Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 29 Disember 2018

T 81 : KEJUJURAN MENYAMPAIKAN ILMU


Menyampaikan ilmu kena jujur.
Dakwah juga kena jujur.
Kita dakwah, bukanlah untuk orang ikut kita. Tetapi, tujuan dakwah adalah supaya orang ikut ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Ajaklah manusia kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, bukan kepada diri kita.
Andai ada orang puji kita, kembalikan pujian tersebut pada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Sesungguhnya, kita ni hakikatnya tak layak langsung dipuji.
Banyak sangat dosa kita pada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan pada manusia. Aib kita menggunung tinggi, tapi ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sembunyikan aib kita. Dalam keadaan banyak aib ni, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA masih izinkan kita untuk dipuji oleh orangramai.

Namun, pujian itu ujian.
Mengapa perlu bangga? Kebanyakan pujian orang tu sebenarnya kita tak layak. Orang kata kita baik? Kita sebenarnya banyak dosa. Orang kata kita hebat? Kita sebenarnya sering tewas dengan nafsu. Orang kata kita banyak ilmu? Hakikatnya ilmu kita cetek, tupun kita dah bangga.
Ah! Kita langsung tak layak dipuji!

Ingat, pujian itu ujian.
Jangan bangga bila orang puji. Kembalikan pujian itu pada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, dan doalah pada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA agar setiap pujian mereka itu menjadi doa supaya kita ini betul-betul menjadi seperti apa yang mereka puji.
Allahuakbar.
Segala puji bagiMu Yaa Rabb…



Tiada ulasan:

Catat Ulasan