Daripada Saidina
Al-Abbas ibn Abdul Muttalib r.a., beliau berkata, bahawasanya: “Saya mendengar
Rasulullah s.a.w. bersabda (yang bermaksud):
“Seseorang
akan merasai kelazatan iman, jika dia meredai bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sebagai Rabbnya, dan jika meredhai bahawa
Islam ialah agamanya, dan meredai bahawa Muhammad s.a.w. ialah seorang Nabi (ALLAH).”
Hadith riyawat Imam Ahmad bin Hanbal
r.a. dalam musnadnya, Imam Muslim r.a., dan Imam Ar-Rifa’ie r.a. dalam buku “Halah Ahl Haqiqah Ma’a ALLAH”.
Telah berkata Imam Ahmad Ar-Rifa’ie
dalam buku beliau “Halah Ahl Haqiqah Ma’a Allah”: Zauq (perasaan dan kelazatan)
tersebut tumbuh dari sifat redha, (adapun redha tersebut) ialah suatu makrifat
(ilmu dan pengenalan) tentang ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Makrifat (mengenal ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA) ialah cahaya yang diletakkan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA
di dalam hati seseorang yang dikasihiNya dari kalangan para hambaNya. Tiada
satupun perkara yang lebih mulia dan agung dari cahaya tersebut (jika
dibandingkan dengan nikmat-nikmat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang lain kepada
para hambaNya). Hakikat Makrifat (mengenal ALLAH SUBHANAHU WA TAALA) ialah
kehidupan hati dengan Tuhan yang Maha Menghidupkan seperti firman ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA. yang bermaksud:
“Tidakkah
jika seseorang itu mati, maka kami hidupkannya…”
(Surah Al-An’am: 122).
Imam Ar-Rifa’ie seterusnya berkata lagi:
“Sesiapa yang telah mati nafsunya, maka dunianya akan menjauhinya, dan sesiapa
yang mati hatinya, maka ALLAH SUBHANAHU WA TAALA akan jauh darinya.”
Sheikh Ar-Rifa’ie berkata juga: “sesiapa
yang melihat kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA (menghalakan pandangan mata
hatinya menghadap ALLAH SUBHANAHU WA TAALA), tidak akan melihat kepada dunia,
dan tidak pula melihat kepada akhirat. Mentari hati seseorang Arif (orang yang
telahpun mengenal ALLAH SUBHANAHU WA TAALA), lebih bercahaya dari mentari di
siang hari…”
Alfaqir yang hina, menambah dengan
bantuanNya:
Maksud dari perkataan As-Sheikh, bahawa
“sesiapa yang melihat kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.” ialah, seseorang itu
mula menghalakan seluruh tujuan hidupnya, seluruh tujuan amal perbuatannya,
kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Setiap perkara yang dilakukannya, setiap masa
yang digunakannya dari usianya, dan seluruh gerak diamnya, hanya kerana ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, di bawah payungan rahmat Ilahi di dalam konsep kehambaan
yang mutlak kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Ini difahami oleh kaum sufi dengan
istilah “At-Tawajjuh”. Hal ini merupakan intipati dari makna firman ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA yang bermaksud:
“Katakanlah bahawasanya: solatku,
ibadahku, kehidupanku dan kematianku hanyalah kerana Allah.”
Antara hadith yang turut menjelaskan
tentang perkara ini ialah hadith Jibril a.s., dalam perbahasan ihsan, di mana
Rasulullah s.a.w. menjelaskan bahawa: “Ihsan ialah, kamu menyembah ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA sepertimana kamu melihatNya. Kalaulah kamu tidak melihatNya
sekalipun, sesungguhnya Dia melihat kamu.”
Ramai di kalangan para ulamak sufi yang
membincangkan hadith ini dari sudut batinnya, di dalam buku-buku mereka dengan
perbahasan-perbahasan zauqiyah, namun cukuplah di sini, kita kutip salah satu
kefahaman ringkas dan mudah dari hadith ini iaitu, berkenaan dengan musyahadah
dan muroqobah.
Musyahadah
(penyaksian) ialah
suatu keadaan hudur Al-Qalb fi Hadratillah atau kehadiran hati yang sentiasa melihat bahawasanya ALLAH SUBHANAHU
WA TAALA melihatnya. Kehadiran
hati tersebut merupakan lawan bagi kelalaian.
Muroqobah
(pengawasan) merupakan
peringkat di bawah peringkat musyahadah, dan ianya merupakan peringkat asas
sebelum sampai kepada peringkat musyahadah. Muroqobah bererti, pengawasan diri dan sentiasa menanamkan dan mengingatkan diri kita,
bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA
sentiasa melihat dan memerhatikan setiap gerak geri kita.
Demikianlah sedikit sebanyak tentang
hadith tersebut.
Seterusnya, apabila kita sudah mengakui
bahawasanya, seluruh amalan dan kehidupan kita serta kematian kita adalah
kerana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, bererti kita juga telah mengakui bahawa, apa
yang sebenarnya dicari oleh kita di dalam kehidupan kita ialah reda daripada ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA yang mana, kepadaNyalah
kita mempersembahkan dan memperbentangkan amalan kita kepadaNya.
Apabila kita dapati bahawa, makna dan
tujuan kita hidup di dunia ini tidak lebih daripada untuk “hidup dan mati
kerana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA,” maka tergamakkah kita mempersembahkan dan
memperbentangkan amalan-amalan kita kepada selain daripadaNya?
Sudah pasti, apabila makna “hidup dan matiku
kerana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.” sudah terealisasi dan tersemat erat di dalam
jiwa seseorang, sudah tentu dia tidak lagi mengadapkan tujuan kehidupannya
untuk mencapai selain dari redha dan rahmat daripada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Makna “Kehidupan dan kematianku kerana ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA.” juga membawa pelbagai maksud tauhid yang lain seperti
“kehidupan dan kematianku untuk ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.”
“Kehidupan dan kematianku dengan
kehendak ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.” dan “kehidupan dan kematianku daripada ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA.”
Pernyataan “kehidupan dan kematianku
daripada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.” merupakan pintu untuk mencapai
kefahaman-kefahaman yang lain.
Apabila seseorang melihat dalam dirinya
sendiri, dia pasti merenung, dari manakah datangnya diriku ini? Kalau dari ibu
dan bapa, bererti mereka berkuasa dalam menjadikanku. Tetapi, mereka juga
akhirnya mati seperti ibu bapa mereka (datuk nenekku), menunjukkan bahawa,
mereka juga tidak berkuasa terhadap diri mereka sendiri, bagaimana mungkin pula
berkuasa terhadap diriku ini? Akhirnya, pmikirannya yang waras akan serta-merta
menunjukkan kepada natijah iaitu, di sana, adanya satu Tuhan yang berkuasa ke
atas segala sesuatu, dan dari Dialah kita wujud.
Apabila sudah memahami bahawasanya:
“kehidupan dan kematianku dari Dia yang Maha Berkuasa” tersebut, kita juga
seterusnya bermuhasabah diri di hadapan ajaran-ajaran agama Islam untuk
meningkatkan kefahaman kita tentang diri kita ini.
Apabila kita selami makna dari roh
ajaran Islam itu sendiri, kita fahami bahawa, tujuan hidup dan mati kita adalah
untuk mengabdikan diri kepadaNya berdasarkan firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA
yang bermaksud: “Tidak aku jadikan jin dan
manusia melainkan untuk beribadah (kepadaKu).”
Dari kefahaman ini, kita seoalah-olah
dilintasi oleh hembusan syaitan yang mempersoalkan bahawa: “mengapa kita perlu
beribadah kepadaNya, sedangkan kita diberi kebebasan untuk memilih apa yang
kita suka?” Jadi, nafsu turut meronta-ronta untuk tidak tunduk kepada perintah
Samawi tersebut, seraya berkata: “kalau anda ikut agama, untuk beribadah kepadaNya,
tentu anda akan keletihan. Pilihlah hala tuju yang menyenangkan anda, dengan
tidak patuh kepada-Nya”.
Dalam menangkis pelbagai hasutan syaitan
dan tipu daya nafsu, anda sudah tentu terfikir tentang suatu hakikat yang lebih
besar dari pelbagai tipu daya tersebut. Ia turut tersemat di dalam kata-kata
Sheikhuna (guru kami) Sheikh Yusuf Al-Hasani: “Sesiapa yang keluar ke dunia
(lahir ke dunia) bukan kerana pilihan dirinya sendiri, pasti akan keluar dari
dunia bukan kerana pilihannya sendiri juga. Oleh yang demikian, di mana pula
letaknya kebebasan kehendak kita di antara kedua-duanya (antara kamu hidup
bukan kerana pilihanmu dan kamu mati bukan kerana pilihanmu)”.
Pernyataan Sidi Yusuf Al-Hasani cuba
menjelaskan bahawa:
Kita lahir ke dunia bukan kerana kita
yang memilih untuk hidup di dunia ini.
Kita juga akan mati bukan kerana kita
yang memilih untuk meninggalkan dunia ini.
Ajal dan usia sememangnya di tangan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA. Berapa ramai orang yang berkahwin (sebab untuk mendapatkan
anak), tetapi tidak mempunyai anak. Berapa ramai yang cuba membunuh diri (sebab
untuk menghilangkan nyawa), tetapi tidak berjaya untuk mati.
Ini menunjukkan bahawa, kita sebenarnya
(bahkan seluruh kewujudan), sebenarnya bergerak di bawah kehendak, izin dan
kekuasaan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Oleh yang demikian, walaupun kita diberi
kebebasan majazi untuk memilih, ianya tidak terlepas dari kekuasaan dan kehendak
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, kerana kita sudah tentu tidak mampu membuat sebarang
pemilihan melainkan dengan izin ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Dari izin ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA tersebut, yang merupakan dari kehendakNyalah, kita dapat
membuat pemilihan, bahkan kita sendiri dapat saksikan bahawa, bukan semua yang
kita mahukan, kita akan mendapatinya.
Realiti ini menunjukkan bahawa, kita
yang diberi peluang untuk memilih dengan izin ALLAH SUBHANAHU WA TAALA ini,
tidak akan memilih melainkan untuk taat kepadaNya, dengan keinginan kita
sendiri. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA boleh memaksa seluruh manusia taat dan patuh
kepadaNya, dengan kehendak dan kekuasaanNya, tetapi dengan ilmu dan Lutf
(kelembutan) ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, yang menyembunyikan hikmah-hikmah di
sebalik perbuatanNya, Dia membiarkan seluruh manusia dengan kebebasan memilih,
yang merupakan pemberian dariNya, untuk menguji yang manakah di antara mereka
yang akan mentaatiNya dengan kerelaan dan yang mana akan mengkufuri nikmat
“kebebasan memilih” tersebut dengan kerelaannya juga.
Oleh yang demikian, ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA menjanjikan nikmat syurga kepada para hambaNya yang taat, untuk
menzahirkan kasih-sayangNya kepada para hambaNya dan untuk menyembunyikan cintaNya
kepada para hambaNya, dari musuh-musuh para kekasihNya.
Demikian juga, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA
menjanjikan siksaan neraka kepada mereka yang ingkar dalam mentaatiNya, untuk
menzahirkan kebesaran dan keagunganNya serta memberi peringatan kepada manusia
sebelum mereka mati, supaya kembali kepadaNya dengan ketaatan, selagi ada hayat.
Dari sinilah, jika kita memahami bahawa,
hidup dan mati kitapun daripadaNya, mengapa tidak kita jadikan seluruh hidup
dan mati kita untukNya dan beramal di dalam kehidupan kita semata-mata keranaNya.
Pilihan untuk beramal keranaNya dan metaatiNya keranaNya semata-mata merupakan
sebaik-baik pilihan, kerana dengan memilih sebaliknya (iaitu untuk menderhakai ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA), ia sebenarnya mengundang kepada kebencian ALLAH SUBHANAHU
WA TAALA dan tidak membawa sebarang kebaikan bagi kita.
Apabila seseorang sudah menghayati
bahawa, dirinya hidup dengan izin dan kuasa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, dia akan
menghayati bahawa, dia juga perlu menjadikan seluruh hidupnya untuk ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, kerana itulah tujuan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menciptakan
dirinya.
Sheikhuna (guru kami) Sidi Yusuf
Al-Hasani menegaskan makna ini dengan katanya: “Tauhid ialah, kamu jadikan diri
kamu hanya untuk Dia yang Maha Esa semata-mata”.
Dari sinilah, apabila kamu melakukan
sesuatu, kerana diri kamu untuk ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, maka kamu tidak akan
melakukan sesuatu melainkan keranaNya, kerana kamu ialah, semata-mata hanya
untukNya.
Apabila ia menyerap ke dalam hati
seseorang, maka, di sinilah timbulnya ikhlas, di mana, apabila dia melakukan
kebaikan, beribadah kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, menolong sesama manusia,
dan sebagainya, dia tidak akan melakukannya melainkan kerana ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA.
Apabila nilai-nilai kehambaan ini
kembang mekar di dalam diri seseorang hamba, maka keharuman “redanya kepada ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA sebagai Tuhannya” akan menyelubungi seluruh kehidupannya.
Pada ketika itulah, keredaannya kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sebagai
Tuhannya akan berkembang sehingga dia reda dengan seluruh apa yang diredai oleh
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan meredai seluruh ketetapan hukum dan ketentuan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA. Lahirlah dari perasaan tersebut, keredaannya kepada Islam
sebagai agamanya, dan Rasulullah s.a.w. sebagai rasul dan kekasih ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA.
Dari sinilah timbulnya benih-benih
makrifat yang dimaksudkan di dalam hadith tersebut sebagai “kelazatan iman”.
Bukankah kelazatan tidak dapat diterjemahkan ke dalam bahasa perkataan?
Bukankah sesuatu kelazatan itu tidak dapat diketahui dan difahami melainkan
orang yang pernah merasakannya sahaja. Anda tidak akan tahu kelazatan sesuatu
makanan melainkan anda sendiri pernah merasakannya. Ketahuilah bahawasanya,
kefahaman kita terhadap hakikat sesuatu merupakan makanan rohani kita, dan
sebaik-baik makanan rohani ialah, kefahaman kita terhadap ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA yang seterusnya membawa kepada makrifatullah (mengenal ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA).
Begitulah seperti kata-kata Sheikhuna
Sisi Yusuf Al-Hasani: “Rezeki rohani ialah rezeki yang paling istimewa.
Ketahuilah bahawasanya, rezeki rohani ialah kefahaman kita mengenai ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA.”
Oleh yang demikian, tiada suatu nikmatpun yang diberikan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kepada seseorang hambaNya, melebihi
kenikmatan takkala mengenali diri-Nya. Ini kerana, makrifatullah
(mengenal ALLAH SUBHANAHU WA TAALA) ialah nikmat yang paling tinggi nilainya
bagi seseorang hamba, kerana ia merupakan roh sesuatu kehambaan seseorang
kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Diriwayatkan bahawasanya, Yahya bin
Mu’az r.a. (m 258H) pernah berkata: “makrifat ialah kehampiran hati dengan yang
Maha Dekat (ALLAH SUBHANAHU WA TAALA), kewaspadaan roh di sisi Kekasihnya (ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA), dan menyendirikan hatinya dari selain ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA dan menjadikan ia hanya untuk ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. yang Maha
Pemerintah lagi Maha Menjawab segala permintaan.”
Dari makna inilah, kita dapati bahawa,
seseorang yang sudah mengenali ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, sudah mengenali
kehinaan diri di hadapan keagungan-Nya, dan sudah mengenali kehinaan dunia di
sisi ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, sudah tentu tidak lagi memalingkan dirinya
kepada dunia yang lebih hina dari dirinya, dan sebaliknya memalingkan seluruh
tujuan kehidupannya untuk ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Maka, pada ketika itu, dunia sedikitpun
tidak mampu lagi untuk menggodanya, dengan perhiasan-perhiasan dan
kecantikannya, kerana di matanya (hamba tersebut), hanya ada ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA, yang Maha Agung lagi Maha Cantik.
Jadi, sesiapa yang jujur dalam
mengharapkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, sudah pasti tidak akan memalingkan dirinya
dengan mengadap dan mengemis di hadapan dunia yang fana’ ini, seperi kata Imam
Ja’far bin As-Sodiq r.a. (m 148H).
Imam Al-Rifa’ie r.a. berkata: Makrifah
itu seperti pohon yang mempunyai tiga ranting utama.
Ranting Pertama: Tauhid
Ranting Kedua: Tajrid
Ranting Ketiga: Tafrid
Tauhid ialah
pengakuan kita bahawa tiada Tuhan melainkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Ia merupakan
langkah melenyapkan seteru ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dari diri kita.
Tajrid pula
ialah berkaitan dengan keikhlasan kita kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, dengan memotong segala asbab.
Dalam erti kata yang lain, tidak memandang dan bergantung kepada asbab
(sebab-sebab) tetapi bergantung harap kepada ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA semata-mata.
Adapun Tafrid ialah memutuskan seluruh keterpautan
hati secara keseluruhannya dan hanya melihat dan berpaut kepada ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA pada setiap keadaan. Ia merupakan
suatu yang amat tinggi. Tafrid juga bermakna, berhubungan dengan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA tanpa sebuah perjalanan, tanpa sesuatupun hatta tanpa selain
dariNya. Ini lebih menjurus kepada perbahasan Al-Fana’ dan Al-Baqo’ dalam
istilah kaum sufi.
Imam Ar-Rifa’ie seterusnya menjelaskan
bahawa: “jalan untuk mencapainya (makrifat) ada lima iaitu:
Pertama:
Takut kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dalam keadaan sendirian ataupun di khalayak
awam.
Kedua:
Ketaatan
mutlak dalam kehambaan (kepatuhan dengan melaksanakan syariat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA)
Ketiga:
Memutuskan
sebarang keterpautan hati melainkan hanya berpaut kepadaNya dan menghadapNya
secara keseluruhan.
Keempat:
Ikhlas dalam
perkataan, perbuatan dan niat.
Kelima:
Berwaspada dan
berjaga dalam setiap lintasan dan setiap pergerakan.
Kesimpulan dari perbincangan berkisar
tentang hadith yang mulia tersebut, sesungguhnya makrifatullah itu merupakan
suatu kalazatan yang dirasai oleh hati seseorang hamba ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Kelazatan tersebut sebenarnya merupakan natijah dari kejujuran nilai-nilai
kehambaan seseorang kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dalam menunaikan perintah ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dan reda terhadap segala apa yang datang dari ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA.
Semoga ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menganugerahkan
kepada kita sifat reda tersebut supaya dengannya, kita terbang menuju redaNya
di laman kemurahan dan rahmatNya.
Amin…
Tiada ulasan:
Catat Ulasan