Apakah Hukum Merokok
Atau Rokok Itu Sendiri
Fatwa Oleh : Profesor
Dr. Yusof Al-Qardawi
1
- Pendahuluan
2-
Sebab diharamkan
3-
Mudarat harta
4-
Mudarat penghambaan
5-
Merokok diharamkan di sisi syarak
1. Pendahuluan
Segala pujian bagi
Allah, selawat dan salam kepada pesuruhNya ( Nabi Muhammad S.A.W ),ahli
keluarganya, sahabat-sahabat juga orang-orang yang mengikut jejak langkahnya.
Sesungguhnya telah
muncul pokok ini yang dikenali dengan nama ” والتتن ” التمباك “ والتبغ والدخان “ di akhir kurun ke sepuluh hijrah. Oleh kerana pokok ini
digunakan secara meluas di kalangan orang ramai, maka ianya telah memaksa alim
ulama di zaman itu membahas dan mengkajinya untuk memberi penjelasan hukum dari
segi syarak.
Memandangkan masalah ini
adalah masalah baru, tidak ada hukum yang dikeluarkan oleh Fuqaha,
Mujtahidin yang lalu serta ulama-ulama selepas mereka dari kalangan Ahli
Takhrij dan Tarjih dalam mazhab berkenaan perkara ini. Mereka juga tidak mendapat
gambaran yang jelas tentang hakikat dan implikasinya berdasarkan kajian ilmiah
yang betul, maka berlakulah perbezaan pendapat yang ketara di kalangan
ulama pada waktu itu. Ada di kalangan mereka yang memfatwakan haram, ada yang
memfatwakan makruh, ada yang mengatakannya harus dan ada yang mengambil sikap
berdiam diri tanpa membincangkannya. Fenomena ini juga berlaku kepada ke
empat-empat mazhab ahli sunnah waljamaah.
Justeru itu kita tidak
boleh menisbahkan kepada mana-mana mazhab, pendapat atau fatwa yang nengatakan
merokok itu harus atau haram atau makruh.
Nyata kepada saya
bahawasanya perbezaan pendapat di kalangan ulama mazhab-mazhab, ketika
permulaan munculnya rokok, penggunaannya begitu meluas dan berlaku
perbezaan di antara mereka dalam mengeluarkan hukum tentangnya, bukanlah
perbezaan dari segi dalil-dalil, bahkan perbezaan berlaku dalam menentukan
`ilat (مناط ) yang ada pada rokok.
Ada di kalangan mereka
yang mendakwa terdapat beberapa manafaat atau faedah pada merokok. Ada juga
ulamak yang mendakwa terdapat mudarat dan manafaat yang sama berat pada rokok.
Terdapat juga ulamak yang tidak menyabitkan apa-apa faedah pada rokok
tetapi menafikan terdapat mudarat pada rokok. Ini bermakna sekiranya mereka
dapat memastikan ada mudarat pada perkara ini, pasti mereka mengharamkannya
tanpa wujud perdebatan.
Di sini kami berpendapat
untuk menyabitkan ada dan tidak ada implikasi buruk terhadap tubuh badan pada
rokok dan benda-benda lain yang ada unsur ketagihan, ianya bukan bidang kuasa
ahli feqah, bahkan ianya adalah bidang kuasa ahli perubatan dan penganalisis.
Merekalah sepatutnya yang dirujuk dalam masalah ini kerana mereka adalah ahli
sains dan banyak pengalaman. Firman Allah S.W.T yang bermaksud :” Tanyalah
orang yang tahu tentang perkara itu”, “ Tidak boleh menceritakan kepada
engkau seperti mana orang yang alim”.
Secara umumnya para doktor dan penganalisis sebulat suara
menjelaskan implikasi buruk merokok ke atas tubuh badan secara umum, dan secara
khususnya terhadap paru-paru dan organ pernafasan, seterusnya boleh membawa
kepada kanser paru-paru. Inilah faktor yang meyebabkan masyarakat dunia
sejak tahun-tahun kebelakangan ini menyeru agar berhati-hati terhadap aktiviti
merokok.
Sepatutnya di zaman kita
ini para ulamak sepakat membuat keputusan ini. Sesungguhnya keputusan ahli
feqah dalam masalah ini diasaskan atas pandangan pakar perubatan. Bila mana pakar perubatan menjelaskan
bahawa gejala ini (merokok) meninggalkan implikasi buruk kepada kesihatan
manusia, sepatutnya ahli feqah menetapkan hukum haram kepada aktiviti merokok,
kerana setiap perkara yang menyebabkan kesan buruk kepada kesihatan
manusia mesti diharamkan di sisi syarak.
2. Sebab diharamkan:
Ada sesetengah orang
mengatakan “Bagaimanakah mereka boleh mengharamkan pokok ini tanpa nas?“
Jawapannya :
Sesungguhnya tidak mesti
penggubal undang-undang menaskan setiap satu perkara-perkara yang diharamkan,
memadailah mereka menetapkan garis panduan atau kaedah-kaedah yang akan
termasuk di bawahnya pecahan-pecahan dan unit-unit. Kaedah-kaedah ini boleh
membataskannya. Adapun perkara-perkara yang khusus maka tidak mungkin
membataskannya.
Memadai bagi penggubal
undang-undang mengharamkan sesuatu yang buruk dan memudaratkan, supaya termasuk
di bawahnya kebanyakan makanan dan minuman lain yang juga mempunyai unsur buruk
dan memudaratkan. Kerana inilah ulamak sepakat mengharamkan pokok Hasyisyah (
pokok yang menyebabkan ketagih ) dan pokok lain yang mempunyai unsur ketagihan,
walaupun tidak ada nas tertentu yang mengharamkannya secara khusus.
Imam Abu Muhammad Bin
Hazam Azzahiri, kita sedia maklumi dia seorang yang berpegang dengan zahir nas,
walaupun begitu beliau tetap mengharamkan sesuatu yang memudaratkan dengan
memakannya, kerana berpegang dengan nas-nas yang umum. Beliau mengatakan : “Setiap sesuatu yang boleh memudaratkan
maka ianya adalah haram, berdasarkan sabda nabi S.A.W yang bererti : “Sesungguhnya Allah mewajibkan berlaku ihsan
terhadap sesuatu, maka sesiapa memudaratkan dirinya sendiri atau orang lain
maka dia telah tidak melakukan ihsan dan sesiapa yang tidak melakukan ihsan,
maka dia telah menyalahi ketetapan, iaitu ketetapan Allah mesti melakukan
ihsan terhadap segala sesuatu.”
Boleh juga menjadikan
dalil untuk hukum ini, sabda Nabi S.A.W yang bererti : “tidak boleh memudaratkan dan
tidak boleh dimudaratkan” , begitu juga firman Allah yang bermaksud : “Janganlah
kamu membunuh diri kamu, sesungguhnya Allah sangat mengasihi kamu”.
Antara ungkapan feqah
yang paling baik berhubung pengharaman memakan makanan yang boleh memudaratkan
ialah ungkapan Iam Nawawi di dalam kitab Raudah, beliau berkata ; “Setiap sesuatu yang memudaratkan
apabila dimakan seperti kaca, batu, racun maka hukum memakannya adalah haram.
Setiap sesuatu yang suci yang tidak menimbulkan mudarat memakannya maka hukum
memakannya adalah halal kecuali sesuatu yang dianggap buruk seperti mani dan
hingus, maka memakannya adalah haram mengikut pendapat yang betul. Harus
meminum ubat yang mengandungi sedikit racun yang tidak membahayakan, jika
diperlukan”.
3. Mudarat Harta
Manusia tidak harus
membelanjakan hartanya kepada perkara yang tidak berfaedah sama ada di dunia
atau akhirat, kerana mereka sebenarnya pemegang amanah ke atas harta yang
ditinggalkan kepada mereka. Sebenarnya kesihatan dan harta adalah dua amanah Allah
swt, maka tidak harus manusia memudaratkannya atau mensia-siakannya.
Kerana hakikat inilah, maka Nabi S.A.W melarang seseorang mensia-siakan
hartanya.
Perokok membeli
kemudaratan dirinya dengan kesucian hartanya, ini tidak harus di sisi syarak.
Firman Allah swt yang bermaksud : “Janganlah kamu membazir,sesungguhnya
Allah tidak suka kepada orang-orang yang membazir”.
Tidak ragu-ragu lagi
bahawa menghabiskan harta dengan merokok adalah perbuatan mensia-siakan harta.
Maka bagaimana pula jika di samping merosakkan harta (kerosakan yang diyakini
berlaku atau tidak yakin ) wujud juga perbuatan merosakkan badan?
4. Mudarat Penghambaan
Di sana ada kemudaratan
lain yang biasanya tidak disedari oleh penulis-penulis mengenainya, iaitulah
kejiwaan, saya maksudkan dengan mudarat jiwa ialah kebiasaan merokok dan
seumpamanya akan memperhambakan jiwa manusia dan seterusnya kebiasaan yang hina
ini akan menjadikan jiwa manusia sebagai mangsanya. Manusia tidak mampu
meloloskan diri daripadanya dengan mudah apabila mereka ingin melakukannya pada
sesuatu ketika kerana sebab-sebab tertentu, seperti kemunculan bahaya pada
badannya, menampakkan kesan yang negatif dalam pendidikan anaknya ataupun
kerana keperluannya yang mendesak untuk membelanjakan harta pada benda lain yang
lebih berguna dan sepatutnya ataupun untuk sebab-sebab lain.
Melihatkan kepada
mudarat penghambaan jiwa ini, kami mendapati sesetengah perokok sanggup
menganiayai makan minum anak-anaknya dan perbelanjaan asas keluarganya, kerana
ingin memuaskan tabiatnya ini, kerana dia sememangnya sudah tidak boleh
dianggap orang yang mampu membebaskan diri daripadanya. Di suatu hari nanti
apabila perokok telah menjadi lemah seumpama ini, kehidupannya pasti goyah,
pertimbangannya jadi tidak seimbang, keadaannya hina, pemikirannya bercelaru
dan emosinya mudah tertekan kerana satu-satu sebab atau tanpa sebarang sebab.
Tidak ragu-ragu lagi kemudaratan seumpama ini patut diambil kira dalam
mengeluarkan hukum merokok.
5. Merokok diharamkan di
sisi syarak
Di zaman kita ini tidak
ada pendapat yang boleh menghalalkan merokok dalam apa bentuk sekalipun,
selepas Persatuan Sains Perubatan membicarakan panjang lebar implikasi buruk
merokok serta kesannya yang negatif, golongan elit dan orang awam juga
mengetahui keburukan merokok dan dikuatkan lagi oleh perangkaan.
Apabila telah gugur
pendapat bahawa merokok harus secara mutlak, maka yang ada hanyalah pendapat
makruh dan haram. Sesungguhnya telah jelas kepada kita melalui
perbincangan lalu bahawa hujjah haram merokok lebih kemas dan mantap.
Inilah pendapat kita. Perbincangan lalu juga dijadikan garis panduan bagi
memastikan terdapat mudarat pada tubuh badan, mudarat pada harta, dan mudarat
pada jiwa dengan sebab merokok secara berterusan. Sesungguhnya setiap perkara
yang boleh menjejaskan kesihatan manusia ianya mesti diharamkan di sisi syarak.
Allah Taala berfirman
dan maksudnya : “Dan janganlah kamu campakkan diri-diri kamu ke kancah kebinasaan”,
“Dan janganlah kamu membunuh diri-diri kamu, sesungguhnya Allah amat mengasihi
kamu” , “Dan janganlah kamu membazir, sesungguhnya Allah tidak
suka kepada orang-orang yang membazir”. “ Dan janganlah
kamu melakukan pembaziran,sesungguhnya orang-orang yang membazir
adalah saudara syaitan.” Di sana ada kemudaratan tubuh badan dan
di sana juga ada kemudaratan harta benda, maka menggunakan sesuatu yang
memudaratkan manusia adalah diharamkan, berdasarkan firman Allah swt yang
bermaksud : “Janganlah kamu membunuh diri-diri kamu” . Kerana fakta inilah
wajib kita berfatwa, merokok adalah haram di zaman kita ini.
Hakikat yang tidak boleh
diragukan lagi bahawa kalangan doktor sepakat mengatakan terdapat kesan yang
sangat buruk dalam aktiviti merokok. Benar kesan buruknya tidak segera
tapi beransur-ansur. Namun kesan mudarat segera dan beransur-ansur adalah
sama saja dari segi haramnya. Racun yang memberi kesan lambat atau segera sama
saja, kedua-duanya diharamkan.
Manusia tidak harus
memudaratkan atau membunuh dirinya dan mereka juga tidak boleh memudaratkan
orang lain. Berkenaaan ini Nabi S.A.W bersabda : “Tidak memudaratkan dan tidak
boleh dimudaratkan“ , iaitu engkau tidak boleh memudaratkan diri engkau
dan orang lain.
Merokok meninggalkan
implikasi yang sangat buruk kepada diri manusia mengikut kesepakatan doktor
sedunia, lantaran ini kerajaan-kerajaan sedunia mewajibkan syarikat yang
mengiklan rokok menyebut “Merokok
Membahayakan Kesihatan”, selepas mereka yakin merokok memudaratkan semua
orang. Justeru itu golongan fuqaha tidak boleh berselisih pendapat
tentang mengharamkan merokok.
Lima unsur asasi yang
disebut oleh ahli-ahli usul dan orang yang mendalam dalam bidang agama, serta
mewajibkan supaya bersungguh-sungguh dijaga dan tidak boleh dimudaratkannya,
ialah Agama, Jiwa, Akal, Keturunan dan Harta Benda. Maka kesan merokok terhadap
agama : ada di kalangan orang ramai tidak dapat berpuasa di bulan Ramadhan
lantaran tidak dapat menahan diri dari merokok.
Keturunan turut menerima
kesan buruk dari merokok, samada perokok itu salah seorang dari ibu, bapa atau
kedua-duanya. Bahkan janin akan menerima kesan buruk ekoran ibu yang
merokok. Ini bermakna perokok tidak memudaratkan dirinya sahaja bahkan
ianya turut memudaratkan orang lain. Di sini ada yang dinamakan merokok secara
terpaksa ataupun merokok dengan paksaan. Ini boleh berlaku melalui orang lain
yang merokok tanpa rasa malu, sedangkan dia tidak merokok, dia hanya
menyedut asap rokok secara tidak langsung ketika dia duduk berhampiran perokok
atau berada di persekitaran yang ada aktiviti merokok.
Maka anda wahai perokok,
secara tidak langsung anda telah memudaratkan diri anda sendiri dan juga orang
lain. Maka kerana kemudaratan ini dan kemudaratan yang lain merokok mesti
diharamkan dan ulamak mesti sepakat mengharamkannya. Sesungguhnya ada
sesetengah ulamak meletakkan sebagai paksi sebilangan besar hukum merokok di
atas kemampuan kebendaan sahaja. Maka haram merokok bila mana perokok berada
dalam kesempitan duit untuk merokok dan makruh bagi orang yang mampu membeli
rokok. Ini adalah pendapat yang tidak betul dan tidak mantap.
Para ulamak dan doktor
sedunia sepakat, menjadikan faktor mudarat tubuh badan dan mudarat jiwa sebagai
satu faktor besar dalam menentukan hukum merokok, di samping mudarat harta.
Sesungguhnya orang kaya tidak berhak membelanjakan dan menghabiskan hartanya dengan
sewenang-wenangnya, kerana hartanya itu sebenarnya milik Allah dan
masyarakat.
Orang Islam yang
rasional sepatutnya menjauhkan diri dari penyakit yang merosakkan ini, kerana
rokok telah diyakini mempunyai unsur-unsur yang jelek, ianya tidak tergolong
dalam makanan yang berkualiti lantaran tiada faedah samada untuk dunia
dan akhirat.
Nasihat saya kepada
pemuda-pemuda secara khusus, supaya mereka mengelak diri dari terjebak
dengan penyakit yang boleh merosakkan kesihatan mereka, melemahkan kekuatan dan
kesuburan mereka. Mereka hendaklah tidak menjadi mangsa kekeliruan yang
dibayangkan kepada mereka, bahawa merokok adalah tanda kelelakian dan
tanda peribadi merdeka.
Mana-mana individu dari
kalangan pemuda yang terlibat dengan aktiviti merokok, mampu melepaskan diri
daripadanya dan mengalahkannya (kerana beliau masih diperingkat awal )
sebelum penyakit ini bertapak kukuh dan mengalahkannya jika tidak nanti sukar
baginya melepaskan diri dari cengkamannya kecuali orang yang diberi rahmat oleh
Allah swt.
Menjadi tanggungjawab
media massa memfokuskan kempen yang teratur dengan berbagai cara untuk
menjelaskan keburukan merokok. Tanggungjawab penyusun skrip, pengeluar dan
penerbit filem, teater dan drama bersiri pula ialah mengekang propoganda ke
arah merokok dengan mempamerkan rokok dalam gambaran yang sesuai dan tidak
sesuai pada setiap keadaan.
Tanggungjawab kerajaan
pula ialah berganding bahu membasmi penyakit ini dan membebaskan rakyat dari
bahananya walaupun kerajaan mengalami kerugian cukai berjuta-juta, namun
kesihatan rakyat dan anak bangsa dari segi jasmani dan spiritual lebih
penting dan berharga dari wang ringgit. Sebenarnya kerajaan menanggung kerugian
dari segi kebendaan ketika mana kerajaan mengizinkan merokok. Ini adalah kerana
kos yang dikeluarkan oleh kerajaan untuk menjaga pesakit yang menghidap
pelbagai penyakit dan ancaman ekoran aktiviti merokok berlipat kali ganda
melebihi hasil kutipan cukai yang dikenakan ke atas tembakau, kalau
dibandingkan kerugian ekoran kekurangan produktiviti negara dengan sebab ramai
perokok tidak dapat menjalankan tugas lantaran menderita pelbagai penyakit.
Kami memohon ke hadrat
Allah Taala agar menyinari hati-hati kami memberi kefahaman yang mendalam
kepada kami tentang agama kami, mengajar apa yang boleh memberi faedah kepada
kami, memberi faedah dengan sesuatu yang kami telah tahu, sesungguhnya Allah
Maha Mendengar lagi hampir dengan hamba-hambaNya. Selamat dan salam ke atas
penghulu kami Muhammad S.A.W, ahli keluarganya dan sahabat-sahabatnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan