Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 10 Ogos 2012

F 149 Empat asas membentuk anak berwatak fitrah

Oleh Prof Dr Sidek Baba

MASYARAKAT Barat melihat konsep berpasang-pasang atas nama persamaan dan hak. Lalu, lahirlah perjuangan mengenai gender atau kejantinaan atas nama hak asasi dan emansipasi(pembebasan) yang mempertajamkan lagi jurang hubungan serta persefahaman akibat berlakunya penindasan terhadap wanita, penentangan dan pemberontakan terhadap lelaki. Begitu juga menjadikan wanita sebagai simbol seks dan menyebabkan rasa saling melengkapi menjadi pudar dan pupus.

Perkara itu lahir dalam suatu keadaan masyarakat yang tidak lagi menjadikan agama sebagai pedoman. Fahaman liberal yang berkembang di kalangan masyarakat ini menyebabkan tuntutan persamaan dan hak dilihat dari sudut biologikal semata-mata. Ia supaya tidak timbul rasa rendah diri hingga menyebabkan wanita diperlakukan sesuka hati di rumah, tempat kerja dan dalam masyarakat.

Ada juga masyarakat beragama menggunakan ukuran budaya dan tradisi dalam mengatur hubungan lelaki dan wanita hingga menyebabkan faktor agama menjadi faktor sampingan. Lalu, sesetengah pihak membuat tanggapan sebab agamalah menjadikan wanita terkongkong dan terbelenggu serta dominasi lelaki menjadi amat ekstrim. Keadaan ini menyebabkan bakat dan potensi yang ada pada wanita tidak dimanfaatkan secara fitrah atau sebaik-baiknya berasaskan jalur syarak. Sedangkan, peranan wanita pada zaman Rasulullah SAW tidak sedemikian.

Dalam al Quran, kisah penolakan manusia terhadap gender berlaku pada zaman Nabi Lut. Di sini, manfaat kejadian lelaki dan perempuan secara biologikal tidak dimanfaatkan. Akhirnya, lahir pola gender dalam hubungan manusia yang dikutuk oleh Allah swt. Nabi Lut mengajak mereka kembali kepada fitrah. Apabila keengganan mereka melampaui batasan menyebabkan Allah swt turunkan musibah sehingga kaum itu pupus.

Manifestasi sama juga berlaku di Barat pada hari ini yang memberi kesan pengaruh kepada masyarakat manusia lain. Kegiatan gay dan lesbian membudaya dan menjadi corak kehidupan masyarakat di Barat. Akibat pola hidup yang tidak dipandu oleh nilai agama dan isu moral yang dianggap relatif atau nisbi menyebabkan kegiatan hidup berlaku tanpa pedoman murni. Akhirnya, ini menjerumuskan kehidupan masyarakat Barat kepada aliran nafsu-nafsi dan mempertajamkan hubungan lelaki dan perempuan. Keadaan itu menyebabkan lahirnya gerakan gender atau usaha pembebasan daripada dominasi lelaki (emansipasi).

Kecenderungan itu akan membawa persaingan sangat sengit sehingga akhirnya natijah dijadikan manusia berpasangan itu tidak dapat dimanfaatkan. Lebih parah lagi, corak kekeluargaan di kalangan sesetengah masyarakat Barat tidak lagi terbina atas asas yang fitrah. Sebaliknya, semakin subur corak kehidupan kaum sejenis yang mengulangi semula pengalaman kaum Nabi Lut. Keadaan itu hingga menyebabkan berbangkit isu genetik di Barat dan mengakibatkan keruntuhan sistem sos**l serta kekeluargaan pada tahap membimbangkan. Ini juga menyebabkan Aids/HIV berkembang dan bakal menimbulkan musibah sangat besar kepada umat manusia.

Kelelakian tidak lagi dilihat sebagai faktor teras dalam membina keluarga. Keperempuanan pula tidak lagi dilihat sebagai faktor pelengkap kepada sebuah keluarga cemerlang. Ini bakal mencetuskan krisis kekeluargaan dan kemanusiaan yang parah kerana terbinanya masyarakat dan terhasilnya sistem apabila konsep kekeluargaan tidak terbina secara fitrah.

Agama Islam mengajar manusia pentingnya konsep berpasang-pasang dimanfaatkan secara fitrah. Lelaki atau suami perlu mampu mengenal dan menghargai potensi, bakat dan kelebihan yang ada pada wanita atau ibu. Hal ini kerana kelebihan itu amat berguna bagi suami, keluarga dan anak, khususnya dalam proses mengasuh dan mendidik anak menjadi generasi cemerlang dan berguna.

Wanita atau ibu juga perlu mampu mengenal dan menghargai potensi, bakat dan kelebihan yang ada pada lelaki atau suami. Hal ini kerana daya kepemimpinan suami yang baik sangat diperlukan. Ketangkasan dan sifat berani suami turut dituntut dalam proses membentuk anak dan generasi tangkas dan cemerlang.

Rasulullah SAW memberi asas didik yang baik merujuk kepada pengaruh persekitaran iaitu anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah. Ibubapa yang bakal menyediakan persekitaran dan didikan baik supaya mereka kekal dan terus berada dalam keadaan fitrah. Lukman al-Hakim dalam surah Lukman, umpamanya, memberikan nasihat bersifat mendidik kepada anaknya supaya watak yang fitrah itu wujud pada diri mereka.

Pertama, rasa syukur kepada Allah swt. Sekiranya ibu bapa dapat menanamkan rasa syukur yang tinggi kepada anak terhadap rahmah dan nikmat yang diberiNya, mereka akan sentiasa berterima kasih terhadap didikan ibubapanya.

Kedua, jangan mensyirikkan Allah swt. Sekiranya ibu bapa mampu memberikan asas akidah tinggi kepada anaknya dengan sikap tidak mensyirikkan Allah swt, bakal membentuk jiwa kehambaan tinggi yang memungkinkan asas patuh, taat, tunduk dan akur subur dalam diri anak. Kesan ini sekiranya ada, bakal menjadikan anak yang sentiasa mengambil pertimbangan Allah swt dalam tingkah laku hidupnya.

Ketiga, ketaatan melakukan solat sebagai asas mendidik hati anak supaya  tunduk dan mengakui kebesaran serta keperkasaan Allah swt. Ia supaya amalan solat memungkinkan berlakunya perubahan diri positif.

Keempat, kasihkan ibubapa sebagai asas rujuk untuk mengembangkan model qudwah kerana tanpa adanya rasa kasih terhadap mereka, tidak mungkin generasi akan datang akan bersikap kasih terhadap ibubapanya juga. Ia menyebabkan anak kehilangan adab dan punca rosaknya generasi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan