Majlis kelima
Petunjuk Nabi saw di bulan Ramadan (3)
Dan termasuk petunjuk Nabi saw bahawa
apabila sudah terbit fajar, sedangkan beliau sedang junub, maka beliau mandi
setelah terbit fajar –maksudnya setelah azan subuh- dan beliau tetap puasa. Dan
beliau mengecup sebahagian isterinya saat puasa di bulan Ramadan, dan
menyerupakan mengecup isteri bagi yang puasa seperti berkumur-kumur dengan air.
Petunjuk Nabi saw pada
orang yang makan dan minum kerana lupa
Termasuk petunjuknya menggugurkan
kewajipan mengqadak dari orang yang makan dan minum kerana lupa, dan
sesungguhnya Allah swt telah memberi makan dan minum kepadanya. Makan dan minum
ini bukanlah diberikan kepadanya maka ia berbuka dengannya. Maka ia hanya
berbuka dengan apa yang dilakukannya. Hal ini sama dengan makan dan minumnya di
saat tidurnya, kerana tidak ada beban (taklif) dengan perbuatan orang yang
tidur, dan tidak pula orang yang lupa.
Hal-hal yang
membatalkan puasa
Yang shahih dari Nabi saw bahawa
yang membatalkan puasa adalah: makan, minum, berbekam (?), dan muntah.
Dan al Quran menunjukkan bahawa jimak
membatalkan puasa, seperti makan dan minum dan tidak ada perbezaan pendapat
padanya. Dan tidak ada riwayat yang shahih darinya dalam memakai celak, dan
shahih darinya bahawa beliau saw bersiwak saat puasa.
Imam Ahmad rahimahullah menyebutkan
darinya bahawa beliau menyiramkan air ke atas kepalanya saat berpuasa.
Beliau saw berkumur-kumur dan
memasukkan air ke hidung saat berpuasa, dan melarang yang berpuasa dari
berlebihan dalam memasukkan air ke hidung.
Tidak ada riwayat yang shahih darinya
bahawa beliau saw berbekam saat berpuasa, imam Ahmad mengatakan hal itu.
Dan tidak riwayat yang shahih bahawa
beliau melarang bersiwak di permulaan siang dan tidak pula di akhirnya.
Petunjuknya dalam
iktikaf
Beliau saw iktikaf pada sepuluh hari
terakhir dari bulan Ramadan hingga wafat, beliau pernah meninggalkannya sekali
lalu mengqadaknya di bulan Syawal.
Beliau pernah iktikaf sekali di
sepuluh hari yang pertama, kemudian di pertengahan, kemudian di sepuluh hari
terakhir, kerana mengharapkan lailatul qadar. Kemudian nyatalah baginya bahawa
lailatul qadar berada di sepuluh hari yang terakhir. Lalu beliau menekuni iktikafnya
hingga akhir hayatnya.
Beliau meminta dibuatkan khemah/tenda,
lalu dibuatkan untuknya di masjid, beliau menyendiri di dalamnya dengan
Rabb-nya.
Apabila beliau saw ingin iktikaf,
beliau saw solat fajar kemudian memasukinya.
Nabi saw melakukan iktikaf
setiap tahun selama sepuluh hari. Maka tatkala di tahun yang beliau wafat,
beliau iktikaf selama dua puluh hari.
Jibril as membacakan al Quran kepada
beliau sekali setiap tahun, maka di tahun beliau wafat, ia membacakannya
sebanyak dua kali.
Beliau juga membacakan al Quran
kepadanya sekali setiap tahun, maka beliau membaca kepadanya pada tahun itu
sebanyak dua kali.
Apabila beliau saw iktikaf, beliau
memasuki khemahnya sendirian.
Beliau tidak memasuki rumahnya di
saat iktikaf kecuali untuk keperluan tertentu.
Dan beliau mengeluarkan kepalanya
dari masjid ke rumah Aisyah ra, lalu ia menyisir rambutnya dan membasuhnya,
sedangkan beliau tetap di dalam masjid dan dia radhiyallahu ‘anha sedang
haid.
Sebahagian isteri beliau
mengunjunginya saat beliau sedang iktikaf. Apabila ia berdiri, beliau ikut
berdiri menghantarnya, dan hal itu terjadi di malam hari.
Beliau saw tidak melakukan apapun
terhadap isteri-isterinya saat iktikaf, tidak mengecup dan tidak pula yang
lainnya.
Apabila beliau sedang iktikaf,
diberikan kepadanya kasur dan diletakkan ranjangnya di tempat iktikafnya.
Apabila beliau keluar untuk
menunaikan hajatnya, beliau melewati orang yang sakit, sedangkan beliau berada
di jalannya, maka beliau tidak menyapanya dan tidak bertanya tentang dirinya.
Dan beliau pernah iktikaf di kubah
turki, menggelar tikar di atas ambang pintunya. Semua itu untuk mencapai tujuan
iktikaf dan semangatnya. Bukan seperti yang dilakukan sebahagian orang-orang
jahil yang menjadikan tempat iktikaf sebagai tempat keluar, menarik/mengundang
para pengunjung dan bercengkerama di antara mereka. Ini adalah satu jenis, dan
iktikaf Nabi jenis yang lain. Wallahul muwaffiq.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan