Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 20 Julai 2012

B 122 BERHATI-HATI MENGAMBIL ILMU DAN FATWA





Dari manakah anda mengambil dan mengamalkan agama Islam? Satu pertanyaan penting. Perhatikan kenyataan di dalam masyarakat kita! Ada sebahagian dari kita yang hanya mematuhi hal-hal yang ringan dan yang mudah sahaja, mereka menyenangi fatwa-fatwa yang sesuai dengan seleranya. Malah, sebahagian mereka jika mendengar fatwa yang sesuai dengan hawa nafsunya akan bergembira dan terus memuji Mufti yang mengeluarkan fatwa tersebut setinggi langit, Syeikh ini benar-benar alim, ia penawar bagi kaum muslimin dan sebagainya.

Dia mengatakan demikian meskipun isi fatwanya bertentangan dengan Kitabullah dan Sunnah, atau merupakan penipuan terhadap umat, yang meremehkan nash-nash syari’at, atau tipudaya untuk memilih pendapat yang senang dan lemah belaka. Yang penting pada mereka, itu adalah fatwa… ya… fatwa!
Padahal Allah s.w.t pada hari Kiamat nanti akan bertanya: ,

"Dan (ingatlah) hari (di waktu) Allah menyeru mereka, seraya berkata, Apakah jawapanmu kepada para rasul?"
(QS. Al-Qashas: 65)

Allah tidak bertanya tentang Syeikh Fulan dan Fulan tetapi tentang ittiba’ terhadap Kitab dan Sunnah.
Maka sekali lagi perlu diajukan pertanyaan, Apa yang menjadi sumber kita dalam beragama? Apakah setiap orang yang mengenakan jubah dan serban dan muncul di kaca televisyen, memulakan bicara dengan alhamdulillah dan menutup pembicaraannya dengan wallahu a’lam maka bererti dia seorang mufti?
Apakah semua orang dapat kita jadikan sebagai sumber agama? Sesungguhnya ukuran yang seharusnya digunakan untuk menilai sebuah fatwa adalah kesesuaiannya dengan Kitabullah dan Sunnah. Allah s.w.t berfirman, ertinya,

"Maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah." 
(QS. Shaad: 26)

Seorang Syeikh berkata, “Aku pernah menyampaikan ceramah di sebuah masjid, lalu salah seorang hadirin mendatangiku dan berkata, “Wahai Syeikh mengapa anda bersikap ketat dalam hal ikhtilath, sedangkan Syeikh Doktor Fulan di dalam siaran televisyen mengatakan bahawa ikhtilath (campur baur) antara lelaki dan wanita itu diharuskan, sama ada dalam majlis kenduri kahwin atau majlis-majlis lain jika dengan niat yang baik dan tidak melihat dengan syahwat.

Manakala di tempat lain sewaktu aku menyampaikan kuliah, salah seorang dari hadirin bertanya, Apa hukumnya riba? Maka aku menjawab, Haram dengan keseluruhan corak dan bentuknya. Maka dia lalu berkata, Sesungguhya Syeikh Fulan di televisyen mengatakan bahawa riba merupakan salah satu di antara hal yang darurat di masa kini, sehingga ia dibolehkan.

Janganlah anda menjadikan agama ini sebagai permainan bagi orang yang ingin merendahkan atau merosakkannya, kerana anda nanti akan dihisab dan ditanya secara individu, dan berhati-hatilah, jangan sampai anda menjadi salah seorang pengikut pemimpin yang menyesatkan.

Bahawasanya Nabi s.a.w. telah bersabda,

"Sesungguhnya aku mengkhuatirkan atas umatku pemimpin-pemimpin yang menyesatkan (al-aimmah al-mudhillin)."
(HR. At-Tirmidzi dan Ad-Darimi)

Intipatinya adalah bahawa: Kata-kata para pemberi fatwa yang memudah-mudahkan agama (bukan pada tempatnya) tidak akan laku kecuali kepada orang-orang yang bodoh. Adapun orang yang berakal tentu tidak akan mengikut pendapat semua orang, tanpa menilainya terlebih dahulu.

Ada baiknya mari kita sama-sama melihat dua contoh berikut ini:

Pertama; Ada seorang yang bernama Ghayats bin Ibrahim, dia dikenal sebagai pendusta dan suka mereka hadis, tetapi penampilannya lagak seperti ahli ilmu. Dia disangka sebagai seorang yang banyak menghafal dan meriwayatkan hadis. Dia seorang yang segak dan pandai berpidato, sehingga orang ramai datang kepadanya dan berkumpul di sekelilingnya untuk mendengar ucapannya yang sungguh mengagumkan, dan mereka mempercayai apa sahaja yang dia ucapkan.

Pada suatu hari ada seorang lelaki melihatnya melakukan perbuatan yang tidak sesuai dengan kedudukannya, maka orang tersebut menegurnya, Apakah engkau tidak malu kepada mereka? Maka Ghayats menjawab, Siapakah yang engkau maksudkan? Lalu dia jawab, Orang-orang yang berkumpul untuk mendengar ceramahmu. Ghayats lalu menjawab, Oh mereka itu yang kamu maksudkan, mereka itu sebenarnya bukanlah manusia tetapi lembu. Jika kamu mahu buktinya, mari ikut aku!

Kemudian kedua-duanya pergi dan duduk dalam satu majlis. Ghayat bercakap tentang syurga kepada orang-orang yang hadir, dengan segala sifat dan kelazatannya sehingga semua hadirin diam dan mendengar dengan khusyuk. Tatkala melihat sikap mereka, terlintaslah di dalam hatinya untuk mengarang sebuah hadis, lalu dia pun berkata, Rasulullah s.a.w. telah bersabda, Barangsiapa di antara kamu yang mampu untuk menjilat hujung hidungnya dengan lidahnya maka dia akan masuk syurga.

Mendengar perkataan Ghayats tersebut, maka secara spontan orang-orang yang hadir menjelirkan lidahnya dan berusaha untuk menyentuhkannya ke hujung hidung masing-masing. Maka Ghayats menoleh kepada lelaki yang menemaninya tersebut seraya berbisik, Bukankah aku telah mengatakan kepadamu bahawa mereka semua adalah lembu?

Manakala cerita yang kedua adalah sebagaimana berikut:

Ada seorang lelaki yang dikenali sebagai orang yang berpengetahuan tinggi dan memiliki ilmu yang sangat banyak. Dia terkenal dengan kemampuannya menjawab setiap pertanyaan yang diajukan kepadanya dan dia tidak pernah mengatakan Aku tidak tahu. Dia sentiasa dapat memberi jawapan dan mengemukakan dalil ke atas jawapannya apabila ditanya .

Suatu ketika beberapa orang cerdik pandai berkumpul dan mereka berkata, Orang ini sekiranya dia bukan seorang yang paling pandai di dunia ini maka dia hanyalah seorang yang mengekploitasi orang-orang yang bodoh di antara kita. Mereka akhirnya bersepakat untuk menguji orang tersebut dengan sebuah pertanyaan. Caranya ialah dengan menyusun sebuah kata yang terdiri dari enam huruf secara acak (yakni khanfasyar), lalu mereka datang kepada orang tersebut seraya mencium kepalanya dan memberi penghormatan kepadanya. Mereka berkata, Wahai Syeikh, kami ingin bertanya, kami ada masalah dan ingin jawapan yang jelas dari anda.

Maka Syeikh itu menjawab, Kamu semua datang kepada orang yang tepat dan ahlinya, apa masalahnya? Kamu semua saling bercakaran sedangkan aku masih hidup?

Mereka berkata, Apakah yang dimaksudkan dengan khanfasyar itu? Maka Syeikh menjawab, Khanfasyar iaitu sejenis tanaman yang tumbuh di bahagian selatan Yaman, rasanya pahit, dan jika dia dimakan oleh unta maka susunya menjadi tertahan di bahagian teteknya. Tanaman tersebut sering digunakan oleh para pedagang unta untuk mengelabui orang, tujuannya agar para pembeli menyangka bahawa unta tersebut menghasilkan susu yang melimpah, padahal tidaklah sedemikian.

Lalu Syeikh itu duduk sambil bersandar, kemudian meneruskan pembicaraannya, Khanfasyar masyhur di kalangan orang Arab, mereka menyebutkannya di dalam syair-syair mereka, dan Nabi s.a.w pun telah menjelaskan di dalam sunnahnya. Seorang penyair telah berkata, bergurau dengan kekasihnya,
Rasa cintaku kepadamu telah menawan hatiku.

Sebagaimana khanfasyar telah menahan air susu.
Lalu Syeikh ini berdehem dan melanjutkan pembicaraannya, Adapun dalil dari sunnah maka Rasulullah s.a.w telah bersabda…….

Belum sempat Syeikh itu melanjutkan kata-katanya mereka segera mengherdiknya dengan nada tinggi seraya berkata, Cukup, cukup! Bertakwalah engkau kepada Allah hai pendusta! Engkau telah berdusta dengan bahasa Arab, engkau telah berdusta dengan syair dan engkau cuba berdusta dengan Rasulullah s.a.w. Maka orang tersebut akhirnya diusir dari kampung mereka.


Oleh kerana itu janganlah kita menjadikan agama ini sebagai bahan permainan, yang boleh dilakukan sesuka hati. Seorang mufti harus memenuhi dua syarat, iatu berilmu dan warak. Berilmu maksudnya faham dan mampu mengambil dalil secara benar dari nash-nash al-Quran dan Sunnah sedangkan warak iaitu takut kepada Allah s.w.t. di dalam berfatwa, dan tidak tertipu oleh godaan harta atau kehormatan, tetapi berkata yang haq dan tidak takut dicela oleh orang yang mencela. Demikianlah ciri-ciri ulama rabbaniyyin yang bilangan mereka kini sudah semakin kurang (Kholif Muttaqin).




Tiada ulasan:

Catat Ulasan