Majlis ke sepuluh
Nabi rahmat (2)
Kasih sayangnya
terhadap binatang dan benda mati
Kami telah menyebutkan bahawa kasih
sayang kenabian sangat luas, mencakup kepada non muslim, terutama muslim yang
mengesakan ALLAH SWT. Kami ingin menambahkan di sini, sesungguhnya rahmat NABI MUHAMMAD SAW melampaui jenis manusia, sehingga mencakup binatang dan benda mati. Sungguh NABI MUHAMMAD SAW pernah bersabda:
بَيْنَمَا رَجُلٌ يَمْشِي بِطَرِيقٍ، اشْتَدَّ عَلَيْهِ
الْعَطَشُ، فَوَجَد بِئْرًا, فَنَزَلَ فِيهَا فَشَرِبَ, ثُمَّ خَرَجَ، فَإِذَا
كَلْبٌ يَلْهَثُ، يَأْكُلُ الثَّرَىَ مِنَ الْعَطَشِ. فَقَالَ الرَّجُلُ: لَقَدْ
بَلَغَ هَذَا الْكَلَبَ مِنَ الْعَطَشِ مِثْلُ الَّذِي كَانَ بَلَغَ مِنِّي،
فَنَزَلَ الْبِئْرَ, فَمَلَأ خُفَّهُ مَاءً، ثُمَّ أَمْسَكَهُ بِفِيهِ حَتَّى
رَقِيَ، فَسَقَى الْكَلْبَ، فَشَكَرَ اللهُ لَهُ، فَغَفَرَ لَهُ” قَالُوا: يَا
رَسولَ اللهِ! وَإِنَّ لَنَا فِي هَذه البَهائِمِ لَأَجْرًا؟ فَقَال r: “فِي كُلِّ
كَبِدٍ رَطْبَةٍ أَجْرٌ” [مُتَّفَقٌ عليه].
“Tatkala seorang lelaki berjalan di tengah jalan, ia
merasa sangat kehausan, lalu ia menemukan sumur. Maka iapun turun ke dalamnya
lalu minum. Kemudian ia keluar, ternyata ada seekor anjing yang menjulurkan
lidah, memakan tanah kerana kehausan. Maka lelaki itu berkata, ‘Anjing ini
sangat kehausan seperti yang telahku alami. Lalu ia turun ke sumur, mengisi air
di sepatunya, kemudian memegangnya dengan mulutnya hingga naik. Lalu ia memberi
minum kepada anjing tersebut. Maka ALLAH berterima kasih kepadanya dan
mengampuninya.’ Mereka bertanya, ‘Wahai Rasulullah, dan apakah sesungguhnya
untuk kami adalah pahala pada binatang-binatang ini? Maka beliau bersabda, ‘Di
setiap hati yang basah ada pahala.’
(Muttafaqun ‘alaih).
Dengan kaedah umum ini ‘Di setiap hati yang basah ada pahala‘ NABI MUHAMMAD SAW telah mendahului semua lembaga dan organisasi yang berperan membela
hak-hak binatang dan kasih sayang kepadanya. NABI MUHAMMAD SAW telah mendahuluinya
ratusan tahun yang lalu, di saat beliau bersabda:
“عُذِّبَتِ
امْرَأةٌ فِي هِرَّةٍ, سَجَنَتْهَا حَتَّى مَاتَتْ، فَدَخَلَتْ فِيهَا النَّارَ,
لَا هِيَ أَطْعَمَتْهَا وَسَقَتْهَا إِذْ حَبَسَتْهَا، وَلَا هِيَ تَرَكَتْهَا
تَأْكُلُ مِنْ خَشَاشِ الْأَرْضِ” [متفق عليه].
“Seorang perempuan disiksa kerana seekor kucing yang dia
tahan hingga mati. Maka dia masuk neraka kerana sebab itu. Dia tidak memberi
makan dan minum kepadanya ketika menahannya, dan dia tidak pula melepasnya
untuk makan dari binatang yang ada di bumi.”
Muttafaqun ‘alaih.
Maksud NABI MUHAMMAD SAW menceritakan hal ini
adalah untuk mengajarkan kepada para sahabatnya sifat kasih sayang kepada haiwan
dan berbuat baik kepadanya, dan menjelaskan kepada mereka bahawa membunuh haiwan
yang tidak diizinkan membunuhnya atau menyebabkan terbunuhnya boleh menjadi
penyebab masuk neraka –wal ‘iyadzubillah-. Ini adalah perkara yang tidak
diketahui oleh undang-undang yang dipakai manusia untuk memutuskan hukum pada
saat ini.
NABI MUHAMMAD SAW memperingatkan pembunuhan haiwan
tanpa alasan. NABI MUHAMMAD SAWbersabda:
مَا مِنْ إِنْسَانٍ يَقْتُلُ عُصْفُوْرًا فَمَا
فَوْقَهَا بِغَيْرِ حَقِّهَا إِلاَّ سَأَلَهُ اللهُ عَنْهَا يَوْمَ
الْقِيَامَةِ. قِيْلَ: فَمَا حَقُّهَا؟ قَالَ: حَقُّهَا أَنْ يَذْبَحَهَا
فَيَأْكُلَهَا وَلاَ يَقْطَع رَأْسَهَا فَيَرْمِي بِهِ
“Tidak ada seorang manusia yang membunuh burung pipit dan
yang di atasnya (yang lebih besar) dengan tidak sebenarnya (tanpa alasan yang
benar), melainkan ALLAH SWT akan mempertanyakannya di hari kiamat.’ Ada yang
bertanya, ‘Wahai Rasulullah, apakah haknya (alasan yang benar itu)? Haknya
adalah menyembelihnya dan memakannya dan tidak memotong kepalanya lalu
membuangnya.”
HR. An-Nasa`i.
Sesungguhnya NABI MUHAMMAD SAW memerintahkan
berbuat baik saat menyembelih binatang sembelihan. NABI MUHAMMAD SAW bersabda :
إِنَّ اللهَ َكتَبَ اْلإِحْسَانَ عَلَى كُلِّ شَيْئٍ فَإِذَا
قَتَلْتُمْ فَأَحْسِنُوْا اْلقِتْلَةَ وَإِذَا ذَبَحْتُمْ فَأَحْسِنُوْا
الذِّبْحَةَ وَلْيُحِدَّ أَحَدُكُمْ شفْرَتَهُ وَلْيُرِحْ ذَبِيْحَتَهُ
“Sesungguhnya ALLAH mewajibkan berbuat baik
terhadap segala sesuatu, apabila kamu membunuh (dalam qishash) maka perbaikilah
pembunuhan dan apabila kamu menyembelih maka perbaikilah sembelihan, dan
hendaklah salah seorang darimu menajamkan pisaunya dan melapangkan binatang
sembelihannya.”
(HR. Muslim)
Salah seorang ulama menyebutkan bahawa
sebahagian bangsa Barat masuk Islam setelah mengetahui tatakrama Islam dalam
menyembelih, dan ini menunjukkan kesempurnaan agama ini dari segala semua sisi.
Hanya bagi ALLAH SWT segala puji dan kurnia.
Dan NABI MUHAMMAD SAW bersabda:
لَا تَتَّخِذُوا شَيْئًا فِيهِ الرُّوحُ غَرَضًا” [متَّفقٌ
عليْهِ]
“Janganlah engkau menjadikan sesuatu yang mengandung ruh
sebagai sasaran.”
Muttafaqun ‘alaih.
Muttafaqun ‘alaih.
Maksudnya janganlah engkau jadikan haiwan
yang hidup sebagai sasaran yang kamu lempar dengan anak panahmu, kerana hal ini
menafikan sifat kasih sayang yang seorang mukmin harus berakhlak dengannya.
NABI MUHAMMAD SAW melarang penganiayaan dan
kekerasan hingga terhadap binatang dan sangat memperhatikan tentang masalah
ini. NABI MUHAMMAD SAW pernah memasuki satu kebun milik seorang Anshar, ternyata di dalam
kebun itu adalah seekor unta. Maka tatkala ia melihat NABI MUHAMMAD SAW, ia menangis dan
berlinang air matanya. Maka NABI MUHAMMAD SAW mendatanginya, lalu mengusap
kepalanya, maka ia kembali tenang. Kemudian beliau bertanya, ‘Siapakah
pemilik unta ini? Datanglah seorang anak muda dari kalangan Anshar, ia
berkata, ‘Saya, ya Rasulullah.’ Maka NABI MUHAMMAD SAW bersabda:
أَلَا تتقِي اللهَ فِي هَذِهِ البَهِيمَةِ الَّتِي مَلَّكَكَ
اللهُ إِيَّاهَا؟ فَإِنَّهُ شَكَى إِلَيَّ أَنَّكَ تُجِيعُهُ وَتُدْئِبُه [رَواهُ
أَبُوداود وصحَّحه الألبَانيُّ]
“Apakah engkau tidak takut kepada ALLAH yang
memberikan kepemilikannya kepadamu? Sesungguhnya ia mengeluh kepadaku bahawa
engkau membuatnya lapar dan membinasakannya (dengan terus menerus bekerja).”
(HR. Abu Daud dan dishahihkan oleh
Syaikh al-Albani)
Dan untuk benda matipun mendapatkan
kasih sayang NABI MUHAMMAD SAW. Imam al-Bukhari meriwayatkan bahawa tatkala
telah dibuatkan minbar untuk NABI MUHAMMAD SAW, maka batang kurma tempat NABI MUHAMMAD SAW berkhutbah di atasnya merintih seperti rintihan anak kecil. Maka NABI MUHAMMAD SAW turun dari atas mimbar, lalu memeluknya. Maka ia menjadi tenang seperti anak
kecil yang tenang. Maka NABI MUHAMMAD SAW bersabda:
بَكَتْ عَلَى مَا كَانَتْ تَسْمَعُ مِنَ الذِّكْرِ
“Ia menangis terhadap zikir yang telah didengarnya.”
Al-Hasan, apabila menceritakan
hadits ini menangis dan berkata, ‘Wahai sekalian kaum muslimin, batang kurma
merasa rindu kepada NABI MUHAMMAD SAW kerana rindu bertemu dengannya, maka kamu lebih berhak untuk merasa rindu kepadanya.’
Tiada ulasan:
Catat Ulasan