Firman ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA dalam surah al-Ma’un ayat 4-6 yang bermaksud:
“Maka celakalah bagi orang yang solat. (Iaitu) orang yang lalai solatnya dan orang-orang yang riak.”
Pengertian riak
Riak itu ialah melakukan kebaikan dan amal ibadat semata-mata untuk mencari tempat di dalam hati manusia.
Perkara yang diriakkan oleh manusia;
1. Riak dari segi badan
Riak jenis ini menunjukkan seseorang itu menampakkan keletihannya kerana berpuasa dan banyak berjaga malam untuk beribadat.
2. Riak pada pakaian
Seseorang itu memakai pakaian yang menunjukkan kewarakan dirinya sedangkan hakikatnya tidak. Memakai pakaian sebegini di hadapan golongan tertentu kerana kepentingan diri sedangkan di waktu lain dia bukanlah sebegitu malah hatinya juga bukanlah berniat untuk mendapat keredhaan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA tetapi mengharap penghormatan daripada orang lain.
3. Riak dengan perkataan
Riak ini adalah seseorang itu menunjukkan dirinya seorang yang benar dan ikhlas
melalui perkataan yang keluar dari bibirnya. Tuturnya seperti seorang penasihat
dan pensyarah. Dia memilih lafaz-lafaz yang halus dan dalam maknanya juga
kata-kata hikmat beserta hadith. Dia juga berkata seperti kata para Nabi dan
aulia sedangkan pada hakikatnya dia sebenarnya sunyi dan kosong.
4. Riak pada amalan
Orang sebegini adalah sering menzahirkan khusyuk dalam solat dan sengaja
memanjang-manjangkan rukuk dan sujud apabila ada orang melihatnya. Orang
seperti ini sering bersedekah secara terang-terangan, pergi menunaikan fardhu
haji, berjalan menundukkan kepala dan kurang berpaling ke kanan dan ke kiri
padahal ALLAH SUBHANAHU WA TAALA mengetahui batinnya. Sedangkan jika dia
bersendirian amalannya bukan sempurna sebegitu, seperti solat dengan cepat,
berjalan laju dengan matanya sering meliar ke sana ke mari dan sebagainya.
5. Riak dengan ramainya murid dan pengikut
Seseorang itu berasa bangga dengan murid dan pengikut yang ramai. Demikian juga
seperti seseorang yang sering menyebut nama ulama’ itu dan ulama’ ini bagi
menunjukkan dirinya seorang yang banyak bertemu dengan syeikh dan ulama.
Peringkat Riak
1. Riak Akbar
Riak akbar ialah seseorang itu taat melakukan ibadat tetapi untuk mendapatkan
sesuatu daripada manusia dan bukanlah untuk beroleh keredhaan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA. Riak ini adalah berpaling terus daripada ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA pada keseluruhannya kerana hanya berkiblatkan
manusia.
2. Riak Asghar
Riak asghar ini pula ialah melakukan sesuatu untuk mendapatkan apa yang ada
pada manusia dan apa yang pada Tuhan iaitu melakukan amal kerana ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA dan kerana yang lain daripadaNya. Riak ini
adalah lebih ringan daripada riak akbar kerana orang itu menghadap ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA pada satu segi dan kepada manusia pada satu
segi yang lain.
3. Riak Jali (yang terang)
Riak ini ialah mendorong seseorang itu untuk melakukan amal ibadat. Sehinggakan
jika tanpa riak ini dia tidak berminat untuk melakukan amal.
4. Riak Khafi (yang tersembunyi)
Riak ini pula tersembunyi di dalam hati di mana ianya mendorong seseorang itu
untuk lebih rajin beribadat.
Punca Riak
Sebab-sebab yang boleh membawa kepada penyakit riak ini antaranya ialah;
1. Sifat suka dipuji oleh orang lain.
Sifat ini akan membawa kepada bangga diri dan suka
menunjuk-nunjuk kelebihan kepada orang lain.
2. Takut dikritik atau dicerca oleh orang lain.
Ketakutan ini boleh membawa kepada penampilan yang kurang jujur dan suka
berpura-pura.
3. Cintakan kehidupan dan kemewahan dunia dan lupa pada kematian.
Seseorang itu melakukan segala pekerjaan adalah semata-mata kerana untuk
menarik perhatian orang lain dan menganggap dirinya hebat. Manusia sebegini
mengharapkan ganjaran atas segala pekerjaan yang dilakukan.
Bagaimana mengelakkan sifat riak?
Rawatan terbaik bagi segala penyakit di muka bumi ini adalah dengan menjauhi sebab-sebab dan punca terjadinya penyakit.
Terdapat beberapa cara untuk menghindari sifat riak daripada menguasai hati;
1. Sentiasa mengingatkan diri sendiri tentang perkara yang diperintahkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan juga sering menyucikan hati dengan melakukan ibadat-ibadat khusus seperti zikir dan membesarkan kekuasaan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
2. Mengawasi diri agar sentiasa takut akan kemurkaan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Dengan ini akan membawa diri agar sentiasa berwaspada dalam melakukan perkara yang boleh mengheret kepada dosa dan seksaan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA pada hari akhirat kelak.
3. Berwaspada terhadap perkara-perkara yang boleh menghapuskan pahala amalan yang dilakukan akibat riak.
4. Menanamkan di dalam diri bahawa melakukan sesuatu perkara kerana manusia sehingga membawa kemurkaan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA itu patut dijauhkan.
5. Sentiasa mengawasi diri daripada lalai terhadap ujian dan nikmat yang dikurniakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA untuk menghampirkan diri kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
6. Ikhlaskan diri dalam setiap amalan yang dilakukan. Apabila berasa suka dipuji dan diberi penghargaan setiap kali membuat sesuatu perkara yang baik dan berasa terhina apabila ditegur, maka inilah tanda wujudnya sifat riak.
Adakalanya terdapat juga orang yang melakukan amal kebajikan dengan niat ikhlas kerana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, namun dia mendapat mendapat perhatian daripada orang lain atas amalannya. Keadaan ini tidak diambil kira sebagai riak kerana dia sememangnya niat dengan ikhlas pada awalnya. Namun, untuk melakukan satu-satu ibadat pada permulaannya akan menyebabkan timbulnya perasaan riak dan rasa bangga diri, namun apabila amal itu sering dilakukan dan berterusan dengan niat ikhlas pastinya perasaan riak itu akan terhapus sedikit demi sedikit.
Janganlah takut untuk pergi ke masjid, mendengar tazkirah, menunaikan solat jemaah dan sebagainya kerana takut akan dikatakan riak sedangkan dengan riak itulah akan mendorong dan menggalakkan kita untuk beramal dan meningkatkan ibadat, tetapi jangan biarkan perasaan riak itu terus menerus menguasai diri kerana apabila ada riak dalam setiap amalan maka amalan yang dilakukan adalah sia-sia belaka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan