Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Khamis, 30 Ogos 2012

H 55 Mencari Pertemuan Dengan Rasulullah Yang Mulia 16

Majlis ke Enam Belas

Masa Diutusnya Menjadi Rasul dan Dakwah kepada kaumnya

Nabi saw dibangkitkan (diangkat menjadi Rasul) setelah mencapai usia 40 tahun, iaitu usia sempurna. Maka turunlah kepadanya malaikat di goa Hira pada hari isnin 17 Ramadan. Apabila wahyu turun kepadanya, hal itu nampak berat atasnya, wajahnya berubah dan keningnya berkeringat.

Tatkala malaikat turun kepadanya, ia berkata kepadanya, 
‘Bacalah.’ Dia menjawab, 
‘Aku tidak boleh membaca.’ Maka malaikat itu memeluknya hingga ia merasa berat. Kemudian ia berkata lagi: 
“Bacalah.’ Beliau kembali menjawab, 
‘Aku tidak boleh membaca.’ Kejadian ini berlangsung sebanyak tiga kali. Kemudian ia berkata:

Bacalah dengan (menyebut) nama Rabbmu Yang menciptakan,* Dia telah menciptakan manusia dengan segumpal darah. * Bacalah, dan Rabbmulah Yang Paling Pemurah,* Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam. * Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.
(QS. al-’Alaq:1-5)

Kemudian Rasulullah saw pulang kepada Khadijah radhiyallahu ‘anha sambil gementar, menceritakan kepadanya apa yang dilihatnya, maka ia (Khadijah) memberikan ketenangan kepadanya dan berkata kepadanya: “Bergembiralah, demi Allah, Allah tidak akan menghinakanmu. Sesungguhnya engkau menyambung tali silaturrahim, benar dalam ucapan, memikul yang sudah, mengusahakan yang tiada, menjamu tamu dan menolong terhadap musibah.

Kemudian Khadijah radhiyallahu ‘anha pergi bersamanya untuk bertemu Waraqah bin Naufal. Dia adalah anak paman Khadijah (saudara sepupu). Dia adalah seseorang yang beragama Nasrani di masa jahiliyah. Dia menulis kitab berbahasa Ibrani, maka dia menulis Injil dengan bahasa Arab yang dikehendaki Allah swt yang dia tulis. Dia seorang tua sepuh yang telah buta. Khadijah radhiyallahu ‘anha berkata kepadanya: “Wahai anak pamanku, dengarlah anak saudaramu ini. Waraqah  berkata kepadanya, ‘Wahai anak saudaraku, apakah yang telah engkau lihat? Maka beliau saw menceritakan apa yang telah dilihatnya. Maka Waraqah berkata kepadanya, “Inilah adalah Namus (Jibril as) yang telah diturunkan Allah swt kepada Musa as. Andaikan aku masih kuat. Andaikan aku masih kuat saat kaummu mengeluarkan engkau.’ Maka Nabi saw bertanya, ‘Apakah kaumku akan mengusirku? Ia menjawab, “Benar, belum pernah ada seseorang yang datang seperti yang engkau datang dengannya kecuali dimusuhi. Dan jika aku sempat menemui harimu nescaya aku akan menolongmu dengan pertolongan yang kuat.” Kemudian tidak berapa lama, Waraqah wafat.

Kemudian terputuslah wahyu, maka Rasulullah saw diam dalam waktu yang Allah swt menghendaki agar beliau saw diam, tidak melihat sesuatu. Maka dia merasa berduka atas hal itu dan merasa rindu terhadap turunnya wahyu.
Kemudian malaikat menampakkan diri di hadapannya di antara langit dan bumi di atas kursi, maka ia menenteramkannya dan memberikan kabar gembira bahawa dia seorang utusan Allah swt yang sebenarnya. Maka tatkala Rasulullah saw melihatnya, ia merasa takut darinya dan pergi kepada Khadijah radhiyallahu ‘anha dan berkata, ‘Selimutilah aku, selimutilah aku. Lalu Allah swt menurunkan wahyu kepadanya:

"Hai orang yang berkemul (berselimut), * bangunlah, lalu berilah peringatan! * dan Rabbmu agungkanlah, * dan pakaianmu bersihkanlah,"
(QS. al-Mudatsir:1-4)

Maka Allah swt memerintahkan kepadanya di dalam ayat ini supaya memberikan peringatan kepada kaumnya dan mengajak mereka kepada menyembah Allah swt, mengagungkan Allah swt, dan membersihkan dirinya dari perbuatan maksiat dan dosa.
Maka Rasulullah saw mulai melaksanakan tugas dan dia mengetahui bahawa dia adalah utusan Allah swt yang sebenarnya, berdiri tegak dalam taat kepada Allah swt dengan sebenarnya, mengajak yang tua dan muda kepada Allah swt, yang merdeka dan budak, lelaki dan wanita, yang hitam dan putih, Maka ada segolongan manusia dari setiap kabilah yang memenuhi dakwahnya, yang Allah swt menghendaki keberuntungan dan keselamatan mereka di dunia dan akhirat. Maka mereka masuk Islam di atas dasar cahaya dan mata hati. Lalu orang-orang bodoh dari penduduk Mekah mulai menyakiti dan menyiksa mereka dan Allah swt menjaga Rasul-Nya melalui perantara pamannya Abu Thalib. Sungguh dia seorang yang mulia dan dipatuhi oleh mereka, terpandang di antara mereka. Mereka tidak berani mengejutkannya sekecil apapun dalam perkara Rasulullah swt, kerana mereka mengetahui cintanya kepadanya. Sebagaimana ia tetap di atas agama mereka, dan inilah yang membuat mereka bersabar atasnya dan tidak berani terang-terangan memusuhinya.

Ibnu al-Jauzi rahimahullah  berkata, ‘Dan beliau melaksanakan dakwah secara sembunyi selama tiga tahun. Kemudian turunlah kepadanya firman Allah swt:

“Maka sampaikanlah olehmu segala apa yang diperintahkan (kepadamu).”
(QS. al-Hijr :94)

Maka beliau berdakwah secara terang-terangan. Maka tatkala turun firman Allah swt:

“Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat.”
(QS. asy-Syu’ara :214)

Rasulullah saw keluar hingga menaiki bukit Shafa, lalu beliau berseru: ‘Wahai pagi.’ Mereka bertanya-tanya, siapakah gerangan yang berseru. Mereka menjawab, ‘Muhammad,’ maka berkumpul kepadanya, lalu beliau saw  bersabda:

: “يَا بَنِي فُلانٍ! يَا بَنِي فُلَانٍ! يَا بَنِي عَبْدِ مَنَافٍ! يَا بَنِي عَبْدِ المطَّلِبِ”

“Wahai Bani fulan, wahai bani fulan, wahai bani Abdul Manaf, wahai bani Abdul Muthalib."
Maka mereka berkumpul kepadanya. Lalu beliau saw bersabda:

“Bagaimana pendapatmu jika aku mengabarkan  kepadanya bahawa rombongan berkuda keluar di puncak gunung ini, apakah kamu mempercayaiku? Mereka menjawab, ‘Kami tidak pernah mengetahui engkau pernah bohong.’ Beliau bersabda:

فَإِنِّي نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ”

Sesungguhnya memberikan peringatan kepadamu di hadapan azab/siksa yang amat keras."

Maka pamannya Abu Lahab berkata, “Celakalah engkau, apakah engkau mengumpulkan kami hanya kerana ini?” Kemudian ia berdiri, lalu turunlah firman Allah swt:

"Celakalah kedua belah tangan Abu Lahab dan celakalah dia." (al-Lahab: 1).

(Muttafaqun ‘alaih).




Tiada ulasan:

Catat Ulasan