SETIAP
manusia biasa melakukan dosa. Para remaja juga melakukan dosa. Ada yang
sifatnya dosa besar dan ada yang bentuknya dosa kecil. Sifat manusia
itu ialah nisyan atau lupa dan ghaflah atau lalai. Di peringkat
umur remaja kelalaian dan kelupaan lebih ketara. Mereka perlu diingatkan
selalu. Kadang-kadang leteran juga berlaku. Kelemahan-kelemahan ini menyebabkan
remaja silap dan salah. Kelupaan menyebabkan remaja melanggar pedoman Allah
swt. Kelalaian menyebabkan remaja melampaui batas.
Mengulangi
melakukan dosa ia ibarat titik-titik hitam di hati. Terlalu banyak titik hitam
menyebabkan warna hati bertukar. Secara rohaniahnya, titik-titik hitam yang
tidak dibersihkan akan menyebabkan lebih banyak kelupaan dan kelalaian. Ia
boleh mendorong ke arah tabiat keji dan mungkar. Hati remaja diibaratkan
seperti cermin. Cermin yang baik ialah cermin yang ada kilauan. Cermin yang
jernih memantulkan imej wajah yang jernih. Bila cermin terkandung banyak titik
hitam, titik itu ada melitupi cermin dan cermin akan kehilangan daya pantulan.
Cermin
yang hilang daya pantulan ibarat hati yang hilang sensitivitinya terhadap
perkara baik dan mungkar. Bila hati tidak lagi ada daya pantulan remaja akan
mengalami penyakit mati rasa. Penyakit mati rasa menyebabkan perlanggaran dosa
dianggap perkara biasa. Melakukan kesalahan dan kemungkaran dianggap lazim. Dan
akhirnya apabila dosa terus dilakukan cermin hati akan dilitupi ibarat hijab
menutup wajah.
Sifat
ibadah khusus dalam Islam dilakukan berulang-ulang. Tujuan dihantarkan Nabi dan
Rasul pun antaranya ialah membawa khabar gembira dan peringatan. Perulangan
dalam ibadah khusus seperti sembahyang, puasa, zikir dan lain adalah proses
tazkiah an nafs iaitu latihan rohaniah untuk membentuk nilai-nilai baik dan murni
supaya jiwa kehambaan yang tinggi wujud pada diri insan. Jiwa kehambaan yang
membawa sifat patuh, taat, akur dan tunduk boleh membentuk watak remaja menjadi
orang-orang yang sentiasa berfikir untuk mendapat redha Allah swt.
Manifestasi
ibadah khusus boleh menjadi jalur pengembangan maksud ibadah yang lebih luas.
Ketundukan kepada pedoman Allah swt iaitu bersifat jujur kerana-Nya, ikhlas
kerana-Nya, amanah kerana-Nya, adil kerana-Nya, tulus dan telus kerana-Nya
membimbing manusia melihat seluruh pekerti dalam hidupnya terkandung
sifat-sifat rohaniah yang tinggi. Bercakap benar dan tidak berdusta adalah
gambaran sifat rohaniah yang tinggi. Memimpin dengan amanah dan jujur adalah
gambaran sifat orang-orang yang beriman. Takut akan azab Allah swt dan insaf keTuhanan
yang tinggi God-conciousness adalah gambaran orang-orang yang berjiwa muttaqin.
Kualiti ini apabila menjadi amalan remaja ia akan berhikmah atau berpulang
kembali kepada dirinya atau kepada orang lain.
Seseorang
remaja yang jujur dan amanah, bila sifat itu diamalkan dalam hidupnya, tidak
saja kebaikan itu dirasakannya tetapi kebaikan itu juga dirasakan oleh orang
lain. Seseorang remaja yang cintakan ilmu, kebaikan ilmu itu tidak saja
memberikan suluh kepada jalan hidupnya tetapi akan menerangi orang lain.
Seseorang remaja, sabar dalam menghadapi ragam hidup, kesabarannya itu akan
menyebabkannya terelak daripada kegelojohan kerana kesabaran adalah mutiara
kebijaksanaan.
Mengapa
remaja melakukan dosa?
Pertama,
remaja mungkin tidak memiliki kesedaran rohaniah yang meyakini bahawa Allah swt
itu Maha Perkasa dan Maha Mengetahui. Konsep berTuhan hanya sekadar percaya.
Percaya yang tidak ditunjangi oleh ilmu boleh berubah-ubah kadang-kadang berada
dalam kesamaran. Kesamaran boleh menyebabkan remaja ragu-ragu. Ragu-ragu dalam
keyakinan dan pendirian boleh menyebabkan perlanggaran. Perlanggaran dalam amal
dan perbuatan boleh menyebabkan dosa.
Kedua,
remaja tidak dititipkan ilmu-ilmu yang berguna dan bermanfaat dan tidak
mempunyai kesempatan yang berkesan untuk melalui proses didik dan hadir dalam
persekitaran yang membantu ke arah pembentukan akhlak yang baik. Akibatnya
remaja tidak memiliki perasaan peka nilai. Ia menyebabkan remaja tidak
menjadikan nilai-nilai murni sebagai jalan hidup keremajaan sebaliknya
menjadikan naluri dan nafsu sebagai jalur memenuhi niat dan hajat.
Ketiga,
ramai remaja yang tidak memiliki qudwah atau contoh yang baik dan cemerlang
dalam hidup. Ia menyebabkan remaja kekosongan dalam mencari contoh yang fitrah
untuk diteladani dan diikuti. Atas dorongan naluri dan nafsu-nafsi remaja boleh
terdorong untuk membina idola dan diva yang akhirnya menjerumuskan remaja
kepada ‘pemujaan’ terhadap selebriti seperti artis, pelakon dan juga
personaliti-personaliti lain.
Keempat,
sesetengah remaja tidak ada rasa berdosa terhadap apa dan terhadap sesiapapun.
Dorongan naluri dijadikan pedoman dan gesaan nafsu dijadikan turutan. Akhirnya
dosa-dosa kecil berlaku secara berterusan dan dosa besar semacam suatu
kebiasaan.
Dalam
Islam ruang untuk bertaubat dan mohon keampunan sentiasa terbuka. Sebab itu
para remaja yang insaf tentang hubungannya dengan Allah swt akan sentiasa
melakukan istighfar bila berlaku sesuatu kesilapan, merenung ke dalam diri,
mencari sebab-musabab kejadian dan berazam tidak mengulangi lagi.
Kesilapan
yang dilakukan oleh remaja tidak bermakna itulah akhirnya hidup. Dalam sejarah
sahabat-sahabat Nabi baik di Mekah mahupun di Madinah, ramai yang melakukan
pelbagai dosa kecil dan besar tetapi apabila keinsafan timbul, hidayah
diberikan dan kembali kepada diri yang fitrah bertukar menjadi pejuang-pejuang
di barisan depan Islam. Saidina Omar, sebagai contoh, pada zaman jahiliahnya
melakukan pembunuhan anak perempuan tetapi bila mendengar ayat-ayat Allah swt
digemakan, timbul keinsafan yang amat mendalam untuk kembali kepada fitrah. Dan
apabila menerima akidah tauhid, beliau menjadi benteng utama perjuangan Islam
yang amat digeruni oleh musuh.
Di
Malaysia, remaja Melayu dibesarkan dalam keluarga orang-orang Islam. Paling
tidak secara keturunan mereka adalah orang-orang Islam. Harus ada didikan di
peringkat keluarga, sekolah dan masyarakat tentang kesedaran rasa bersalah dan
rasa berdosa di kalangan mereka. Kesedaran ini amat penting wujud dalam diri
remaja supaya ada perisai dalam diri remaja untuk mengenal dan membentengi diri
supaya mengetahui yang salah itu salah dan yang benar itu tetap benar.
Remaja
Islam harus insaf bahawa kumpulan mereka ini sedang dijadikan sasaran oleh
musuh-musuh umat khususnya para pendakwah yang menguasai media cetak dan
elektronik, melabur dengan kos yang tinggi terhadap acara-acara yang bersifat
festival dan hiburan yang berterusan dengan harapan apabila para remajanya
asyik dengan hiburan dan festival yang melampau ia akan memesongkan perhatian
remaja untuk cemerlang dalam bidang ilmu dan pendidikan. Bila hiburan, muzik,
festival dan bahan-bahan lucah dalam internet menjadi ketagihan, para remaja
mula alpa tentang tanggungjawab kepada Allah swt dan akhirnya mudah terjebak dalam
perangkap dosa yang kadang-kadang menyebabkan remaja hilang jalan kembali.
Oleh itu
kembali kepada Allah swt ialah dengan melakukan taubat. Melakukan taubat mesti
ada keikhlasan dan kejujuran pada diri. Keikhlasan yang diikuti untuk tidak
mengulanginya lagi bakal memimpin remaja ke jalan yang diredha. Dosa remaja
dengan dengan remaja lain atau sesama manusia harus diselesaikan sesama manusia
dan dosa remaja terhadap Allah swt harus langsung dengan-Nya.
Remaja
yang melakukan taubat dan berazam untuk melakukan kebaikan dan amal yang
bermanfaat dalam hidup, ibarat seorang anak yang lahir semula. Sebagai anak
yang baru lahir, para remaja hendaklah mendedahkan diri dalam suasana dan
persekitaran yang baik supaya kebaikan persekitaran boleh membantu remaja yang
kekal dalam kebaikan. Sekiranya berlaku dosa kecil kembali mohon keampunan kepada
Allah swt dan apabila amalan yang baik sebati pada diri remaja, ia akan
memberikan rasa kekebalan remaja untuk menghadapi cabaran yang lebih besar.
Bertaubatlah sebelum terlambat kerana Allah swt. Maha penerima taubat dari
hamba-Nya.
* PROF. DR. SIDEK BABA ialah pensyarah
di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan