Hakikat kehidupan ini adalah ujian,
ujian yang menentukan nilai diri kita, kualiti diri kita, dan kesudahan hidup
kita. Apabila kita diuji dengan kesusahan, kita menyedari ujian yang diberikan,
sebaliknya apabila kita diberi kenikmatan, terkadang kita tidak menyedari ujian
Allah swt disebaliknya.
Manusia yang tidak dapat menjaga dan
mengawal hati mereka, nikmat yang Allah swt berikan kepada mereka menjadi ujian
sama ada mereka bersifat dengan sifat-sifat berikut;
1. Sifat
Tamak dan bakhil.
2. Sifat
sombong dan membangga diri.
3. Sifat
Riak.
4. Sifat
Ujub.
5. Sifat
Cintakan dunia, kemegahan dan takutkan mati.
6. Hasad
dengki.
Sifat Tamak
Abu Al-Husain Al-Waraq Al-Saaburi r.a;
Barangsiapa mengetahui akan dirinya kasih akan sesuatu daripada dunia, maka
membunuh ia akan dia dengan pedang Tamak; dan barangsiapa Tamak dalam sesuatu,
maka hinalah baginya; dan dengan hinanya itu [maka] binasa[lah] ia.
Perasaan tamak dan kedekut, bakhil
merupakan sifat mazmumah, sifat yang tercela pada diri seseorang. Rasa tamak
menjadikan seseorang tidak merasa cukup dan berusaha untuk mendapatkan yang
lebih. Seseorang yang sudah merasa seronok dan senang dengan nikmat yang
diberikan, tidak mahu nikmat tersebut hilang darinya bahkan rasa ingin lebih
seronok dengan nikmat, maka timbul rasa tamak yang akhirnya mereka menjadi
hamba kepada nikmat dan keseronokan.
Tamak diibaratkan sebagai benih yang
menumbuhkan pokok kehinaan. Dahan-dahan kehinaan akan menjalar dan terhulur ke
sana ke mari. Penyakit tamak akan mengikis perasaan malu dan menghapuskan
maruah diri dan memakaikan pakaian kehinaan kepada orang yang berkenaan. Dia
menjadi hina pada pandangan makhluk dan lebih buruk lagi kedudukannya di sisi
Allah s.w.t.
Orang yang tamak umpama anjing yang
lidahnya sentiasa terjulur melihat apa yang ada di dalam tangan
orang lain. Si anjing tidak memperdulikan apakah dia dimaki, dihalau atau
dipukul asalkan dia boleh dapat apa yang dia mahu. Si tamak melihat seolah-olah
rezeki yang diperuntukkan kepadanya tidak ada sempadan, sementara rezeki yang
diperuntukkan kepada orang lain masuk ke dalam sempadan rezekinya, sebab itu
menjadi haknya untuk mengambil apa yang masuk ke dalam sempadannya.
Si tamak tidak memperdulikan bagaimana
dia mendapatkan apa yang dia hajati, apakah dengan menadah tangan, memujuk
rayu, menipu atau memaksa.
Tamak timbul dari buruk sangka atau
ragu-ragu dengan rezeki yang dijamin oleh Allah s.w.t. Allah s.w.t menjaminkan rezeki kepada
sekalian makhluk-Nya dan sebagai timbal balasnya hamba pula diberi
tanggungjawab.
Orang yang ragu-ragu terhadap jaminan
Allah s.w.t mencuaikan kewajipan yang diamanahkan kepadanya dan rajin mencari
apa yang dijamin untuknya sehingga menceroboh sempadan yang menjadi jaminan
untuk orang lain. Inilah yang terjadi pada orang tamak.
Bagaimana boleh dia menghampiri Allah
s.w.t jika amanah yang diserahkan kepadanya diabaikannya dan tanggungjawab yang
dipikulkan kepadanya dicampakkannya. Dia berasa ragu-ragu untuk menggunakan
masa bersama-sama Allah s.w.t, bimbang rezeki yang dijamin tidak akan sampai
kepadanya. Lantaran itu dia meninggalkan peluang bersama-sama Allah s.w.t
kerana mengejar apa yang dia tamakkan. Orang ini memilih harta Allah s.w.t
daripada Allah s.w.t yang menguasai harta itu.
Firman Allah swt;
إِنَّ
الإِنْسَانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ وَإِنَّهُ عَلَى ذَلِكَ لَشَهِيدٌ وَإِنَّهُ
لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ
Maksudnya; Sesungguhnya
manusia itu sangat ingkar, tidak berterima kasih kepada Tuhannya, Dan
Sesungguhnya manusia itu menyaksikan (sendiri) keingkarannya, Dan Sesungguhnya
dia sangat bakhil kerana cintanya kepada harta.
Firman Allah swt;
وَمَنْ
يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنْتُمُ
الْفُقَرَاءُ
Maksudnya; Maka sesiapa yang bakhil,
Sesungguhnya dia bakhil, terhadap dirinya sendiri. dan Allah-lah yang Maha Kaya
sedangkan kamulah orang-orang yang berkehendak (kepada-Nya).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan