Dr. Yusuf al-Qaradhawi
DI ANTARA amalan yang
sangat dianjurkan menurut pertimbangan agama ialah amalan batiniah yang
dilakukan oleh hati manusia. Ia lebih diutamakan daripada amalan lahiriah yang
dilakukan oleh anggota badan, dengan beberapa alasan:
Pertama: Kerana sesungguhnya amalan yang lahiriah itu
tidak akan diterima oleh Allah SWT selama tidak disertai dengan amalan batin
yang merupakan dasar bagi diterimanya amalan lahiriah itu, iaitu niat;
sebagaimana disabdakan oleh Nabi s.a.w. :
“Sesungguhnya amal
perbuatan itu harus disertai dengan niat.” [1]
Erti niat ini ialah niat
yang terlepas dari cinta diri dan dunia. Niat yang murni untuk Allah SWT. Dia
tidak akan menerima amalan seseorang kecuali amalan itu murni untuk-Nya;
sebagaimana difirmankan-Nya:
“Padahal mereka tidak disuruh
kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam
(menjalankan) agama dengan lurus…”
(al-Bayyinah: 5)
Rasulullah s.a.w.
bersabda,
“Sesungguhnya Allah tidak
menerima amalan kecuali yang murni, yang dilakukan hanya untuk-Nya.” [2]
Dalam sebuah hadis qudsi
diriwayatkan, Allah SWT berfirman,
“Aku adalah sekutu yang
paling tidak memerlukan persekutuan. Barangsiapa melakukan suatu amalan
kemudian dia mempersekutukan diri-Ku dengan yang lain, maka Aku akan
meninggalkannya dan meninggalkan sekutunya.”
Dalam riwayat yang lain
disebutkan:
“Maka dia akan menjadi
milik sekutunya dan Aku berlepas diri darinya.” [3]
Kedua: Kerana hati
merupakan hakikat manusia, sekaligus menjadi cermin kebaikan dan kerusakannya.
Dalam Shahih Bukhari dan Muslim disebutkan bahwasanya Nabi s.a.w bersabda,
“Ketahuilah sesungguhnya
di dalam tubuh manusia ada segumpal darah, apabila dia baik maka baiklah
seluruh tubuhnya, dan apabila dia rosak, maka rosaklah seluruh tubuhnya.
Ketahuilah bahawa segumpal darah itu ialah hati.” [4]
Nabi s.a.w menjelaskan bahawasanya
hati merupakan titik pusat pandangan Allah swt, dan perbuatan yang dilakukan
oleh hatilah yang dinilai oleh-Nya. Kerananya, Allah swt hanya melihat hati
seseorang, bila bersih niatnya, maka Allah swt akan menerima amalnya: dan bila
kotor hatinya (niatnya tidak benar), maka secara automatik amalnya akan ditolak
Allah swt, sebagaimana disabdakan oleh baginda,
“Sesungguhnya Allah SWT
tidak melihat kepada tubuh dan bentuk kamu, tetapi Dia melihat kepada hati-hati
kamu.”
[5]
Yang dimaksudkan di sini
ialah diterima dan diperhatikannya amalan tersebut.
Al-Quran menjelaskan
bahawasanya keselamatan di akhirat kelak, dan mencapai syurga di sana, hanya
dapat dicapai oleh orang yang hatinya bersih dari kemusyrikan, kemunafikan dan
penyakit-penyakit hati yang menghancurkan, iaitu orang yang hanya
menggantungkan diri kepada Allah SWT, sebagaimana yang Dia firmankan melalui
lidah nabi-Nya, Ibrahim al-Khalil a.s.
“Dan janganlah Engkau
hinakan aku pada hari mereka dibangkitkan. (Iaitu) di hari harta dan anak-anak
tidak berguna. Kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang
bersih.”
(as-Syu’ara’: 87-89)
“Dan didekatlah syurga itu
kepada orang-orang yang bertakwa pada tempat yang tiada jauh (dari mereka).
Inilah yang dijanjikan kepadamu, (iaitu) kepada setiap hamba yang selalu
kembali (kepada Allah) lagi memelihara (semua peraturan-peraturan-Nya). (iaitu)
orang yang takut kepada tuhan Yang Maha Pemurah sedang Dia tidak kelihatan
(olehnya) dan dia datang dengan hati yang bertaubat.” (Qaf: 31-33)
Keselamatan dari kehinaan
pada hari kiamat kelak hanya diberikan kepada orang yang datang kepada Allah
SWT dengan hati yang bersih. Dan syurga hanya diberikan kepada orang yang
datang kepada Tuhannya dengan hati yang pasrah.
Takwa kepada Allah swt –
yang merupakan wasiat bagi orang-orang terdahulu dan yang terkemudian,
merupakan dasar perbuatan yang utama, kebajikan, kebaikan di dunia dan akhirat
– pada hakikat dan intinya merupakan persoalan hati.
Oleh kerana itu Nabi
s.a.w. bersabda;
“Takwa itu ada di sini”, sambil menunjuk ke
dadanya sebanyak tiga kali. Beliau mengatakannya sebanyak tiga kali sambil
memberikan isyarat dengan tangannya ke dadanya agar dapat difahami oleh akal
dan jiwa manusia.
Sehubungan dengan hal ini,
al-Quran memberi isyarat bahawa ketakwaan itu dilakukan oleh hati manusia:
“Demikianlah (perintah Allah). Dan barangsiapa mengagungkan syiar-syiar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketakwaan hati.”
(al-Hajj: 32)
Semua tingkah laku dan
perbuatan yang mulia, serta tingkatan amalan rabbaniyah yang menjadi perhatian
para ahli suluk dan tasawuf, serta para penganjur pendidikan ruhaniah,
merupakan perkara-perkara yang berkaitan dengan hati; seperti menjauhi dunia,
memberi perhatian yang lebih kepada akhirat, keikhlasan kepada Allah swt,
kecintaan kepada Allah swt dan RasulNya, tawakkal kepada Allah swt,
mengharapkan rahmat-Nya, takut kepada siksaan-Nya, mensyukuri nikmatNya,
bersabar atas bencana, reda terhadap ketentuanNya, selalu mengingatiNya,
mengawasi diri sendiri dan lain-lain. Perkara-perkara ini merupakan inti dan roh
agama, sehingga barangsiapa yang tidak memiliki perhatian sama sekali
terhadapnya maka dia akan merugi sendiri, dan juga rugi dari segi agamanya.
Siapa yang mensia-siakan
umurnya, maka dia tidak akan mendapatkan apa-apa.
Anas meriwayatkan dari
Nabi s.a.w.,
“Tiga hal yang bila
siapapun berada di dalamnya, maka dia dapat menemukan manisnya rasa iman.
Hendaknya Allah dan Rasul-Nya lebih ia cintai daripada yang lain; hendaknya ia
mencintai seseorang yang ia tidak mencintainya kecuali kerana Allah; dan
hendaknya ia benci untuk kembali kepada kekafiran sebagaimana dia benci untuk
dilemparkan ke dalam api neraka.” [6]
“Tidak beriman salah
seorang di antara kamu sehingga aku lebih dicintainya daripada ibubapa dan
anaknya, serta manusia seluruhnya.” [7]
Diriwayatkan dari Anas bahawa
ada seorang lelaki yang bertanya kepada Nabi s.a.w.,
“Bilakah kiamat akan
berlaku wahai Rasulullah?” Beliau balik bertanya: “Apakah yang telah engkau
persiapkan?” Dia menjawab, “Aku tidak mempersiapkan banyak solat dan puasa,
serta sedekah, tetapi aku mencintai Allah dan Rasul-Nya.” Rasulullah s.a.w.
kemudian bersabda, “Engkau akan bersama orang yang engkau cintai.” [8]
Hadis ini dikuatkan oleh
hadis Abu Musa:
Bahawa ada seseorang
berkata kepada Nabi s.a.w., “Ada seseorang yang mencintai kaum Muslimin, tetapi
dia tidak termasuk mereka.” Nabi s.a.w menjawab, “Seseorang akan bersama dengan
orang yang dia cintai.” [9]
Hadis-hadis tersebut
menunjukkan bahawa cinta kepada Allah SWT dan Rasulullah saw, serta cinta
kepada hamba-hamba-Nya yang soleh merupakan cara pendekatan yang paling baik
kepada Allah SWT; walaupun tidak disertai dengan tambahan solat, puasa dan sedekah.
Hal ini tidak lain adalah
kerana cinta yang murni merupakan salah satu amalan hati, yang memiliki
kedudukan tinggi di sisi Allah SWT.
Atas dasar itulah beberapa
ulama besar berkata,
“Aku cinta kepada orang-orang soleh walaupun aku tidak termasuk
golongan mereka.
Aku berharap bahawa aku mendapat syafaat (ilmu, dan kebaikan) dari
mereka.
Aku tidak suka terhadap barang-barang maksiat, walaupun aku sama
maksiatnya dengan barang-barang itu.”
Cinta kepada Allah, benci kerana Allah merupakan salah satu
bahagian dari iman, dan keduanya merupakan amalan hati manusia.
Dalam sebuah hadis
disebutkan,
“Barangsiapa mencintai
kerana Allah, marah kerana Allah, memberi kerana Allah, menahan pemberian
kerana Allah, maka dia termasuk orang yang sempurna imannya.” [10]
“Ikatan iman yang paling
kuat ialah berwala’ kerana Allah, bermusuhan kerana Allah, mencintai kerana
Allah, dan membenci kerana Allah SWT.” [11]
Oleh sebab itu, kami
sangat hairan terhadap tumpuan yang diberikan oleh sebahagian pemeluk agama,
khususnya para daie’ yang menganjurkan amalan dan adab sopan santun yang
berkaitan dengan perkara-perkara lahiriah lebih banyak daripada perkara-perkara
batiniah; yang memperhatikan bentuk luar lebih banyak daripada intinya;
misalnya memendekkan pakaian, memotong misai dan memanjangkan janggut, bentuk hijab
wanita, hitungan anak tangga mimbar, cara meletakkan kedua tangan atau kaki
ketika solat, dan perkara-perkara lain yang berkaitan dengan bentuk luar lebih
banyak daripada yang berkaitan dengan inti dan rohnya. Perkara-perkara ini,
bagaimanapun, tidak begitu diberi keutamaan dalam agama ini.
Saya sendiri memperhatikan
– dengan amat kesal- bahawa banyak sekali orang-orang yang menekankan kepada
bentuk lahiriah ini dan hal-hal yang serupa dengannya – Saya tidak berkata
mereka semuanya – mereka begitu mementingkan hal tersebut dan melupakan hal-hal
lain yang jauh lebih penting dan lebih dahsyat pengaruhnya. Seperti berbuat baik kepada kedua ibubapa,
silaturrahim, menyampaikan amanat, memelihara hak orang lain, bekerja dengan
baik, dan memberikan hak kepada orang yang harus memilikinya, kasih-sayang
terhadap makhluk Allah SWT, apalagi terhadap yang lemah, menjauhi hal-hal yang
jelas diharamkan dan lain-lain sebagaimana dijelaskan oleh Allah SWT kepada
orang-orang yang beriman di dalam kitab-Nya; di awal surah al-Anfal, awal surah
al-Mu’minun, akhir surah al-Furqan, dan lain-lain.
Saya tertarik dengan
perkataan yang diucapkan oleh saudara kita, seorang daie’ Muslim, Dr. Hassan Hathout yang tinggal di Amerika,
yang sangat tidak suka kepada sebahagian saudara kita yang begitu ketat dan
kaku dalam menerapkan hukum Islam yang berkaitan dengan daging halal yang telah
disembelih menurut aturan syariat. Mereka begitu ketat meneliti daging-daging
tersebut apakah ada kemungkinan bahawa daging tersebut tercampur dengan daging
atau lemak babi, walaupun kemungkinan itu hanya benar 1% sahaja tetapi dalam
masa yang sama dia tidak memperhatikan bahawa dia memakan bangkai saudaranya
setiap hari beberapa kali (dengan fitnah dan mengumpat/ghibah), sehingga
saudaranya dapat menjadi sasaran subahat dan tuduhan, atau dia sendiri yang
menciptakan tuduhan-tuduhan tersebut.
Allahu a’lam..
Catatan kaki:
1- Muttafaq ‘Alaih dari
Umar (al-Lu’lu’ wa al-Marjan, 1245), hadith pertama yang dimuat dalam Shahih
al-Bukhari
2- Diriwayatkan oleh Nasai
dari Abu Umamah, dan dihasankan olehnya dalam Shahih al-Jami’ as-Shaghir (1856)
3- Muslim meriwayatkannya
dari Abu Hurairah r.a. dengan lafaz hadith yang pertama, sedangkan lafaz yang
lainnya diriwayatkan oleh Ibn Majah.
4- Muttafaq ‘Alaih, dari
Nu’man bin Basyir, yang merupakan bagian daripada hadith, “Yang halal itu
jelas, dan yang haram itu juga jelas” (Lihat al-Lu’lu’ wa al-Marjan, 1028)
5- Diriwayatkan oleh
Muslim dari Abu Hurairah r.a. (2564)
6- Muttafaq ‘Alaih dari
Anas (al-Lu’lu’wa al-Marjan, 26)
7- Muttafaq ‘Alaih dari
Anas (al-Lu’lu’ wa al-Marjan, 27)
8- Muttafaq ‘Alaih dari
Anas (al-Lu’lu’ wa al-Marjan, 1693)
9- Muttafaq ‘Alaih dari
Anas (al-Lu’lu’ wa al- Marjan, 1694)
10- Diriwayatkan oleh Abu
Dawud dalam kitab al-Sunnah dari Abu Umamah (4681), dan dalam al-Jami’
as-Shaghir riwayat ini dinisbatkan kepada Dhiya’ (Shahih al-Jami’ as-Shaghir,
5965)
11- Diriwayatkan oleh
al-Thayalisi, Hakim, dan Thabrani dalam al-Kabir, dan al-Awsath dari Ibn
Mas’ud, Ahmad, dan Ibn Abi Syaibah dari Barra” dan juga diriwayatkan oleh
Thabrani dari Ibn Abbas (Shahih al-Jami’ as-Shaghir, 2539)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan