Majlis ke
Sembilan Belas
Mencintai
Nabi saw
Di antara
konsekuensi iman adalah mencintai pemimpin umat manusia Muhammad saw. Bagaimana
mungkin seorang muslim tidak mencintai nabinya, sedangkan beliau adalah
penyebab seseorang mendapat petunjuk ke jalan cahaya dan iman, dan penyebab
keselamatannya dari kekafiran dan api neraka.
Nabi saw
bersabda:
لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى
أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَلَدِهِ وَوَالِدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ”
[مُتَّفقٌ عليْهِ].
“Tidak beriman (yang sempurna) seseorang darimu hingga aku
lebih dicintainya daripada anaknya, orang tuanya, dan semua manusia.’
(Muttafaqun
‘alaih).
Bahkan
cinta kepada Nabi saw melewati rasa cinta manusia terhadap dirinya sendiri,
sebagaimana Umar bin Khathab ra berkata kepada Nabi saw,
‘Wahai
Rasulullah, sesungguhnya engkau paling kucintai dari segala sesuatu kecuali
terhadap diriku sendiri.’ Mana Nabi saw bersabda:
“لَا
وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْكَ مِنْ نَفْسِكَ”
“Tidak, demi Allah yang diriku berada di tangan-Nya, sehingga
aku engkau cintai dari pada dirimu sendiri.’
Maka Umar
ra berkata kepadanya,
‘Sesungguhnya
sekarang –demi Allah- engkau lebih kucintai daripada diriku sendiri. Maka Nabi
saw bersabda:
“الْآنَ
يَا عُمَرُ” [رَواهُ البُخارِيُّ]
‘Sekarang wahai Umar.’
(HR.
Al-Bukhari).
Maksudnya,
sekarang engkau tahu, lalu engkau mengucapkan sebagaimana mestinya.
Sesungguhnya
mencintai Nabi saw diakui oleh setiap orang. Diklaim oleh para pengikut hawa
nafsu dan ahli bidaah. Diakui oleh para penyembah kuburan, ahli sihir dan
tukang sulap. Bahkan diakui oleh kebanyakan orang-orang fasik. Akan tetapi
persoalanannya bukan pengakuan rasa cinta, tetapi hakikat cinta itu. Kerana
konsekuensi cinta kepada Nabi saw adalah taat terhadap perintahnya dan menjauhi
larangannya, dan ia tidak menyembah Allah swt kecuali sesuai syariatnya, bukan
dengan bidaah dan hawa nafsu. Kerana itulah, sesungguhnya Nabi saw bersabda:
“كُلُّ
أُمَّتِي يَدْخُلُونَ الجنَّةَ إِلَّا مَنْ أَبَى” قَالُوا: وَمَنْ يأْبَى يَا
رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: “مَنْ أَطَاعَنِي دَخَلَ الجنَّةَ، وَمَنْ عَصَانِي فَقَدْ
أَبَى” [متفقٌ عَلَيْهِ].
“Setiap umatku pasti masuk syurga kecuali orang yang enggan.’
Mereka bertanya, ‘Dan siapakah yang enggan wahai Rasulullah? Beliau menjawab, ‘Barangsiapa
yang taat kepadaku tentu ia masuk syurga dan barangsiapa yang durhaka kepadaku
bererti ia adalah orang yang enggan.”
(Muttafaqun
‘alaih).
Sesungguhnya
mencintai Nabi saw bukan dengan melaksanakan perayaan maulid dan bukan pula
berkumpul dalam berduka cita, serta bukan pula dalam menciptakan
qasidah-qasidah pujian yang berlebihan, tetapi cinta itu dalam mengamalkan
sunnahnya, membesarkan syariatnya, menghidupkan petunjuknya, membela beliau dan
sunnahnya, membenarkan beritanya, merasakan wibawanya saat berbicara tentang
dia, mengucapkan selawat kepadanya saat disebutkan namanya, meninggalkan bidaah
dalam syariatnya, mencintai para sahabatnya dan membela mereka, mengenal
keutamaan mereka, membenci orang yang memusuhi sunnahnya, atau menyalahi
syariatnya, atau menganggap remeh para pemikul dan perawinya. Maka setiap orang
yang menyalahi sesuatu dari hal itu, maka dia berada jauh dari mencintai Nabi
saw sekadar menyalahinya.
Nabi
saw bersabda,
: “مَنْ
أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ” [متَّفقٌ عليْهِ].
“Barangsiapa yang menciptakan dalam perkara kami ini yang
bukan merupakan bahagian darinya, maka ia ditolak.”
(Muttafaqun
‘alaih).
Dan nabi
saw bersabda:
“إِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ، فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ”
[رَوَاهُ أَهْلُ السُّنن].
“Jauhilah
perkara-perkara bidaah, maka sesungguhnya setiap yang baru itu adalah bidaah.”
(Diriwayatkan
oleh para pengarang kitab sunnan).
Dan
adanya ancaman seperti ini, datanglah manusia yang melakukan tindakan bidaah
dalam agama Allah swt yang bukan merupakan bahagian darinya, menganggap baik
bidaah-bidaah ini, bahkan mereka mengira bahawa ia merupakan salah satu tanda
kecintaan kepada Nabi saw, memalsukan hadits dan menyandarkannya kepada Nabi
saw, dan mereka berkata,
‘Kami
berdusta untuknya dan kami tidak berdusta atasnya (yang membahayakannya). Ini
termasuk kedustaan terbesar dan kejahatan terburuk, kerana syariat Allah swt
sudah sempurna, tidak memerlukan kebohongan dan kebatilan mereka.
Dan
termasuk jenis ini, sesungguhnya Nabi saw melarang mencela para sahabatnya,
beliau bersabda:
“لَا
تَسُبُّوا أَصْحَابِي، فَلَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ أَنْفَقَ مِثْلَ أُحُدٍ ذَهَبًا،
مَا بَلَغَ مُدَّ أَحَدِهِمْ وَلَا نَصِيفَهُ” [مُتَّفقٌ عليْه].
“Janganlah engkau mencela sahabatku, jika salah seorang
darimu berinfak emas sebesar bukit Uhud, nescaya tidak boleh mencapai satu dan
tidak pula setengah mud dari (infak) mereka.”
(Muttafaqun
‘alaih).
Kendati
demikian, datanglah manusia yang mencela para sahabat Rasulullah saw, mengutuk
Abu Bakar ra dan Umar ra, menuduh wanita suci lagi bersih ‘Aisyah radhiyallahu
‘anha dengan tuduhan yang Allah swt membebaskannya dari tuduhan itu dalam
kitab-Nya (al-Quran). Mereka mengira bahawa mereka melakukan hal itu kerana
cinta kepada Rasulullah saw dan membela ahli baitnya.
Dan
termasuk jenis ini pula, sesungguhnya Nabi saw melarang bersifat ghuluw
(berlebihan) dalam memujinya. Nabi saw bersabda:
لَا تُطْرُونِي كَمَا أَطْرَتِ
النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ, إِنَّمَا أَنَا عَبْدُه، فَقُولُوا عَبْدُ اللهِ
وَرَسُولُه” [رَوَاهُ البخاريُّ].
“Janganlah engkau memujiku sebagaimana kaum Nashrani memuji
Isa putra Maryamu, sesungguhnya aku adalah hamba-Nya, maka ucapkanlah: hamba
Allah dan rasul-Nya.”
(HR.
Al-Bukhari).
Kendati
sudah dilarang dengan jelas seperti ini, tetap ada para manusia yang mengikuti
jalan-jalan ahli kitab, mereka memberikan sifat kepada Nabi saw dengan
sifat-sifat yang tidak pantas kecuali dengan Yang Maha Pencipta, meminta
kepadanya rezeki, sembuh dari sakit, selamat dari bahaya, dan selain hal
itu yang tidak boleh diminta kecuali hanya kepada Allah swt. Kemudian mereka
mengira bahawa hal itu termasuk di antara tanda-tanda cinta kepada Nabi saw.
Sebenarnya hal itu merupakan tanda kebodohan, kesyirikan, dan menyalahi
perintah Allah swt dan Rasul-Nya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan