Majlis ke
Tiga Puluh Tiga
Keadilan
Nabi saw
Islam
datang dengan keadilan yang absolut, seperti dalam firman Allah swt:
Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan,
memberi kepada kaum kerabat.
(QS.
an-Nahl :90)
Dan
firman-Nya:
Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong
kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat
kepada takwa.
(QS. al-Maidah :8)
Di antara
gambaran keadilan Nabi saw yang merata, sesungguhnya seorang perempuan
terhormat dari Bani Makhzum mencuri. Persoalan perempuan ini menarik perhatian
kaum Quraisy, dan mereka ingin mencari perantara di sisi Rasulullah saw untuk
menghindarkan hukum had darinya. maka mereka berkata, ‘Siapakah yang
membicarakan kepada Rasulullah saw dalam persoalannya? Mereka berkata, ‘Tidak
ada yang berani atasnya kecuali Usamah bin Zaid ra yang dicintai Rasulullah
saw. Maka perempuan itu dibawa ke hadapan Rasulullah saw, lalu Usamah bin Zaid
ra membicarakan tentang perempuan itu kepada Rasulullah saw. Maka berubahlah
raut muka Rasulullah saw dan bersabda:
أَتَشْفَعُ فِي حَدٍّ مِنْ حُدُودِ اللهِ؟
“Apakah
engkau memberi syafaat dalam had dari had-had Allah?”
Usamah ra
berkata, ‘Mintakanlah ampunan untukku, wahai Rasulullah.’ Maka tatkala di waktu
isyak, Rasulullah saw berdiri memberikan pidato. Lalu beliau saw memuji Allah
swt sebagaimana mestinya, kemudian bersabda:
“أَمَّا
بَعْدُ، فَإِنَّما أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ كَانُوا إِذَا سَرَقَ
فِيهِمُ الشَّرِيفُ تَرَكُوهُ، وَإِذَا سَرَقَ فِيهِمُ الضَّعِيفُ أَقَامُوا
عَلَيْهِ الحَدَّ، وَإِنِّي وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، لَوْ أَنَّ فَاطِمَةَ
بِنْتَ مُحَمَّدٍ سَرَقَتْ، لَقَطَعْتُ يَدَهَا” [مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ].
“Amma ba’du, sesungguhnya yang membinasakan umat sebelum kamu
adalah bahawa mereka, apabila orang yang mulia mencuri di antara mereka, mereka
membiarkannya. Dan apabila orang yang lemah mencuri pada mereka, mereka
menegakkan hukum atasnya. Dan sesungguhnya aku, demi Allah yang diriku berada
di tangan-Nya, jika sesungguhnya jika Fatimah binti Muhammad mencuri nescaya
aku akan memotong tangannya.”
(Muttafaqun
‘alaih).
Inilah
keadilan Nabi saw yang tidak membezakan di antara orang yang mulia dan hina,
atau di antara yang kaya dan miskin, atau di antara pemerintah dan rakyat.
Semuanya berada di dalam timbangan kebenaran dan keadilan dalam porsi yang
sama.
Dan
termasuk dalam gambaran hal itu pula, sesungguhnya an-Nu’man bin Basyir ra
berkata,
‘Ayahku memberikan satu pemberian kepadaku, lalu ibunya Umrah binti Rawahah
radhiyallahu ‘anha berkata,
‘Aku tidak redha sehingga Rasulullah saw bersaksi. Maka ia datang kepada Rasulullah
saw seraya berkata,
‘Sesungguhnya
aku memberikan satu pemberian kepada anakku dari Umrah bin Rawahah ra, lalu ia
menyuruhku agar mempersaksikan kepada engkau, wahai Rasulullah.
Rasulullah saw bersabda,
‘Apakah engkau memberikan seperti ini kepada semua anakmu? Ia menjawab,
‘Tidak.’ Beliau
saw bersabda:
فاتَّقُوا اللهَ وَاعْدِلُوا
بَيْنَ أَبْنَائِكُمْ
‘Bertakwalah kepada Allah dan berlaku adillah di antara
anak-anakmu.’
Maka
Basyir ra pulang dan menarik kembali pemberiannya.’
(Muttafaqun
‘alaih).
Dalam
satu riwayat, ia berkata,
‘Apakah engkau mempunyai anak selain dia? Ia menjawab,
‘Ya.’ Beliau
saw bersabda,
‘Apakah engkau memberikan semuanya seperti ini? Ia menjawab,
‘Tidak.’ Beliau
saw bersabda,
‘Maka aku tidak mau bersaksi di atas kezaliman.’
(Muttafaqun
‘alaih).
Zulkhuwaishirah
at-Tamimi datang saat Nabi saw membagi harta, lalu berkata,
‘Berlaku adillah, wahai Rasulullah! Maka Rasulullah saw
bersabda:
“وَيْلَكَ!
وَمَنْ يَعْدِلُ إِذَا لَمْ أَعْدِلْ؟ قَدْ خِبْتُ وَخَسِرْتُ إِذَا لَمْ أَكُنْ
أَعْدِلُ” [متفقٌ عَلَيْهِ
"Celakalah engkau, siapakah yang adil apabila aku tidak
adil? Sungguh aku merugi apabila aku tidak berlaku adil."
(Muttafaqun
'alaih).
Dialah
yang Allah swt memberikan kurnia kepadanya, meluruskannya, memberikan amanah
wahyu kepadanya, bagaimana mungkin dia tidak adil? Sedangkan dialah yang
bersabda:
"إِنَّ
المقْسِطِينَ عِنْدَ اللهِ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ، الَّذِينَ يَعْدِلُونَ فِي
حُكْمِهِمْ وَأَهْلِيهِمْ وَمَا وُلّوا" [رَوَاهُ مُسْلِم].
“Sesungguhnya orang-orang yang adil di sisi
Allah berada di atas minbar dari cahaya, iaitu orang-orang yang
berlaku adil dalam hukum mereka, keluarga mereka, dan apa yang mereka pegang.”
(HR. Muslim).
Adapun
keadilan di atara semua isteri, sungguh Nabi saw melaksanakan dengan
sebenarnya. Di mana beliau saw membagi di antara mereka apa yang dia mampu
membaginya berupa rumah, nafkah, dan selain keduanya dengan keadilan sempurna
saat safar dan muqim. Menginap di sisi setiap isteri satu malam. memberi nafkah
apa yang ada di tangannya dengan pembahagian yang sama. Membangun bagi setiap
orang satu kamar. Apabila akan safar, beliau saw mengundi di antara mereka,
setiap orang pada gilirannya. Dan tatkala hal itu terasa berat atasnya dan
mereka menyedari bahawa beliau saw ingin menetap di rumah Aisyah radhiyallahu
‘anha, mereka mengizinkan beliau saw agar menetap saat sakit di rumah Aisyah.
Maka beliau saw tinggal di rumahnya hingga wafat. Kendati sudah berlaku adil
seperti itu, beliau meminta uzur kepada Allah swt seraya berkata:
اللهُمَّ هَذَا قَسَمِي فِيمَا
أَمْلِكُ، فَلَا تَلُمْنِي فِيمَا تَمْلِكُ وَلَا أَمْلِكُ” [رواه أبوداود
والترمذيُّ].
“Ya Allah, inilah pembahagian yang boleh kulakukan, maka
janganlah Engkau mencelaku pada sesuatu yang Engkau miliki dan aku tidak
memiliki.”
(HR. Abu
Daud dan at-Tirmidzi).
Dan Nabi
saw memberikan peringatan sikap cenderung kepada salah seorang isteri dengan
mengurangi hak yang lain. Nabi saw bersabda:
مَنْ كَانَتْ لَهُ امْرَأَتَانِ,
فَمَالَ إِلَى إِحْدَاهُمَا, جَاءَ يَوْمَ القِيَامَةِ وَشِقُّهُ مَائِلٌ” [رواه
مسلم].
“Barangsiapa yang mempunyai dua orang isteri, lalu ia
cenderung kepada salah seorang dari keduanya, nescaya ia datang pada hari
kiamat sedangkan sebelahnya miring.”
(HR.
Muslim).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan