Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Khamis, 30 Ogos 2012

H 59 Mencari Pertemuan Dengan Rasulullah Yang Mulia 20

Majlis ke Dua Puluh

Tanda-Tanda Kenabian Yang Terbesar

Sesungguhnya tanda kenabian Nabi kita Muhammad saw yang terbesar adalah al-Quran yang agung. Itulah kitab yang Allah swt memberikan tantangan kepada bangsa arab dan selain mereka –hingga hari kiamat- agar mendatangkan semisalnya. Firman Allah swt:

Dan jika kamu (tetap) dalam keraguan tentang al-Quran yang Kami wahyukan kepada hamba Kami (Muhammad), buatlah satu surat (saja) yang semisal al-Quran itu dan ajaklah penolong-penolongmu selain Allah, jika kamu orang-orang yang memang benar.
(QS. al-Baqarah :23)

Dan firman Allah swt:

“Atau (patutkah) mereka mengatakan: ‘Muhammad membuat-buatnya’. Katakanlah: ‘(Kalau benar yang kamu katakan itu), maka cubalah datangkan sebuah surat seumpamanya dan panggillah siapa-siapa yang dapat kamu panggil (untuk membuatnya) selain Allah, jika kamu orang yang benar”.
(QS. Yunus :38)

Ibnu al-Jauzi rahimahullah berkata, ‘Dan al-Quran merupakan mukjizat dari berbagai sisi:

Pertama: Kandungan yang terdapat di dalamnya berupa fashahah (kefasihan), balaghah dalam meringkas dan memanjangkan. Terkadang terdapat cerita dengan kata-kata yang panjang, kemudian mengulanginya dengan kata-kata yang ringkas, maka tidak mengurangi tujuan yang pertama.

Kedua: berbezanya dari susunan kalam dan timbangan syair. Dan dengan dua pengertian ini bangsa arab ditantang. Maka mereka merasa lemah dan bingung serta mengakui keutamaannya, sehingga Walid bin al-Mughirah berkata, ‘Demi Allah, sesungguhnya baginya ada rasa manis dan sesungguhnya atasnya terdapat keindahan.

Ketiga: Berita tentang umat-umat di masa lalu yang dikandungnya, cerita para nabi yang sudah dikenali oleh para ahli kitab, padahal yang membawanya adalah seorang yang ummi yang tidak boleh membaca dan menulis, serta tidak pernah diketahui bahawa ia pernah duduk bersama para pendeta dan dukun.
Dan Bangsa Arab yang pandai menulis dan membaca serta duduk bersama para pakar sejarah, tidak mengetahui yang diberitakan oleh al-Quran.

Keempat: al-Quran mengabarkan perkara ghaib yang akan terjadi di masa akan datang yang menunjukkan kebenarannya secara pasti kerana benar-benar terjadi berdasarkan beritanya, seperti firman-Nya bagi kaum Yahudi:

“maka inginilah kematian(mu), jika kamu memang benar”.
(QS. al-Baqarah:94)

kemudian Allah swt berfirman:

“Dan sekali-kali mereka tidak akan mengingini kematian itu selama-lamanya”,
(QS. al-Baqarah:95)

Dan firman-Nya:

“buatlah satu surat (saja) yang seperti al-Quran itu”
(QS. al-Baqarah :23)

Kemudian Dia berfirman:

“dan pasti kamu tidak akan dapat membuat(nya)”
(QS. al-Baqarah :24)

Maka mereka tidak boleh melakukannya.

Dan firman-Nya:

“Katakanlah kepada orang-orang yang kafir: ‘Kamu pasti akan dikalahkan (di dunia ini)’ …”.
(QS. Ali Imran:12)
Dan mereka  benar-benar dikalahkan.
Dan firman-Nya:

bahawa sesunguhnya kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram, insya Allah dalam keadaan aman, …
(QS. al-Fath :27)

dan mereka memasukinya.
Dan firman-Nya dalam perkara Abu Lahab:

Kelak dia akan masuk ke dalam api yang bergejolak. * Dan (begitu pula) isterinya, pembawa kayu bakar. * Yang di lehernya ada tali dari sabut.
(QS. al-Lahab 3-:5)

Ini merupakan dalil bahawa keduanya akan meninggal dalam keadaan kafir, dan kenyataannya memang seperti itu.

Kelima: Sesungguhnya al-Quran terpelihara dari perbezaan dan kontradiksi:

Kalau kiranya al-Quran itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka mendapat pertentangan yang banyak di dalamnya.
(QS. an-Nisaa`:82)
Dan firman-Nya I:
:
Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan al-Quran, dan sesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya.
(QS. al-Hijr :9)

Dari Abu Hurairah ra, dari Nabi saw, sesungguhnya nabi saw bersabda:

“مَا مِنَ الأنْبِياءِ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا وَقَدْ أُعْطِي مِنَ الْآيَاتِ مَا آمَنَ عَلَيْهِ البَشَرُ, وَإِنَّمَا كَانَ الَّذِي أُوتِيتُ وَحْيًا أَوْحَى اللهُ عَزَّ وَجَلَّ إِليَّ, فَأَرْجُو أَنْ أَكُونَ أَكْثَرَهُمْ تَابِعًا يَوْمَ القِيَامَةِ” [متفقٌ علَيْه].

Tidak ada seorang nabi kecuali telah diberikan tanda yang manusia beriman atasnya. Dan sesungguhnya yang diberikan kepadaku adalah wahyu yang Allah menurunkan wahyu kepadaku, maka aku berharap bahawa aku menjadi nabi yang paling banyak pengikut di hari kiamat.” 
(Muttafaqun ‘alaih).

Ibnu Aqil rahimahullah berkata, “Di antara mukjizat al-Quran bahawa tidak mungkin bagi seseorang bahawa ia mengambil maknanya dari ucapan yang telah terdahulu. Maka sesungguhnya manusia sentiasa membuka sebahagian mereka dari sebahagian yang lain. Dikatakan: al-Mutanabbi mengambil dari al-Buhturi.
Ibnu al-Jauzi rahimahullah berkata: Sungguh aku mengeluarkan dua makna yang mengagumkan:

Pertama: Sesungguhnya mukjizat para nabi hilang bersama wafatnya mereka. Maka jikalau orang yang ingkar berkata: Apakah bukti kebenaran Muhammad saw dan Musa as?
Maka ditakan kepadanya: Muhammad saw, bulan dibelah untuknya dan Musa as, laut dibelah untuknya, nescaya ia berkata: ini tidak masuk akal.

Maka Allah swt menjadikan al-Quran ini sebagai mukjizat yang abadi sepanjang masa, untuk menampakkan bukti kebenarannya setelah wafatnya, dan menjadikannya sebagai bukti kebenaran para nabi, kerana ia membenarkan bagi mereka dan menceritakan keadaan mereka.


Kedua: sesungguhnya ia mengabarkan kepada para ahli kitab bahwa sifat Muhammad saw telah tertulis di sisi mereka di dalam Taurat dan Injil, bersaksi untuk Hathib dengan iman dengan kebebasan. Ini adalah persaksian atas yang ghaib.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan