Seorang muslim yang hanif tentulah sedar
bahawa penyakit hasad dengki adalah penyakit yang harus diatasi mengingat bahaya yang
ditimbulkannya teramat besar. Artikel ini secara ringkas berusaha memberikan
beberapa cara untuk mengatasi penyakit hasad tersebut. Semoga bermanfaat
·
Ubat yang paling utama adalah
mengakui bahawa hasad itu merupakan sebuah penyakit akut yang harus
dihilangkan. Tanpa adanya pengakuan akan hal ini, seorang yang tertimpa
penyakit hasad justeru akan memelihara sifat hasad yang dihidapinya. Dan
pengakuan bahawa hasad adalah sebuah penyakit yang berbahaya tidak akan timbul
kecuali dengan ilmu agama yang bermanfaat.
·
Ilmu yang bermanfaat, hal ini bererti
bahawa seorang yang ingin mengubati hasad yang dideritanya harus memiliki
pengetahuan atau ilmu, dan pengetahuan ini terbagi menjadi dua jenis, iaitu
secara global dan secara terperinci.
Pertama, secara global, maksudnya
dia mengetahui bahawa segala sesuatu telah ditentukan berdasarkan qadha dan
qadarNya; segala sesuatu yang dikehendakiNya akan terjadi dan segala sesuatu
yang tidak dikehendakiNya, tidak akan terjadi. Demikian pula, dia menanamkan
dalam dirinya bahawa rezeki yang telah ditetapkan dan diberikan ALLAH SWT kepada para hambaNya, tidak akan berubah dan tertolak kerana ketamakan dan
kedengkian seseorang.
Kedua, secara terperinci, yakni dia
mengetahui bahawa dengan memiliki sifat hasad, pada hakikatnya dia membiarkan
sebuah kotoran berada di mata air keimanan yang dimilikinya, kerana hasad
merupakan bentuk penentangan terhadap ketetapan dan pembagian ALLAH SWTkepada para hambaNya. Dengan demikian, hasad merupakan tindakan pengkhianatan
kepada saudaranya sesama muslim dan dapat mewariskan siksa, kesedihan,
kegalauan yang berkepanjangan. Demikian pula, hendaklah dia menanamkan kepada
dirinya bahawa hasad justeru akan membawa berbagai kesan negatif bagi dirinya
sendiri, baik di dunia dan di akhirat. Sebaliknya, orang yang didengki justeru
memperoleh keuntungan berupa limpahan pahala akibat hasad yang dimilikinya
[Fatawa Syaikh Jibrin 11/69; Maktabah Asy Syamilah].
Jadi bagaimana boleh seorang berakal
membiasakan dirinya untuk dengki (hasad) kepada orang lain?
Muhammad ibnu Sirin rahimahullah
mengatakan,
“Saya tidak pernah dengki kepada
orang lain dalam perkara dunia, kerana apabila dia ditetapkan sebagai ahli
jannah, bagaimana boleh saya mendengkinya dalam perkara dunia, sementara dia
berjalan menuju jannah. Sebaliknya, jika dia adalah ahli naar, bagaimana boleh
saya dengki kepadanya dalam perkara dunia, sementara dia berjalan menuju naar”
[Muktashar Minhajul Qashidin 177].
· Dengan amal perbuatan yang
bermanfaat, iaitu melakukan kebalikan dari perbuatan-perbuatan negatif yang
muncul sebagai akibat dari sifat hasad [Fatawa Syaikh Jibrin 11/69; Maktabah
Asy Syamilah]. Hal ini diisyaratkan ALLAH SWT dalam firmanNya,
ادْفَعْ
بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ
وَلِيٌّ حَمِيمٌ (٣٤)
“Tolaklah
(kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, Maka tiba-tiba orang yang antaramu
dan antara Dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia.”
(Surah 41, Fushshilat : ayat 34)
Jika sifat hasad mendorongnya untuk
mencemarkan dan memfitnah orang yang didengkinya, maka ia harus memaksakan
lidahnya untuk memberikan pujian kepada orang tersebut. Jika sifat hasad
mendorongya untuk bersikap sombong, maka ia harus memaksa dirinya untuk
bersikap tawadhuk (rendah hati) kepada orang yang didengkinya, memuliakan, dan
berbuat baik kepadanya. Jika di kali pertama dia boleh memaksa dirinya untuk
melakukan berbagai hal tersebut, maka in sya Allah selanjutnya dia akan terbiasa
melakukannya, dan kemudian hal itu menjadi bahagian dari karakternya.
·
Meneliti dan menelusuri sebab-sebab
yang membuat dirinya menjadi dengki kepada orang lain, kemudian mengubatinya
satu-persatu. Misalnya, sifat sombong diubati dengan sifat tawadhuk (rendah
hati), penyakit haus kedudukan dan jabatan diubati dengan sifat zuhud, sifat
tamak (rakus) diubati dengan sifat qana’ah dan berinfak, dan sebagainya.
·
Di antara ubat hasad yang paling
mujarab adalah sebagaimana yang telah diterangkan ALLAH SWT dalam firmanNya,
وَلا
تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِلرِّجَالِ
نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا
اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا (٣٢)
“Dan janganlah
kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan ALLAH kepada sebahagian kamu lebih
banyak dari sebahagian yang lain, (kerana) bagi orang lelaki ada bahagian
dari pada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian
dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada ALLAH sebahagian dari kurniaNya.
Sesungguhnya ALLAH Maha mengetahui segala sesuatu.”
(Surah 4, An Nisa : ayat 32)
Dalam ayat ini, ALLAH SWT melarang
hambaNya iri hati (dengki) terhadap rezeki yang berada di tangan orang lain, dan
Dia menunjukkan gantinya yang bermanfaat di dunia dan akhirat iaitu dengan
memohon kurniaNya kerana hal tersebut terhitung sebagai ibadah dan merupakan
perantara agar permintaannya dipenuhi apabila ALLAH SWT menghendakinya [Fatawasy Syabakah Al Islamiyah 7/278; Maktabah Asy Syamilah].
· Bersandarlah kepada ALLAH SWT,
bermunajat serta memohon kepadaNya agar berkenan mengeluarkan penyakit yang
kotor ini dari dalam hatinya.
· Banyak mengingat mati. Abud Darda radhiallahu
‘anhu mengatakan,
من أكثر ذكر الموت قل فرحه وقل حسده
“Seorang yang
memperbanyak mengingat mati, nescaya akan sedikit girangnya dan sedikit pula
sifat hasadnya.”
[Hilyatul Auliya 1/220].
Penulis: Muhammad Nur Ichwan Muslim
Artikel www.muslim.or.id
Tiada ulasan:
Catat Ulasan