Tarikh tepat
kejadian hari kiamat tidak dapat ditentukan oleh sesiapa kerana ia termasuk
dalam `ilmu al-ghaib yang tersembunyi daripada manusia. Tiada siapa mampu
mengusahakan ilmu ini, sekalipun dia seorang nabi atau rasul utusan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Namun tiada
siapa pula yang menafikan bahawa kiamat hampir tiba waktunya. Baginda
Rasulullah SAW dalam hadis riwayat Jabir menyatakan:
"Jarak antara kiamat dan kebangkitanku, seperti antara
jari telunjuk dan jari hantu. Maksudnya dekat dan tidak dipisahkan dengan
kebangkitan mana-mana nabi lagi."
(Hadis riwayat
Bukhari dalam kitab al-Tafsir 8/530 Muslim dalam kitab al-Fitan, bilangan
2950).
Antara
tanda-tanda besar kiamat ialah terbitnya matahari waktu pagi dari arah barat,
munculnya Ya'juj dan Ma'juj, turun Nabi Isa AS, keluar haiwan ganjil dari perut
bumi, muncul Dajjal dan lain-lain. Kemunculan Dajjal dianggap antara tiga
manusia yang ditunggu-tunggu sebelum kejadian kiamat, di samping Nabi Isa dan
Imam Mahdi.
Kemunculan
Imam Mahdi dan Dajjal perlu diteliti dengan tenang kerana sekian ramai individu
yang mengaku dirinya Mahdi, bahkan tidak kurang juga individu yang didakwa
sebagai Dajjal, kerana tabiatnya yang suka berdusta dan menipu.
Banyak hadis
membicarakan kemunculan Dajjal sebagai salah satu antara tanda-tanda kiamat.
Ada hadis yang disifatkan sebagai sahih dan ada yang tidak sahih, tetapi
keseluruhannya boleh disimpulkan bahawa Dajjal bukan sesuatu yang dongeng atau
tidak berasas. Kewujudan riwayat berhubung Dajjal daripada pelbagai sumber
menunjukkan ia adalah suatu hakikat, bukan cerita dongeng.
Hadis yang
paling sahih tentang kemunculan Dajjal ialah hadis riwayat Muslim yang
menyatakan bahawa Nabi SAW selalu memohon doa agar ALLAH SUBHANAHU WA TAALA melindunginya daripada fitnah Dajjal. Doa
dalam Bahasa Arab itu membawa maksud: Ya ALLAH! Aku berlindung kepadamu dari
azab neraka jahanam, aku mohon berlindung kepadamu dari azab kubur, aku mohon
berlindung kepadamu dari ujian hidup dan mati dan aku mohon berlindung kepadamu
dari fitnah Dajjal.
Berpandukan
riwayat ini, Ibn Hazm al-Zahiri memutuskan, doa di atas wajib dibaca selepas
membaca tasyahhud akhir. Sesiapa yang tidak membaca, maka tidak sah solatnya
(al-Muhalla 3/277). Ini bermakna, sesiapa yang tidak membaca doa ini dalam
tasyahhudnya, nescaya batal solatnya.
Tawwus Ibn
Kaisan, seorang ulama khas terkemuka, menyuruh anaknya mengulangi solat apabila
didapati anaknya tidak membaca doa itu. Justeru pentingnya doa agar dilindungi
kita daripada fitnah Dajjal, maka seorang ulama besar, Abdul Rahman al-Muharibi
menyarankan agar guru-guru kelas tadika mengajar doa itu kepada murid-murid
mereka.
Al-Safarini
juga menyatakan, orang berilmu perlu mengajar doa ini kepada anak-anak, isteri
dan keluarganya, bahkan kaum lelaki juga hendaklah membaca, kerana akhir-akhir
ini ramai Dajjal yang suka menipu dan menyebarkan fitnah. Tetapi siapakah
Dajjal itu?
Tiada kata
putus menyatakan Dajjal itu siapa. Mungkinkah ia makhluk jin atau manusia, atau
bukan jin dan bukan manusia? Di sini terdapat beberapa riwayat dan pendapat
yang menyatakan individu itu. Antaranya:
Dajjal ialah
syaitan dari keturunan iblis. Ia kini dipenjarakan di sebuah pulau di negeri Yaman.
Tidak diketahui siapakah memenjarakannya, mungkin Nabi Sulaiman atau lain-lain
nabi pada suatu ketika dahulu.
Diriwayatkan,
mata rantai yang mengikat Dajjal ini terputus satu mata pada setiap tahun.
Apabila tiba waktu kemunculannya, semua mata rantai itupun terungkai dan tidak
dapat disambung lagi. Sumber-sumber lain pula menyatakan, Dajjal adalah anak
kacukan yang dilahirkan daripada ibunya jin dan bapanya manusia.
Sebagai
kesimpulan, Dajjal ialah syaitan yang akan lahir pada akhir zaman. Syaitan
Dajjal ini mungkin keturunan jin atau manusia, bahkan mungkin makhluk kacukan
antara jin dan manusia. Pada suatu hari nanti, ia akan dibebaskan daripada
penjara dan tiba-tiba muncul di kalangan manusia.
Pendapat ini
diperkukuhkan juga dengan suatu peristiwa yang berlaku kepada Tamim Ibn Aus
al-Dari yang menceritakan tentang peristiwa al-Masih al-Dajjal, katanya: Pada
suatu hari, aku menaiki sebuah sampan bersama 30 orang penumpang lelaki dari
suku Lakham dan Juzam, tiba-tiba kami dipukul ribut, lalu hanyut dan memaksa
kami mendarat di sebuah pulau pada waktu matahari hampir terbenam. Kami menemui
suatu lembaga berbulu tebal sehingga tidak dapat dibezakan antara kemaluan
hadapan dan belakangnya. Kami bertanya kepada lembaga itu: Siapa kamu?
Jawabnya: saya ialah al-Jassasah.
Kami
kebingungan dengan jawapan itu, lalu kami bertanya lagi: Siapa al-Jassasah itu?
Jawabnya: Jika kamu semua ingin tahu ceritanya, pergilah berjumpa seorang
lelaki yang tinggal di sebuah pondok kecil di pulau ini. Lalu kami dengan
segera menemui lelaki itu, kami dapati ia seorang manusia yang besar badannya,
tangannya sedang dipasung ke lehernya. Pengulas-pengulas hadis menyatakan,
kemungkinan lelaki ini ialah Dajjal yang dikatakan sedang dipenjara di sebuah
pulau di Yemen.
Saya
berpendapat, setakat ini belum kedengaran penjara ini ditemui manusia, walaupun
pulau-pulau yang ada hari ini telahpun diterokai manusia dan dijadikan
pusat-pusat peranginan bagi pelancong luar dan dalam negara. Kiranya benar
wujud lelaki yang dipenjara itu, nescaya pasti ada orang yang mengetahuinya.
Ada pula
riwayat menyatakan Dajjal itu ialah Saf Ibn Sayyad. Beliau dilahirkan di
Madinah pada zaman awal Islam, ibu dan bapanya keturunan Yahudi. Beliau
memiliki sifat-sifat yang disebut dalam hadis iaitu sebelah matanya buta,
pendusta dan tertulis perkataan kafir di antara dua matanya.
Hadis riwayat
Muslim menyatakan, pada suatu hari Rasulullah SAW bersama-sama Umar Ibn
al-Khattab berjalan-jalan di pinggir Madinah, tiba-tiba mereka ternampak
seorang budak remaja sedang bermain dengan kanak-kanak dalam sebuah bangunan
kepunyaan Bani Maghalah. Kedatangan Rasulullah tidak disedari oleh budak itu
hingga baginda menepuk belakangnya dan bertanya: Setujukah kamu mempercayai aku
ialah Rasulullah. Jawabnya: "Aku setuju menyaksi bahawa kamu rasul orang
ummi (buta huruf)", ia kemudian bertanya nabi: Kamu pula bagaimana?
Setujukah mempercayai aku sebagai Rasulullah? Lalu nabi menolak pertanyaannya
sambil bersabda: Aku beriman kepada Allah dan rasulNya.
Kalangan
sahabat Rasulullah SAW ramai yang menyatakan Ibn Sayyad yang ditemui nabi itu
ialah Dajjal besar. Antara mereka ialah Umar Ibn al-Khattab, Abdullah Ibn Umar,
Ibn Mas'ud dan lain-lain.
Jika benar Saf
Ibn Sayyad itu Dajjal agung yang bakal muncul pada akhir zaman atau sebelum
kiamat, maka kemungkinan ia juga jin kerana Ibn Sayyad dilahirkan pada zaman
awal Islam dan akan muncul pada akhir zaman. Umur sepanjang itu biasa wujud
pada makhluk jin, tidak pada manusia.
Beberapa tahun
yang lalu, saya pernah membaca sebuah buku tulisan Ustaz Amaluddin Darus.
Beliau adalah seorang aktivis politik Islam dalam tahun 60an. Beliau
berpendapat Dajjal ialah kuasa-kuasa besar dunia, iaitu Rusia dan Amerika pada
waktu itu. Tetapi sayang buku itu hilang daripada simpanan perpustakaan
peribadi untuk dibaca semula hujah dan alasan yang diberinya.
Sesungguhnya
pendapat Ustaz Amaluddin itu ada kebenaran dan nilai ilmiahnya, bahkan wajar
dikutip penyelidik untuk dikaji semula. Saya berpendapat, jika Amaluddin
berpendapat begitu, maka pemikiran beliau dapat diperkukuhkan lagi dengan
alasan-alasan berikut:
Pertama:
Dajjal yang dimaksudkan itu bukan individu tertentu, sama ada jin atau manusia
atau makhluk kacukan antara jin dan manusia. Dajjal pemusnah manusia dalam
bentuk kuasa ketenteraan atau disebut juga keganasan. Tetapi istilah keganasan
ini telah dikelirukan oleh Dajjal sendiri, apabila pengganas menamakan orang
lain sebagai pengganas bagi tujuan menyembunyikan dirinya yang merupakan
pengganas sebenar.
Kedua: Alamat
Dajjal disebutkan dalam hadis sebagai buta sebelah mata. Maksudnya tidak dapat
menilai sesuatu dengan adil dan saksama. Memangpun kuasa-kuasa besar di dunia
hari ini disifatkan sebagai buta atau sengaja membutakan sebelah matanya, iaitu
apabila mereka tidak dapat melihat dengan adil isu-isu Palestin, Kashmir dan
lain-lain. Mereka mempunyai kayu pengukur yang berbagai-bagai apabila bercakap
tentang hak-hak manusia. Mereka menindas sesiapa juga yang mereka benci dan
membela sesiapa yang mereka suka. Sifat ini lebih sesuai dengan orang yang
hanya mampu melihat dengan sebelah mata.
Ketiga: Makna
yang diketengahkan oleh Ustaz Amaluddin itu lebih merupakan makna majazi
(simbolik) bukan hakiki. Penggunaan makna secara simbolik tidak menyalahi
kaedah bahasa, kerana makna hakiki yang diketengahkan itupun masih jauh dan
banyak yang diperselisihkan. Ini sama juga dengan istilah Nabi Khidir yang
dikatakan wali dan masih hidup hingga kini. Apakah Khidir itu individu tertentu
atau ia merupakan simbol bagi martabat wali yang silih berganti? Kedua-duanya
ada dalil dan ada hujah masing-masing.
Ketahuilah,
bahawa setiap satu ciptaan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA itu ada hikmah
disebalik kejadiannya. Kewajipan kita hanya menjalankan apa yang diperintah dan
meninggalkan apa yang dilarang. Keluarnya dajjal itu bukanlah urusan kita,
tetapi urusan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Serahkan saja kepadaNYA, kerana DIA tahu apa yang terbaik buat
hamba-hambaNYA.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan