Firman Allah swt;
وَابْتَغِ
فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ
الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ
فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
Dan carilah pada apa yang telah
dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu
melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada
orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu
berbuat kerosakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang
yang berbuat kerosakan”
(QS. Al-Qashash: 77).
ِAyat di atas menjelaskan kepada tiga perkara utama berkaitan kehidupan manusia. Kehidupan berkaitan dunia dan akhirat.
1. Kehidupan Akhirat Adalah Matlamat Utama
Allah SWT berfirman,
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ
الْآخِرَةَ
Dan carilah pada apa yang telah
dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) di negeri akhirat.
Di sini terlihat dengan jelas bahawa yang harus kita kejar adalah kebahagiaan hidup akhirat. Mengapa? Kerana di sanalah kehidupan abadi. Tidak ada mati lagi setelah itu.
Allah berfirman:
وَإِنَّ
الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
Dan sesungguhnya akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya
sekiranya mereka mengetahuinya
(QS. Al-Ankabut: 64).
Lalu, apa erti kita hidup di dunia?…
Dunia tempat kita mempersiapkan diri untuk akhirat. Sebagai tempat persiapan,
dunia pasti akan kita tinggalkan. Ibarat terminal, kita transit di dalamnya
sejenak, sampai waktu yang ditentukan, setelah itu kita tinggalkan dan
meneruskan perjalanan lagi. Bila demikian tabiat dunia, mengapa kita terlalu
banyak menghabiskan hidup untuk keperluan dunia?
Orang-orang bijak mengatakan bahawa
dunia ini hanyalah keperluan, ibarat tandas dan bilik mandi dalam sebuah rumah,
ia dibina semata sebagai keperluan. Justeru penghuni rumah itu tidak akan
mendatangi tandas atau bilik mandi kecuali jika perlu, setelah itu
ditinggalkan. Maka sungguh sangat aneh bila ada seorang yang duduk di tandas
sepanjang hari dan menjadikannya sebagai tujuan utama dari dibangunnya rumah
itu.
Begitu juga sebenarnya sangat tidak
wajar bila manusia sibuk mengurus dunia sepanjang hari dan menjadikannya
sebagai tujuan hidup. Sementara akhirat dikesampingkan.
Perlu disedari segala urusan dunia
dianggap sebagai urursan akhirat sekiranya dilakukan berasaskan kepada ajaran
Islam dan mencari keredhaan Allah swt dan menepati prinsip dan dasar-dasar
Islam. Sebaliknya segala urusan dunia dianggap semata-mata dunia sekiranya
dilakukan sekadar memenuhi keperluan hidup manusia dan tuntutan nafsu
semata-mata.
2. Berusaha Memperbaiki Kehidupan Dunia
Allah SWT berfirman:
وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا
وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ
. Dan janganlah kamu melupakan
kebahagiaanmu dari kenikmatan duniawi dan berbuat baiklah kepada orang lain
sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu
Ayat di atas menjelaskan bahawasanya
Allah swt memerintahkan umat Islam selalu berusaha menggapai kebahagiaan
akhirat, tetapi jangan melupakan kehidupan di dunia ini. Meskipun kebahagiaan
dan kenikmatan dunia bersifat sementara tetapi tetaplah penting dan agar tidak
dilupakan, sebab dunia adalah ladangnya akhirat.
Masa depan — termasuk kebahagiaan di
akhirat — kita, sangat bergantung pada apa yang diusahakan sekarang di dunia
ini. Allah swt telah menciptakan dunia dan seisinya adalah untuk manusia,
sebagai bekalan menuju akhirat. Allah swt juga telah menjadikan dunia sebagai
tempat ujian bagi manusia, untuk mengetahui siapa yang paling baik amalnya,
siapa yang paling baik hati dan niatnya.
Allah swt mengingatkan perlunya manusia
untuk mengurus dunia ini dengan sebaik-baiknya, untuk kepentingan kehidupan
manusia dan keturunannya. Pada ketika yang sama Allah swt juga menegaskan
perlunya selalu berbuat baik kepada orang lain dan tidak melakukan kerosakan di
muka bumi.
Allah swt mengingatkan:
أَلَمْ
تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ
وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً
Tidakkah kalian perhatikan bahwa Allah
telah menurunkan untuk kalian apa-apa yang ada di langit dan di bumi dan
menyempurnakan untuk kalian nikmat-Nya lahir dan batin”
(QS. Luqman: 20).
Allah SWT menegaskan:
إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ
حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ
Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah
kedudukan suatu kaum, sehingga kaum itu mengubah kondisi, kedudukan yang ada
pada diri mereka sendiri”
(QS. Ar-Ro’d: 11).
3. Menjaga Batasan Allah swt
Allah swt melarang manusia membuat
kerosakkan di muka bumi. Mereka boleh mengurus alam, tetapi untuk melestarikan
dan bukan merosakkannya.
Firman Allah swt dari sambungan ayat di
atas:
وَأَحْسِنْ
كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ
اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
“Berbuat baiklah (kepada orang lain)
sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat
kerosakkan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang
berbuat kerosakkan.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan