Maksud
“SABAR” di dalam konteks amalan hati ialah menahan nafsu daripada dipengaruhi
oleh sebarang gelora atau kegemparan hati atau perasaan atau rangsangan yang
menimbulkan rasa marah atau memberontak, resah gelisah, tidak rela, sugul,
kecewa atau putus asa, akibat daripada pengalaman kesusahan, ketidak selesaan
atau sesuatu keadaan yang tidak disukai atau diingini. Kesabaran itu harus
meliputi empat tindakan iaitu :
1. Tabah
dan tekun di dalam melakukan taat
2. Menahan diri daripada melakukan maksiat atau kemungkaran
3. Memelihara diri dari godaan dunia, nafsu dan syaitan.
4. Tenang atau teguh hati menghadapi cubaan musibah
Sabar
adalah satu tuntutan agama dan satu perisai untuk menahan diri daripada fitnah
nafsu yang bergelora. Orang yang gagal bersabar akan gagal di dalam hidup dan
akan rugi di dunia dan akhirat. Antara tujuan kita di suruh bersabar itu ialah:
1) Supaya
dapat mengerjakan ibadah dengan tenteram dan dapat kesempurnaan dan seterusnya
mencapai matlamatnya.
2) Untuk
kita berfikir dengan lebih matang.
Apabila
nafsu telah menguasai akal, akal tidak dapat berfikir secara rasional di dalam
menghadapi tindakan yang akan dilakukan. Segala yang dilakukan itu hanya betul
mengikut ukuran nafsu. Akibatnya apabila terjadi kerosakkan atau kecelakaan
disebabkan tindakan itu, diri manusia sudah tidak dapat mengelak, jadilah
manusia itu terbelenggu disebabkan perbuatannya sendiri. Kerana itu di dalam
menangani nafsu yang bergelora, sabar itu sangat perlu. Di samping kita disuruh
untuk bermujahadah (berperang) dengan nafsu yang jahat. Sabda RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM :
“Sejahat-jahat musuh kamu iaitu nafsu yang di antara dua lambungmu.”
(HR
Tarmidzi)
Selain
daripada itu, sifat takwa perlu diusahakan dengan menanamkan iman di dalam
diri. Untuk mendapatkan sifat takwa, kelemahan diri perlu diperbaiki. Bagi
mereka yang berusaha memperbaiki dirinya, hati mereka akan sentiasa tenang dan
bahagia. Bukan kerana kaya atau berada, tetapi kerana puas kepada apa yang ada.
Bersabda RASULULLAH
SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM :
“Kamu tidak akan merasakan kemanisan iman sehingga kamu menyintai ALLAH
dan Rasul lebih dari segalanya, Tidak menyintai seseorang melainkan kerana ALLAH.
Dan benci kembali kepada kekufuran seperti benci berpaling pada neraka.”
Di
samping itu apabila orang yang memiliki iman, sembahyangnya akan khusyuk,
mereka menyempurnakan puasa dan menunaikan pembayaran zakat dengan segala adab
dan tuntutannya, menunaikan haji dengan memahami segala tujuan dan tuntutannya,
menjauhkan diri dari maksiat dan dosa, menjauhi perbuatan zina dan perkara yang
menghampirinya, tidak mengumpat, mengadu domba, menfitnah, tidak hasad sesama
sendiri, tidak sombong, tidak ujub dan sum’ah (mencari nama dan pangkat), tidak
pendendam dan lain-lain.
Bila
dapat kemanisan iman, penderitaan menjadi kecil dan dunia tiada ruang di dalam
hatinya. Hatinya akan asyik dengan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Ini berlaku pada
sahabat-sahabat RASULULLAH
SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM. Bilal apabila dijemur di tengah panas serta diazab untuk dipaksa
kembali kepada kekufuran, dengan tenang dia menjawab, “Ahad, Ahad.” Azab
sengsara, tidak terasa. Ini juga berlaku kepada seorang sahabat RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM yang
dicuri untanya ketika sedang bersembahyang, dia tidak menghentikan
sembahyangnya itu. Kerana terasa kemanisan sembahyang dan tidak sedar apa yang
berlaku di sekelilingnya. Banyak lagi hal-hal yang sedemikian yang boleh kita
baca di dalam sejarah kehidupan para sahabat RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM.
Kerana
itu kita perlu melakukan Mujahadatun Nafs (melawan hawa nafsu) dan membersihkan
diri kita daripada sifat-sifat mazmumah (yang tercela) seperti iri dengki,
dendam, buruk sangka, mementingkan diri, gila pangkat, gila puji, gila dunia,
bakhil, sombong dan sebagainya.
Langkah
pertama untuk mendapatkan iman ini, maka seseorang itu perlu mempunyai :
a) Ilmu
yang Islam yang sempurna dan tepat agar segala tindakan dapat diselaraskan
dengan syariat dan kehendak ALLAH SUBHANAHU WA TAALA melalui hukum-hukum yang telah ditetapkannya.
b) Yakin.
Keyakinan adalah perlu dan penting. Oleh itu wajiblah kita belajar dan berusaha
menyuburkan keyakinan kita. Jangan biarkan keyakinan dicelahi oleh keraguan
walaupun sedikit. Keraguan mesti dilawan dengan ilmu pengetahuan, bukan dengan
akal semata-mata. Syaitan dan nafsu sentiasa menyuruh dan mempengaruhi akal
untuk ragu-ragu dan mewas-waskan kita. Tanpa ilmu yang benar dan menyeluruh,
kita akan terperangkap di dalam perangkap syaitan. Jikalau kita terperangkap di
dalam jerat syaitan bagi soal-soal keyakinan, maka hapuslah segala pahala amal
dan hapuslah iman. Jikalau terjadi demikian, maka matilah kita sebagai orang
yang tidak beriman dan kekal di dalam neraka.
c)
Beramal dengan ilmu yang telah difahami dan diyakini.
d)
Bermujahadah. Iaitu melawan nafsu yang mendorong ke arah kejahatan dan
menghalang diri dari melakukan maksiat lahir dan batin.
e)
Istiqamah beramal. Iaitu melakukan amalan ketaatan dan ibadah serta menjauhi
kemungkaran secara berterusan.
f)
Mempunyai guru yang Mursyid yang dapat memimpin dan mendidik diri agar sentiasa
taat kepada ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA.
g) Selalu
berdoa kepada ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA. Kerana
jikalau hanya usaha lahir saja dilakukan tanpa mengharapkan bantuan daripada ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA, maka ia
amat mustahil untuk membuang nafsu yang jahat di dalam jiwa manusia.
3. Kita
disuruh bersabar adalah untuk mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Firman ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA :
“Dan ALLAH amat menyukai orang yang sabar.”
(Ali
Imran: 146)
“Sesungguhnya orang yang beriman itu dicukupkan ganjaran mereka tanpa
batas”
(az
Zumat: 10)
“Hai orang yang beriman, bersabarlah kamu (melakukan taat dan menghadapi
musibah), teguhkanlah kesabaran kamu, tetapkanlah kewaspadaan serta siap siaga
dan bertawakkallah kepada ALLAH agar kamu beruntung (merebut syurga dan bebas
dari neraka).”
– (al
Baqarah: 200)
Demikianlah
kesabaran itu merupakan ubat yang pahit tetapi mujarab di dalam menahan diri
daripada nafsu dan godaan dunia. Yakinlah, keberkatan daripada kesabaran itu
membawa manfaat kepada kita, sekaligus menolak kemudaratan kepada kita. Sebagai
ubat ‘kepahitan’ hanya sesaat, akan tetapi ‘kemanisannya’ akan berpanjangan.
Wallahu A’lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan