“Engkau
tidak dikatakan beriman kepada ALLAH hingga engkau beriman kepada takdir yang
baik mahupun yang buruk dan engkau harus mengetahui bahawa apa saja yang akan
menimpamu tidak akan luput darimu dan apa saja yang luput darimu tidak akan
menimpamu.”
Beriman
kepada Takdir
Kaum muslimin yang semoga dimuliakan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, salah satu rukun iman yang wajib diimani oleh setiap muslim adalah beriman kepada takdir baik mahupun buruk. Perlu diketahui bahawa beriman kepada takdir ada empat tingkatan :
[1] Beriman kepada ilmu ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA yang azali sebelum segala sesuatu itu ada. Di
antaranya seseorang harus beriman bahawa amal perbuatannya telah diketahui
(diilmui) oleh ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA sebelum dia melakukannya.
[2] Mengimani bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA telah menulis takdir di Lauhul Mahfuzh.
[3] Mengimani masyi’ah (kehendak ALLAH SUBHANAHU WA TAALA) bahawa segala sesuatu yang terjadi adalah kerana kehendakNya.
[4] Mengimani bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA telah menciptakan segala sesuatu. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA adalah Pencipta satu-satunya dan selainNya adalah makhluk termasuk juga amalan manusia.
Dalil
dari tingkatan pertama dan kedua di atas adalah firman ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA (yang
ertinya),
“Apakah
kamu tidak mengetahui bahawa sesungguhnya ALLAH mengetahui apa saja yang ada di
langit dan di bumi? bahawasanya yang demikian itu terdapat dalam sebuah kitab
(Lauh Mahfuzh). Sesungguhnya yang demikian itu amat mudah bagi ALLAH.”
(QS. Al
Hajj [22] : 70)
Kemudian
dalil dari tingkatan ketiga di atas adalah firman ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA (yang
ertinya),
“Dan kamu tidak dapat menghendaki (menempuh jalan itu) kecuali apabila
dikehendaki ALLAH, Tuhan semesta alam.”
(QS. At
Takwir [81] : 29)
Sedangkan
untuk tingkatan keempat, dalilnya adalah firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA (yang ertinya),
“ALLAH
menciptakan kamu dan apa saja yang kamu perbuat.”
(QS.
Ash-Shaffaat [37] : 96)
Pada
ayat ‘Wa ma ta’malun’ (dan apa saja yang kamu perbuat) menunjukkan
bahawa perbuatan manusia adalah ciptaan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Macam-macam Takdir
Takdir itu ada 2 macam :
[1]
Takdir umum mencakup segala yang ada. Takdir ini dicatat di Lauhul Mahfuzh. Dan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA telah
mencatat takdir segala sesuatu hingga hari kiamat. Takdir ini umum bagi seluruh
makhluk. RASULULLAH SHALLALLAHU
‘ALAIHI WA SALLAM bersabda,
“Sesungguhnya
yang pertama kali diciptakan ALLAH adalah qalam (pena). ALLAH berfirman kepada
qalam tersebut, “Tulislah.” Kemudian qalam berkata, “Wahai Rabbku, apa yang
akan aku tulis?” ALLAH berfirman, “Tulislah takdir segala sesuatu yang terjadi
hingga hari kiamat.”
(HR. Abu
Daud. Dikatakan shahih oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih
wa Dho’if Sunan Abi Daud).
[2] Takdir yang merupakan rincian dari takdir yang umum. Takdir ini terdiri dari :
(a)
Takdir ‘Umri iaitu
takdir sebagaimana terdapat pada hadits Ibnu Mas’ud, di mana janin yang sudah
ditiupkan ruh di dalam rahim ibunya akan ditetapkan mengenai 4 hal iaitu:
(1)
rezeki, (2) ajal, (3) amal, dan (4) sengsara atau berbahagia.
(b)
Takdir Tahunan iaitu
takdir yang ditetapkan pada malam lailatul qadar mengenai
kejadian dalam setahun. ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA berfirman
(yang ertinya),
“Pada
malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah.”
(QS. Ad
Dukhan [44] : 4)
Ibnu
Abbas mengatakan, “Pada malam lailatul qadar, ditulis pada ummul kitab segala kebaikan, keburukan, rezeki dan ajal
yang terjadi dalam setahun.”
(Lihat Ma’alimut
Tanzil, Tafsir Al Baghowi)
Seorang muslim harus beriman dengan takdir yang umum dan terperinci ini. Barangsiapa yang mengingkari sedikit saja dari keduanya, maka dia tidak beriman kepada takdir. Dan bererti dia telah mengingkari salah satu rukun iman yang wajib diimani.
Salah
dalam Menyikapi Takdir
Dalam menyikapi takdir ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, ada yang mengingkari takdir dan ada pula yang terlalu berlebihan dalam menetapkannya.
Yang
pertama ini dikenal dengan Qodariah. Dan di dalamnya ada dua
kelompok lagi. Kelompok pertama adalah yang paling ekstrim. Mereka mengingkari
ilmu ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA terhadap
segala sesuatu dan mengingkari pula apa yang telah ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA tulis di
Lauhul Mahfuzh. Mereka mengatakan bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memerintah dan melarang, namun ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA tidak
mengetahui siapa yang taat dan berbuat maksiat. Perkara ini baru saja
diketahui, tidak didahului oleh ilmu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan takdirnya. Namun kelompok
seperti ini sudah musnah dan tidak ada lagi.
Kelompok kedua adalah yang menetapkan ilmu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, namun meniadakan masuknya perbuatan hamba pada takdir ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Mereka menganggap bahawa perbuatan hamba adalah makhluk yang berdiri sendiri, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA tidak menciptakannya dan tidak pula menghendakinya. Inilah madzhab mu’tazilah.
Kebalikan dari Qodariah adalah kelompok yang berlebihan dalam menetapkan takdir sehingga hamba seolah-olah dipaksa tanpa mempunyai kemampuan dan ikhtiyar (usaha) sama sekali. Mereka mengatakan bahawasanya hamba itu dipaksa untuk menuruti takdir. Oleh kerana itu, kelompok ini dikenal dengan Jabariah.
Keyakinan
dua kelompok di atas adalah keyakinan yang salah sebagaimana ditunjukkan dalam
banyak dalil. Di antaranya adalah firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA (yang ertinya),
“(iaitu)
bagi siapa di antara kamu yang mahu menempuh jalan yang lurus. Dan kamu tidak
dapat menghendaki (menempuh jalan itu) kecuali apabila dikehendaki ALLAH, Tuhan
semesta alam.”
(QS. At
Takwir [81] : 28-29)
Ayat ini
secara tegas membantah pendapat yang salah dari dua kelompok di atas. Pada
ayat, “(iaitu) bagi siapa di antara kamu yang mahu menempuh jalan
yang lurus,” merupakan bantahan untuk jabariah kerana
pada ayat ini ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
menetapkan adanya kehendak (pilihan) bagi hamba. Jadi manusia tidaklah dipaksa
dan mereka berkehendak sendiri. Kemudian pada ayat selanjutnya, “Dan
kamu tidak dapat menghendaki (menempuh jalan itu) kecuali apabila dikehendaki ALLAH,
Tuhan semesta alam,” merupakan bantahan untuk qodariah yang
mengatakan bahawa kehendak manusia itu berdiri sendiri dan diciptakan oleh
dirinya sendiri tanpa tergantung pada kehendak ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Ini perkataan yang salah kerana
pada ayat tersebut, ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
mengaitkan kehendak hamba dengan kehendakNya.
Keyakinan
yang Benar dalam Mengimani Takdir
Keyakinan yang benar adalah bahawa semua bentuk ketaatan, maksiat, kekufuran dan kerosakan terjadi dengan ketetapan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kerana tidak ada pencipta selain Dia. Semua perbuatan hamba yang baik mahupun yang buruk adalah termasuk makhluk ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Dan hamba tidaklah dipaksa dalam setiap yang dia kerjakan, bahkan hambalah yang memilih untuk melakukannya.
As
Safariny mengatakan, “Kesimpulannya bahawa mazhab ulama-ulama terdahulu (salaf)
dan Ahlus Sunnah yang hakiki adalah meyakini bahawa ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
menciptakan kemampuan, kehendak, dan perbuatan hamba. Dan hambalah yang menjadi
pelaku perbuatan yang dia lakukan secara hakiki. Dan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA menjadikan
hamba sebagai pelakunya, sebagaimana firmanNya (yang ertinya),
“Dan
kamu tidak dapat menghendaki (menempuh jalan itu) kecuali apabila dikehendaki
Allah.”
(QS. At
Takwir [81] : 29)
Maka
dalam ayat ini ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
menetapkan kehendak hamba dan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA mengabarkan bahawa kehendak hamba ini tidak
terjadi kecuali dengan kehendakNya. Inilah dalil yang tegas yang dipilih oleh
Ahlus Sunnah.”
Jangan Hanya Bersandar pada Takdir ALLAH SUBHANAHU WA TAALA
Sebagian orang ada yang salah faham dalam memahami takdir. Mereka menyangka bahawa seseorang yang mengimani takdir itu hanya pasrah tanpa melakukan sebab sama sekali. Contohnya adalah seseorang yang meninggalkan isterinya berhari-hari untuk berdakwah keluar kota. Kemudian dia tidak meninggalkan sedikitpun harta untuk kehidupan isteri dan anaknya. Lalu dia mengatakan, “Saya pasrah, biarkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang akan memberi rezeki pada mereka.” Sungguh ini adalah suatu kesalahan dalam memahami takdir.
Ingatlah bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memerintahkan kita untuk mengimani takdirNya, di samping itu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA juga memerintahkan kita untuk mengambil sebab dan melarang kita bermalas-malasan. Apabila kita telah mengambil sebab, namun kita mendapatkan hasil yang sebaliknya, maka kita tidak boleh berputus asa dan bersedih kerana hal ini sudah menjadi takdir dan ketentuan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Oleh kerana itu, NABI SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM bersabda,
“Bersemangatlah
dalam hal yang bermanfaat bagimu. Dan minta tolonglah pada ALLAH dan janganlah
malas. Apabila kamu tertimpa sesuatu, janganlah kamu berkata: ‘Seandainya aku
berbuat demikian, tentu tidak akan begini atau begitu’, tetapi katakanlah:
‘Qodarollahu wa maa sya’a fa’al’ (Ini telah ditakdirkan oleh ALLAH dan ALLAH
berbuat apa yang dikehendak-Nya) kerana ucapan ‘seandainya’ akan membuka
(pintu) syaitan.”
(HR.
Muslim)
Buah dari Beriman kepada Takdir
Di antara buah dari beriman kepada takdir dan ketetapan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA adalah hati menjadi tenang dan tidak pernah risau dalam menjalani hidup ini. Seseorang yang mengetahui bahawa musibah itu adalah takdir ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, maka dia yakin bahawa hal itu pasti terjadi dan tidak mungkin seseorangpun lari darinya.
Daripada Ubadah bin Shomit, beliau pernah mengatakan pada anaknya, ”Engkau tidak dikatakan beriman kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA hingga engkau beriman kepada takdir yang baik mahupun yang buruk dan engkau harus mengetahui bahawa apa saja yang akan menimpamu tidak akan luput darimu dan apa saja yang luput darimu tidak akan menimpamu. Saya mendengar RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM bersabda,
“Takdir itu demikian. Barangsiapa yang mati dalam keadaan tidak beriman
seperti ini, maka dia akan masuk neraka.”
(Shahih.
Lihat Silsilah Ash Shahihah no. 2439)
Maka
apabila seseorang memahami takdir ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan benar, tentu dia akan
menyingkapi segala musibah yang ada dengan tenang. Hal ini pasti berbeza dengan
orang yang tidak beriman pada takdir dengan benar, yang sudah barang tentu akan
merasa sedih dan gelisah dalam menghadapi musibah. Semoga kita dimudahkan oleh ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA untuk
sabar dalam menghadapi segala cubaan yang merupakan takdir ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA.
Yaa ALLAH, kami meminta kepadaMu syurga serta perkataan dan amalan yang
mendekatkan kami kepadanya. Dan kami berlindung kepadaMu dari neraka serta
perkataan dan amalan yang dapat mengantarkan kami kepadanya. Yaa ALLAH, kami
memohon kepadaMu, jadikanlah semua takdir yang Engkau tetapkan bagi kami adalah
baik. Amin Yaa Mujibbad Da’awat.
[Sumber rujukan utama : [1] Al
Irsyad ila Shohihil I’tiqod, Syaikh Fauzan Al Fauzan, [2] Syarh Al
Aqidah Al Wasithiyyah, Syaikh Muhammad bin Sholih Al Utsaimin]
***
Penulis : Muhammad Abduh Tuasikal
***
Penulis : Muhammad Abduh Tuasikal
Tiada ulasan:
Catat Ulasan