Di dalam Islam terdapat
beberapa kaedah fiqh yang digunakan oleh para ulama feqah sebagai panduan dan
pedoman untuk menetapkan sesuatu hukum:
الضَّرَرُ الأشَدُّ يُزَالُ بِالضَّرَرِ الأخَفِّ
"Kemudaratan yang
lebih berat/besar dihilangkan dengan melaksanakan kemudaratan yang lebih ringan."
Huraiannya:
Apabila bertembung dua
kemudaratan serentak dalam satu masa maka hendaklah dihilangkan kemudaratan itu
dengan melakukan perkara yang membawa kepada mudarat/ kerosakan yang lebih kecil.
Maksudnya apabila kita
bertembung dengan situasi ini, maka kena pilih yang mana satu yang jikalau kita
buat maka kerosakan yang timbul lebih kecil berbanding kalau kita buat yang
satu lagi.
Contoh:
Rumah dimasuki perompak dan
perompak mahukan harta, wang dan barang kemas. Ketika itu salah seorang anggota
keluarga berada bersama mereka dengan dengan ugutan mahu membunuh ahli keluarga
itu jika tidak menyerahkannya.
Maka di sini berlaku
pertembungan iaitu:
1. Mudarat= Kehilangan
harta dan kerugian yang bakal dialami, anggaran berpuluh ribu ringgit
2. Mudarat= Nyawa ahli
keluarga bakal terancam, kemungkinan dibunuh.
Jadi apabila bertembung dua
mudarat ini, hendaklah dipilih yang mana yang paling kecil/ sedikit mudaratnya
jika kita lakukan. Maka menurut kaedah ini hendaklah kita lakukan mudarat 1
iaitu menyerahkan harta dan mengalami kerugian. Kerana hilang harta mudaratnya
lebih kecil dari hilang nyawa.
[Al-Madkhal Ila al-Qawaid
al-Fiqhiyyah al-Kuliyyah]
Satu lagi kaedah fiqh yang
hampir sama iaitu:
إذَا تَعَارَضَ
مَفْسِدَتاَنِ رُوْعِيَ أعْظَمُهُمَا بِإرْتِكَابِ أَخَفِّهِمَا
"Bila harus memilih
antara dua mudarat maka pilih yang paling ringan."
Kaedah fiqh di atas adalah
satu kaedah yang penting apabila kita berhadapan dengan situasi yang genting dan
terpaksa membuat salah satu pilihan di antara dua. Maka ketika ini Islam
membenarkan dipilih salah satu yang mudaratnya lebih kecil berbanding yang satu
lagi.
Contoh yang jelas apabila
berlaku penyeksaan oleh kafir Quraisy (Umayah bin Khalaf) kepada keluarga Amar
bin Yasir (bapanya Yasir dan ibunya Sumayyah). Mereka semua diseksa oleh Umayah
bin Khalaf. Apabila Umayah menyuruh mereka kembali kepada agama asal mereka
menyembah berhala, Yasir dan Sumayyah tetap berpegang teguh sehingga syahid.
Tetapi Amar bin Yasir oleh kerana seksaan yang berat diterimanya dia terpaksa
mengaku kembali kepada kekufuran (hakikat sebenarnya beliau tetap kukuh imannya
hanya lidahnya sahaja yang melafaskan kekufuran), apabila sahabat yang lain
memberitahu Nabi SAW bahawa Amar telah murtad lantas dijawab oleh baginda
bahawa iman Amar tetap kukuh dan beliau ucapkan perkataan tersebut adalah
kerana terpaksa (darurat).
Dalam sirah tersebut kita
boleh mengambil pengajaran bahawa mengucap kalimah kufur (kerana terpaksa)
tetapi hati tetap beriman adalah mudarat kecil sedangkan nyawa melayang adalah
mudarat besar.
Allah SWT berfirman
maksudnya:
"..tetapi jika
seseorang terpaksa, sedangkan ia tidak menginginkannya, dan tidak pula
melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya... "
(Surah al-Baqarah ayat
173).
Dalam kehidupan harian kita
sering akan bertembung dengan dua situasi yang mana kedua-duanya adalah boleh
mendatangkan mudarat maka Islam membenarkan kita pilih mudarat yang lebih kecil
berbanding mudarat yang besar. Atau pun kita berhadapan dengan situasi jika
kita buat mendatangkan mudarat kecil sedangkan jika kita tinggalkan akan
mendatangkan mudarat yang lebih besar.
Contoh organisasi Islam
terlibat dengan pilihanraya demokrasi adalah mudarat yang kecil (terpaksa
berkempen dan bertembung dengan umat Islam yang berlainan parti - wujud sedikit
pergeseran dan perbalahan) sedangkan meninggalkan / memboikot pilihanraya
adalah mudarat yang besar kerana membiarkan negara dikuasai oleh golongan
sekular yang akan menyalahgunakan harta negara dan menzalimi rakyat.
Umat Islam perlu cerdik dan
tidak mudah diperdaya dalam membuat pilihan dalam pengundian pilihraya.
Pemilihan kalian untuk memilih pemimpin adalah penting untuk menentukan arah
mana negara dan rakyat akan dibawa, samada menuju ke arah kerosakkan yang lebih
parah atau kepada cahaya baru yang lebih cerah dan terang benderang!
Perlulah kalian pentingkan
agenda Islam untuk memainkan peranan yang lebih besar dalam mencorak
pembangunan umat dan menegakkan syiar-syiar Islam daripada terus malap di bawah
pimpinan lama. Pimpinan baru perlu lebih jelas menegakkan amar makruf nahi
mungkar kerana ini adalah tugas kita dijadikan oleh Allah SWT sebagai khalifah
di muka bumi. Semua amalan kita akan dihisab dengan teliti oleh Allah SWT jika
kalian abaikan tugas yang besar ini. Islam akan dipandang baik oleh orang bukan
Islam apabila kita tidak bersikap perkauman dan tidak menghina agama lain atau
bangsa lain. Besama-sama menegakkan keadilan dan menentang rasuah dan
mengelakkan hak rakyat dirampas oleh mereka yang rakus dengan harta dunia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan