Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 28 Disember 2018

T 34 : KEUTAMAAN SHAF PERTAMA DALAM SOLAT


Jikalau di negeri Lain mereka saling berebut untuk mengambil posisi shaf pertama ketika solat kerana mereka telah tahu keutamaannya. Adapun kita di Malaysia mahupun Indonesia cukup kita tahu keutamaannya maka dengan mudahnya kita boleh mengambil posisi shaf pertama ketika Solat.

Hanya saja hal ini tidak nampak jelas perhatian sebahagian kaum Muslimin untuk berlumba mengambil posisi shaf pertama ketika hendak solat.. Kebanyakan di antara kaum Muslimin saling mempersilakan untuk mengambil posisi shaf pertama. Hal ini tiada lain disebabkan kerana dari sekian banyaknya kaum Muslimin yang ada, hanya sedikit di antara mereka yang mengetahui keutamaan shaf pertama.

Berikut keutamaan shaff pertama dalam solat:

1. NABI MUHAMMAD SHALLALLAAHU ‘ALAIHI WA SALLAM bersabda:

“Seandainya setiap orang tahu keutamaan azan dan shaf pertama, kemudian mereka ingin memperebutkannya, tentu mereka akan memperebutkannya dengan berundi.” 
(HR. Bukhari no. 615 dan Muslim no. 437).

2. NABI MUHAMMAD SHALLALLAAHU ‘ALAIHI WA SALLAM bersabda:

“Shaf yang terbaik bagi lelaki adalah shaf pertama, yang paling buruk adalah shaf terakhir. Sedangkan shaf yang terbaik bagi wanita adalah shaf terakhir, yang paling buruk adalah shaf pertama(karena semakin dekat dengan kaum laki-laki, pen).”
(HR. Muslim no. 440)

3. Daripada Al Barra’ bin ‘Adzib bahawa NABI MUHAMMAD SHALLALLAAHU ‘ALAIHI WA SALLAM bersabda:

“Sesungguhnya ALLAH dan para malaikatNya bersalawat kepada orang-orang di shaf awal, dan muadzin itu akan diampuni dosanya sepanjang radius suaranya, dan dia akan dibenarkan oleh segala sesuatu yang mendengarkannya, baik benda basah mahupun benda kering, dan dia akan mendapatkan pahala seperti pahala orang-orang yang solat bersamanya.”
(HR. Ahmad dan An Nasa’i dengan sanad yang jayyid).

4. Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, NABI MUHAMMAD SHALLALLAAHU ‘ALAIHI WA SALLAM bersabda:

“Barangsiapa mandi pada hari jumaat sebagaimana mandi janabah, lalu berangkat menuju masjid, maka dia seolah berkorban dengan seekor unta. Barangsiapa yang datang pada kesempatan (waktu) kedua maka dia seolah berkorban dengan seekor lembu. Barangsiapa yang datang pada kesempatan (waktu) ketiga maka dia seolah berkorban dengan seekor kambing yang bertanduk. Barangsiapa yang datang pada kesempatan (waktu) keempat maka dia seolah berkorban dengan seekor ayam. Dan barangsiapa yang datang pada kesempatan (waktu) kelima maka dia seolah berkorban dengan sebutir telur. Dan apabila imam sudah keluar (untuk memberi khutbah), maka para malaikat hadir mendengarkan zikir (khuthbah tersebut).” 
(HR. Bukhari no. 881 dan Muslim no. 850).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan