Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 29 Disember 2018

T 76 : AL QURAN MEMBANTAH ISA PUTRA MARYAM SEBAGAI TUHAN


Banyak pembela triniti mencocologi ayat-ayat al Quran untuk membela fahaman triniti yang mereka anuti. Kadang-kadang dengan memotong-motong ayat-ayat al Quran agar cocologi mereka kena. Mereka berusaha agar faham triniti mereka mendapat pembelaan dari al Quran. Sungguh jauh panggang dari api.
Beberapa ayat yang menjadi dasar-dasar cocologi mereka di antaranya ialah:

1. Isa putera Maryam kalimat Allah
2. Isa putera Maryam roh Allah
3. Isa putera Maryam tahu hari kiamat
4. dan sebagainya.

Pada kesempatan ini saya kemukakan banyak dalil dari al Quran, bahawa sesungguhnya Isa putera Maryam hanya manusia biasa, bukanlah tuhan.

Dalil pertama : Isa Putera Maryam sama seperti nabi-nabi lainnya.

Al-Baqarah:136

ﻗُﻮﻟُﻮٓﺍ۟ ﺀَﺍﻣَﻨَّﺎ ﺑِﭑﻟﻠَّﻪِ ﻭَﻣَﺎٓ ﺃُﻧﺰِﻝَ ﺇِﻟَﻴْﻨَﺎ ﻭَﻣَﺎٓ ﺃُﻧﺰِﻝَ ﺇِﻟَﻰٰٓ ﺇِﺑْﺮَٰﻩِۦﻡَ ﻭَﺇِﺳْﻤَٰﻌِﻴﻞَ ﻭَﺇِﺳْﺤَٰﻖَ ﻭَﻳَﻌْﻘُﻮﺏَ ﻭَﭐﻟْﺄَﺳْﺒَﺎﻁِ ﻭَﻣَﺎٓ ﺃُﻭﺗِﻰَ ﻣُﻮﺳَﻰٰ ﻭَﻋِﻴﺴَﻰٰ ﻭَﻣَﺎٓ ﺃُﻭﺗِﻰَ ﭐﻟﻨَّﺒِﻴُّﻮﻥَ ﻣِﻦ ﺭَّﺑِّﻬِﻢْ ﻟَﺎ ﻧُﻔَﺮِّﻕُ ﺑَﻴْﻦَ ﺃَﺣَﺪٍۢ ﻣِّﻨْﻬُﻢْ ﻭَﻧَﺤْﻦُ ﻟَﻪُۥ ﻣُﺴْﻠِﻤُﻮﻥ
َ

Katakanlah (hai orang-orang mukmin): “Kami beriman kepada Allah dan apa yang diturunkan kepada kami, dan apa yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Yaaqub dan anak cucunya, dan apa yang diberikan kepada Musa dan Isa serta apa yang diberikan kepada nabi-nabi dari Tuhannya. Kami tidak membeza-bezakan seorangpun di antara mereka dan kami hanya tunduk patuh kepadaNya.”

Ertinya kedudukan Isa putera Maryam seperti nabi-nabi lainnya yang diutus Allah SWT, seperti Muhammad, Ibrahim, Ismail, dan sebagainya tak ada perbezaan, semua manusia-manusia yang diberi nikmat Allah SWT.

Dalil Kedua : Lahirnya Isa Putera Maryam tanpa Ayah kerana Kuasa Allah SWT Belaka.

Ali-`Imraan:47

ﻗَﺎﻟَﺖْ ﺭَﺏِّ ﺃَﻧَّﻰٰ ﻳَﻜُﻮﻥُ ﻟِﻰ ﻭَﻟَﺪٌۭ ﻭَﻟَﻢْ ﻳَﻤْﺴَﺴْﻨِﻰ ﺑَﺸَﺮٌۭ ۖ ﻗَﺎﻝَ ﻛَﺬَٰﻟِﻚِ ﭐﻟﻠَّﻪُ ﻳَﺨْﻠُﻖُ ﻣَﺎ ﻳَﺸَﺎٓﺀُ ۚ ﺇِﺫَﺍ ﻗَﻀَﻰٰٓ ﺃَﻣْﺮًۭﺍ ﻓَﺈِﻧَّﻤَﺎ ﻳَﻘُﻮﻝُ ﻟَﻪُۥ ﻛُﻦ ﻓَﻴَﻜُﻮﻥ
ُ

Maryam berkata: “Ya Tuhanku, betapa mungkin aku mempunyai anak, padahal aku belum pernah disentuh oleh seorang lelakipun.” Allah berfirman (dengan perantaraan Jibril): “Demikianlah Allah menciptakan apa yang dikehendakiNya. Apabila Allah berkehendak menetapkan sesuatu, maka Allah hanya cukup berkata kepadanya: “Jadilah,” lalu jadilah dia.”

Ali-`Imraan: 59

ﺇِﻥَّ ﻣَﺜَﻞَ ﻋِﻴﺴَﻰٰ ﻋِﻨﺪَ ﭐﻟﻠَّﻪِ ﻛَﻤَﺜَﻞِ ﺀَﺍﺩَﻡَ ۖ ﺧَﻠَﻘَﻪُۥ ﻣِﻦ ﺗُﺮَﺍﺏٍۢ ﺛُﻢَّ ﻗَﺎﻝَ ﻟَﻪُۥ ﻛُﻦ ﻓَﻴَﻜُﻮﻥُ

Sesungguhnya misal (penciptaan) `Isa di sisi AllAh, adalah seperti (penciptaan) Adam. Allah menciptakan Adam dari tanah, kemudian Allah berfirman kepadanya: “Jadilah” (seorang manusia), maka jadilah dia.

Dalil Ketiga: Mukjizat-Mukjizatnya Semua Atas Izin Allah SWT Belaka.

Ali -`Imraan: 49

ﻭَﺭَﺳُﻮﻟًﺎ ﺇِﻟَﻰٰ ﺑَﻨِﻰٓ ﺇِﺳْﺮَٰٓﺀِﻳﻞَ ﺃَﻧِّﻰ ﻗَﺪْ ﺟِﺌْﺘُﻜُﻢ ﺑِـَٔﺎﻳَﺔٍۢ ﻣِّﻦ ﺭَّﺑِّﻜُﻢْ ۖ ﺃَﻧِّﻰٓ ﺃَﺧْﻠُﻖُ ﻟَﻜُﻢ ﻣِّﻦَ ﭐﻟﻄِّﻴﻦِ ﻛَﻬَﻴْـَٔﺔِ ﭐﻟﻄَّﻴْﺮِ ﻓَﺄَﻧﻔُﺦُ ﻓِﻴﻪِ ﻓَﻴَﻜُﻮﻥُ ﻃَﻴْﺮًۢﺍ ﺑِﺈِﺫْﻥِ ﭐﻟﻠَّﻪِ ۖ ﻭَﺃُﺑْﺮِﺉُ ﭐﻟْﺄَﻛْﻤَﻪَ ﻭَﭐﻟْﺄَﺑْﺮَﺹَ ﻭَﺃُﺣْﻰِ ﭐﻟْﻤَﻮْﺗَﻰٰ ﺑِﺈِﺫْﻥِ ﭐﻟﻠَّﻪِ ۖ ﻭَﺃُﻧَﺒِّﺌُﻜُﻢ ﺑِﻤَﺎ ﺗَﺄْﻛُﻠُﻮﻥَ ﻭَﻣَﺎ ﺗَﺪَّﺧِﺮُﻭﻥَ ﻓِﻰ ﺑُﻴُﻮﺗِﻜُﻢْ ۚ ﺇِﻥَّ ﻓِﻰ ﺫَٰﻟِﻚَ ﻝَﺀَﺍﻳَﺔًۭ ﻟَّﻜُﻢْ ﺇِﻥ ﻛُﻨﺘُﻢ ﻣُّﺆْﻣِﻨِﻴﻦ
َ

“Dan (sebagai) Rasul kepada Bani Israil (yang berkata kepada mereka): “Sesungguhnya aku telah datang kepadamu dengan membawa sesuatu tanda (mukjizat) dari Tuhanmu, iaitu aku membuat untuk kamu dari tanah berbentuk burung; kemudian aku meniupnya, maka ia menjadi seekor burung dengan seizin Allah; dan aku menyembuhkan orang yang buta sejak dari lahirnya dan orang yang berpenyakit sopak; dan aku menghidupkan orang mati dengan seizin Allah; dan aku kabarkan kepadamu apa yang kamu makan dan apa yang kamu simpan di rumahmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu adalah suatu tanda (kebenaran kerasulanku) bagimu, jika kamu sungguh-sungguh beriman.

Al-Maaidah: 110

ﺇِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﭐﻟﻠَّﻪُ ﻳَٰﻌِﻴﺴَﻰ ﭐﺑْﻦَ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﭐﺫْﻛُﺮْ ﻧِﻌْﻤَﺘِﻰ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻭَﻋَﻠَﻰٰ ﻭَٰﻟِﺪَﺗِﻚَ ﺇِﺫْ ﺃَﻳَّﺪﺗُّﻚَ ﺑِﺮُﻭﺡِ ﭐﻟْﻘُﺪُﺱِ ﺗُﻜَﻠِّﻢُ ﭐﻟﻨَّﺎﺱَ ﻓِﻰ ﭐﻟْﻤَﻬْﺪِ ﻭَﻛَﻬْﻠًۭﺎ ۖ ﻭَﺇِﺫْ ﻋَﻠَّﻤْﺘُﻚَ ﭐﻟْﻜِﺘَٰﺐَ ﻭَﭐﻟْﺤِﻜْﻤَﺔَ ﻭَﭐﻟﺘَّﻮْﺭَﻯٰﺔَ ﻭَﭐﻟْﺈِﻧﺠِﻴﻞَ ۖ ﻭَﺇِﺫْ ﺗَﺨْﻠُﻖُ ﻣِﻦَ ﭐﻟﻄِّﻴﻦِ ﻛَﻬَﻴْـَٔﺔِ ﭐﻟﻄَّﻴْﺮِ ﺑِﺈِﺫْﻧِﻰ ﻓَﺘَﻨﻔُﺦُ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻓَﺘَﻜُﻮﻥُ ﻃَﻴْﺮًۢﺍ ﺑِﺈِﺫْﻧِﻰ ۖ ﻭَﺗُﺒْﺮِﺉُ ﭐﻟْﺄَﻛْﻤَﻪَ ﻭَﭐﻟْﺄَﺑْﺮَﺹَ ﺑِﺈِﺫْﻧِﻰ ۖ ﻭَﺇِﺫْ ﺗُﺨْﺮِﺝُ ﭐﻟْﻤَﻮْﺗَﻰٰ ﺑِﺈِﺫْﻧِﻰ ۖ ﻭَﺇِﺫْ ﻛَﻔَﻔْﺖُ ﺑَﻨِﻰٓ ﺇِﺳْﺮَٰٓﺀِﻳﻞَ ﻋَﻨﻚَ ﺇِﺫْ ﺟِﺌْﺘَﻬُﻢ ﺑِﭑﻟْﺒَﻴِّﻨَٰﺖِ ﻓَﻘَﺎﻝَ ﭐﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍ۟ ﻣِﻨْﻬُﻢْ ﺇِﻥْ ﻫَٰﺬَﺍٓ ﺇِﻟَّﺎ ﺳِﺤْﺮٌۭ ﻣُّﺒِﻴﻦٌ


(Ingatlah), ketika Allah mengatakan: “Hai Isa putera Maryam, ingatlah nikmatKu kepadamu dan kepada ibumu di waktu Aku menguatkan kamu dengan ruhul qudus. Kamu dapat berbicara dengan manusia di waktu masih dalam buaian dan sesudah dewasa; dan (ingatlah) di waktu Aku mengajar kamu menulis, hikmah, Taurat dan Injil, dan (ingatlah pula) di waktu kamu membentuk dari tanah (suatu bentuk) yang berupa burung dengan izinKu, kemudian kamu meniup kepadanya, lalu bentuk itu menjadi burung (yang sebenarnya) dengan seizinKu. Dan (ingatlah) di waktu kamu menyembuhkan orang yang buta sejak dalam kandungan ibu dan orang yang berpenyakit sopak dengan seizinKu, dan (ingatlah) di waktu kamu mengeluarkan orang mati dari kubur (menjadi hidup) dengan seizinKu, dan (ingatlah) di waktu Aku menghalangi Bani Israil (dari keinginan mereka membunuh kamu) di kala kamu mengemukakan kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, lalu orang-orang kafir di antara mereka berkata: “Ini tidak lain melainkan sihir yang nyata.”

Dalam injil pun, Yesus dalam membuat mukjizat juga memohon kepada Allah agar boleh diberi kekuatan mukjizat.
(41) Dan setelah Ia mengambil lima roti dan dua ikan itu, Ia menengadah ke langit dan mengucap berkat, lalu memecah-mecahkan roti itu dan memberikannya kepada murid-muridNya, supaya dibagi-bagikan kepada orang-orang itu; begitu juga kedua ikan itu dibagi-bagikanNya kepada semua mereka.
(markus 6:41)

Yohanes
5 : 29 dan mereka yang telah berbuat baik akan keluar dan bangkit untuk hidup yang kekal, tetapi mereka yang telah berbuat jahat akan bangkit untuk dihukum.
((((5:30 Aku tidak dapat berbuat apa-apa dari diriKu sendiri ; Aku menghakimi sesuai dengan apa yang Aku dengar, dan penghakimanKu adil, sebab Aku tidak menuruti kehendakKu sendiri, melainkan kehendak Dia yang mengutus Aku. )))))

Dalil Ke Empat: Isa Putera Maryam Berkata : Allah TuhanKu Dan TuhanMu, Sembah Lah Dia Saja, Ini Jalan Yang Lurus.

Ali-`Imraan: 51

ﺇِﻥَّ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﺭَﺑِّﻰ ﻭَﺭَﺑُّﻜُﻢْ ﻓَﭑﻋْﺒُﺪُﻭﻩُ ۗ ﻫَٰﺬَﺍ ﺻِﺮَٰﻁٌۭ ﻣُّﺴْﺘَﻘِﻴﻢٌ


“Sesungguhnya Allah, Tuhanku dan Tuhanmu, kerana itu sembahlah Dia.”


Al-Maaidah: 72

ﻟَﻘَﺪْ ﻛَﻔَﺮَ ﭐﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻗَﺎﻟُﻮٓﺍ۟ ﺇِﻥَّ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﻫُﻮَ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢُ ﭐﺑْﻦُ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ۖ ﻭَﻗَﺎﻝَ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢُ ﻳَٰﺒَﻨِﻰٓ ﺇِﺳْﺮَٰٓﺀِﻳﻞَ ﭐﻋْﺒُﺪُﻭﺍ۟ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﺭَﺑِّﻰ ﻭَﺭَﺑَّﻜُﻢْ ۖ ﺇِﻧَّﻪُۥ ﻣَﻦ ﻳُﺸْﺮِﻙْ ﺑِﭑﻟﻠَّﻪِ ﻓَﻘَﺪْ ﺣَﺮَّﻡَ ﭐﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﭐﻟْﺠَﻨَّﺔَ ﻭَﻣَﺄْﻭَﻯٰﻪُ ﭐﻟﻨَّﺎﺭُ ۖ ﻭَﻣَﺎ ﻟِﻠﻈَّٰﻠِﻤِﻴﻦَ ﻣِﻦْ ﺃَﻧﺼَﺎﺭٍ


“Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Sesungguhnya Allah ialah Al Masih putera Maryam,” padahal Al Masih (sendiri) berkata: “Hai Bani Israil, sembahlah Allah Tuhanku dan Tuhanmu.” Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya syurga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang zalim itu seorang penolongpun.”

Al-Maaidah: 116

ﻭَﺇِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﭐﻟﻠَّﻪُ ﻳَٰﻌِﻴﺴَﻰ ﭐﺑْﻦَ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﺀَﺃَﻧﺖَ ﻗُﻠْﺖَ ﻟِﻠﻨَّﺎﺱِ ﭐﺗَّﺨِﺬُﻭﻧِﻰ ﻭَﺃُﻣِّﻰَ ﺇِﻟَٰﻬَﻴْﻦِ ﻣِﻦ ﺩُﻭﻥِ ﭐﻟﻠَّﻪِ ۖ ﻗَﺎﻝَ ﺳُﺒْﺤَٰﻨَﻚَ ﻣَﺎ ﻳَﻜُﻮﻥُ ﻟِﻰٓ ﺃَﻥْ ﺃَﻗُﻮﻝَ ﻣَﺎ ﻟَﻴْﺲَ ﻟِﻰ ﺑِﺤَﻖٍّ ۚ ﺇِﻥ ﻛُﻨﺖُ ﻗُﻠْﺘُﻪُۥ ﻓَﻘَﺪْ ﻋَﻠِﻤْﺘَﻪُۥ ۚ ﺗَﻌْﻠَﻢُ ﻣَﺎ ﻓِﻰ ﻧَﻔْﺴِﻰ ﻭَﻟَﺎٓ ﺃَﻋْﻠَﻢُ ﻣَﺎ ﻓِﻰ ﻧَﻔْﺴِﻚَ ۚ ﺇِﻧَّﻚَ ﺃَﻧﺖَ ﻋَﻠَّٰﻢُ ﭐﻟْﻐُﻴُﻮﺏ
ِ

“Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: “Hai Isa Putera Maryam, adakah kamu mengatakan kepada manusia: “Jadikanlah aku dan ibuku dua orang tuhan selain Allah?”  Isa menjawab: “Maha Suci Engkau, tidaklah patut bagiku mengatakan apa yang bukan hakku (mengatakannya). Jika aku pernah mengatakan maka tentulah Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku dan aku tidak mengetahui apa yang ada pada diri Engkau. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui perkara yang ghaib-ghaib.”

Al-Maaidah: 117

ﻣَﺎ ﻗُﻠْﺖُ ﻟَﻬُﻢْ ﺇِﻟَّﺎ ﻣَﺎٓ ﺃَﻣَﺮْﺗَﻨِﻰ ﺑِﻪِۦٓ ﺃَﻥِ ﭐﻋْﺒُﺪُﻭﺍ۟ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﺭَﺑِّﻰ ﻭَﺭَﺑَّﻜُﻢْ ۚ ﻭَﻛُﻨﺖُ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺷَﻬِﻴﺪًۭﺍ ﻣَّﺎ ﺩُﻣْﺖُ ﻓِﻴﻬِﻢْ ۖ ﻓَﻠَﻤَّﺎ ﺗَﻮَﻓَّﻴْﺘَﻨِﻰ ﻛُﻨﺖَ ﺃَﻧﺖَ ﭐﻟﺮَّﻗِﻴﺐَ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ۚ ﻭَﺃَﻧﺖَ ﻋَﻠَﻰٰ ﻛُﻞِّ ﺷَﻰْﺀٍۢ ﺷَﻬِﻴﺪ
ٌ

“Aku tidak pernah mengatakan kepada mereka kecuali apa yang Engkau perintahkan kepadaku (mengatakan)nya iaitu: “Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhanmu.” dan adalah aku menjadi saksi terhadap mereka, selama aku berada di antara mereka. Maka setelah Engkau wafatkan aku, Engkaulah yang mengawasi mereka. Dan Engkau adalah Maha Menyaksikan sesuatu.”

Maryam: 36

ﻭَﺇِﻥَّ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﺭَﺑِّﻰ ﻭَﺭَﺑُّﻜُﻢْ ﻓَﭑﻋْﺒُﺪُﻭﻩُ ۚ ﻫَٰﺬَﺍ ﺻِﺮَٰﻁٌۭ ﻣُّﺴْﺘَﻘِﻴﻢٌ
ۭ

“Sesungguhnya Allah adalah Tuhanku dan Tuhanmu, maka sembahIah Dia oleh kamu sekalian. Ini adalah jalan yang lurus.”

Maryam: 37

ﻓَﭑﺧْﺘَﻠَﻒَ ﭐﻟْﺄَﺣْﺰَﺍﺏُ ﻣِﻦۢ ﺑَﻴْﻨِﻬِﻢْ ۖ ﻓَﻮَﻳْﻞٌۭ ﻟِّﻠَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍ۟ ﻣِﻦ ﻣَّﺸْﻬَﺪِ ﻳَﻮْﻡٍ ﻋَﻈِﻴﻢٍ

“Maka berselisihlah golongan-golongan (yang ada) di antara mereka [903]. Maka kecelakaanlah bagi orang-orang kafir pada waktu menyaksikan hari yang besar.”

Maryam: 38

ﺃَﺳْﻤِﻊْ ﺑِﻬِﻢْ ﻭَﺃَﺑْﺼِﺮْ ﻳَﻮْﻡَ ﻳَﺄْﺗُﻮﻧَﻨَﺎ ۖ ﻟَٰﻜِﻦِ ﭐﻟﻈَّٰﻠِﻤُﻮﻥَ ﭐﻟْﻴَﻮْﻡَ ﻓِﻰ ﺿَﻠَٰﻞٍۢ ﻣُّﺒِﻴﻦٍۢ

“Alangkah terangnya pendengaran mereka dan alangkah tajamnya penglihatan mereka pada hari mereka datang kepada Kami. Tetapi orang-orang yang zalim pada hari ini (di dunia) berada dalam kesesatan yang nyata.”

Az-Zukhruf: 63

ﻭَﻟَﻤَّﺎ ﺟَﺎٓﺀَ ﻋِﻴﺴَﻰٰ ﺑِﭑﻟْﺒَﻴِّﻨَٰﺖِ ﻗَﺎﻝَ ﻗَﺪْ ﺟِﺌْﺘُﻜُﻢ ﺑِﭑﻟْﺤِﻜْﻤَﺔِ ﻭَﻟِﺄُﺑَﻴِّﻦَ ﻟَﻜُﻢ ﺑَﻌْﺾَ ﭐﻟَّﺬِﻯ ﺗَﺨْﺘَﻠِﻔُﻮﻥَ ﻓِﻴﻪِ ۖ ﻓَﭑﺗَّﻘُﻮﺍ۟ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﻭَﺃَﻃِﻴﻌُﻮﻥ
ِ

“Dan tatkala Isa datang membawa keterangan dia berkata: “Sesungguhnya aku datang kepadamu dengan membawa hikmat [1365] dan untuk menjelaskan kepadamu sebahagian dari apa yang kamu berselisih tentangnya, maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah (kepada)ku.”

Az-Zukhruf: 64

ﺇِﻥَّ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﻫُﻮَ ﺭَﺑِّﻰ ﻭَﺭَﺑُّﻜُﻢْ ﻓَﭑﻋْﺒُﺪُﻭﻩُ ۚ ﻫَٰﺬَﺍ ﺻِﺮَٰﻁٌۭ ﻣُّﺴْﺘَﻘِﻴﻢ
ٌۭ

“Sesungguhnya Allah Dialah Tuhanku dan Tuhan kamu maka sembahlah Dia, ini adalah jalan yang lurus.”

Az-Zukhruf: 65

ﻓَﭑﺧْﺘَﻠَﻒَ ﭐﻟْﺄَﺣْﺰَﺍﺏُ ﻣِﻦۢ ﺑَﻴْﻨِﻬِﻢْ ۖ ﻓَﻮَﻳْﻞٌۭ ﻟِّﻠَّﺬِﻳﻦَ ﻇَﻠَﻤُﻮﺍ۟ ﻣِﻦْ ﻋَﺬَﺍﺏِ ﻳَﻮْﻡٍ ﺃَﻟِﻴﻢٍ

“Maka berselisihlah golongan-golongan (yang terdapat) di antara mereka, lalu kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang zalim yakni siksaan hari yang pedih (kiamat).”

Dalam injil pun Yesus berkata hal serupa:

(8) Dan Iblis membawaNya pula ke atas gunung yang sangat tinggi dan memperlihatkan kepadaNya semua kerajaan dunia dengan kemegahannya,(9) dan berkata kepadaNya: “Semua itu akan kuberikan kepadaMu, jika Engkau sujud menyembah aku.”(10) Maka berkatalah Yesus kepadanya: “Enyahlah, Iblis! Sebab ada tertulis: Engkau harus menyembah Tuhan, Allahmu, dan hanya kepada Dia sajalah engkau berbakti!”
(Matius 4:8-10)

(28) Lalu seorang ahli Taurat, yang mendengar Yesus dan orang-orang Saduki bersoal jawab dan tahu, bahawa Yesus memberi jawapan yang tepat kepada orang-orang itu, datang kepadaNya dan bertanya: “Hukum manakah yang paling utama?”(29) Jawab Yesus: “Hukum yang terutama ialah: Dengarlah, hai orang Israel, Tuhan Allah kita, Tuhan itu esa.
(MARKUS 12:28-29)

Dalil Kelima: Isa Putera Maryam Bukan Tuhan Di Samping Allah SWT.

Ali-`Imraan: 64

ﻗُﻞْ ﻳَٰٓﺄَﻫْﻞَ ﭐﻟْﻜِﺘَٰﺐِ ﺗَﻌَﺎﻟَﻮْﺍ۟ ﺇِﻟَﻰٰ ﻛَﻠِﻤَﺔٍۢ ﺳَﻮَﺍٓﺀٍۭ ﺑَﻴْﻨَﻨَﺎ ﻭَﺑَﻴْﻨَﻜُﻢْ ﺃَﻟَّﺎ ﻧَﻌْﺒُﺪَ ﺇِﻟَّﺎ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﻭَﻟَﺎ ﻧُﺸْﺮِﻙَ ﺑِﻪِۦ ﺷَﻴْـًۭٔﺎ ﻭَﻟَﺎ ﻳَﺘَّﺨِﺬَ ﺑَﻌْﻀُﻨَﺎ ﺑَﻌْﻀًﺎ ﺃَﺭْﺑَﺎﺑًۭﺎ ﻣِّﻦ ﺩُﻭﻥِ ﭐﻟﻠَّﻪِ ۚ ﻓَﺈِﻥ ﺗَﻮَﻟَّﻮْﺍ۟ ﻓَﻘُﻮﻟُﻮﺍ۟ ﭐﺷْﻬَﺪُﻭﺍ۟ ﺑِﺄَﻧَّﺎ ﻣُﺴْﻠِﻤُﻮﻥ
َ

“Katakanlah: “Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebahagian kita menjadikan sebahagian yang lain sebagai tuhan selain Allah.” Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: “Saksikanlah, bahawa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah).”

An-Nisaa`:171

ﻳَٰٓﺄَﻫْﻞَ ﭐﻟْﻜِﺘَٰﺐِ ﻟَﺎ ﺗَﻐْﻠُﻮﺍ۟ ﻓِﻰ ﺩِﻳﻨِﻜُﻢْ ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻘُﻮﻟُﻮﺍ۟ ﻋَﻠَﻰ ﭐﻟﻠَّﻪِ ﺇِﻟَّﺎ ﭐﻟْﺤَﻖَّ ۚ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢُ ﻋِﻴﺴَﻰ ﭐﺑْﻦُ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﭐﻟﻠَّﻪِ ﻭَﻛَﻠِﻤَﺘُﻪُۥٓ ﺃَﻟْﻘَﻯٰﻬَﺎٓ ﺇِﻟَﻰٰ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﻭَﺭُﻭﺡٌۭ ﻣِّﻨْﻪُ ۖ ﻓَـَٔﺎﻣِﻨُﻮﺍ۟ ﺑِﭑﻟﻠَّﻪِ ﻭَﺭُﺳُﻠِﻪِۦ ۖ ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻘُﻮﻟُﻮﺍ۟ ﺛَﻠَٰﺜَﺔٌ ۚ ﭐﻧﺘَﻬُﻮﺍ۟ ﺧَﻴْﺮًۭﺍ ﻟَّﻜُﻢْ ۚ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﭐﻟﻠَّﻪُ ﺇِﻟَٰﻪٌۭ ﻭَٰﺣِﺪٌۭ ۖ ﺳُﺒْﺤَٰﻨَﻪُۥٓ ﺃَﻥ ﻳَﻜُﻮﻥَ ﻟَﻪُۥ ﻭَﻟَﺪٌۭ ۘ ﻟَّﻪُۥ ﻣَﺎ ﻓِﻰ ﭐﻟﺴَّﻤَٰﻮَٰﺕِ ﻭَﻣَﺎ ﻓِﻰ ﭐﻟْﺄَﺭْﺽِ ۗ ﻭَﻛَﻔَﻰٰ ﺑِﭑﻟﻠَّﻪِ ﻭَﻛِﻴﻠًۭﺎ

“Wahai Ahli Kitab, janganlah kamu melampaui batas dalam agamamu[383], dan janganlah kamu mengatakan terhadap Allah kecuali yang benar. Sesungguhnya Al Masih, Isa putera Maryam itu, adalah utusan Allah dan (yang diciptakan dengan) kalimatNya.”
[384] yang disampaikanNya kepada Maryam, dan (dengan tiupan) roh dariNya [385]. Maka berimanlah kamu kepada Allah dan rasul-rasulNya dan janganlah kamu mengatakan : “(Tuhan itu) tiga,” berhentilah (dari ucapan itu). (Itu) lebih baik bagimu. Sesungguhnya Allah Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci Allah dari mempunyai anak, segala yang di langit dan di bumi adalah kepunyaanNya. Cukuplah Allah menjadi Pemelihara.”

At-Taubah: 31

ﭐﺗَّﺨَﺬُﻭٓﺍ۟ ﺃَﺣْﺒَﺎﺭَﻫُﻢْ ﻭَﺭُﻫْﺒَٰﻨَﻬُﻢْ ﺃَﺭْﺑَﺎﺑًۭﺎ ﻣِّﻦ ﺩُﻭﻥِ ﭐﻟﻠَّﻪِ ﻭَﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢَ ﭐﺑْﻦَ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﻭَﻣَﺎٓ ﺃُﻣِﺮُﻭٓﺍ۟ ﺇِﻟَّﺎ ﻟِﻴَﻌْﺒُﺪُﻭٓﺍ۟ ﺇِﻟَٰﻬًۭﺎ ﻭَٰﺣِﺪًۭﺍ ۖ ﻟَّﺎٓ ﺇِﻟَٰﻪَ ﺇِﻟَّﺎ ﻫُﻮَ ۚ ﺳُﺒْﺤَٰﻨَﻪُۥ ﻋَﻤَّﺎ ﻳُﺸْﺮِﻛُﻮﻥَ

“Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah [639] dan (juga mereka mempertuhankan) Al Masih putera Maryam, padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Maha suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.”

Dalam injil pun yesus berkata:

Yohanes 17: 3 Inilah hidup yang kekal itu, iaitu bahawa mereka mengenal Engkau, SATU-SATUNYA ALLAH YANG BENAR, dan mengenal YESUS KRISTUS YANG ENGKAU UTUS.

Dalil Ke Enam: Isa Putra Maryam di Hari Kiamat Cuma Saksi atas UmatNya.

An-Nisaa`:159

ﻭَﺇِﻥ ﻣِّﻦْ ﺃَﻫْﻞِ ﭐﻟْﻜِﺘَٰﺐِ ﺇِﻟَّﺎ ﻟَﻴُﺆْﻣِﻨَﻦَّ ﺑِﻪِۦ ﻗَﺒْﻞَ ﻣَﻮْﺗِﻪِۦ ۖ ﻭَﻳَﻮْﻡَ ﭐﻟْﻘِﻴَٰﻤَﺔِ ﻳَﻜُﻮﻥُ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺷَﻬِﻴﺪًۭﺍ

“Tidak ada seorangpun dari Ahli Kitab, kecuali akan beriman kepadanya (`Isa) sebelum kematiannya [380]. Dan di hari kiamat nanti `Isa itu akan menjadi saksi terhadap mereka.”

Dalam injil pun Yesus berkata:
Yohanes
5:29 dan mereka yang telah berbuat baik akan keluar dan bangkit untuk hidup yang kekal, tetapi mereka yang telah berbuat jahat akan bangkit untuk dihukum.

(5:30 Aku tidak dapat berbuat apa-apa dari diriKu sendiri; Aku menghakimi sesuai dengan apa yang Aku dengar, dan penghakimanKu adil, sebab Aku tidak menuruti kehendakKu sendiri, melainkan kehendak Dia yang mengutus Aku.)

Dalil Ke Tujuh: Isa Putera Maryam Cuma Nabi yang Diberi Wahyu/Firman.

An-Nisaa`: 163

۞ ﺇِﻧَّﺎٓ ﺃَﻭْﺣَﻴْﻨَﺎٓ ﺇِﻟَﻴْﻚَ ﻛَﻤَﺎٓ ﺃَﻭْﺣَﻴْﻨَﺎٓ ﺇِﻟَﻰٰ ﻧُﻮﺡٍۢ ﻭَﭐﻟﻨَّﺒِﻲِّۦﻥَ ﻣِﻦۢ ﺑَﻌْﺪِﻩِۦ ۚ ﻭَﺃَﻭْﺣَﻴْﻨَﺎٓ ﺇِﻟَﻰٰٓ ﺇِﺑْﺮَٰﻫِﻴﻢَ ﻭَﺇِﺳْﻤَٰﻌِﻴﻞَ ﻭَﺇِﺳْﺤَٰﻖَ ﻭَﻳَﻌْﻘُﻮﺏَ ﻭَﭐﻟْﺄَﺳْﺒَﺎﻁِ ﻭَﻋِﻴﺴَﻰٰ ﻭَﺃَﻳُّﻮﺏَ ﻭَﻳُﻮﻧُﺲَ ﻭَﻫَٰﺮُﻭﻥَ ﻭَﺳُﻠَﻴْﻤَٰﻦَ ۚ ﻭَﺀَﺍﺗَﻴْﻨَﺎ ﺩَﺍﻭُۥﺩَ ﺯَﺑُﻮﺭًۭﺍ

“Sesungguhnya Kami telah memberikan wahyu kepadamu sebagaimana Kami telah memberikan wahyu kepada Nuh dan nabi-nabi yang kemudiannya, dan Kami telah memberikan wahyu (pula) kepada Ibrahim, Ismail, Ishak, Yaaqub dan anak cucunya, Isa, Ayub, Yunus, Harun dan Sulaiman. Dan Kami berikan Zabur kepada Daud.”

Al-Maaidah:110

ﺇِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﭐﻟﻠَّﻪُ ﻳَٰﻌِﻴﺴَﻰ ﭐﺑْﻦَ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﭐﺫْﻛُﺮْ ﻧِﻌْﻤَﺘِﻰ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻭَﻋَﻠَﻰٰ ﻭَٰﻟِﺪَﺗِﻚَ ﺇِﺫْ ﺃَﻳَّﺪﺗُّﻚَ ﺑِﺮُﻭﺡِ ﭐﻟْﻘُﺪُﺱِ ﺗُﻜَﻠِّﻢُ ﭐﻟﻨَّﺎﺱَ ﻓِﻰ ﭐﻟْﻤَﻬْﺪِ ﻭَﻛَﻬْﻠًۭﺎ ۖ ﻭَﺇِﺫْ ﻋَﻠَّﻤْﺘُﻚَ ﭐﻟْﻜِﺘَٰﺐَ ﻭَﭐﻟْﺤِﻜْﻤَﺔَ ﻭَﭐﻟﺘَّﻮْﺭَﻯٰﺔَ ﻭَﭐﻟْﺈِﻧﺠِﻴﻞَ ۖ ﻭَﺇِﺫْ ﺗَﺨْﻠُﻖُ ﻣِﻦَ ﭐﻟﻄِّﻴﻦِ ﻛَﻬَﻴْـَٔﺔِ ﭐﻟﻄَّﻴْﺮِ ﺑِﺈِﺫْﻧِﻰ ﻓَﺘَﻨﻔُﺦُ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻓَﺘَﻜُﻮﻥُ ﻃَﻴْﺮًۢﺍ ﺑِﺈِﺫْﻧِﻰ ۖ ﻭَﺗُﺒْﺮِﺉُ ﭐﻟْﺄَﻛْﻤَﻪَ ﻭَﭐﻟْﺄَﺑْﺮَﺹَ ﺑِﺈِﺫْﻧِﻰ ۖ ﻭَﺇِﺫْ ﺗُﺨْﺮِﺝُ ﭐﻟْﻤَﻮْﺗَﻰٰ ﺑِﺈِﺫْﻧِﻰ ۖ ﻭَﺇِﺫْ ﻛَﻔَﻔْﺖُ ﺑَﻨِﻰٓ ﺇِﺳْﺮَٰٓﺀِﻳﻞَ ﻋَﻨﻚَ ﺇِﺫْ ﺟِﺌْﺘَﻬُﻢ ﺑِﭑﻟْﺒَﻴِّﻨَٰﺖِ ﻓَﻘَﺎﻝَ ﭐﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍ۟ ﻣِﻨْﻬُﻢْ ﺇِﻥْ ﻫَٰﺬَﺍٓ ﺇِﻟَّﺎ ﺳِﺤْﺮٌۭ ﻣُّﺒِﻴﻦٌ

“(Ingatlah), ketika Allah mengatakan: “Hai Isa putera Maryam, ingatlah nikmatKu kepadamu dan kepada ibumu di waktu Aku menguatkan kamu dengan ruhul qudus. Kamu dapat berbicara dengan manusia di waktu masih dalam buaian dan sesudah dewasa; dan (ingatlah) di waktu Aku mengajar kamu menulis, hikmah, Taurat dan Injil, dan (ingatlah pula) di waktu kamu membentuk dari tanah (suatu bentuk) yang berupa burung dengan izinKu, kemudian kamu meniup kepadanya, lalu bentuk itu menjadi burung (yang sebenarnya) dengan seizinKu. Dan (ingatlah) di waktu kamu menyembuhkan orang yang buta sejak dalam kandungan ibu dan orang yang berpenyakit sopak dengan seizinKu, dan (ingatlah) di waktu kamu mengeluarkan orang mati dari kubur (menjadi hidup) dengan seizinKu, dan (ingatlah) di waktu Aku menghalangi Bani Israil (dari keinginan mereka membunuh kamu) di kala kamu mengemukakan kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, lalu orang-orang kafir di antara mereka berkata: “Ini tidak lain melainkan sihir yang nyata.”

Dalil Ke Lapan: Isa Putera Maryam Cuma Nabi dan Rasul Allah, Bukan Tuhan.

An-Nisaa`: 171

ﻳَٰٓﺄَﻫْﻞَ ﭐﻟْﻜِﺘَٰﺐِ ﻟَﺎ ﺗَﻐْﻠُﻮﺍ۟ ﻓِﻰ ﺩِﻳﻨِﻜُﻢْ ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻘُﻮﻟُﻮﺍ۟ ﻋَﻠَﻰ ﭐﻟﻠَّﻪِ ﺇِﻟَّﺎ ﭐﻟْﺤَﻖَّ ۚ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢُ ﻋِﻴﺴَﻰ ﭐﺑْﻦُ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﭐﻟﻠَّﻪِ ﻭَﻛَﻠِﻤَﺘُﻪُۥٓ ﺃَﻟْﻘَﻯٰﻬَﺎٓ ﺇِﻟَﻰٰ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﻭَﺭُﻭﺡٌۭ ﻣِّﻨْﻪُ ۖ ﻓَـَٔﺎﻣِﻨُﻮﺍ۟ ﺑِﭑﻟﻠَّﻪِ ﻭَﺭُﺳُﻠِﻪِۦ ۖ ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻘُﻮﻟُﻮﺍ۟ ﺛَﻠَٰﺜَﺔٌ ۚ ﭐﻧﺘَﻬُﻮﺍ۟ ﺧَﻴْﺮًۭﺍ ﻟَّﻜُﻢْ ۚ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﭐﻟﻠَّﻪُ ﺇِﻟَٰﻪٌۭ ﻭَٰﺣِﺪٌۭ ۖ ﺳُﺒْﺤَٰﻨَﻪُۥٓ ﺃَﻥ ﻳَﻜُﻮﻥَ ﻟَﻪُۥ ﻭَﻟَﺪٌۭ ۘ ﻟَّﻪُۥ ﻣَﺎ ﻓِﻰ ﭐﻟﺴَّﻤَٰﻮَٰﺕِ ﻭَﻣَﺎ ﻓِﻰ ﭐﻟْﺄَﺭْﺽِ ۗ ﻭَﻛَﻔَﻰٰ ﺑِﭑﻟﻠَّﻪِ ﻭَﻛِﻴﻠًۭﺎ

“Wahai Ahli Kitab, janganlah kamu melampaui batas dalam agamamu[383], dan janganlah kamu mengatakan terhadap Allah kecuali yang benar. Sesungguhnya Al Masih, Isa putera Maryam itu, adalah utusan Allah dan (yang diciptakan dengan) kalimatNya [384] yang disampaikanNya kepada Maryam, dan (dengan tiupan) roh dariNya [385]. Maka berimanlah kamu kepada Allah dan rasul-rasulNya dan janganlah kamu mengatakan : “(Tuhan itu) tiga,” berhentilah (dari ucapan itu). (Itu) lebih baik bagimu. Sesungguhnya Allah Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci Allah dari mempunyai anak, segala yang di langit dan di bumi adalah kepunyaanNya. Cukuplah Allah menjadi Pemelihara.”

 Al-Maaidah: 46

ﻭَﻗَﻔَّﻴْﻨَﺎ ﻋَﻠَﻰٰٓ ﺀَﺍﺛَٰﺮِﻫِﻢ ﺑِﻌِﻴﺴَﻰ ﭐﺑْﻦِ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﻣُﺼَﺪِّﻗًۭﺎ ﻟِّﻤَﺎ ﺑَﻴْﻦَ ﻳَﺪَﻳْﻪِ ﻣِﻦَ ﭐﻟﺘَّﻮْﺭَﻯٰﺔِ ۖ ﻭَﺀَﺍﺗَﻴْﻨَٰﻪُ ﭐﻟْﺈِﻧﺠِﻴﻞَ ﻓِﻴﻪِ ﻫُﺪًۭﻯ ﻭَﻧُﻮﺭٌۭ ﻭَﻣُﺼَﺪِّﻗًۭﺎ ﻟِّﻤَﺎ ﺑَﻴْﻦَ ﻳَﺪَﻳْﻪِ ﻣِﻦَ ﭐﻟﺘَّﻮْﺭَﻯٰﺔِ ﻭَﻫُﺪًۭﻯ ﻭَﻣَﻮْﻋِﻈَﺔًۭ ﻟِّﻠْﻤُﺘَّﻘِﻴﻦ
َ

“Dan Kami iringkan jejak mereka (nabi nabi Bani Israil) dengan Isa putera Maryam, membenarkan Kitab yang sebelumnya, iaitu: Taurat. Dan Kami telah memberikan kepadanya Kitab Injil sedang di dalamnya (ada) petunjuk dan dan cahaya (yang menerangi), dan membenarkan kitab yang sebelumnya, iaitu Kitab Taurat. Dan menjadi petunjuk serta pengajaran untuk orang-orang yang bertakwa.”

Al-Maaidah:75

ﻣَّﺎ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢُ ﭐﺑْﻦُ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﺇِﻟَّﺎ ﺭَﺳُﻮﻝٌۭ ﻗَﺪْ ﺧَﻠَﺖْ ﻣِﻦ ﻗَﺒْﻠِﻪِ ﭐﻟﺮُّﺳُﻞُ ﻭَﺃُﻣُّﻪُۥ ﺻِﺪِّﻳﻘَﺔٌۭ ۖ ﻛَﺎﻧَﺎ ﻳَﺄْﻛُﻠَﺎﻥِ ﭐﻟﻄَّﻌَﺎﻡَ ۗ ﭐﻧﻈُﺮْ ﻛَﻴْﻒَ ﻧُﺒَﻴِّﻦُ ﻟَﻬُﻢُ ﭐﻝْﺀَﺍﻳَٰﺖِ ﺛُﻢَّ ﭐﻧﻈُﺮْ ﺃَﻧَّﻰٰ ﻳُﺆْﻓَﻜُﻮﻥ
َ
“Al Masih putera Maryam itu hanyalah seorang Rasul yang sesungguhnya telah berlalu sebelumnya beberapa rasul, dan ibunya seorang yang sangat benar, kedua-duanya biasa memakan makanan [433]. Perhatikan bagaimana Kami menjelaskan kepada mereka (ahli kitab) tanda-tanda kekuasaan (Kami), kemudian perhatikanlah bagaimana mereka berpaling (dari memperhatikan ayat-ayat Kami itu).”

Maryam: 30

ﻗَﺎﻝَ ﺇِﻧِّﻰ ﻋَﺒْﺪُ ﭐﻟﻠَّﻪِ ﺀَﺍﺗَﻯٰﻨِﻰَ ﭐﻟْﻜِﺘَٰﺐَ ﻭَﺟَﻌَﻠَﻨِﻰ ﻧَﺒِﻴًّۭﺎ

“Berkata Isa: “Sesungguhnya aku ini hamba Allah, Dia memberiku Al Kitab (Injil) dan Dia menjadikan aku seorang nabi.”

Az-Zukhruf: 59

ﺇِﻥْ ﻫُﻮَ ﺇِﻟَّﺎ ﻋَﺒْﺪٌ ﺃَﻧْﻌَﻤْﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺟَﻌَﻠْﻨَٰﻪُ ﻣَﺜَﻠًۭﺎ ﻟِّﺒَﻨِﻰٓ ﺇِﺳْﺮَٰٓﺀِﻳﻞ
َ
“Isa tidak lain hanyalah seorang hamba yang Kami berikan kepadanya nikmat (kenabian) dan Kami jadikan dia sebagai tanda bukti (kekuasaan Allah) untuk Bani lsrail [1364].”

Dalil Kesembilan: Seruan al Quran Untuk Berhenti Menuhankan Isa Putera Maryam.

An-Nisaa`: 171

ﻳَٰٓﺄَﻫْﻞَ ﭐﻟْﻜِﺘَٰﺐِ ﻟَﺎ ﺗَﻐْﻠُﻮﺍ۟ ﻓِﻰ ﺩِﻳﻨِﻜُﻢْ ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻘُﻮﻟُﻮﺍ۟ ﻋَﻠَﻰ ﭐﻟﻠَّﻪِ ﺇِﻟَّﺎ ﭐﻟْﺤَﻖَّ ۚ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢُ ﻋِﻴﺴَﻰ ﭐﺑْﻦُ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﭐﻟﻠَّﻪِ ﻭَﻛَﻠِﻤَﺘُﻪُۥٓ ﺃَﻟْﻘَﻯٰﻬَﺎٓ ﺇِﻟَﻰٰ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﻭَﺭُﻭﺡٌۭ ﻣِّﻨْﻪُ ۖ ﻓَـَٔﺎﻣِﻨُﻮﺍ۟ ﺑِﭑﻟﻠَّﻪِ ﻭَﺭُﺳُﻠِﻪِۦ ۖ ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻘُﻮﻟُﻮﺍ۟ ﺛَﻠَٰﺜَﺔٌ ۚ ﭐﻧﺘَﻬُﻮﺍ۟ ﺧَﻴْﺮًۭﺍ ﻟَّﻜُﻢْ ۚ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﭐﻟﻠَّﻪُ ﺇِﻟَٰﻪٌۭ ﻭَٰﺣِﺪٌۭ ۖ ﺳُﺒْﺤَٰﻨَﻪُۥٓ ﺃَﻥ ﻳَﻜُﻮﻥَ ﻟَﻪُۥ ﻭَﻟَﺪٌۭ ۘ ﻟَّﻪُۥ ﻣَﺎ ﻓِﻰ ﭐﻟﺴَّﻤَٰﻮَٰﺕِ ﻭَﻣَﺎ ﻓِﻰ ﭐﻟْﺄَﺭْﺽِ ۗ ﻭَﻛَﻔَﻰٰ ﺑِﭑﻟﻠَّﻪِ ﻭَﻛِﻴﻠًۭﺎ

“Wahai Ahli Kitab, janganlah kamu melampaui batas dalam agamamu [383], dan janganlah kamu mengatakan terhadap Allah kecuali yang benar. Sesungguhnya Al Masih, `Isa putera Maryam itu, adalah utusan Allah dan (yang diciptakan dengan) kalimatNya [384] yang disampaikan-Nya kepada Maryam, dan (dengan tiupan) roh dari-Nya [385]. Maka berimanlah kamu kepada ALLAH dan rasul-rasulNya dan janganlah kamu mengatakan : “(Tuhan itu) tiga,” berhentilah (dari ucapan itu). (Itu) lebih baik bagimu. Sesungguhnya ALLAH Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci ALLAH dari mempunyai anak, segala yang di langit dan di bumi adalah kepunyaanNya. Cukuplah ALLAH menjadi Pemelihara.”

Dalil Kesepuluh: Isa Putera Maryam Cuma Seorang Hamba ALLAH yang Diberi Nikmat Kenabian dan Kerasulan.

An-Nisaa`: 172

ﻟَّﻦ ﻳَﺴْﺘَﻨﻜِﻒَ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢُ ﺃَﻥ ﻳَﻜُﻮﻥَ ﻋَﺒْﺪًۭﺍ ﻟِّﻠَّﻪِ ﻭَﻟَﺎ ﭐﻟْﻤَﻠَٰٓﺌِﻜَﺔُ ﭐﻟْﻤُﻘَﺮَّﺑُﻮﻥَ ۚ ﻭَﻣَﻦ ﻳَﺴْﺘَﻨﻜِﻒْ ﻋَﻦْ ﻋِﺒَﺎﺩَﺗِﻪِۦ ﻭَﻳَﺴْﺘَﻜْﺒِﺮْ ﻓَﺴَﻴَﺤْﺸُﺮُﻫُﻢْ ﺇِﻟَﻴْﻪِ ﺟَﻤِﻴﻌًۭﺎ

“Al Masih sekali-kali tidak enggan menjadi hamba bagi ALLAH, dan tidak (pula enggan) malaikat-malaikat yang terdekat (kepada ALLAH) [386]. Barangsiapa yang enggan dari menyembahNya, dan menyombongkan diri, nanti ALLAH akan mengumpulkan mereka semua kepadaNya.”

Maryam: 30

ﻗَﺎﻝَ ﺇِﻧِّﻰ ﻋَﺒْﺪُ ﭐﻟﻠَّﻪِ ﺀَﺍﺗَﻯٰﻨِﻰَ ﭐﻟْﻜِﺘَٰﺐَ ﻭَﺟَﻌَﻠَﻨِﻰ ﻧَﺒِﻴًّۭﺎ

“Berkata Isa: “Sesungguhnya aku ini hamba ALLAH, Dia memberiku Al Kitab (Injil) dan Dia menjadikan aku seorang nabi.”

Az-Zukhruf: 59

ﺇِﻥْ ﻫُﻮَ ﺇِﻟَّﺎ ﻋَﺒْﺪٌ ﺃَﻧْﻌَﻤْﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺟَﻌَﻠْﻨَٰﻪُ ﻣَﺜَﻠًۭﺎ ﻟِّﺒَﻨِﻰٓ ﺇِﺳْﺮَٰٓﺀِﻳﻞ
َ
“Isa tidak lain hanyalah seorang hamba yang Kami berikan kepadanya nikmat (kenabian) dan Kami jadikan dia sebagai tanda bukti (kekuasaan ALLAH) untuk Bani lsrail [1364].”


Dalil Kesebelas: Yang Menyatakan ALLAH Ialah Al-Masih Putera Maryam Telah Kafir.
Al-Maaidah: 72

ﻟَﻘَﺪْ ﻛَﻔَﺮَ ﭐﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻗَﺎﻟُﻮٓﺍ۟ ﺇِﻥَّ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﻫُﻮَ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢُ ﭐﺑْﻦُ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ۖ ﻭَﻗَﺎﻝَ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢُ ﻳَٰﺒَﻨِﻰٓ ﺇِﺳْﺮَٰٓﺀِﻳﻞَ ﭐﻋْﺒُﺪُﻭﺍ۟ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﺭَﺑِّﻰ ﻭَﺭَﺑَّﻜُﻢْ ۖ ﺇِﻧَّﻪُۥ ﻣَﻦ ﻳُﺸْﺮِﻙْ ﺑِﭑﻟﻠَّﻪِ ﻓَﻘَﺪْ ﺣَﺮَّﻡَ ﭐﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﭐﻟْﺠَﻨَّﺔَ ﻭَﻣَﺄْﻭَﻯٰﻪُ ﭐﻟﻨَّﺎﺭُ ۖ ﻭَﻣَﺎ ﻟِﻠﻈَّٰﻠِﻤِﻴﻦَ ﻣِﻦْ ﺃَﻧﺼَﺎﺭٍ
ۢ

“Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Sesungguhnya ALLAH ialah Al Masih putera Maryam,” padahal Al Masih (sendiri) berkata: “Hai Bani Israil, sembahlah ALLAH Tuhanku dan Tuhanmu.” Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) ALLAH, maka pasti ALLAH mengharamkan kepadanya syurga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang zalim itu seorang penolongpun.”

Al-Maaidah: 17

ﻟَّﻘَﺪْ ﻛَﻔَﺮَ ﭐﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻗَﺎﻟُﻮٓﺍ۟ ﺇِﻥَّ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﻫُﻮَ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢُ ﭐﺑْﻦُ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ۚ ﻗُﻞْ ﻓَﻤَﻦ ﻳَﻤْﻠِﻚُ ﻣِﻦَ ﭐﻟﻠَّﻪِ ﺷَﻴْـًٔﺎ ﺇِﻥْ ﺃَﺭَﺍﺩَ ﺃَﻥ ﻳُﻬْﻠِﻚَ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢَ ﭐﺑْﻦَ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﻭَﺃُﻣَّﻪُۥ ﻭَﻣَﻦ ﻓِﻰ ﭐﻟْﺄَﺭْﺽِ ﺟَﻤِﻴﻌًۭﺎ ۗ ﻭَﻟِﻠَّﻪِ ﻣُﻠْﻚُ ﭐﻟﺴَّﻤَٰﻮَٰﺕِ ﻭَﭐﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَﻣَﺎ ﺑَﻴْﻨَﻬُﻤَﺎ ۚ ﻳَﺨْﻠُﻖُ ﻣَﺎ ﻳَﺸَﺎٓﺀُ ۚ ﻭَﭐﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻰٰ ﻛُﻞِّ ﺷَﻰْﺀٍۢ ﻗَﺪِﻳﺮٌ
ۭ

“Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Sesungguhnya Allah itu ialah Al Masih putera Maryam.” Katakanlah: “Maka siapakah (gerangan) yang dapat menghalang-halangi kehendak Allah, jika Dia hendak membinasakan Al Masih putera Maryam itu beserta ibunya dan seluruh orang-orang yang berada di bumi kesemuanya?” Kepunyaan Allahlah kerajaan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya; Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya. Dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.”


Dalil Kedua Belas: Cuma Allah yang Maha Esa, Tak Ada Dua Tuhan Lain.

Al-Maaidah: 73

ﻟَّﻘَﺪْ ﻛَﻔَﺮَ ﭐﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻗَﺎﻟُﻮٓﺍ۟ ﺇِﻥَّ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﺛَﺎﻟِﺚُ ﺛَﻠَٰﺜَﺔٍۢ ۘ ﻭَﻣَﺎ ﻣِﻦْ ﺇِﻟَٰﻪٍ ﺇِﻟَّﺎٓ ﺇِﻟَٰﻪٌۭ ﻭَٰﺣِﺪٌۭ ۚ ﻭَﺇِﻥ ﻟَّﻢْ ﻳَﻨﺘَﻬُﻮﺍ۟ ﻋَﻤَّﺎ ﻳَﻘُﻮﻟُﻮﻥَ ﻟَﻴَﻤَﺴَّﻦَّ ﭐﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍ۟ ﻣِﻨْﻬُﻢْ ﻋَﺬَﺍﺏٌ ﺃَﻟِﻴﻢ
ٌ
“Sesungguhnya kafirlah orang-orang yang mengatakan: “Bahawasanya Allah salah seorang dari yang tiga.” Padahal sekali-kali tidak ada Tuhan selain dari Tuhan Yang Esa. Jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, pasti orang-orang yang kafir di antara mereka akan ditimpa siksaan yang pedih.”

Dalil ke Tiga Belas : Menuhankan Isa Putra Maryam = Neraka.

Al-Maaidah: 73

ﻟَّﻘَﺪْ ﻛَﻔَﺮَ ﭐﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻗَﺎﻟُﻮٓﺍ۟ ﺇِﻥَّ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﺛَﺎﻟِﺚُ ﺛَﻠَٰﺜَﺔٍۢ ۘ ﻭَﻣَﺎ ﻣِﻦْ ﺇِﻟَٰﻪٍ ﺇِﻟَّﺎٓ ﺇِﻟَٰﻪٌۭ ﻭَٰﺣِﺪٌۭ ۚ ﻭَﺇِﻥ ﻟَّﻢْ ﻳَﻨﺘَﻬُﻮﺍ۟ ﻋَﻤَّﺎ ﻳَﻘُﻮﻟُﻮﻥَ ﻟَﻴَﻤَﺴَّﻦَّ ﭐﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍ۟ ﻣِﻨْﻬُﻢْ ﻋَﺬَﺍﺏٌ ﺃَﻟِﻴﻢ
ٌ

Sesungguhnya kafirlah orang-orang yang mengatakan: “Bahawasanya ALLAH salah seorang dari yang tiga, padahal sekali-kali tidak ada Tuhan selain dari Tuhan Yang Esa. Jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, pasti orang-orang yang kafir di antara mereka akan ditimpa siksaan yang pedih.”

Al-Maaidah: 74

ﺃَﻓَﻠَﺎ ﻳَﺘُﻮﺑُﻮﻥَ ﺇِﻟَﻰ ﭐﻟﻠَّﻪِ ﻭَﻳَﺴْﺘَﻐْﻔِﺮُﻭﻧَﻪُۥ ۚ ﻭَﭐﻟﻠَّﻪُ ﻏَﻔُﻮﺭٌۭ ﺭَّﺣِﻴﻢٌ


“Maka mengapa mereka tidak bertaubat kepada Allah dan memohon ampun kepadaNya? Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

Dalam injil pun, Yesus mengusir para penyembahnya dan yang menganggap dirinya sebagai tuhan:

(21) Bukan setiap orang yang berseru kepadaKu: Tuhan, Tuhan! akan masuk ke dalam Kerajaan Syurga, melainkan dia yang melakukan kehendak BapaKu yang di syurga.(22) Pada hari terakhir banyak orang akan berseru kepadaKu: Tuhan, Tuhan, bukankah kami bernubuat demi namaMu, dan mengusir syaitan demi namaMu, dan mengadakan banyak mukjizat demi namaMu juga?(23) Pada waktu itulah Aku akan berterus terang kepada mereka dan berkata: Aku tidak pernah mengenal kamu! Nyahlah daripadaKu, kamu sekalian pembuat kejahatan!”
(Matius 7:21-23)

Dalil Ke Empat Belas : Isa Putera Maryam Biasa Memakan Makanan.

Al-Maaidah: 75

ﻣَّﺎ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢُ ﭐﺑْﻦُ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﺇِﻟَّﺎ ﺭَﺳُﻮﻝٌۭ ﻗَﺪْ ﺧَﻠَﺖْ ﻣِﻦ ﻗَﺒْﻠِﻪِ ﭐﻟﺮُّﺳُﻞُ ﻭَﺃُﻣُّﻪُۥ ﺻِﺪِّﻳﻘَﺔٌۭ ۖ ﻛَﺎﻧَﺎ ﻳَﺄْﻛُﻠَﺎﻥِ ﭐﻟﻄَّﻌَﺎﻡَ ۗ ﭐﻧﻈُﺮْ ﻛَﻴْﻒَ ﻧُﺒَﻴِّﻦُ ﻟَﻬُﻢُ ﭐﻝْﺀَﺍﻳَٰﺖِ ﺛُﻢَّ ﭐﻧﻈُﺮْ ﺃَﻧَّﻰٰ ﻳُﺆْﻓَﻜُﻮﻥ
َ
“Al Masih putera Maryam itu hanyalah seorang Rasul yang sesungguhnya telah berlalu sebelumnya beberapa rasul, dan ibunya seorang yang sangat benar, kedua-duanya biasa memakan makanan [433]. Perhatikan bagaimana Kami menjelaskan kepada mereka (ahli kitab) tanda-tanda kekuasaan (Kami), kemudian perhatikanlah bagaimana mereka berpaling (dari memperhatikan ayat-ayat Kami itu).”

Dalil Ke Lima Belas: Isa Putera Maryam Menyangkal Dirinya Tuhan Selain Allah di Hadapan Allah.

Al-Maaidah: 116

ﻭَﺇِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﭐﻟﻠَّﻪُ ﻳَٰﻌِﻴﺴَﻰ ﭐﺑْﻦَ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﺀَﺃَﻧﺖَ ﻗُﻠْﺖَ ﻟِﻠﻨَّﺎﺱِ ﭐﺗَّﺨِﺬُﻭﻧِﻰ ﻭَﺃُﻣِّﻰَ ﺇِﻟَٰﻬَﻴْﻦِ ﻣِﻦ ﺩُﻭﻥِ ﭐﻟﻠَّﻪِ ۖ ﻗَﺎﻝَ ﺳُﺒْﺤَٰﻨَﻚَ ﻣَﺎ ﻳَﻜُﻮﻥُ ﻟِﻰٓ ﺃَﻥْ ﺃَﻗُﻮﻝَ ﻣَﺎ ﻟَﻴْﺲَ ﻟِﻰ ﺑِﺤَﻖٍّ ۚ ﺇِﻥ ﻛُﻨﺖُ ﻗُﻠْﺘُﻪُۥ ﻓَﻘَﺪْ ﻋَﻠِﻤْﺘَﻪُۥ ۚ ﺗَﻌْﻠَﻢُ ﻣَﺎ ﻓِﻰ ﻧَﻔْﺴِﻰ ﻭَﻟَﺎٓ ﺃَﻋْﻠَﻢُ ﻣَﺎ ﻓِﻰ ﻧَﻔْﺴِﻚَ ۚ ﺇِﻧَّﻚَ ﺃَﻧﺖَ ﻋَﻠَّٰﻢُ ﭐﻟْﻐُﻴُﻮﺏ
ِ
“Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: “Hai `Isa putera Maryam, adakah kamu mengatakan kepada manusia: “Jadikanlah aku dan ibuku dua orang tuhan selain Allah?” `Isa menjawab: “Maha Suci Engkau, tidaklah patut bagiku mengatakan apa yang bukan hakku (mengatakannya). Jika aku pernah mengatakan maka tentulah Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku dan aku tidak mengetahui apa yang ada pada diri Engkau. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui perkara yang ghaib-ghaib.”

Al-Maaidah: 117

ﻣَﺎ ﻗُﻠْﺖُ ﻟَﻬُﻢْ ﺇِﻟَّﺎ ﻣَﺎٓ ﺃَﻣَﺮْﺗَﻨِﻰ ﺑِﻪِۦٓ ﺃَﻥِ ﭐﻋْﺒُﺪُﻭﺍ۟ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﺭَﺑِّﻰ ﻭَﺭَﺑَّﻜُﻢْ ۚ ﻭَﻛُﻨﺖُ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺷَﻬِﻴﺪًۭﺍ ﻣَّﺎ ﺩُﻣْﺖُ ﻓِﻴﻬِﻢْ ۖ ﻓَﻠَﻤَّﺎ ﺗَﻮَﻓَّﻴْﺘَﻨِﻰ ﻛُﻨﺖَ ﺃَﻧﺖَ ﭐﻟﺮَّﻗِﻴﺐَ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ۚ ﻭَﺃَﻧﺖَ ﻋَﻠَﻰٰ ﻛُﻞِّ ﺷَﻰْﺀٍۢ ﺷَﻬِﻴﺪ
ٌ

“Aku tidak pernah mengatakan kepada mereka kecuali apa yang Engkau perintahkan kepadaku (mengatakan)nya iaitu: “Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhanmu,” dan adalah aku menjadi saksi terhadap mereka, selama aku berada di antara mereka. Maka setelah Engkau wafatkan aku, Engkaulah yang mengawasi mereka. Dan Engkau adalah Maha Menyaksikan atas segala sesuatu.”

Dalil Ke Enam Belas: Isa Dan Ibunya Cuma Tanda Kekuasaan Allah.

Al-Mukminuun: 50

ﻭَﺟَﻌَﻠْﻨَﺎ ﭐﺑْﻦَ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﻭَﺃُﻣَّﻪُۥٓ ﺀَﺍﻳَﺔًۭ ﻭَﺀَﺍﻭَﻳْﻨَٰﻬُﻤَﺎٓ ﺇِﻟَﻰٰ ﺭَﺑْﻮَﺓٍۢ ﺫَﺍﺕِ ﻗَﺮَﺍﺭٍۢ ﻭَﻣَﻌِﻴﻦٍ
ۢ

“Dan telah Kami jadikan (Isa) putera Maryam beserta ibunya suatu bukti yang nyata bagi (kekuasaan Kami), dan Kami melindungi mereka di suatu tanah tinggi yang datar yang banyak terdapat padang-padang rumput dan sumber-sumber air bersih yang mengalir [1006].”

Dalil Ke Tujuh Belas: Jika Allah Menghendaki, Allah Boleh Binasakan Isa Putera Maryam, Ibu Nya Dan Seluruh Manusia Di Bumi.

Al-Maaidah: 17

ﻟَّﻘَﺪْ ﻛَﻔَﺮَ ﭐﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻗَﺎﻟُﻮٓﺍ۟ ﺇِﻥَّ ﭐﻟﻠَّﻪَ ﻫُﻮَ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢُ ﭐﺑْﻦُ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ۚ ﻗُﻞْ ﻓَﻤَﻦ ﻳَﻤْﻠِﻚُ ﻣِﻦَ ﭐﻟﻠَّﻪِ ﺷَﻴْـًٔﺎ ﺇِﻥْ ﺃَﺭَﺍﺩَ ﺃَﻥ ﻳُﻬْﻠِﻚَ ﭐﻟْﻤَﺴِﻴﺢَ ﭐﺑْﻦَ ﻣَﺮْﻳَﻢَ ﻭَﺃُﻣَّﻪُۥ ﻭَﻣَﻦ ﻓِﻰ ﭐﻟْﺄَﺭْﺽِ ﺟَﻤِﻴﻌًۭﺎ ۗ ﻭَﻟِﻠَّﻪِ ﻣُﻠْﻚُ ﭐﻟﺴَّﻤَٰﻮَٰﺕِ ﻭَﭐﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَﻣَﺎ ﺑَﻴْﻨَﻬُﻤَﺎ ۚ ﻳَﺨْﻠُﻖُ ﻣَﺎ ﻳَﺸَﺎٓﺀُ ۚ ﻭَﭐﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻰٰ ﻛُﻞِّ ﺷَﻰْﺀٍۢ ﻗَﺪِﻳﺮٌ
ۭ

“Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Sesungguhnya Allah itu ialah Al Masih putera Maryam.” Katakanlah: “Maka siapakah (gerangan) yang dapat menghalang-halangi kehendak Allah, jika Dia hendak membinasakan Al Masih putera Maryam itu beserta ibunya dan seluruh orang-orang yang berada di bumi kesemuanya?” Kepunyaan Allahlah kerajaan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya; Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya. Dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.”

Nah! Dengan dalil-dali al Quran seterang sinar mentari di atas, maka gugur total lah cocologi pendujung Trinitas dalam menuhankan yesus dengan memakai dalil-dalil Quran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan