Soalan; macam mana
mandi hadas besar dgn betul, mudah dan mengikut sunnah nabi. Blhkah kita menyentuh kemaluan ketika mandi atau
itu boleh membatalkan mandi kita tadi? Saya was-was dal hal ini.
Jawapan;
Kaifiyat mandi hadas yang sempurna dan
mudah diamalkan ialah dengan mengikut cara mandi Nabi s.a.w., antaranya yang
diceritakan oleh Saidatina ‘Aisyah r.a sebagaimana berikut;
“Adalah Rasulullah s.a.w. apabila baginda mandi janabah,
baginda mula dengan membasuh dua tangannya. Kemudian baginda menuangkan air ke
tangan kirinya dengan menggunakan tangan kanannya, lalu (dengan tangan kiri
itu) baginda membasuh kemaluannya. Kemudian baginda mengambil wudhuk
sebagaimana wudhuk untuk mengerjakan solat. Kemudian baginda mengambil air,
lalu memasukkan jari-jarinya ke akar rambutnya hingga apabila melihat air telah
membasahi seluruh (kulit kepala dan akar-akar rambutnya), baginda mencebuk air
(dan menjirus) ke kepalanya sebanyak tiga cebukan. Kemudian baginda menyiram
air ke seluruh badannya. Kemudian baginda membasuh kedua kakinya” (HR Imam
Muslim).
Dari hadis di atas, dapat kita
simpulkan cara mandi hadas seperti berikut;
1.
Setelah
membaca Bismillah, mulakan dengan membasuh dua tangan. Di dalam hadis yang
lain, ada dinyatakan baginda membasuh dua tangannya sebanyak dua atau tiga
kali.
2.
Kemudian
basuh kemaluan dan najis di badan jika ada dengan menggunakan tangan kiri.
3.
Setelah
itu ambil wudhuk sebagaimana yang biasa dilakukan.
4.
Kemudian
mulakan mandian dari bahagian kepala terlebih dahulu hingga rata air di seluruh
kepala termasuk di celah-celah rambut.
5.
Selesai
bahagian kepala, lakukan mandian di bahagian badan pula; dari leher ke bawah.
Sunat menjirus bahagian kanan terlebih dahulu, kemudian baru diikuti sebelah
kiri.
6.
Semasa
mandi, tangan hendaklah menggosok-gosok badan terutamanya bahagian-bahagian
yang berlipat yang dikhuatiri tidak sampai air jika tidak digosok.
7.
Akhiri
mandian dengan membasuh kedua kaki dan menggosok dicelah-celah jarinya.
8.
Ketika
mandi itu, jangan lupa berniat di dalam hati melakukan mandi yang diwajibkan atau
berniat mandi untuk menghilangkan hadas besar dari badan.
Menyentuh kemaluan tidaklah
membatalkan mandi. Ia hanya akan membatalkan wudhuk. Semasa mandi, jika
menyentuh kemaluan itu dilakukan dengan niat/tujuan meratakan air ke bahagian
kemaluan, tidaklah perlu mengulangi wudhuk kembali selepas mandi kerana
sentuhan itu terpaksa dilakukan untuk menyempurnakan mandi wajib. Namun jika
sentuhan itu berlaku setelah bahagian kemaluan itu telah diratakan air (semasa
mandi itu) atau setelah selesai mandi, maka ketika itu barulah wajib mengambil
wudhuk kembali selepas mandi. Adapun mandi, ia tidak terjejas semata-mata
dengan menyentuh kemaluan.
Walahu a’lam.
Rujukan
1. al-Majmu’, Imam an-Nawawi, 2/230.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan