Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 29 Disember 2018

T 84 : MUHASABAH ATAS KEMATIAN

Pada saat engkau mati janganlah kau bersedih. Jangan pedulikan jasadmu yang sudah mulai layu, kerana kaum muslimin akan mengurus jasadmu. Mereka akan melucuti pakaianmu, memandikanmu, dan mengkafanimu lalu membawa ke tempatmu yang baru iaitu kuburan.

Akan ada banyak orang yang akan menghantar jenazahmu bahkan mereka akan meninggalkan pekerjaannya untuk ikut menguburkanmu. Barang-barangmu akan di kemas, kunci-kuncimu, kitab-kitab dan buku-bukumu, sepatu dan pakaianmu dan jika keluargamu setuju barang-barang itu akan disedekahkan agar bermanfaat untukmu. Yakinlah dunia dan alam semesta tak akan bersedih dengan kepergianmu.

Posisi pekerjaanmu akan diisi oleh orang lain. Hartamu akan menjadi harta yang halal buat ahli warismu, sedangkan kamu yang nanti akan dihisab dan diperhitungkan dari hartamu. Kesedihan atasmu ada 3 :

1. Orang yang mengenalmu sekilas akan mengatakan kasihan.
 
2. Kawan-kawanmu akan bersedih beberapa jam atau beberapa hari, lalu mereka akan kembali seperti sediakala dan tertawa.

3. Di rumah ada kesedihan yang mendalam, keluargamu akan bersedih seminggu, dua minggu, sebulan, dan mungkin setahun, selanjutnya mereka akan meletakkanmu dalam arsip kenangan.

Demikianlah kisahmu di tengah manusia telah berakhir dan kisahmu yang sesungguhnya baru di mulai iaitu alam akhirat. Telah musnah kemuliaan harta, kesihatan, dan jabatan.
Telah engkau tinggalkan rumah istana dan isteri tercinta. Kini hidup sesungguhnya telah dimulai. Pertanyaannya adalah apa persiapan untuk kuburmu dan akhiratmu. Hakikat ini memerlukan perenungan dan usaha dengan bersungguh-sungguh.

Jalankan kewajipan-kewajipan yang diperintahkan ALLAH SWT dan Mengerjakan hal-hal yang disunnahkan. Sedekah rahsia, merahsiakan amal soleh, solat malam, jangan ghibah dan jauhi fitnah. Semoga engkau selamat. Andai engkau mengingatkan manusia dengan tulisan ini, In sha ALLAH pengaruhnya akan engkau temui dalam timbangan kebaikanmu pada hari kiamat kelak. Berilah peringatan kerana peringatan itu bermanfaat bagi orang mukmin.
Subhaanallah...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan