan yang tertinggal disebabkan keuzuran yang diterima oleh syarak atau tidak."
2. Jumlah fidyah yang dibayar adalah berdasarkan kepada bilangan puasa yang ditinggalkan. Sekiranya bilangan puasa yang ditinggalkan itu banyak, maka banyaklah fidyah yang perlu dibayar. Begitu juga sebaliknya.
3. Sekiranya jumlah yang perlu dibayar adalah sedikit, ia tidak menjadi masalah. Tetapi sekiranya jumlah tersebut terlalu tinggi, masalah akan timbul apabila berlaku penggandaan dalam pengiraan fidyah apabila pembayaran ditangguhkan untuk beberapa Ramadan.

Pendapat Ulama"
1. Terdapat dua pandangan terhadap masalah penggandaan kiraan fidyah tertangguh:
1) Tidak digandakan: ia adalah pandangan mazhab Hanafi, Maliki dan Hanbali.
Pandangan ini dikukuhkan dengan hujah bahawa penagguhan terhadap sesuatu ibadah tidak akan menambahkan bilangan ibadah tersebut sebagaimana yang berlaku kepada ibadah haji yang tertangguh.
2) Digandakan: Pandangan ini dikukuhkan dengan hujah bahawa setiap penangguhan tersebut membentuk fidyah yang lain. Fidyah yang bertambah tersebut tidak boleh disatukan menjadi satu.
Jika saudari telah meninggalkan puasa 5 tahun lepas maka saudari wajib mengqada' 30 hari puasa Ramadan yang ditinggalkan dan membayar fidyah sebanyak 30 hari x 0.675 kg beras iaitu 20.25 kg beras disedekahkan kepada fakir miskin.(kiraan fidyah ini tidak di gandakan).

Soalan Keempat: Saya hendak bertanya adakah jika seorang lelaki menyatakan hasrat kepada seorang perempuan untuk dijadikan isteri dan wanita itu bersetuju, adakah ia dikira bertunang walaupun ibu bapa perempuan itu belum tahu atau tidak kenal pihak lelaki?

Jawapan:
Apabila seorang lelaki menyatakan hasrat hatinya kepada seorang wanita dan dia bersetuju itu belum bertunang lagi. Itu baru muqadimah perkenalan saja. Kerana sebagai seorang mukmin yang ada adab sopan dan budi pekerti yang tinggi perlulah mendapat persetujuan walinya dahulu, dan berbincang dengan cara yang makruf dan bukannya dibuat di tepi jalan atau melalui telefon saja. Sekiranya anda ingin bertunang, anda perlulah memenuhi syarat-syaratnya yang termaktub di dalam perundangan Islam.

Antara syarat-syarat tersebut adalah :
1. Berjumpa dengan wali / mahram wanita.
Wali wanita adalah yang terdiri di kalangan mahramnya terutama ayah, abang, bapa saudara sebelah ayahnya atau ibunya dan siapa sahaja mahramnya yang berkaitan dengan wanita tersebut. Anda dilarang bertunang tanpa pengetahuan wali wanita tersebut.

2. Pertunangan perlu dirahsiakan.
Islam melarang terhadap tindakan menghebahkan pertunangan. Yang perlu tahu adalah keluarga terdekat sahaja. Tidak dibenarkan sama sekali membuat hebahan berkenaan pertunangan seperti majlis perkahwinan. Kebaikannya jika andai tidak jadi berkahwin dan pertunangan dihebahkan besar-besaran kedua-dua pihak akan menanggung malu dan ini mengakibatkan maruah tercemar terutama maruah wanita. Islam itu agama yang membela wanita dan maruah.

3. Bertunang dengan wanita yang dibenarkan syara'.
Antara wanita yang tidak boleh dipinang mengikut syarak ialah wanita yang talak satu dan dua serta ada kemungkinan rujuk, wanita yang kematian suami dan masih tidak habis i'ddah iaitu selama 4 bulan 10 hari, wanita yang diceraikan dengan talak tiga dan masih tidak habis i'ddah tidak boleh di pinang..

4. Tidak meminang tunangan lelaki lain.
Islam tidak membenarkan mana-mana lelaki meminang tunangan saudara seIslamnya. Sabda Rasulullah SAW, maksudnya :
"Mukmin itu bersaudara, tidak halal baginya membeli di atas barangan belian saudaranya, dan jangan meminang di atas pinangan saudaranya sehinggalah diputuskan ( saudaranya memutuskan pertunangan)."

Empat syarat tersebut perlulah dipatuhi oleh setiap umat Islam yang berhajat mengadakan majlis pertunangan.
Menyatakan hasrat hati adalah muqadimah untuk bertunang. Wanita tak perlu terus kata setuju perlu solat istikharah dahulu. Setelah bersetuju barulah proses untuk bertunang. Bertunang adalah disyariatkan oleh Allah SWT ianya adalah muqaddimah kepada perkahwinan iaitu dengan melamar wanita untuk dijadikan bakal isteri atau meminta persetujuan pihak wanita untuk menjadi isteri kepada pihak lelaki. Bertunang juga membawa makna menzahir dan mengiklankan kehendak / kemahuan seseorang lelaki untuk berkahwin dengan seseorang wanita.
Bertunang itu telah disyariatkan di dalam Islam sebagaimana firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, maksudnya:

"Dan tidak ada salahnya bagi kamu tentang apa yang kamu bayangkan (secara sindiran), untuk meminang perempuan (yang kematian suami dan masih Dalam idah), atau tentang kamu menyimpan Dalam hati (keinginan berkahwin Dengan mereka). Allah mengetahui bahawa kamu akan menyebut-nyebut atau mengingati) mereka, (yang demikian itu tidaklah salah), akan tetapi janganlah kamu membuat janji dengan mereka di dalam sulit, selain dari menyebutkan kata-kata (secara sindiran) yang sopan. dan janganlah kamu menetapkan dengan bersungguh-sungguh (hendak melakukan) akad nikah sebelum habis idah Yang ditetapkan itu. dan ketahuilah Sesungguhnya Allah mengetahui apa Yang ada Dalam hati kamu, maka beringat-ingatlah kamu akan kemurkaanNya, dan ketahuilah, Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar."
( Surah al-Baqarah (2) ayat 235 )

Soalan Kelima: Bolehkan ustaz menjelaskan apakah ciri-ciri untuk membentuk akhlak seorang mukmin itu hinggakan dirinya menjadikan seorang yang berakhlak Islam?

Jawapan:
Pembentukan akhlak Islam mestilah ditegak di atas empat asas utama, iaitu:
Pertama: Iman.
Kedua: Islam.
Ketiga: Takwa.
Keempat: Ihsan.

Huraiannya:
Pertama: Iman.
Iman tidak ubah seperti acuan atau benih. Bagaimana acuan maka begitulah hasilnya dan bagaimana benih maka begitulah pokoknya. Oleh itu adalah sia-sia sebarang usaha pembentukan akhlak Islam, jika tidak dimulakan dengan menegakkan asas keimanan terlebih dahulu.
Iman yang dikehendaki di sini ialah iman yang menjadi asas atau tunjang kehidupan umat Islam dalam semua aspek. Seorang muslim perlulah beriman sepenuhnya kepada prinsip-prinsip keimanan yang enam, iaitu beriman kepada Allah, RasulNya, KitabNya, MalaikatNya, Hari Akhirat dan beriman kepada Qada dan Qadar.
Iman ini hendaklah hidup subur di jiwa serta menghasilkan amalan dan usaha yang sesuai dengan kehendak Islam dan diredai ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Kuat atau lemah, pasang atau surut iman seseorang akan memberi kesan kepada setiap pekerjaan atau perbuatannya. Jika kuat iman itu maka baiklah perbuatannya. Sebaliknya jika lemah iman itu maka buruklah perbuatannya.

Kedua: Islam.
Asas kedua dalam pembentukan akhlak Islam ialah Islam itu sendiri .Islam bermakna ikutan atau perlaksanaan segala titah perintah ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan patuh kepadaNya semata-mata. Islam merupakan tatacara hidup yang serba lengkap seperti yang ditegaskan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dalam firmanNya yang bermaksud:

“Pada hari ini telahKu sempurnakan untuk kamu deenmu, dan telahKu cukupkan kepadamu nikmatKu, dan telah redai Islam itu menjadi agama bagimu.”
(Surah Al-Maidah ayat 3)

Islam sahaja merupakan cara hidup yang ALLAH SUBHANAHU WA TAALA redai. Firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang bermaksud:

“Barangsiapa mencari deen selain deen Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima daripadaNya, dan dia di akhirat termasuk ke dalam golongan orang-orang yang rugi.”
(Surah Ali-Imran ayat 85)

Ketiga: Takwa.
Seorang muslim dianggap bertakwa apabila hatinya benar-benar takutkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA serta memperhambakan diri sepenuhnya kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Dia juga menyedari bahawa dia akan berhadapan dengan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA di hari kiamat kelak. Hidup di dunia ini dianggapnya sebagai ujian daripada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Justeru itu dia perlu sentiasa berhati-hati dan mengawasi dirinya agar tidak terjerumus ke dalam perbuatan-perbuatan mungkar yang dilarang oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Takwa ini mestilah dibina di atas iman yang sejati. Firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang bermaksud:

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah dibuatnya untuk hari esok (Akhirat), dan bertakwalah, kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”
(Surah Al-Hasyr ayat 18)

Keempat : Ihsan.
Manakala ihsan pula lahir dari hati yang cintakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Cinta yang mendorong seseorang itu bersungguh-sungguh dan penuh minat melaksanakan ajaran Islam demi mengejar keredaanNya. Seorang yang bersifat ihsan akan mengutamakan orang lain daripada dirinya. Sifat ini melambangkan ketinggian akhlak seseorang muslim. Dalam menjelaskan ihsan, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman yang bermaksud:

"...(iaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya) baik di waktu lapang atau sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang mohsin (bersifat ihsan)."
(Surah Ali-Imran ayat 134)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan