Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 1 September 2012

H 79 Mencari Pertemuan Dengan Rasulullah Yang Mulia 40

Majlis ke Empat Puluh

Kasih Sayang Nabi saw (3)

Kasih sayang Nabi saw terhadap anak-anak:

Nabi saw adalah manusia yang paling menyayangi anak kecil. Dari Abu Hurairah ra, ia berkata, ‘Rasulullah saw mengecup Hasan bin Ali ra, sedangkan di sisinya ada Aqra’ bin Habis at-Tamimi ra sedang duduk. Aqra’ berkata,
‘Sesungguhnya aku mempunyai sepuluh orang anak, aku tidak pernah mengecup seorangpun dari mereka.’ Rasulullah saw memandang kepadanya, kemudian bersabda:
“مَنْ لَا يَرْحَمُ لَا يُرْحَمُ” [متفق عليه].

“Barangsiapa yang tidak menyayangi nescaya tidak disayangi.”
(Muttafaqun ‘alaih).

Dari ‘Aisyah rha, ia berkata, ‘Datang orang-orang dari Arab Badawi kepada Rasulullah saw, mereka berkata,
‘Apakah kamu mengecup anak-anakmu? Mereka menjawab,
‘Ya. Mereka berkata,
‘Sungguh kami –demi Allah- tidak mengecup.’ Rasulullah saw bersabda:

أَوَ أَمْلِكُ إِنْ كَانَ اللهُ نَزَعَ مِنْكُمُ الرَّحْمَةَ” [متَّفَقٌ عليه].

“Apakah aku memiliki jika Allah mengambil sifat kasih sayang dari hatimu? (Muttafaqun ‘alaih).

Di dalam dua hadits ini merupakan penjelasan keagungan kasih sayang nabi saw kepada anak-anak, dan sesungguhnya mengecup anak kecil merupakan cerminan kasih sayang. Dan dalam sabdanya:
“مَنْ لَا يَرْحَمُ لَا يُرْحَمُ” [متفق عليه].

“Barangsiapa yang tidak menyayangi nescaya tidak disayangi.”

Merupakan dalil bahawa balasan itu sesuai amal perbuatan. Barangsiapa yang menghalangi anak-anak dari sifat kasih sayang, nescaya Allah swt menghalanginya dari kasih sayang di hari kiamat.
Dan di antara gambaran kasih sayang Nabi saw kepada anak-anak, sesungguhnya ia menemui puteranya Ibrahim, saat ia sakaratul maut, maka Rasulullah saw menitiskan air matanya dan bersabda:

“إِنَّ الْعَيْنَ تَدْمَعُ، وَإِنَّ القَلْبَ يَحْزَنُ، وَلَا نَقُولُ إِلَّا مَا يُرْضِي رَبَّنَا وَإِنَّا بِفِرَاقِكَ يَا إِبْرَاهِيمُ لمحْزُونُونَ” [رواه البخاري].

“Sesungguhnya air mata menitis, hati berduka, kami tidak mengucapkan kecuali apa yang menyenangkan Rabb kami, dan sesungguhnya kami berduka cita kerana berpisah denganmu, wahai Ibrahim.‘
(HR. al-Bukhari).
Maka Nabi saw memberikan kepada Rabb-Nya haq pengabdian dalam sabar, redha, berserah diri perkara Allah swt. Dan nabi saw memberikan kepada puteranya haq kasih sayang, menitiskan air mata, dan duka cita kerana berpisah, dan ini merupakan kesempurnaan gambaran penghambaan.

Dan ketika cucunya (putra dari puterinya) wafat, kedua matanya menangis, maka Sa’ad bin ‘Ubadah ra bertanya,
‘Apakah ini wahai Rasulullah? Beliau bersabda,

إِنَّهَا رَحْمَةٌ, جَعَلَهَا اللهُ فِي قُلُوبِ عِبَادِهِ، وَإِنَّمَا يَرْحَمُ اللهُ مِنْ عِبَادِهِ الرُّحَمَاء” [متفق عليه].

Sesungguhnya ini adalah kasih sayang yang diberikan Allah di hati hamba-hamba-Nya, dan sungguh Allah memberi rahmat kepada hamba-hamba-Nya yang penyayang.’
(Muttafaqun ‘alaih).

Di antara gambaran kasih sayang Nabi saw kepada anak-anak, sesungguhnya beliau berkunjung kepada anak kecil Yahudi yang sakit, yang melayani beliau saw. Nabi saw bersabda kepadanya,
‘Ucapkanlah Laailaahaillah.’ Anak kecil itu memandang kepada bapaknya, bapaknya berkata,
‘Taatilah Abul Qasim (Rasulullah saw). Maka anak kecil itu mengucapkannya. Nabi saw bersabda:
“الحمْدُ للهِ الَّذِي أَنْقَذَهُ مِنَ النَّارِ” [رواه البخاري].

Segala puji bagi Allah yang telah menyelamatkannya dari api neraka.’
(HR. al-Bukhari).

Di antaranya, sesungguhnya anak kecil Anas bin Malik ra yang bernama ‘Umair mempunyai burung kecil, yang dia bermain dengannya. Lalu burung itu mati, maka anak kecil itu bersedih. Maka Nabi saw yang penuh kasih sayang pergi kepadanya, mengunjungi untuk menghibur dan bercanda kepadanya, beliau saw bersabda,

يَا أَبَا عُمَيْرٍ! مَا فَعَلَ النُّغَيْرُ” [متفق عليه].

“Wahai Abu Umair, apakah yang dilakukan oleh Nughair.’
(Muttafaqun ‘alaih).

Dari Abdullah bin Syaddad, dari bapanya, ia berkata, ‘Rasulullah saw keluar kepada kami di salah satu solatku di waktu isyak, dan beliau saw mengangkat Hasan atau Husain. Rasulullah saw maju, lalu meletakkannya, kemudian membaca takbir untuk solat. Maka nabi saw sujud dalam solatnya satu sujud yang sangat lama. Syaddad ra mengangkat kepalanya, ternyata anak kecil itu berada di atas punggung Rasulullah saw. Maka ketika Rasulullah saw menyelesaikan solatnya, orang-orang bertanya, ‘Wahai Rasulullah, sesungguhnya engkau melaksanakan sujud di dalam solatmu satu sujud yang sangat lama, sehingga kami mengira bahawa telah terjadi satu peristiwa atau diturunkan wahyu kepadamu. Beliau bersabda:

كُلُّ ذلكَ لَمْ يكُنْ, ولكِنَّ ابْنِي ارْتَحَلَنِي, فَكَرِهْتُ أَنْ أُعَجِّلَهُ حَتَّى يَقْضِيَ حَاجَتَه” [رواه النسائي وصححه الألباني].

Semua itu tidak pernah terjadi, akan tetapi anakku (cucuku) telah menunggangku, maka aku tidak suka menyegerakannya sebelum dia selesai menunaikan hajatnya.”
(HR. an-Nasai dan dishahihkan oleh al-Albani).

Di antara kasih sayang Nabi saw kepada anak kecil,  beliau berkunjung kepada kaum anshar, memberi salam kepada anak kecil dari mereka dan mengusap kepala mereka. (HR. an-Nasa`i dan dishahihkan oleh syaikh Albani).

Di antara kasih sayangnya kepada anak kecil, sesungguhnya anak kecil dibawa kepadanya, lalu nabi saw memberikan berkah kepada mereka dan mentahnik mereka. (HR. Muslim).

Dan pengertian memberi berkah: mengusap mereka dengan tangannya yang mulia dan mendoakan mereka.
Nabi saw pernah solat sambil membawa Umamah binti Zainab, apabila nabi saw sujud ia meletakkannya dan apabila berdiri ia mengangkatnya.

Maka semoga rahmat Rabb-ku dan kesejahteraannya tetap tercurah kepada Nabi yang mulia lagi penyayang ini.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan