Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 28 Disember 2018

T 55 : MAKNA "IPAR ADALAH KEMATIAN"


Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam bersabda,

إيَّاكُمْ والدخول على النساءِ فقالَ رجلٌ منَ الأنصار يا رسولَ اللهأفرأيتَ الْحَمُو قالَ الْحَمُو الموت

“Janganlah kalian memasuki tempat para wanita. Maka berkata seorang lelaki dari kaum Anshar: Wahai Rasulullah, bagaimana dengan ipar? Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam berkata: Ipar adalah kematian.”
[HR. Al-Bukhari dan Muslim dari ‘Uqbah bin ‘Amir radhiyallahu’anhu]

Makna "ipar adalah kematian”

Al-Imam Ath-Thobari rahimahullah berkata,

المعنى أن خلوة الرجل بامرأة أخيه أو بن أخيه تنزل منزلةالموت والعرب تصف الشيء المكروه بالموت


“Maknanya adalah seorang lelaki yang berdua-duaan dengan isteri saudaranya atau isteri ponakannya sama seperti kematian (yang akibatnya tidak disukai), dan kebiasaan orang Arab mensifatkan sesuatu yang tidak disukai dengan kematian.”
[Fathul Baari, 9/332]

Al-Imam An-Nawawi rahimahullah berkata,

وإنما المراد أن الخلوة بقريب الزوج أكثر من الخلوة بغيرهوالشر يتوقع منه أكثر من غيره والفتنة به أمكن لتمكنه منالوصول إلى المرأة والخلوة بها من غير نكير عليه بخلافالأجنبي


“Maknanya adalah berdua-duaan dengan kerabat suami lebih berbahaya dibanding dengan selainnya, demikian pula keburukan dan fitnah (godaan yang menjerumuskan kepada zina) dengan ipar lebih besar, kerana (umumnya) sangat memungkinkan untuk berhubungan dan berdua-duaan dengannya tanpa mendapat teguran, berbeza dengan wanita lain (yang umumnya mendapat teguran orang).”
[Fathul Baari, 9/332]

Al-Hafiz Ibnu Hajar rahimahullah berkata,

قيل المراد أن الخلوة بالحمو قد تؤدي إلى هلاك الدين أن وقعتالمعصية أو إلى الموت أن وقعت المعصية ووجب الرجم أو إلىهلاك المرأة بفراق زوجها إذا حملته الغيرة على تطليقها أشارإلى ذلك كله القرطبي


“Dikatakan bahawa berdua-duaan bersama ipar (adalah maut) maksudnya dapat membawakan kepada kebinasaan agama seseorang apabila terjadi kemaksiatan, atau membawakan kepada kematian apabila terjadi kemaksiatan (zina) dan wajib untuk direjam (dilempari batu sampai mati dengan perintah penguasa), atau membawakan kepada kehancuran wanita tersebut kerana bercerai dengan suaminya apabila suaminya cemburu sehingga menceraikan isterinya itu, semua makna ini diisyaratkan oleh Al-Qurthubi.”
[Fathul Baari, 9/332]

Al-Imam Al-Qusyairi rahimahullah berkata,

كأنه يقال : من قصد ذلك فليكن الموت في دخوله عوضا مندخول الحمو الذي قصد دخوله ، ويجوز أن يكون شبه الحموبالموت ، باعتبار كراهته لدخوله ، وشبه ذلك بكراهة دخولالموت


“Seakan dikatakan: Barangsiapa yang sengaja melakukan hal itu maka lebih baik mati daripada berdua-duaan dengan ipar. Boleh juga maknanya adalah diserupakannya ipar dengan kematian, dari sisi tidak disukainya berdua-duaan dengannya, maka sebagaimana kematian itu tidak disukai demikian pula berdua-duaan dengan ipar tidak dibolehkan.”
[Ihkaamul Ahkaam, hal. 398]

Beberapa Pelajaran:

1) Al-Hamwu ‘ipar’ yang dimaksud di sini adalah kerabat suami yang tidak termasuk mahram bagi isteri, tidak terbatas saudara (adik atau kakak lelaki suami) tapi seluruh kerabatnya yang bukan mahram seperti pamannya, sepupunya dan lain-lain. Adapun mahram isteri dari kerabat suami adalah seperti bapak mertua dan seterusnya ke atas, anak suami (anak tiri) dan seterusnya ke bawah.
(lihat Fathul Baari, 9/331)

2) Dalam hadits yang mulia ini disebutkan larangan memasuki ruangan atau tempat wanita, dan apabila disertai khalwat (berdua-duaan) tentu lebih terlarang lagi.
(lihat Fathul Baari, 9/331)

3) Peringatan keras untuk menjauhi perbuatan maksiat terutama dosa-dosa besar seperti zina kerana akibatnya yang sangat berbahaya sehingga diserupakan dengan bahaya kematian.

4) Peringatan keras dari memasuki ruangan atau tempat para wanita, terlebih lagi berdua-duaan antara lelaki dan wanita bukan mahram.

5) Dosa zina orang yang sudah pernah menikah lebih besar daripada yang belum pernah menikah, makanya hukuman untuk pelakunya di dunia dibezakan.

6) Perhatian Islam yang sangat besar untuk menjaga keselamatan masyarakat dari kerosakan-kerosakan moral.

7) Haramnya melakukan hal-hal yang boleh membawakan kepada zina mahupun maksiat yang lainnya.

8) Demi untuk menjaga dan menutup pintu zina, dahulu Amirul Mukminin Umar bin Khattab radhiyallahu’anhu melarang seorang bujangan tinggal bersama orang-orang yang sudah menikah, demikian sebaliknya orang yang sudah menikah tidak boleh tinggal bersama para bujangan, dan inilah yang diamalkan kaum Muhajirin ketika datang ke Madinah di masa Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam.
(lihat Taysirul ‘Allam, 2/72)

9) Mahram bagi seorang wanita adalah yang diharamkan untuk dinikahi selama-lamanya, inilah mahram yang boleh menemani dalam safar, baik safar mubah mahupun ibadah seperti untuk haji dan umrah, yang boleh berjabat tangan dan melihat perhiasan seorang wanita. Adapun ipar hanyalah diharamkan untuk dinikahi sementara waktu saja, jadi ipar bukan mahram yang dibolehkan menemani safar seorang wanita, tidak boleh pula berjabat tangan dengannya dan melihat perhiasannya, apalagi yang tidak punya hubungan mahram sama sekali.

10) Keindahan dan kemuliaan syari’at yang berasal dari Rabbul ‘aalaamiin yang Maha Mengetahui lagi Maha Hikmah, syari’at yang mengarahkan kepada kemaslahatan dan kebaikan, serta melarang, mencegah dan menutup pintu-pintu keburukan dan kemudaratan.

وبالله التوفيق وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم


Tiada ulasan:

Catat Ulasan